بازدید 16391
با حضور رئیس جمهور صورت گرفت؛

بهره برداری رسمی از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه/ رئیسی: احداث این سامانه، گواه توجه به محیط زیست است/ حق‌آبه کشاورزان و حق احدی در اجرای این پروژه ضایع نخواهد شد / ماموریت احیای دریاچه تمام نشده است

در جریان سفر دولت به استان آذربایجان غربی، یکی از خواسته‌های اصلی، احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت. با همت همه دست‌اندرکاران از سال‌های گذشته، سه شیفته برای تکمیل و به ثمر رساندن آن تلاش کردند که این طرح امروز افتتاح شد؛ اما این کار باید تا احیای کامل دریاچه ادامه یابد و دستگاه‌های مربوطه، مأموریت خود در این زمینه را تمام شده نپندارند.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰ 24 February 2023

بهره برداری رسمی از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه/ رئیسی: احداث این سامانه گواه توجه به محیط زیست است/ حق‌آبه کشاورزان و حق احدی در اجرای این پروژه ضایع نخواهد شدسرانجام پروژه انتقال آب از غرب کشور به دریاچه ارومیه پایان و ساعاتی پیش و با حضور رئیس جمهور، بهره برداری از آن رسمیت یافت؛ پروژه ای که به تاکید رئیس دولت، اجرای آن نشانه توجه مسئولان و نظام به محیط زیست است.

به گزارش «تابناک»؛ صبح امروز (جمعه) همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسین (ع) دکتر سید ابراهیم رئیسی به همراه وزیر نیرو و برخی همراهان راهی ارومیه، مرکز استان آذربایجان غربی شد تا در مراسمی حضور بیابد که شماری از هموطنان‌مان مدت هاست چشم انتظارش هستند و به نتایج آن امید بسته‌اند؛ افتتاح طرح انتقال آب از غرب کشور به دریاچه ارومیه که می تواند نقش پررنگی در نجات این دریاچه از مرگ داشته باشد.

بهره برداری رسمی از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه/ رئیسی: احداث این سامانه گواه توجه به محیط زیست است/ حق‌آبه کشاورزان و حق احدی در اجرای این پروژه ضایع نخواهد شد

این کلان پروژه شامل ۳۵,۷ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال بوده که قرار است در فاز اول سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را از سد کانی سیب به دشت نقده و حوزه آبریز دریاچه ارومیه منتقل کند؛ سامانه‌ای که فرآیند ساختش از سال ۹۴ آغاز شد و البته به دلایلی مسیر اجرایش مطابق برنامه پیش نرفت و با تاخیر به پایان رسید.

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه به تاکید دولتمردان، بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی منطقه غرب آسیاست و امید می رود با وارد شدن این حجم تازه به دریاچه ارومیه، این دریاچه که احیای آن سال هاست در دستور کار قرار دارد و نتایج چندان امیدبخشی نداشته، جانی دوباره بیابد و از خشکسالی رهایی پیدا کند؛ اتفاقی که با دستور رئیس جمهور و باز شدن دریچه های سد شهید کاظمی کلید خورد.

احداث سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، گواه توجه جمهوری اسلامی و دولت مردمی به محیط زیست است

رئیس جمهور در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، با تبریک ایام با سعادت ماه شعبان، روز پاسدار را به همه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت و اظهار داشت: استان آذربایجان غربی و مناطق مرزی کشورمان سال‌ها شاهد جانفشانی پاسداران، بسیجیان، ارتشیان، سپاهیان و همه نیروهای مسلح و امنیتی و مردمی برای تامین امنیت بوده است. اینکه امروز اینجا جمع شده‌ایم و یک طرح نافع برای منطقه و همه کشور را افتتاح می‌کنیم، مرهون مجاهدت‌ها و از خودگذشتگی‌های کسانی است که سال‌ها برای تامین و تثبیت امنیت منطقه تلاش کرده‌اند و باید قدردان این زحمات باشیم.

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در منطقه، وحدت و انسجام مثال‌زدنی است که امروز در منطقه میان ادیان، مذاهب و بخش‌های مختلف مردم شاهد هستیم، گفت: دشمن نمی‌خواهد ما اینجا در کمال امنیت، با وحدت و انسجام کنار هم جمع شویم و افتتاح یک طرح ملی زیست‌محیطی را جشن بگیریم. طرحی که امروز افتتاح شد، طرحی ملی است که هرچند در ارومیه احداث شده، منافع آن صرفاً مربوط به این استان و آذربایجان شرقی نیست، بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌ زیست قائل است.

رئیسی افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را جلوه همت و کار جمعی و انسجام و وحدت ملی دانست و با قدردانی از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح خاطرنشان کرد: منطقه‌ای که این طرح در آن اجرا شده، روزگاری آلوده به حضور کسانی بود که نام مردم را یدک می‌کشیدند و عنوان آزادی را تابلوی خود کرده بودند؛ اما به هیچ وجه مدافع منافع مردم و آزادی واقعی نبودند. باید از همه کسانی که برای دفاع از امنیت، منافع و آزادی مردم از خودگذشتگی کردند و نیز کسانی که در همه این سال‌ها برای اجرای این طرح تلاش کردند، قدردانی کرد.

بهره برداری رسمی از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه/ رئیسی: احداث این سامانه گواه توجه به محیط زیست است/ حق‌آبه کشاورزان و حق احدی در اجرای این پروژه ضایع نخواهد شد

وی در ادامه گفت: اجرای این طرح از خواسته‌های جدی مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بود که امروز به لطف خدا و با همت کارگران و دیگر دست‌اندرکاران و نیز همت نیروهایی که دیروز برای تامین امنیت تلاش می‌کردند و امروز در قرارگاه‌های سازندگی در جهت آبادانی کشور تلاش می‌کنند، به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سامانه انتقال آب یکی از پروژه‌های نیمه تمام بود که تکمیل آن در این دولت در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در جریان سفر دولت مردمی به استان آذربایجان غربی، یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسئولین، نخبگان و ائمه جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت. با همت همه دست‌اندرکاران از سال‌های گذشته، از پیمانکاران و مهندسان گرفته تا عزیزان‌مان در قرارگاه خاتم‌الانبیاء، استاندار آذربایجان غربی و وزیر نیرو و کارگرانی که سه شیفت برای تکمیل و به ثمر رساندن آن تلاش کردند، این طرح امروز افتتاح شد، اما این کار باید تا احیای کامل دریاچه ادامه یابد و دستگاه‌های مربوطه مأموریت خود در این زمینه را تمام شده نپندارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخش چشمگیر و بسیار مهمی از کارها پیگیری برای به نتیجه رساندن آن است، گفت: آمدن بنده به اینجا در کنار تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این پروژه، نشان‌دهنده اهمیت مسأله محیط زیست برای دولت است و اینکه معلوم شود مسأله احیای دریاچه ارومیه به عنوان دغدغه مردم این منطقه، دغدغه دولت نیز بوده است. قطعاً در اجرای این پروژه حق‌آبه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۴
قسمت اعظم این طرح در دولت قبل اجرا شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
کمال حسین‌پور، نماینده پیرانشهر، گفته که احداث این تونل باعث خشک شدن آب چشمه‌ها و چاه‌های منطقه شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
کلید ساز و ۶ کلاسه
یک روح در دو جسم
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
باغ فردوس در تجریش، در لیست اموال فروشی دولت در طرح مولد سازی قرار گرفته است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
من نمی دانم این همه حمله به دولت رئیسی چه دلیلی داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
دلیل حمله؟؟؟شکم سیری!!!!!پراید300،دلار51،گوشت 400،سکه30،مسکن و اجاره مسکن که نگو!!!اینا این همه دستآورد درخشان را در این دولت مردمی و سریع و فوری و انقلابی نمیبینند!!!
سورنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
دوستان غرب گدا
سلام
،فعلا به نالیدن ادامه دهید
چون ملت همیشه قهرمان ایران نه شما غرب گداها، در حماسه 22 بهمن نشان دادن تا آخر.. پشت آرمان های این انقلاب خواهند ایستاد، و این ملت قهرمان به اراده ما می توانیم آقای رئیسی ایمان دارند و یقین دارند به فردای ایران قوی و قدرتمند، همین ارادت این ملت همیشه در صحنه انقلابی کفایت میکنه بر عزم و تلاش نیروهای انقلابی همچون جناب رئیسی و دوستان انقلابی شون و همچنین برادران ارتشی و سپاهی ما و مدافعان امنیت کشور مان ایران....... تا زنده هستیم فدایی رهبر و انقلاب هستیم، پس شما غرب گداها فقط کاری کنید که توان انجامش را دارید آن هم نالیدن
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
سلام شرق گدا
دوتا موضوع رو باهم ،هم نزن
عملکرد رییسی و مجلس میلی که مثل روز روشنه و قابل دفاع نیست
اینکه ملت اومدن راهپیمایی یک بحث دیگه است
یادمون نرفته از احمدی نژاد هم همین طور دفاع میکردید ولی آخر دوره اش و الان شده جز افراد بد حاکمیت
رییسی هم همینه
فعلا که شرق گذاشته تو کاسه تون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
سورنا عزیز ما از مردمی که شما میگی نیستیم . غرب گدا هم نیستیم ولی عقلمون خوب کار می کنه و چشممون کور نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
سورنا
به کسانی که مشکل معیشتی دارند و به وضع موجود اعتراض دارند و از سطح حقوق و دستمزد پایین به دریوزگی افتادن غربگدا میگی؟
شما با این سطح تفکر رو تربیت کرده؟
همین که آب از جای دیگری به جای دیگری هدایت شده، یعنی این طرح مانند پروژه های قبلی در نهایت شکست خواهد خورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
طرح های زیر دیپلم و ۶ تایی
تا کنون از این گونه طرح ها در خوزستان زیاد اجرا شده است. اما مشکلی حل نشده است.
چه قدر خرج این طرح شده است؟ پیمانکارش چه کسی بوده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
محرمانه _ چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
پیمانکار، قرارگاه خاتم الانبیا و هزینه طرح 35 هزار میلیارد ریال بوده که 10 هزار میلیاردش در دولت فعلی و بقیه در دولت قبلی تامین شده
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
شما حالا که کارمثبتی انجام شده چه کار به هزینه دارید هر هزینه‌ای صرف شود ارزش دارد چون اگر دریاچه ارومیه خشگ میشد یک فاجعه ملی بوجود می‌آمد باید کارهای مثبت دولت را ستود مثل اینکه بعصی ها مرض دارند که هی بهانه تراشی بکنند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
عدد 35 هزار میلیارد ریال کمی دور از واقعیت بنظر میرسه
الویت معیشت
حجم تبخیر درباچه ارومیه ( بسته به کل مساحت ان در شرایط مختلف ) بین ۱/۵ تا حدود ۲/۸ میلیارد متر مکعب است. این دو پروژه در کل مجموع تبخیر تابستان را هم تامین نمیکند
احیا یعنی تامین تبخیر سالانه باضافه مقداری اضافی که رفته رفته حجم اب دریاچه به مقدار قبل از فاجعه ( احداث پل خاکی وسط درباچه و ساخت سد های بی مطالعه) برسد
متاسفانه این طرح ها خیلی زودتر باید انجام میگرفت تا این حجم از تخریب در دریاچه رخ نمیداد
خدا خودش کمک کنه
اگه راست میگی اقتصاد و معیشت مردم رو احیا کن که توی این ۲۰ ماه اخیر به فنا رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
معیشت و اقتصاد با برجام گره خورده و الکی احیا نمیشه
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
مجید نصیرایی نماینده طبس در مجلس در مصاحبه با ایلنا: در حوزه اقتصاد باید آرایش جنگی به خود بگیریم!
دریاچه برای احیا نیاز به حجم اب وزمان زیادی دارد ،با این تنها شاید بشود تبخیر سالانه را کنترل ومحدود کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
این حجم آب فقط لب دریاچه ارومیه رو تَر میکنه
زحمتش را روحانی کشید اما رییسی نتیجه را میخواهد به نام خود بزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
خیلی زحمت کشید روحانی
بیل زیاد زد
یادمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
فعلا که خروجی مدیریت آیت الله دکتر رئیسی،بنده را به جایی رسونده که بدون هیچ شک و شبهه ایی بگم:خدا پدر روحانی را بیامرزد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
روحانی توی عمرش ۱۱ ثانیه هم زحمت نکشیده .
چی داری میگی تو ؟
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
تشکر از بیل های زده رییسی
تشکر از 2 ثانیه زحمت رییسی

تشکر از همه روسای جمهور
این کانال‌هایی ثانیه ای یک متر آورده دارد خودتان حساب کنید نیم ملیون متر مکعب در سالمیشود
خیلی مسخرست! آب از مبدا انتقال میدن به مقصد! بعده چند سال آب در مبدا کم میشه! چکار میکنن؟ حالا آب از یه جای دیگه انتقال میدن به مبدا اولی که حالا شده مقصد! مثال آب اصفهان که میره استان قم و یزد و اطراف! حالا خود اصفهان بی آب مونده آب از جای دیگه میارن اصفهان!! پروژه های پتو متی که فقط چندین هزار میلیارد تومن پول خرج ساختنشون میشه و بعد با افتخار و اعتماد به نفس کاذب میگن خداشاهده ما فکر محیط زیست کشوریم!!!
شما خیلی فکر محیط زیست بودین نباز نبود اینقدر سد تو خوزستان و ارومیه بزنین که دیگه یه قطره آب به کارون و دریاچه ارومیه نرسه بعد مجبور شین از جای دیگه آب واسه این دو جا بیارین!!!
شما قاتل محیط زیستین نه نجات دهنده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
اصل داستان اینه که پیمانکاران محترم دو بار پول بگیرند.نهایتش چند سال دیگه باید دنبال یه انتقال آب دیگه برن.هر طرح انتقال آبی جنگیدن با طبیعت است و محکوم به شکست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
آره موافقم تنها راه اصلاح الگوی مصرفه بخصوص کشاورزی والسلام
بقول مولانا از هر کجا که درد رسد دوا آنجاست
درد اسراف و درمان مصرف بهینه و اسراف نکردنه
چن تا ماهی هم بندازین توی دریاچه تا برای خودشون بچرخن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
این دریاچه قادر است پس از آبگیری کامل سالانه ۵۰۰۰ تن ماهی شور آشپل دار تولید کند
باید توی دریاچه کارخونه تولید خیارشور احداث کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۵
کدوم دریاچه . چند برابر این هم آب بیارن تبخیر می شه .
بنده خدا پرفسور کردوانی مرحوم هرچی داد زد بابا دریاچه احیا نمی شه اینجا رو از طریق دیگر با کاشت گیاهان احیا کنید گوش نکردند .
دریاچه ارال با ۷۰ هزار کیلومتر و رودهای سیحون و جیحون که به اون می‌ریخت و ده ها برابر اب ورودی دریاچه ارومیه بود خشک شد رفت
پول مملکت رو چه ها که نمی کنند .
اب شیرین رو بیهوده شور می کنید
بابا فکر کنید .......
دولت محترم باید بوسیله هلی کوپتر هلال احمر از فراز دریاچه ارومیه بازدید به عمل آورند و از بالا با مشکلات و معضلات این دریاچه آشنا شوند
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
تصاویر ماهواره ای خیلی وقته وجود داره
دریاچه ارومیه از طریق مولدسازی واگذار شود
کارآمدی در کشور موج میزند و لکوموتیر پیشرفت سریع فوری انقلابی به حرکت خود ادامه میدهد
حالا توی این کانال چند ده کیلومتری روباز سالانه هزاران نفر غرق نشن خوبه
آب اصفهان ؟؟؟؟دوست عزیز یک‌بار دیگر تکرار کن ،ها گفتی آب کجا را به کجا می برند ؟ خییییییلی متأسفم برات .چه نجابتی دارند این چهارمحال و بختیاری.
ارز اومد پایین یانه
بین ۵ الی ۱۰ سال دیگه معلوم میشه این طرح بازدهی داشته یانه و یا فقط هزینه بوده
متاسفانه در کشور کسی به فکر بازدهی در مقابل هزینه توجهی نداره و به ریسک آن توجهی ندارد

آیا این طرح منجر به احیای دریاچه در درازمدت خواهد شد و یا فقط هزینه کردن است؟ هیچکس نمی تواند نظر قطعی بدهد
به عنوان یک شهروند این کشور از تمامی کسانی که در این راه زحمت کشیده‌اند واز دولت قبلی وفعلی تشکر میکنم حداقل ممکن این است که با اینکار بهانه تراشی عده‌ای که می‌گفتند دولت عمدا دریاچه ارومیه را خشگ می‌کند گرفته شد و اگر از سدهای اطراف نیز در حد واندازه این سد آب به دریاچه سرازیر شود دریاچه ارومیه نه تنها احیا خواهد شد بلکه در ایجاد تنظیم آب وهوا وبارندگی منطقه تاثیر گدار خواهد بود از آقای ریسی ودولت محترم تشکر میکنیم
تا حالا بالای ده هزار میلیارد تومان صرف دریاچه و احیا اون شده . نتیجه چی شد هیچ فقط برید عکس ها رو ببینید متوجه می شید .
بابا میزان تبخیر خیلی زیاده چرا قبول نمی کنید غیر ممکنه احیا .
دوستان من از شما یه سوال دارم، واحد پول ما چیه؟! ریاله ، خب پس ما نباید کاری به دلار و گران شدنش داشته باشیم، هر وقت که ریال گران شد ما بدبخت میشیم.
منشا بحران های مالی و اقتصادی کشور، بیکاری جوان ها است.
طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفاً مربوط به این استان و آذربایجان شرقی نیست بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.

پ.ن- یعنی چه که یک طرح ملی است ولو در اورمیه احداث شده!؟ یعنی طرح های ملی حتما باید در تهران و اصفهان و یزد و کرمان احداث بشوند!؟
با اینکه شرایط اقتصادی خیلی بد هست ولی راه اندازی این طرح بسیار بسیار مفید هست اگر از این طرح ها استفاده بکنند و بارندگی نسبتا خوب باشه انشالله درایچه طی بیس سال احیا میشه حالا نماینده چوپان پیرانشهر احمقه نه از نحوه تزریق ابهای زیر زمینی بلده نه محیط زیست حالیش هست متاسفانه یه سری احمق تر از اون نماینده حرفهای احمقانه اون را تبیین می کنند. این طرح بسیار بسیار خوبه دست تمامی افرادی که در این راه قدم بر داشتند و این پروزه را به سرانجام رسیدند می بوسیم.
من کاری به انتقاد و تایید این پروژه ندارم و از کسی هم تنتقاد و تمجید نمی کنم فقط جواب یک سوال را نتوانستم پیدا کنم دوستان اگر کمک کنند ممنون میشوم
سوال:
در طول 40 سال گذشته دولت ها کمر همت بستند و نهضت سد سازی را براه انداختند و این همه سد در کشور ساختند از جمله آذربایجان غربی و آب رودخانه ها را که به دریاچه مریخت به پشت سدها هدایت کردند و تاثیری هم در خشک شدن دریاچه داشتند الان هم دوباره هزینه می کنند آب پشت سده را به دریاچه برسانند دوتا هزینه بی ثمر 1- هزینه برای ذخیره سازی 2- هزینه برای انتقال همان اب ذخیره به دریاچه خب این یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل