بازدید 6952
بهادری جهرمی:

هدف از سفر به چین، اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله است/رکورد اشتغال در صنعت شکسته شد/بسته وحدت آفرین، مسیر بازگشت ایرانیان را تسهیل می‌کند/لایحه مرتبط با اجتماعات در دولت در دست بررسی است

بهادری جهرمی در ادامه درباره سامانه و جزئیات کامل اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: سامانه مولدسازی در راستای شفافیت رونمایی شده و تمامی جزئیات مولدسازی اموال دولتی در سامانه قابل دسترسی است. همه طرح‌ها جهت اطلاع عموم در سامانه قرار گرفته و حتی طرح‌هایی که اجرایی نشده نیز قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱ 14 February 2023

تابناک _ سخنگوی دولت، هدف از سفر رئیس جمهور کشورمان به چین را اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله دو کشور اعلام کرد و گفت: این سفر روشن می‌کند که ایران مسیر رشد و توسعه تجاری را با سرعتی بیش از پیش می‌پیماید.

 روز سه شنبه، علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران درخصوص اهداف سفر رئیس‌جمهور به چین، اظهار داشت: این سفر، دهمین سفر خارجی رئیس‌جمهور از آغاز دولت سیزدهم است.

وی با یادآوری اینکه آخرین سفر رسمی دوجانبه رئیس جمهور ایران به چین ۲۰ سال پیش صورت گرفته بود، افزود: این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین که در شهریور ماه سال جاری انجام شد، صورت گرفت.

بهادری جهرمی ادامه داد: محوریت اصلی این سفر، اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی با تمرکز بر مسائل اقتصادی است و حضور وزرایی که رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند، بر این موضوع تاکید دارد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با توجه به این که چین نخستین شریک تجاری کشورمان است، لذا این سفر، اقدام راهبردی در حوزه تبادل تجاری خواهد بود. این سفر روشن می‌کند که ایران مسیر رشد و توسعه تجاری را با سرعتی بیش از پیش طی می‌کند.

مولدسازی در جهادکشاورزی، صرف توسعه گلخانه‌ها می‌شود

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال ایرنا درباره مولدسازی اموال و املاک وزارت آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی گفت: این دو وزارتخانه برای مولدسازی دارایی های دولت پیشگام شدند و فهرست اموال و املاک راکد خود را اعلام کردند؛ وزارت جهاد کشاورزی برای فعال کردن حوزه‌های گلخانه‌ای و توسعه آبخیزداری از منابع حاصل از مولدسازی استفاده خواهد کرد.

وی ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش هم منابع حاصل از مولدسازی ۱۰۰درصد در اختیار بازسازی، بهسازی، خرید مدارس و طرح‌های توسعه‌ای قرار می‌گیرد.

به گفته سخنگوی دولت، در مولدسازی اموال وزارت بهداشت هم منابع حاصل شده، ۱۰۰ درصد طبق قانون بودجه در اختیار همان وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت افزود: در وزارت جهادکشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها ۵۰ درصد درآمد مولدسازی در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد و بقیه به خزانه واریز می‌شود.

بهادری جهرمی تاکید کرد: لیست اموال و دارایی‌های این وزارتخانه‌ها برای مولدسازی در سامانه مربوطه به تفکیک استان در اختیار مردم و اصحاب رسانه قرار دارد.

بهادری جهرمی در ادامه درباره سامانه و جزئیات کامل اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت گفت: سامانه مولدسازی در راستای شفافیت رونمایی شده و تمامی جزئیات مولدسازی اموال دولتی در سامانه قابل دسترسی است. همه طرح‌ها جهت اطلاع عموم در سامانه قرار گرفته و حتی طرح‌هایی که اجرایی نشده نیز قابل مشاهده است.

وی افزود: هنوز مراحل اجرای این مصوبه کامل طی نشده و ما امروز در آغاز این راهیم. اگر این مصوبه در دست اجرا قرار بگیرد، به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند.

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن مسئولیت دولتمردان را سنگین‌تر کرد

سخنگوی دولت با اشاره به حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، نشان مجددی از ایستادگی همیشگی مردم در برابر توطئه خارجی بود و نشان داد هر گاه کسی چشمی به استقلال آنها دوخته است، مردم جدی تر وارد میدان می شوند و همه را شگفت زده می کنند.

وی افزود: این راهپیمایی نشان داد محاسبات دشمن نسبت به مردم ما همیشه غلط بوده و به همین دلیل، نتوانسته اند به اهداف شوم خود دست یابند که این امر مسئولیت مسئولان و دولتمردان را بیشتر و سنگین تر می کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: رئیس جمهور نیز با قدردانی از این راهپیمایی باشکوه، بر تلاش مضاعف دولتمردان در برابر مردم تاکید کرد. در حوزه علم‌ و فناوری برای نخستین بار تصاویر ارسالی از ماهواره خیام به نمایش درآمد و از تصاویر دریافتی بهره‌برداری صورت می‌گیرد که گزارشی از سوی وزیر ارتباطات در جلسه هیات دولت ارائه شد.

بهادری جهرمی اظهار داشت: در حوزه‌های فرهنگ و هنر و ورزش شاهد برگزاری جشنواره‌های فیلم و موسیقی فجر بودیم. برخی تلاش کردند به این جشنواره ها پشت کنند امام مردم نشان دادند که فرهنگ و هنر، تحریم‌ناپذیر هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه‌های مسکن و راه‌سازی ۵۳ پروژه فرودگاه در استان‌ها به بهره‌برداری رسید. ۱۰ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. نیروگاه بزرگ خورشیدی دامغان به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی آب شرب از خلیج فارس آغاز شد. ۷۲ پایگاه اورژانس در سراسر کشور افتتاح شد. تشویق‌ها و تسهیلات متعددی برای بازسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شد.

سخنگوی دولت به ارایه آماری از شرایط اقتصادی کشور پرداخت و بیان داشت: بدهی‌های ارزی کشور، ۲/۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و به رقمی حدود ۶ میلیارد دلار رسید.

دهه فجر، دهه پیشرفت بود/ گزارشی از اقدامات دولت در دهه فجر

سخنگوی دولت با ارایه آماری از افتتاح های دهه فجر به خبرنگاران گفت: طی ده روز اقدامات بزرگی در راه پیشرفت و آبادانی ایران انجام شد. در حوزه علم و فناوری از ماهواره‌های «ناهید ۲» و «طلوع ۳» رونمایی و تصاویر باکیفیت ارسالی از ماهواره خیام به نمایش گذاشته و از ساختمان فناوری "شهید احمدی روشن" در مجموعه مرکز فناوری اقبال یزد با ظرفیت استقرار ۴۰ شرکت فناور بهره برداری شد.

بهادری جهرمی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر و ورزش، شاهد برگزاری پرشور و باشکوه جشنواره فیلم، موسیقی و تئاتر فجر بودیم. تالار مرکزی فرهنگ و هنر کرمان پس از سیزده سال چشم انتظاری افتتاح شد. پردیس دو و میدانی آزادی یزد نیز پس از سیزده سال بلاتکلیفی افتتاح شد.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن و راهسازی، ۱۰ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس جمهور در سراسر کشور و بیش از ۴۵۰۰ واحد مسکونی در استان‌های خراسان رضوی، گلستان، کرمانشاه و خوزستان افتتاح شد. ۷۰ کیلومتر راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. مرحله نخست از خط ۲ قطار شهری شیراز افتتاح شد. همچنین ۵۳ پروژه فرودگاهی در ۱۷ استان و پروژه‌های سازمان راهداری به ارزش ۲۰۶ هزار میلیارد ریال در دهه فجر نیز به بهره برداری رسید.

سخنگوی دولت اظهار داشت: در دهه فجر در حوزه برق و انرژی نیروگاه خورشیدی دامغان افتتاح شد، بزرگ‌ترین معدن اورانیوم ایران در بافق به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان از خط لوله انتقال آب خلیج فارس آغاز و در حوزه گردشگری ۳۳۳ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

بهادری جهرمی افتتاح ۷۲ پایگاه اورژانس در سراسر کشور با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان و تولید اولین دستگاه جراحی سرطان کاملاً ایرانی را از دیگر طرح های دهه فجر برشمرد و افزود: در حوزه آموزش و پرورش، شاهد افتتاح ۱۱۰۰ مدرسه و پروژه آموزشی و پرورشی در سراسر کشور بودیم.

رکورد اشتغال در صنعت کشور شکسته شد

سخنگوی دولت همچنین گفت: با تلاش دولت در احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل و رونق فعالیت شهرک ها و واحدهای صنعتی، آثار ناشی از رشد اقتصادی در یک سال اخیر در حال نمایان شدن و بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، در پاییز امسال بالاترین رکورد تعداد شاغلان کشور در گروه صنعت ثبت شده است. در پاییز امسال اشتغال در گروه صنعت کشور با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار تن بالغ شده است.

برنامه جامع افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ای کشور به ۱۰۰ هزار هکتار

سخنگوی دولت با تشریح برنامه های دولت اظهار داشت: افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای به ۱۰۰ هزار هکتار از جمله دیگر برنامه‌های تحول آفرین بخش کشاورزی است. در همین راستا، احداث سالانه ۱۰ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای جدید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

بهادری جهرمی ادامه داد: تحقق هدف مذکور، صرفه‌جویی ۳ میلیارد متر مکعبی آب، کاهش ۱۵ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش حداقل ۱۰۰ درصدی بهره‌وری محصولات سبزی و صیفی، افزایش میزان تولید غلات راهبردی و حفاظت و پایداری منابع پایه تولید (آب و خاک) را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در یک سال گذشته اقدامات دیگری در زمینه توسعه واحدهای گلخانه‌ای داشته است که منجر به رشد ۴۰۰ درصدی بهره‌برداری از شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای، افزایش ۵۰۰ درصدی سطح واگذاری اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و افزایش ۲۰۰ درصدی صدور مجوز احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای شده است.

بدهی خارجی ایران ۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافت

سخنگوی دولت با ارایه آماری از آخرین وضعیت اقتصادی کشور گفت: بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی، بدهی خارجی ایران در پایان آبان ماه ۱۴۰۱ برابر ۶ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار است که در مقایسه با سال گذشته، ۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار کاهش داشته است.

بیش از ۹۰ درصد ارز مورد نیاز واردکنندگان از نیما تامین می شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت کاهش نیافتن نرخ ارز در بازار غیررسمی گفت: بیش از ۹۰ درصد ارز مورد نیاز واردکنندگان کالا، در سامانه نیما تامین می‌شود و رئیس‌جمهور هم بر برخورد جدی با متخلفان در این زمینه تاکید کرد.

بهادری جهرمی افزود: نرخ ارز در سامانه نیما از ثبات نسبی برخوردار است و در همین نرخ باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه تراز تجاری کشور مثبت است، اظهار کرد: دلیل اقتصادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد. دولت هم تلاش دارد، نرخ ارز را به نرخ معصول بازگرداند.

سخنگوی دولت درباره کنترل قیمت اقلام خوراکی به خصوص در خرده‌فروشی‌ها نیز توضیح داد: ستاد تنظیم بازار در حوزه خرده‌فروشی‌ها نظارت‌هایی را اتخاذ کرده است و گشت‌های بازرسی تقویت خواهند شد تا نظارت موثری صورت گیرد، زیرا هرگونه افزایش قیمتی باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح «فجر تا فطر» خاطرنشان کرد: در این طرح کالاها با ۵ تا ۳۰ درصد تخفیف عرضه می شوند که این امر می تواند به حفظ قیمت کالاهای اساسی کمک کند.

بسته وحدت آفرین، مسیر بازگشت ایرانیان را تسهیل می‌کند

از سخنگوی دولت درباره جزئیات بسته وحدت‌آفرین دولت به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: در امتداد مسیر مقام معظم رهبری روشن و عفوی که در حوزه قضایی صورت گرفت، دولت خود را مکلف می‌داند که همین مسیر را در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور ادامه دهد.

بهادری جهرمی ادامه داد: در این مسیر، به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور بسته وحدت‌آفرینی در نظر گرفته شده که می‌تواند منجر به تسهیل بازگشت یا فعالیت ایرانیان خارج از کشور، حتی آنانی که بعضاً خطاهایی مرتکب شده‌اند، شود.

بهادری جهرمی افزود: این بسته شامل حوزه تخلفاتی که در امتداد جرایم در حوزه‌های عمومی ممکن است در حوزه‌های صنفی رخ دهد، می‌شود. مثلاً در حوزه‌های دانشگاهی، هنری و ورزشی، در امتداد همان نگاه رهبری با تفکیک حوزه‌های سازماندهی‌شده و متصل به شبکه‌های برانداز خارجی با کسانی که سهوی، خطایی و اشتباهی داشته‌اند و به این اشتباه هم واقف شده و آمادگی برای بازگشت به آغوش ملت دارند، دولت بسته‌ای را آماده کرده که بزودی به وزرا ابلاغ می‌کند و پس از ابلاغ هم رسانه‌ای خواهد شد.

لایحه مرتبط با اجتماعات در دولت در دست بررسی است

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برگزاری تجمعات در کشور اظهار کرد: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، تجمعات متعددی از سوی قشرهای مختلف چه گسترده و چه محدودتر انجام شده است. در کنار بهارستان هم مستمرا تجمعاتی صورت می‌گیرد و واکنش‌های مناسبی برای شنیده شدن صدای اعتراضات وجود داشته و بعد از این هم وضعیت همین خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری لایحه‌ای را برای اجرایی‌ شدن هرچه بهتر اصل ۲۷ قانون اساسی آماده کرده که در حال بررسی و تصویب نهایی در هیأت دولت است.

ارایه گزارش اولیه درباره واگذاری بدون ضابطه خودرو

وی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری بدون ضابطه خودرو گفت: وزارت صنعت گزارش اولیه‌ای در این خصوص ارائه کرده و بازرسی ریاست‌جمهوری جهت بررسی مواردی را ارجاع داده است. در همان گزارش ابتدایی، تصمیمات اولیه گرفته شده است.

بهادری جهرمی تأکید کرد: هیچ یک از توافقات قانونی نیست و دولت رسمیتی به آن اعطا نمی‌کند و این موارد متوقف شدند تا تصمیم‌گیری نهایی درباره متخلفین و روش پیشگیری از این اقدام، صورت بگیرد.

وی درباره علت زیان‌دهی در صنعت خودرو براساس ادعای رئیس خصوصی‌سازی گفت: مصوبه اخیر هیات دولت در صدور مجوز واردات خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور کمک کننده همین مسیر خواهد بود و حجم گسترده ای از خودروها از این مسیر وارد خواهد شد و رقابت در ساخت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: نگاه دولت این است که با افزایش تولید و صدور مجوز واردات بتوان تعادلی در عرضه و تولید خودرو ایجاد کند.

بهادری جهرمی درباره رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های دولتی از سال آینده، اظهار کرد: کاهشی در بخش دارو در بودجه وجود نداشته و برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیاری صورت گرفته است؛ برای مثال برخی از بیماری‌ها تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح دارویار و تکمیل طرح نسخه‌نویسی، جلوی قاچاق دارو گرفته شده است. امروز کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد، مگر اینکه شناسایی نشده و یا نیازی به خدمات درمانی نداشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: طرح وزارت بهداشت برای ۱۰ درصدی است که هزینه بستری پرداخت می‌کنند. این طرح امروز در شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار تن تدریجی در حال اجراست تا کسی که از مسیر پزشک خانواده و نظام ارجاع بستری می‌شود، هزینه‌ای از جیب خود نپردازد. با در نظر گرفتن منابع لازم در این طرح بودجه بهداشت پیشنهاد شده است.

بهادری جهرمی درباره تصویب آیین نامه‌ دولت در راستای تولید، گفت: دولت مصوبات بسیاری برای حمایت از تولید کنندگان داشته است. هم در حوزه تسهیلات در حوزه اشتغال‌زایی صنایع کوچک و هم در حوزه توسعه بازار و خدمات تسهیلات بانکی که برای سرمایه گذاری‌های جدید اقدامات خوبی انجام شده است و صندوقی برای تضمین تسهیلات در نظر گرفته شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۶
روی چه چیزی قراره ۲۵ سال توافق کنید؟
باید از روش سردار سلیمانی فقید تبعیت کرد ،هم چنان که به اشرار منطقه کرمان امان نامه داد وانها به جامعه برگشتند ،باید هر چه سریعتر به مهاجران ایرانی خارج از کشور امان نامه داد تا آنه به آغوش کشور برگردند وبرای جامعه مفید باشند البته باید صداقت کامل داشت تا آیندگان ثصویر درستی از انقلاب ترسیم کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
دوست من از خواب بیدار شو.مگر کسانی که رفتند همه مشکل سیاسی داشتند؟
لایحه مرتبط با اجتماعات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اتحاد نظامی ایران با روسیه و تعمیق و گسترش روابط تجاری و دیپلماتیک با چین می تواند دست مستکبران غربی به رهبری آمریکا را از خاورمیانه و آسیا کوتاه کند.
ایران از یک سو با پیشرفتی که در طی چند دهه اخیر در زمینه تکنولوژی های روز دنیا در حوزه صنعتی، پزشکی، دفاعی، صلح آمیز هسته ای و ... بدست دانشمندان و با اتکا به جوانانش، بدست آورده و از سوی دیگر با منابع سرشار خدادادی (نفت و گاز، زغال سنگ و مس و ...) که در دل زمینش نهفته است در آینده نزدیک در کنار چین قدرت برتر آسیا خواهد بود و حتی اتحاد ایران، چین و سایر کشورهای مستقل منطقه همچون هند و ... می تواند آسیای واحد را در برابر آمریکا و غرب تشکیل داده و حضور دیپلماتیک، نظامی و تجاری آنها را که با هدف غارتگری ثروت های منطقه شکل گرفته، کوتاه کند.
آمریکا و غرب برای دفاع از خود ناتو تشکیل داده اند و برای دسترسی بیشتر به منافع اقتصادیشان اروپای واحد تشکیل داده اند، ایران و چین هم می توانند با اتحاد با سایر کشورهای مستقل آسیا، آسیای واحد شکل دهند و در برابر اهداف استعماری غرب به رهبری آمریکا بایستند و رونق و شکوفایی و اقتدار را برای ملت های منطقه و آسیا به ارمغان آورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
دوست عزیز خدا وکیلی تو این چند سال که ما تحریم بودیم روسیه و چین چه کاری برای ما کردند؟ تونستند راه های بانکی برای ما باز کنند؟
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
شما سنت کمه یادت نمیاد. اما امام فرمود: نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
تعجبم چرا همیشه به جنگ فکر میکنید چرا با گفتگو و ارتباط با یک خط قرمز فکر نمی کنید چرا نباید با جهان ارتباط داشته باشیم بگذارید مردم آرامش داشته باشند این چندصبا عمر لذت ببرن.
مرگ و لعنت بر چین و روسیه
مرگ بر دشمن
آیا این امکان وجود دارد که نظر مردم را در مورد این قرارداد ۲۵ ساله، جویا شد؟ آیا چین یک شریک مطمئن هست؟
باش تا اجرایی شود
یه خط از این توافق ها رو ملت دیدن؟ کشور مگر برای مردم نیست؟

رکورد اشتغال رو شکستی؟ خیلی جالبه . تو این کشور هر کسی هر چی دلش می خواد می گه. راست و دروغ دیگه اصلا اهمیتی نداره
پس این قرار دا از دولت قبل نبوده کسانی بالاتر از دولت تصمیم گرفتند
بابت نوشتن کتاب حقوق مالیه عمومی برای دانشجویان حقوق دانشگاه پیام نور چقدر پول گرفتی؟
بنادری جهرمی همون ۶ کلاس سواد را هم نداره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر