بازدید 3537

نخست وزیر سوئد: فنلاند بدون ما عضو ناتو می‌شود

نخست وزیر سوئد تأیید کرد که کشور فنلاند احتمالاً بدون سوئد عضو ناتو خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۶۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴ 15 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از رویترز، نخست وزیر سوئد اعلام کرد که عدم تمایل ترکیه به تأیید عضویت سوئد در ناتو، احتمال پیوستن همزمان سوئد و فنلاند به این اتحاد نظامی را با چالش روبرو کرده است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در یک نشست خبری گفت: «توپ اکنون در زمین ترکیه است.»

سوئد و فنلاند همزمان با ادامه جنگ اوکراین، در ماه می گذشته رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند و متعهد شدند که با هم به این پیمان نظامی بپیوندند. با وجود آن که بیشتر اعضای ناتو به سرعت درخواست مشترک این دو کشور را تائید کردند، اما مجارستان و ترکیه هنوز پیشنهادهای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تصویب نکرده اند.

ترکیه از سوئد خواسته است تا برخی اقدامات علیه گروه‌های کردی متهم به ارتباط با پ.ک. ک را دنبال کند، اما تنش میان سوئد و ترکیه به ویژه پس از آن که یک سیاستمدار راست افراطی دانمارکی در ماه ژانویه یک نسخه از قرآن کریم را در استکهلم در نزدیکی سفارت ترکیه سوزاند، تشدید شده است.

پس از این اقدام سیاستمدار راست افراطی در سوئد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش از نامزدی فنلاند در ناتو حمایت می‌کند، اما از نامزدی سوئد حمایت نخواهد کرد.

نخست وزیر سوئد با بیان این که احتمال پیوستن فنلاند به ناتو بیش از سوئد افزایش یافته است، افزود: سوئد مسئله عضویت در ناتو را همچنان دنبال می‌کند و مسئله اصلی زمان عضویت است که احتمالاً همزمان با عضویت فنلاند نخواهد بود و فنلاند زودتر به عضویت پیمان نظامی ناتو درخواهد آمد.

پیش از این نیز، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در سخنانی درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تاکید کرده بود: این دو کشور باید برای رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه گام بردارند، همچنین ربط دادن حل مشکل اف- ۱۶ توسط آمریکا به این موضوع، غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.

آنکارا استکهلم را به پناه دادن به اعضای گروه‌های تروریستی متهم کرده و از ترکیه خواسته تا برای به دست آوردن چراغ سبز آنکارا، آنها را به ترکیه مسترد کند.

آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو امیدوارند تا دو کشور نوردیک، در اجلاس ۱۱ جولای ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، به عضویت این ائتلاف نظامی درآیند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی