بازدید 11007
در گفت‌وگو با کارشناس انرژی بررسی شد

چرا صنایع اروپا قربانی اصلی تحریم گازی روسیه خواهند بود؟

کارشناس انرژی گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است از پنجم فوریه صادرات گاز روسیه به اروپا کامل قطع شود. این اقدام قطعاً اروپا را با کمبود و مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. اثرات این کمبود در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، خانگی و... مشهود است.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱ 21 January 2023

چرا صنایع اروپا قربانی اصلی تحریم گازی روسیه خواهند بود؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ هرچند اروپایی‌ها تلاش دارند تأثیرات عدم صادرات گاز روسیه به اروپا را ناچیز جلوه دهند، واقعیات چیز دیگری می‌گویند. طبق گزارش موسسه statista، اروپا زمستان سختی در پیش دارد و بدون گاز طبیعی روسیه با کمبود انرژی مواجه است. این امر هزینه‌ی قبوض گرمایشی را افزایش داده و خانواده‌ها بیشترین هزینه‌ها را متحمل می‌شوند. تنها در بریتانیا، انتظار می‌رود از هر سه خانوار یک خانوار در زمستان امسال به فقر انرژی سوق داده شود.

همچنین کشور‌های اروپایی به طور جدی در حال اجرا کردن سیاست‌های سختگیرانه برای مقابله با این چالش هستند؛ مثلا فرانسه برای برون رفت از این مشکل دست به خاموش کردن روشنایی معابر عمومی زده است. در پی این خاموشی‌های فراگیر و بی سابقه، یورونیوز انگلیسی از عبارت «کاهش مصرف اجباری» در ساعت‌های پیک مصرف انرژی استفاده کرده است.

در حالی که یورونیوز فارسی برای عادی نشان دادن وضعیت در فرانسه، از همین طرح با نام «طرح هشیاری انرژی» یاد می‌کند! از سوی دیگر، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ادارات دولتی کشور ما مورد تمسخر قرار می‌گیرد، اما حاضر شدن در محل کار به شکل پتوپیچ و با چندین لباس در کشور‌های اروپایی، بیانگر زمستان سخت اروپا نیست؟!

دیدگاه های محمدعلی خطیبی را به عنوان یک کارشناس انرژی در خصوص اثرات عدم صادرات گاز روسیه به اروپا بر اقتصاد کشور‌های اروپایی جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

خطیبی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی، با اشاره به وابستگی ۴۰ درصدی اروپا به گاز روسیه تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است از پنجم فوریه صادرات گاز روسیه به اروپا کامل قطع شود. این اقدام قطعاً اروپا را با کمبود و مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. اثرات این کمبود در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، خانگی و... مشهود است.

چرا صنایع اروپا قربانی اصلی تحریم گازی روسیه خواهند بود؟

به گفته‌ی این کارشناس انرژی، عدم دسترسی به گاز روسیه از دو لحاظ بر صنایع اروپا تأثیر دارد؛ نخست اینکه هزینه‌ی تولید را برای آن‌ها بالا می‌برد. بنابراین، کشور‌های این قاره مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهند، زیرا مجبورند کالاهایشان را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. دومین موضوع این است که کمبود گاز باعث کاهش تولید در اروپا می‌شود که نمود آن را در مواردی همچون کاهش تولید خودرو، سرامیک، کاغذ، شیشه و... می‌بینیم.

وی در ادامه گفت: پیش بینی می‌شود در بهار یا تابستان امسال اقتصاد اروپا وارد رکود شود. این موضوع قطعاً به بنیان‌های اقتصادی کشور‌های این قاره صدمه می‌زند و آن‌ها را با مشکلات بزرگی مواجه می‌کند. رکود بزرگ اروپا ناشی از بحران انرژی یک بحث جدی است که در کمین اروپاست. علاوه بر رکود، به دلیل اعطای یارانه بالا و تحمل فشار بسیار بالا از این محل، مشکل بزرگ دیگر اروپا، کاهش ارزش یورو است. هم اکنون اروپایی‌ها برای تأمین انرژی مورد نیازشان هزینه‌های بالایی پرداخت می‌کنند.


این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: هزینه‌هایی بالایی که دولت‌های اروپایی می‌پردازند، بنیان‌های اقتصادی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و احتمال بروز رکود را در این کشور‌ها افزایش می‌دهد. وی در ادامه با اشاره به اینکه مشکل دیگری که کشور‌های اروپایی با آن مواجه هستند، کاهش ارزش یوروست، افزود: قیمت یورو قبلاً یک و نیم برابر دلار بود، اما الان ۵۰ درصد از ارزشش را از دست داده و این موضوع نیز به اقتصاد اروپا لطمه‌ی شدیدی خواهد زد.

چرا صنایع اروپا قربانی اصلی تحریم گازی روسیه خواهند بود؟

خطیبی افزود: شواهد نشان می‌دهد، اروپایی‌ها در وضعیت بدی قرار دارند و این طور به نظر می‌رسد که اروپا بازنده‌ی اصلی جنگ روسیه و اوکراین است. آمریکا توانسته است خودش را از مشکلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در امان نگه دارد و حتی از وضعیت فعلی سود می‌برد، زیرا در حال جذب سرمایه هاست. تحریم روسیه توسط اروپایی ها، این قاره را متضرر کرده است و در آینده نیز بر گستره‌ی مشکلات آن‌ها اضافه می‌شود.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: مشکلاتی که در کشورمان به لحاظ انرژی وجود دارد، با بحرانی که اروپا درگیرش هست، تفاوت دارد. ما به دلیل عدم سرمایه گذاری در توسعه‌ی میادین و مصرف بالای داخلی به مشکل خورده ایم. مشکل اصلی ایران مصرف بی رویه است که با اعمال سیاست‌هایی مانند تعرفه گذاری پلکانی و بهینه سازی مصرف حل می شود؛ اما مشکل اروپایی‌ها به عدم دسترسی به منابع برمی گردد که به آسانی قابل حل و فصل نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۵۵
حالا که توهم زمستان سختی که پوتینی ها برای المان و اروپا تدارک دیده بودند شکست خورد حالا نوبت اروپا و غرب هست که برای پوتینی ها در اکراین و اطراف دنیا تدارک نابستانی بس داغ و سخت را ببینند. دیدنی خواهد بود. به قول اقای اوجی وزیر نفت عمری برای همه بخصوص پوتینی ها باقی بماند تا تحقق وعده الهی در مورد ظالمان را با چشم و دیده خود بنگرند ولی بلز هم درس نخواهند گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
یهتر است شما به فکر صنایع گاز خودتان باشید:
الف) 30% گاز تولید شده در ایران به خاطر فِلرسوزی و خطوط فرسوده شبکه، قبل از مصرف هدر می رود!
ب) ایران تجهیزات، امکانات و فن آوری ذخیره و تولید LNG را ندارد.
پ) ایران سرمایه و تکنولوژی توسعه منابع گازی مشترک خودش را ندارد.
واقعاً باعث شرمساری است مملکتی که دارای عظیم ترین ذخایر گازی دنیا است، در فطل سرما با بحران کمبود گاز مواجه شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
زمستان سخت در اروپا در حال وقوع هست اما افراد متوهم آن را نمی بینند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
پیروز جنگ اوکراین امریکاست نه روسیه نه اروپا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
تقویت ایران از سوی روسیه تمام تلاش دولت امریکا برای مهار ایران را بر باد خواهد داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
ناشناس 1237 عزیز:
کارشناس بنده خدا گفته که مشکل گازی ما مربوط به الگوی مصرف و عدم سرمایه گذاری در صنعت گاز هست ولی مشکل اروپا نبود منابع مناسب. در واقع حرف شمارو به شکل دیگه ای زده. حرفای شما هم کاملا درسته و باید تو این حوزه از سالها قبل توجه بیشتری می شد. البته پارس جنوبی توسعه جدی تو این زمینه داشته ولی مشکلات دیگه ای از جمله فروش میعانات گازی که رو دست دولت قبل باد کرده بود هم در عدم توسعه استخراج گاز بی تاثیر نبوده.
نظرات کارشناس با واقعیات نمی خواند . یکی از مراکز بزرگ فولاد اروپا و کشورهای ان هست و اگر واقعا فولاد در این کشورها تعطیل شده بود . باید روی قیمتهای جهانی خود را نشان می داد . در حالی که در این چند ماهه فولاد حتی ارزانتر هم شده . این موضوع نشان می دهد وضعیت اروپا انچنان که ما می گوییم . وخیم نیست و البته که ادارات و سازمانها را هم تعطیل نکرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
اشتباه میکنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
ارزانی فولاد می تواند به عوامل دیگری همچون کاهش تقاضا نیز مرتبط باشد
وقتی صنایع پایین دستی به خاطر کاهش تقاضا و یا به صرفه نبودن تولید فولاد کمتری مصرف کنند طبیعتا ارزانتر خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
بزرگترین تولید کننده فولاد اروپا ایتالیاست که تولیدش حتی از ایران هم پایین تره. ایران رتبه حدودا دهم رو داره تو این صنعت. بنابراین اونقدرا هم که شما گفتین نمی تونه تاثیر داشته باشه. در ضمن خوابیدن صنعت قطعا مصرف فولاد هم پایین میاد. بنابراین این نتیجه گیری شما نمی تونه پایه علمی درستی داشته باشه.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
در نظر بگیرید که جنگ را هم مصارف فولاد را بشدت افزایش میدهد. که عمده مواد اولیه صنایع نظامی فولاده
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
کاملا درست است. اطلاعات این اقای کارشناس که شناخته شده نیست در مورد برابری نرخ یورو هم اشتباه است. بعلاوه گناه نداشتن انرژی بیشتر است یا داشتن و بلد نبودن استفاده از ان.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
اروپا منابع ندارد با این حال به بهترین وجه مدیریت کردن. حتی اگر زمستان سختی هم بود باز هن با همکاری مردم و دولت موضوع رو حل میکردن. مدیران بی لیاقت خودمون رو بگو که روی دومین منبع گاز دنیا دراز کشیدن و کل صنایع رو تعطیل کردن تا گاز خونگی قطع نشه .
به همان دلیل که قطعی گاز روی صنایع ما تاثیرگذار بود و هست
صنعت فولاد ما در چند روز گذشته با کاهش تولید روبرو شده
صنعت سیمان ما هم همینطور
شما نمی خواد تحلیل غیر واقعی از غرب داشته باشید، از تاثیرات قطعی گاز در ایران بنویس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
ما کمبود تولید گاز نداریم بلکه مصرف بالای گاز داریم
حتی اگر شرکت های اروپای الان تحت فشار باشند ، اروپا این وضعیت را به عنوان یک حالت جنگی به حساب می آورد که فعلا برای آن هزینه می دهد تا در صورت پیروزی به منافع و امتیازات بسیار با ارزش تری برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
اروپا وضعیت را جنگی میبینه ولی ما وضعیت خودمان را نباید جنگی ببینیم؟ اتفاقا نکته زیبایی است و بر اساس همین استدلال، مردم ما هم باید هزینه های دفاع از کشور را بفهمند و برای پرداخت آن آماده باشند. جلوی زورگو باید ایستاد چه ابر قدرت آمریکا باشه چه روسیه. حق مسلم ما استفاده از انرژی هسته ای برای مصارف مختلف است مخصوصا دفاعی.
به جای پرداختن به اروپا و مشکلاتش به ایران خودمان بپردازید که در حال نابودی است. این که صنعت اروپا رمین گیر شود چه چیزی عاید شما می شود؟ بخل مایه نکبت است بخل نداشته باشید.
یک نمونه خالص کارشناس سفارشی و سهمیه ای. فقط خط غالب تبلیغاتز دیکته شده را تکرار میکند بدون اینکه بداند که اصلا گاز در اروپا فقط ۸ درصد کل انرژی اروپا را تامین میکند و روییه در اوجش فقط ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین میکرد و الان گاز اروپا توسط نروژ و الجزایر و امریکا و البته چین که محموله های پیش خرید خود از قطر و استرالیا را به اروپا صادر میکند تامین میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
مشکل کمبود سوخت نیست. گاز روسیه ارزان بود که دیگه در دسترس نیست. صنعت کشورهایی مثل آلمان بر اساس این قیمت توسعه خوبی تو این دو دهه اخیر داشته و الان دیگه اون منبع در دسترس نیست.گاز مایع آمریکا از سه تا پنج برابر به گفته رئیس جمهور فرانسه از گاز روسیه گرانتر هست.بنابراین اونقدرهام که فکر می کنید بی تاثیر نیست. در واقع رکود و کوچک شدن اقتصاد که بعد از این زمستون اتفاق می افته سختیش رو بیشتر نشون میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
تامین گاز از سایر نقاط جهان هزینه های تولید رو به حدی بالا برده که صرفه اقتصادی نداره و برای مردم هم بسیار سنگین تمام شده. نوشته های کاملا دقیق و منطقی را با برچسب زدن نمی شود محو کرد.
هی روزگار !!!!
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
باچه قیمتی تامین میکنند؟ در هرصورت ما تا دوهفته دیگه پیک سنگین مصرف رو رد میکنیم ولی دسترسی به منابع
برامون قطع نمیشه. این اروپاس که باید چندبرابر قیمت انرژی تامین کنه. و تا سه ماه دیگه اثرات منفی این بحران بر قیمت های تمام شده کالاهای اروپایی نمایان میشه واین یعنی عدم توان رقابت
اروپای غربی برای به شکست کشاندین روسیه حاضر است همه سختی ها را به جان بخرد.
البته این که از خود اختیاری هم در برابر آمریکا ندارد نیز بی تاثیر نیست
اعتراضات مردمی نیز اثر چندانی نداردو چون در آن جا دموکراسی نیست الیگارشی حکومت می کند
انشالله اینبار زمین میخورن میان التماسباید اماده پذیرایی باشیم ...
مشکلاتی که در کشورمان به لحاظ انرژی وجود دارد با بحرانی که اروپا درگیرش هست، تفاوت دارد..
این مقاله و این نتیجه‌گیری‌ها، برای مردم بی گاز و سرمازده کشورمان، گرمابخش نیست....
اروپایی را از دو جنگ جهانی ویرانگر برخواسته گمان می کنید با بحران گاز نابود می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
قرار نیست نابود شود. هدف آمریکا ربودن صنعت اروپا و همینطور وابسته کردنش بوده که بهش دست پیدا کرده. هدف روسیه هم گرفتن مناطق استراتژیک اکراین بوده که به نظر میاد بهش دست پیدا کنه. هدف ایران تکمیل کریدور جنوب به شمال و اتصال به دریای سیاه از طریق دریاس کاسپین و کانال ولگا-دن بوده که با تسلط روسیه بر دریای سیاه محقق میشه و همچنین پرآوازه شدن صنایع نظامی ایرانی در جهان بوده که این یکی دیگه چشم همه رو درآورده و فروش تسلیحات رو برای ایران توسعه میده. بنابراین می بینی که هر کسی داره هدفی که خودش دوست داره رو محقق می کنه و به اینکه مردم اروپا تو چه وضعیتی هستن اهمیتی نمیده. قرار هم نیست منقرض بشن. قطعا به مرور و در عرض چند سال دوباره کمر راست می کنن
متاسفانه اين نظريه كارشتاسى با واقعيت فاصله زيادى دارد. بنده دكتر داروساز ساكن لندن و دارنده يك داروخانه در لندن به شما اعلام مى كنم ما در لندن هيچ مشگلى در رابطه با حاملان سوختى نداريم. در ابتداى جنگ اوكراين قيمتها به شدت افزايش يافت ولى در چندين ماه اخير قيمتها در مسير سقوطى قرار دارند و در حال حاظر قيمتها كاملا تحت كنترل دولت در امده اند. بنده در داروخانه دو وسيله گرمايي روشن مى كنم و هيچ محدوديتى در مصرف براى ما تايين نشده
پاسخ ها
سعید
| Netherlands |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
بنده هم یک فوق تخصص هستم دارنده یک مطب بزرگ در
منچستر. به نظرم این بحث ها به واقعیت نزدیکتر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
باشه تو راست میگی دکتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
اگه اینقدر اوضاع عالیه این همه آدم واسه چی اعتصاب می کنن؟ چرا ول نمی کنن؟ یک میلیون نفر تو پاریس به چی اعتراض دارن؟ اومدن هواخوری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
مشکل اینه که اینا حرف خود اروپایی ها رو هم قبول ندارن !!! و فقط دوس دارن توی توهماتشون بمونن و یه جوری توجیحش کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
تو چ دکتری هستی که حاضر رو حاظر مینویسی
با وی پی ان اومدی میگی من لندنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
اولا مناطق دورافتاده با پایتخت قابل مقایسه نیست. دوما آیا هزینه انرژی شما از 6 ماه پیش کمتر شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گزارشات مختلف چیز دیگری می گویند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
سلام شما می فرمایید دکتر داروساز هستید ولی در هشت سطر پنج غلط املایی دارید
چه خبر از قیمت سکه و دلار
فعلا که اقتصاد ما داره ویران میشه
مهمترین شاخص قیمت گاز است که در حالی که پس از حمله روسیه به اوکراین شدیدا افزایش داشت، ولی اکنون به قیمت زیر همین زمان در سال گذشته رسیده است. قیمت گاز نسبت به ماه آگوست یک سوم شده است. این نتیجه تناسب عرضه و تقاضا به نفع متقاضی است. کشورهای اتحادیه اروپا منابع دیگری یرای گاز مورد نیاز خود یافته اند، از جمله آذربایجان و افزیش خرید از قطر و الجزایر و نروژ. برای مثال سهم گاز نروژ برای بازار آلمان از حدود 20 درصد به بالای 40 درصد رسیده است. بعلاوه، آلمان سریعا یک ترمینال جدید برای دریافت گاز مایع را تکمیل کرد و محموله های گاز مایع از آمریکا هم شروع به رسیدن به اروپا کرده اند. این کارشناسان بی سواد را از کجا پیدا می کنید؟ مرد حسابی، شاید تو عکسی از یک کارمند اداره ای در اروپا دیده ای که لحاف به خودش پیچیده بود، ولی این را ندیده ای که هزاران اداره در ایران (که روی اولین یا دومین ذخایر گاز جهان نشسته است) را به دلیل کمبود گاز تعطیل کرده اند و کارمندی نه با لحاف نه بی لحاف به اداره نمی رود و کار مردم خوابیده است.
همچنین، شاید به توهم این کارنشناش اروپا به جای گاز ار فضله گربه و ذغال سنگ استفاده می کند و سطح آلودگی شان بالا رفته، ولی همین هفته پیش گزارش شد که آلودگی در کشورهای اتحادیه اروپا به کمترین سطح در 30 سال گذشته رسیده است.
فکر خودمون باش جناب نویسنده که با این تورم داریم زنده به گور میشیم چه کار به ولات کفر داری آخه
هپروت و توهم رو ول کن اقا ..دلار به مرز ۴۵ رسیده...تورم داره اقتصاد رو کامل فلج میکنه...بنیان جامعه از هم خواهد پاشید...ول کن این تحلیلهای خیالی رو
دوستان واقعا زمستان سختی بود چرا شما قدر نشناسید زمستان سخت اروپا رسید و مسولین محترم بدون هیچ هزینه همه ما رو اروپا نشین کردند بدون اینکه متوجه شویم اروپایی شدیم و اروپایی ها ایرانی شدند و حال بفهمید که وقتی میگند زمستان سخت اروپا یعنی چی و خودتون دست در جیب مبارکتون کنید هزینه سفر رایگانی که مسولین شما را به اروپا بردند که زمستان سخت رو به چشم ببینید به همراه 2 ماه اقامت رایگان را به حساب دولت و مسولین پرداخت کنید
انگلیس که اصلا از روسیه گاز نمی گرفت. نباید هم مشکل تامین داشته باشه. مشکل سر هزینست که به نظر میاد شما وضعیت مالیتون خوبه و دغدغه هزینه ندارید.
دوستان از مسولین سپاس گذار باشین همه ما را به رایگان اروپا نشین کردند تا به چشم زمستان سخت را تجربه کنیم لطفا هزینه سفر و اقامت رایگان خود در تور زمستان سخت اروپا را پرداخت کنید زیرا اثبات این زمستان سخت بسیار هزینه بر بوده
چرا خودتان راگول میزنید قطر اذربایجان امریکا همگی خواهان فروش گاز به اروپا هستند وبا سفر نماینده المان به عراق قرار است یک شرکت المانی استخراج گاز عراق را بدست بگیرد وعمده خریدار گاز عراق المان باشد وکشور عراق نیز نیاز خود را از گاز کشور خودش، استفاده کنذ در حال حاظر ایران گاز عراق را تامین میکند
شما نگران صنايع اروپا نباشيد گاز صنايع خودتون الان ده روز قطع هست بريد يه سر بزنيد دارن گريه ميكنن صنايع
میگن فلر ها به اندازه مصرف تهران گاز هدر می دهند.
اصلا برای من اروپا یا امریکا اهمیتی ندارد. لطفا از فساد و بیکاری، تورم و کمبود آب، گاز در ایران بگویید و راه چاره کنید
بهتر به فکر کشور خودمون باشیم
شما نگران شرکت هایی اروپایی نباشین.
چقدر غرب وکیل مدافع دروغگو دارد .
گاز اروپا تامین شده و منابع گازی آمریکا ، هلند و انگلیس و نروژ و ... تامین کننده اصلی هستند قطر هم به کمک آمده ضمن اینکه اروپا هنوز در مقابل بکارگیری انرژی اتمی مقاومت میکند و اگر مجدد انرژی اتمی را اضافه کند دیگر نیازی به گاز ندارد
عجب ،برای همینه که قیمت گاز الآن از قبل از حمله روسیه هم پایین تره ،طفلکها یک عده آدم بیسواد شدن رییس کشورهای اروپایی دارند نابودشون میکنن ، باید از ایران خبرگان دولتی رو بفرستید کمک بشریت
ب همین خیال ها باشین فعلا زمستان سخت تو خود ایرانه
هر بلا یا نعمتی که برای اروپا هست، به ملت ایران چه ربطی دارد؟ دلار امروز ۴۴ هزار تومان و سکه ۲۴میلیون تومان.
تورم طوری شده که تورم هر روز کشور ما از تورم سالیانه ی بسیاری از کشورهای اروپایی که مدام از بدبختی و سرمازدگی آنها سخن می رانید، بیشتر است.
آیا ملتی صبورتر و شریف تری از این ملت وجود دارد که با این همه بلاها که شما مدیران کشور سر آنها آورده اید، باز هم دم بر نمی آورند؟ شما چه خدمتی به صبوری داده اید؟
مطمعن باشید اروپا با بحران انرژی روبرو نخواهد شد‌
آلمان به طور مثال تقریبا تا سال آینده هیدروژن جایگزین گاز طبیعی می‌کنه
با تحریم اروپا باعث خودکفایی هرچه بیشتر اروپا می‌شوند در طولانی مدت ادامه پیدا کند باعث جایگزینی کامل انرژی های دیگه میشه و بازار انرژی رو ایران و روسیه کاملا از دست میدن
اروپا خودکشی اقتصادی کرد جالبه خود اروپاییا شاکی هستن غربگداها میگن وضعشون خوبه خخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان