واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۴ شرکت تا پایان سال جاری

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری باقیمانده سهام دولت در ۴ شرکت تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸ 22 February 2023

به گزارش بورس تابناک،محمود قامت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد واگذاری سهام دولت در شرکت‌های فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج‌فارس، گفت: براساس مصوبه هیأت عالی واگذاری در روز دوشنبه اول اسفندماه 1401 قرار است، باقیمانده سهام دولت در چهار شرکت به صورت بلوکی و از طریق بورس و فرابورس تا پایان سال جاری واگذار شود.

وی افزود: بلوک 5.2 درصدی از باقی‌مانده سهام دولت در شرکت فولاد مبارکه به ارزش 38.7 هزار میلیارد تومان به نرخ پایه از طریق مزایده در بورس تهران و همچنین 6.2 درصد از باقیمانده سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش پایه حدود 60 هزار میلیارد تومان به صورت بلوکی از طریق بورس واگذار می‌شود.

معاون سازمان خصوصی سازی تأکید کرد: واگذاری این سهام در قالب واگذاری سهم دولت در شرکت‌های مشمول اجرای سیاست‌های اصل 44 است که تا پایان سال انجام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر 5.2 درصد سهام دولت در فولاد مبارکه واگذار شود، آیا سهام دولت در این شرکت تمام می‌شود، گفت: اگر بلوک 5.2 درصدی هم واگذار شود، باز هم دولت حدود 12 درصد دیگر از سهام فولاد مبارکه در اختیار خواهد داشت و اگر 6.2 درصد سهام دولت در هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شود، سهام ناچیزی در حد نیم‌درصد برای دولت در این شرکت باقی می‌ماند.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به این پرسش که چرا واگذاری بلوک‌های سهام دولت به صورت تجمیعی همراه با صندلی هیأت مدیره واگذار نمی‌شود، گفت: این مباحث در جلسه هیأت واگذاری مطرح و در آنجا تصمیم گرفته شد که 5.2 درصد سهام دولت در فولاد و 6.2 درصد در پتروشیمی خلیج فارس واگذار شود، بنابراین تصمیم‌گیری در مورد اندازه بلوک با نظر هیأت واگذاری است. همچنین نظر وزارت صنعت به عنوان شرکت مادرتخصصی در زمینه فولاد نیز مدنظر قرار می‌گیرد و مجموع این نظرات باعث می‌شود که هیأت واگذاری تصمیم بگیرد، چه میزان از سهام به صورت بلوکی واگذار شود.

وی تأکید کرد: در جلسه اخیر هیأت واگذاری در اول اسفندماه اعضای هیأت واگذاری مرکب از وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، رؤسای اتاق بازرگانی و اتاق تعاون و وزیر صنعت به عنوان وزارتخانه تخصصی در این زمینه البته بدون داشتن حق رأی دعوت شد و همچنین 2 نفر از نمایندگان مجلس به عنوان ناظر و بدون حق رأی در جلسه هیأت واگذاری حضور داشتند.

قامت در پاسخ به این سؤال که آیا واگذاری سهام بلوکی دولت با هدف جمع‌آوری نقدینگی در پایان سال صورت می‌گیرد، گفت: این مسئله از ابتدای سال در دستور کار هیأت واگذاری قرار داشته و ارتباطی به آخر سال ندارد. 

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در مورد اینکه آیا برای واگذاری بلوک سهام، اهلیت خریداران هم درنظر گرفته می‌شود، گفت: اهلیت‌سنجی خریداران طبق تبصره الف قانون بودجه 1401 مورد تأکید است که همه واگذاری‌ها باید در چارچوب دستورالعمل شناسایی اهلیت خریدار انجام شود و اهلیت تخصصی و عمومی متقاضی بررسی می‌شود. اهلیت عمومی از جمله اینکه بدهی مالیاتی و بدهی بانکی نداشته باشد و اهلیت تخصصی اینکه در آن رشته سابقه فعالیت مؤثر داشته باشد و همه اینها طبق مصوبه هیأت واگذاری رعایت می‌شود.

قامت در مورد روش فروش بلوک سهام دولت گفت: فروش این سهام بلوکی به شکل نقدی و اقساط سه ساله خواهد بود که حصه و آورده نقدی برای بلوک فولاد 30 درصد و برای بلوک هلدینگ خلیج فارس 25 درصد نقدی و بقیه به صورت اقساط خواهد بود. مزایده نیز از طریق بورس اوراق بهادار تهران خواهد بود، چون دو شرکت در بورس حضور دارند.

وی در مورد زمان برگزاری مزایده گفت: از طریق خود شرکت‌های بورسی اطلاعیه عرضه سهام روی سایت کدال سازمان بورس قرار داده می‌شود، اما تأکید بر این است که قبل از پایان سال جاری این مزایده برگزار شود.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: در جلسه هیأت واگذاری همچنین مصوب شد دو شرکت دیگر نیز تا پایان سال عرضه شوند، یکی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که 20 درصد از سهام دولت در آن از طریق بازار سوم فرابورس به ارزش کلی 24 هزار و 700 میلیارد تومان خواهد بود که میزان آورده نقدی متقاضی 15 درصد و بقیه به صورت اقساط خواهد بود.

وی گفت: همچنین با مصوبه هیأت واگذاری 20 درصد از باقیمانده سهام دولت در شرکت احیا استیل فولاد بافت از طریق بازار سوم فرابورس به قیمت پایه 2160 میلیارد تومان با 40 درصد آورده نقدی و بقیه به صورت اقساط واگذار می‌شود.

قامت همچنین اظهار داشت: آگهی عرضه این شرکت‌ها هفته آینده منتشر می‌شود و همه این شرکت‌ها با توجه به اهلیت‌سنجی متقاضی واگذار خواهد شد که دو شرکت فولاد و فارس از طریق بورس و توسعه نیشکر و احیا استیل فولاد از طریق فرابورس واگذار خواهند شد.


فولاد



 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار