بازدید 3490

کره جنوبی: به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم

نخست وزیر کره جنوبی تاکید کرد که کشورش برنامه ای برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۰ 08 March 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از اسپوتنیک، «هان داک سو»، نخست وزیر کره جنوبی اعلام کرد که سئول هیچ برنامه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد، هرچند برای بازدارندگی گسترده در برابر کره شمالی بر اتحاد با آمریکا تکیه دارد.

وی افزود: «ما هیچ برنامه‌ای برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در هیچ بازه زمانی نداریم.»

نخست‌وزیر کره جنوبی گفت: «یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی، زمانی که از نیاز به همکاری نزدیک‌تر بین سئول و واشنگتن در مورد برنامه‌های استفاده از نیروهای هسته‌ای آمریکا صحبت می‌کرد، اظهارنظری درباره دستیابی کره جنوبی به تسلیحات هسته‌ای نداشته است.»

این مقام ارشد کره جنوبی همچنین گفت که سئول تصمیمی برای ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین ندارد. وی گفت: «ما در حال بررسی ارائه سلاح‌های مرگبار به اوکراین نیستیم. ما کمک‌های بشردوستانه ارائه خواهیم کرد و در زمان رسیدن به بازسازی اوکراین مشارکت خواهیم داشت. ما از بخش برق اوکراین با ارائه برخی تجهیزات به آنها حمایت می‌کنیم.»

سئول متعهد شده است که ۱۳۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه به کیف در سال ۲۰۲۳ ارائه کند. سال گذشته، کمک کره جنوبی به اوکراین در مجموع ۱۰۰ میلیون دلار بود.

این در حالی است که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که از ۲۹ تا ۳۰ فوریه به سئول سفر کرده بود، از کره جنوبی خواسته بود تا این کشور مانند آلمان، سوئد و سایر کشورها به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین اقدام ورزد.

پیش از این، «کیم تونگ میونگ»، تحلیلگر مؤسسه «جامعه در خدمت تحقیقات سیاست بین‌الملل» مستقر در پیونگ‌یانگ کره شمالی، ارسال سلاح از کره جنوبی به اوکراین را محتمل ارزیابی کرده و گفته بود: دیر یا زود ادوات نظامی ارسالی از کره جنوبی و ژاپن به ناتو را در جبهه‌های جنگ اوکراین می‌بینیم، فقط زمان آن مشخص نیست. استولتنبرگ از «تئوری تهدید از جانب چین» برای تحت فشار گذاشتن ژاپن و کره جنوبی استفاده خواهد کرد.

این محقق یادآور شد که کره جنوبی با لهستان قرارداد فروش سلاح امضا کرده و ژاپن هم توافق کرده تا با همکاری مشترک انگلیس و ایتالیا، جنگنده‌های نسل بعدی را تولید کند.

وی همچنین با تکرار اظهارات کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، تاکید کرد که غرب به‌دنبال ایجاد «نسخه آسیایی ناتو» است. استولتنبرگ قرار است از ۲۹ ژانویه تا اول فوریه، به ژاپن و کره جنوبی سفر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل