چگونه بر کارگزاری ها نظارت می شود؟

مدیر نظارت بر کارگزاران گفت: اکنون تمام ۱۰۸ شرکت کارگزاری به شکل عملیاتی فعال هستند.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰ 06 March 2023

به گزارش بورس تابناک،آقای منوچهر میرزایی گفت: به غیراز نظارت بر معاملات سایر نظارت‌های پیشینی و پسینی بر عهده ماست و در این حوزه دو اداره داریم.

او گفت: نظارت پیشینی شامل در خواست تغییرات سهامداری کارگزاری‌ها، صدور امضای دیجیتال و... است، طبیعتا مهم است چه فردی وارد ترکیب سهامداری کارگزاری می‌شود و به کارگزاران چه مجوز‌هایی داده می‌شود. حوزه اداره بازرسی کارت نظارت پسینی را دارد و از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌شود از بازرسی حضوری تا استفاده از سامانه‌های هوشمند در این بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او در خصوص مهم‌ترین اقدامات امسال می‌گوید: بعد از ۱۳ سال از صدور آخرین مجوز تاسیس برای کارگزاری جدید، اولین مجوز در مهر امسال صادر شد. بر اساس دستورالعمل خرداد سال گذشته در این بازه زمانی ۱۶ موافقت اصولی تاسیس، برای کارگزاری‌های جدید صادر شده که از این ۱۶ موافقت اصولی ۶ درخواست به مرحله تاسیس و ثبت شرکت‌ها رسیده اند و یک فقره از ۶ شرکت در مهر مجوز فعالیت اش ابلاغ شده است.

او افزود: سازمان بورس بر اساس استراتژی که وجود دارد در کنار تسهیل صدور مجوز برای تاسیس کارگزاری جدید به همین سهولت درب خروج به کارگزاری‌های موجود که نتوانند موارد را پاس کنند را نشان می‌دهد.

میرزایی گفت: در ایام اخیر لغو مجوز یک شرکت کارگزاری را داشته ایم از جمله مهم‌ترین اقدامات امسال بحث تطبیق شرکت‌های کارگزاری با الزام مصوبه جدید صدور مجوز است که ازجمله الزامات این دستورالعمل بحث تامین حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی است که در این مقطع قریب به ۷۰ درصد کارگزاری‌ها سرمایه خود را با دستورالعمل تطبیق داده اند.

او افزود: توسعه و تقویت سامانه‌های نظارتی بر کارگزاری‌ها را داشته ایم.

میرزایی از برنامه‌های سال آینده گفت: بحث استاندارد سازی سامانه ثبت و گزارش‌های مالی کارگزاری را به شکل جدی در برنامه داریم موضوع دیگر تطبیق کامل شرکت‌های کارگزاری با مصوبات و برخی نکات است.

به گفته او، بر اساس مصوبات هیئت مدیره سازمان برای تطبیق کارگزاری موجود با مصوبات تا ۱۹ خرداد فرصت داده شده و قابل تمدید نیست شرکت‌های کارگزاری تا این مقطع اقدامی نداشتند ضروری است که این موضوع را جدی بگیرند. در صورت عدم تحقق این موضوع به شکل خودکار مجموعه‌ای از محدودیت‌ها مانند پیش گیری از توسعه شعب و دریافت مشتریان جدید، انتقال بخشی از مشتریان به کارگزاری دیگر در نظر گرفته می‌شود.

او افزود: یکی دیگر از اقدامات بازنگری دستورالعمل کفایت سرمایه نهاد‌های مالی و به نوعی ویژه سازی این دستورالعمل برای شرکت‌های کارگزاری است. همچنین برای استاندارد سازی دفاتر کارگزاری‌ها دستورالعمل‌هایی مد نظر است که تدوین آن به اتمام رسیده است.

میرزایی در خصوص فعال بودن کارگزاری‌ها گفت: اکنون تمام ۱۰۸ شرکت کارگزاری به شکل عملیاتی فعال هستند./باشگاه خبرنگاران جوان

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها