بازدید 14465
لزوم اصلاح نرخ گاز در بخش خانگی و صنعتی

چرا صنایع کشور در تله صادرات انرژی مجازی افتادند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ادامه یافتن وضعیت کنونی مصرف غیربهینه گاز، باعث می‌شود بناچار گاز بخش خانگی یا صنعتی را قطع کنیم. اصلاح نرخ خوراک و سوخت صنایع و اجرای تعرفه گذاری پلکانی برای غیریارانه‌ای شدن مصارف خارج از استاندارد صنایع، یکی از این راهکارهاست که ما را به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا سوق خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۶۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸ 15 February 2023

چرا صنایع کشور در تله صادرات انرژی مجازی افتادند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال‌های اخیر اقداماتی که بتواند حجم تولید را نیز افزایش دهد، صورت نگرفته و همین امر در کنار مصرف نادرست، باعث ناترازی گاز در کشور شده است. البته ناترازی گازی که امروز با آن مواجه هستیم، بخش عمده آن به مصرف برمی‌گردد؛ یعنی بخشی از این ناترازی به مشترکان پر مصرف و بخشی از آن به نیروگاه‌ها و صنایع و... برمی‌گردد.

متأسفانه، بهینه سازی انرژی در صنایع در سال‌های گذشته جدی گرفته نشده است و در بخش خانگی نیز، ارزان بودن سوخت و عدم اعمال سیاست‌های قیمتی در گذشته باعث شده که در مصرف خانگی نیز کنترلی صورت نگیرد. همچنین در بخش صنعتی وضعیت بسیار نامناسب است و شدت مصرف انرژی که بیانگر شاخص مصرف انرژی به ازای تولید ناخالص داخلی است، دو برابر متوسط جهانی است؛ بنابراین، راهکار اصلی برای جبران این ناترازی و استفاده صحیح از این انرژی، اجرای سیاست طرح تعرفه گذاری پلکانی برای مصارف خارج از الگوی بهینه و استاندارد مصرف صنایع است که تحت عنوان نظام تعرفه‌گذاری IBT در صنعت و بخش خانگی با غیریارانه‌ای شدن مصارف خارج از استاندارد است که در جهت مصرف بهینه بخش خانگی و صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیرامون ناترازی گاز کشور در گفت‌وگو تابناک اقتصادی مطرح کرد: متأسفانه ما در کشور شاهد رشد بی‌رویه مصرف سوخت هستیم و هر چه ظرفیت تولید را هم افزایش دادیم، نتوانستیم پاسخگوی حجم مصرف باشیم؛ لذا حاصل این عملکرد باعث شد، شاهد ناترازی به ویژه در فصل زمستان و در ساعات اوج مصرف باشیم.

وی به مخاطرات ناشی از ناترازی شدید گاز و عدم بهینه سازی مصرف در بخش صنعتی و بخش خانگی اشاره کرد و یادآور شد: ادامه یافتن وضعیت فعلی مصرف غیربهینه گاز و نتیجتا ناترازی‌ها باعث می‌شود که ما بناچار گاز بخش خانگی و یا صنعتی را قطع کنیم. مصرف در دو بخش خانگی و صنعتی که به صورت غیربهینه اتفاق می‌افتد، باید متوقف شود.

این نماینده مجلس، اصلاح قیمت نرخ خوراک و سوخت صنایع و همچنین اجرای تعرفه گذاری پلکانی برای مصارف خارج از استاندارد در بخش خانگی و صنعتی را راهکاری برای جبران این ناترازی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که در جبران اوضاع کنونی کمبود گاز مؤثر است، اجرای سیاست تعرفه گذاری پلکانی در بخش خانگی است.

چرا صنایع کشور در تله صادرات انرژی مجازی افتادند؟

وی افزود: منطقی‌ترین حالت این است که مدیریت مصرف گاز را با طرح تعرفه گذاری پلکانی، به گونه‌ای به دست بگیریم که مشمول قشر‌های پر درآمد باشد تا قشر‌های کم درآمد متحمل هزینه‌ی بالا نشوند. اصلاح نرخ خوراک و سوخت صنایع و اجرای تعرفه گذاری پلکانی برای غیریارانه‌ای شدن مصارف خارج از استاندارد صنایع، یکی از این راهکارهاست که ما را به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا سوق خواهد داد تا عملا به تله صادرات انرژی مجازی نیفتیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: عده‌ای در مصرف انرژی محدودیتی ندارند و پرمصرف هستند که می‌توانیم با اجرای این طرح، مصرف آن‌ها را تعدیل کنیم. این‌ها قشرهای پر درآمد هستند که تقاضای گازشان کشش ناپذیر بوده و حتی ممکن است دست از پر مصرفی برندارند؛ اما می‌توانیم با اجرای این سیاست به آن‌ها تذکر دهیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان این گفت‌وگو به درآمد حاصل از مصرف بی‌رویه مشترکین پرمصرف اشاره کرد و اظهار داشت: با افزایش تعرفه این مشترکین ـ که اصلاح الگوی مصرف ندارند ـ می‌توان درآمد خوبی به شرکت گاز تزریق کرد و شرکت گاز هم می‌تواند این درآمد را در طرح‌های ذخیره سازی گاز و یا استفاده از انرژی‌های جایگزین به کار گیرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۸
به ایام انتخابات نزدیک میشویم و از نمایندگاه خواب آلو، صدا در میاد
نامدیریتی و ضرر به مملکت هیچ هزینه ای ندارد. چرا کسی که امضا کرده نیروگاه برق حرارتی در زرند کرمان ساخته شود محاکمه نمی شود!؟ چرا سازندگان سد پانزده خرداد محاکمه نشدند!؟ و ...
با این تورم اولا بنزین باید هر یکی دوسال کم کم با شیب ملایک گران شود که اگر نشود خیلی خطرناکه دوما باید گاز اب برق مانند بنزین سهمیه بندی شود که بعضیا هزار برابر استفاده نکنند
چرا صنایع فقط؟ در بالادست زاینده رود ۵۰۰۰ پمپ ۱۰۰ کیلو وات، ۶ ماه روشن هستند و آب روی کوهها پمپاژ میکنن. همین قسمت فقط معادل انرژی اش می شود حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سال. با قیمت گاز صادراتی حساب کنید می شود حدود ۴۰۰۰۰ میلیارد تومان!!! ۲۴۰۰۰ تن بادام تولید می کنند حداکثر ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان. یعنی اگر گار را صادر کنند باغدار بالادست زاینده رود بیکار در خانه بنشیند بیشتر گیرش می آید تا بادام تولید کند، ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب بکشد روی کوه و زاینده رود را بی آب کند!!! طبیعت هم آلوده به سموم شیمیایی نمی شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
سیل و برف و کولاکش را بالادستی ها می کشند شما هم فقط بشینید و گذر زاینده رود را تماشا کنید کسی هم آنجا استفاده نکنذ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
متاسفانه پول صادرات گاز به جیب باغدار خانه نشین نمی رود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
ببخشید خدا نمیدونست که شما ۱۸ میلیون سال بعد مهاجرت، می کنید سرشاخه های زاینده رود وگرنه زاینده رود رو نمی آفرید! چون شما سردتونه باید با ساختن ۱۲۲۰ بند و سد از جاری شدن زاینده رود جلوگیری کنید؟! با این منطق شما که هیچ رودخانه ای نباید جاری بشه. کی به شما اجازه داده به منابع طبیعی تعدی کنید؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
درسته این طرح طرح طوبی هست که معجزه هزاره سوم در سال ۱۳۸۷ شروع کرد و به نظر بسیار خسارت داشته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
پول صادرات گاز به جیب باغدار خانه نشین نمی رود اما گاز سهم بقیه ملت با تبدیل به بادام و دلار در اروپا به جیب باغدار فعال می رود. این پول شویی مدرن است.!
فقط گران کردن و بس
هر چیزی که مفت باشه ، مفت هم میره . همین . کل هشت ترم اقتصاد لیسانس رو براتون گفتم .‌
یک طرح برای اصلاح و کاهش مصرف گاز دارم با کجا مطرح کنم نه جاهایی که می شنوند یادشان می رود جایی که واقعا بشود عملی کرد
احسنت.منتها پلکانی لگاریتمی می تواند صنایع و افراد مسرف را به راه درست مصرف بهینه و استاندارد طبق شرایط کشورهای صنعتی دنیا هدایت کند و باید جدی و قاطع و فوری برخورد کرد چون با نصیحت و ...شامل مرور زمان میشود و گفتن آن هم دیگر هیچ تاثیری نخواهد داشت.درست باید مثل جریمه های راهنمایی و رانندگی بموقع برخورد نمود.
با همین خزعبلات ۶۵۰۰۰ میلیارد تومن پول در دوره رئیسی از بورس خارج شد.و امروز در بازار مسکن و سکه و طلا در حال سفته بازی هست.
با این یارانه هایی که به انرژی میدیم ممکنه بعضی از صادرات ما در مجموع برای کشور از نظر اقتصادی زیان داشته باشه یعنی داریم به کشورهای دیگه جنس ارزانتر از هزینه تولیدش رو میفروشیم. البته این کار ضررش به مردم میرسه ولی برای یک عده سود داره.
قطع گاز خانگی و صنعتی سیاست اشتباهی است۔فکر میکنم بشوخی بیان میگردد۔قطع کنیم که چکار کنیم؟ در مشعل بسوزانیم؟ قیمت گاز باید برای صنعت ومصارف خانگی هموواره توسط شرکت ملی گاز و با موافقت دولت وسازمانهای مربوطه با توجه به نرخ جهانی وعلاقمندی های سوبسیدی دولت تعیین گردد۔اینکه ما گاز را تبدیل به محصول صنعتی قابل صادرات کنیم وصادر نمائیم خوب است ولی با قیمت گاز جهانی۔ ودریافت ارز حاصله در جهت نیازهای دولت ومردم۔نه باقیمت تقریبا مجانی۔دولت گاز را باچه قیمتی به صنایع میفروشد۔قیمت در تمام صنایع یکسان است یاخیر۔دریافت میکند یا خیر۔۔ در مقایسه با صنایع مصرفی گاز قیمت محصولات ایران ودیگر کشورها را مقایسه کنید۔کلی گوئی زیاد مناسب نیست۔عدد ورقم بیان کنید۔
هموطن عزیز 18.44که به احتمال زیاد اصفهانی هستید ، اولاً این تعداد پمپاژ آب را برای اینکه محاسبه ات درست درآید را از کجا آورده ای.این همه وسیله برای کشیدن آب نیاز به شبکه برق فشار قوی دارد که اصلاً در آن منطقه وجود ندارد
دوم اینکه چرا فکر می کنید مردمی که باید در فصل زمستان سرما و یخبندان را تحمل می کنند حق استفاده از این نعمت الهی را که جلوی پا و مقابل چشمشان با وجود خرابی ملک و املاک شان را دارد نباید داشته باشند.سوم اینکه ما همه با هم برابر وبرادر هستیم ،چطور راضی هستید که عده‌ای از مردم مقابل این نعمت الهی انواع استفاده را ببرند ولو اینکه توجیه اقتصادی و عقلانی نداشته باشد اما عده‌ای محق تر و مستحق تروعقلانی تر نباید استفاده کنند.؟این چه استدلالی است که برای بی بهره نمودن صاحبان اصلی و مستحق ترین استفاده کنندگان آب به آمار های نادرست و بدور از واقعیت متوسل می شوید.
با عرض معذرت خواهی
جناب وكيل النظام يا وكيل الدوله ، فشار گاز را عمدا در زمستان سخت كم كرديد كه بهانه اي تحت عنوان توسعه زير ساختها براى گران كردن گاز ايجاد كنيد، زورتان به پتروشيمى داران كه اوليگارشهاى( سرمايه داران ) خودى و وابسته هستند كه نمى رسد، در نهايت ميخواين با اين ترفند هاى نخ نما ، گاز خونگى را گران كنيد....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست