بازدید 8442

پشت پرده تخریب بافت تاریخی شیراز

محمدمهدی کلانتری، دبیر کمیته میراث فرهنگی اتحادیه انجمن های علمی معماری، مرمت و شهرسازی ایران همسر انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری را یکی از چهره های اثرگذار پشت پرده در ماجرای توسعه حرم شاهچراغ و تخریب بافت تاریخی شیراز عنوان می کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴ 12 February 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از «انتخاب»، کلانتری این اظهارات را در نشستی در فارس به تاریخ ۷ دی ۱۴۰۱ به زبان آورده است اما به دلیل اهمیت موضوع و همزمان با شروع به کار لودرهای تخریب در شیراز این متن منتشر می شود.

محورهای اظهارات وی در زیر می آید:

همزمان با سفر استانی هیئت دولت در مهر ۱۴۰۰ به فارس مجددا طرح ۵۷ هکتاری شیراز تحت عنوان «طرح های بر زمین مانده یا طرح های نا تمام» مطرح شد.

بعد از این سفر حجم عظیمی از مخالفت ها شکل گرفت.

تخریب بافت تاریخی شیراز از سال ۷۴ شروع شده تا سال ۷۶، ۸ هکتار بهصورت ضرب الاجل و بدون طرحی انجام شد.

این تخریب ها به اسم بین الحرمین و اتصال دو حرم شاهچراغ و سید علاالدین حسین انجام شده اما هیچ بخشی به حرم اضافه نشده.

پس از یازده سال در مسیر تخریب ها مجتمع تجاری، پارکینگ طبقاتی، سالن اجلاس شورای شهر، هتل و دفتر نمایندگان مجلس ساخته می شود.

در دولت احمدی نژاد در سال ۸۹ طرح ۵۷ هکتاری در شوای عالی تصویب می شود. در این طرح حجم تخریب ها به شدت بالاست.

در سال ۹۴ دکتر حناچی به عنوان معاون وزیر راه در دولت روحانی به عنوان اولین اقدام این طرح را لغو میکند.

شورای عالی در طرح جایگزین توسعه حرم را در شمال شاهچراغی که تخریب شده محدود می کند.

یکی از افرادی که نقش اساسی در تخریب ها دارد رضازاده (همسر انسیه خزعلی) است که استاندار فارس بودند و معاون عمرانی شاهچراغ نیز هستند. در زمانهایی که خود تولیت به دنبال توسعه نبود رضازاده به دنبال آن بود و تخریب ها در زمان استاندار بودن وی انجام شد. الان هم به شدت به دنبال این طرح هستند.

وزیر کشور هم جزو هیئت امنای شاهچراغ هستند و ۱۰۰ میلیارد تومان تقبل کردند که وزارت کشور برای موضوع پرداخت کند/ در مصوبه دوم حرم شاهچراغ تهیه و تصویب طرح را از شورای عالی به استان تفویض کرده اند.

یکی از کسانی که به دنبال توسعه است گفت ما الان نیازی به این حجم از ساخت و ساز نداریم اما زمینه سازی ظهور میکنیم، امام زمان طهور کند حرم ها باید گنجایش زیادی داشته باشد.

سخنگوی شورای شهر شیراز گفته نه تنها بین دو حرم را قرار است گسترش دهیم بلکه حد فاصل شاهچراغ سه طرح دیگری نیز داریم که در حال تملک هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۲
بعد می‌گید چرا مردم تو خیابون‌ها هستند، کاری هست که پشت پرده نداشته باشه؟
انسیه خزعلی،بعدا پسرش،حالا هم شوهرش.این خانواده کس دیگری هم دارن که هنوز خبرش درنیومده؟؟!!
این پشت پرده نشینی ها چرا تو این مملکت تمومی نداره. هر جا رو دست می ذاری یکی از بالا پشتش هست! چه تو تخریب چه تو ساخت. یکی از تخریب می خوره یکی از ساختن
شیراز قدمت داره تاریخی هست چرا کسی به داد نمیرسه
من نه کاری به استاندار دارم نه همسر خزعلی ووو ولی این طرح حقیقتا خوبه و خیلی عالی میشه که انجام بشه اون منطقه اسمش بافت تاریخی هست خب تکلیف مشخص کنید اگر تاریخیه آدماشو بیارید بیرون چارتا نرده بکشید دوتا نگهبان بزارید مردم بازدید کنن الان در حال حاضر اونجا اسمش بافت ضعیفه و بهش میگن پایین شهر نمیگن بافت تاریخی قرار نیست آسفالتی که مال پنجاه ساله پیشه رو خراب و تعویض نکنیم چون تاریخیه خب باشه خراب شده دیگه بعد حرم هرچقدر بزرگتر حال و هواش بهتر مثل حرم امام رضا الان یک سوم حرم شاهچراغ رو که دیوار زدن فقط مسئولای حرم میتونن برن و بیان حرم شاهچراغ واقعا نیاز به خرج کردن داره بیان حیاطش رو سنگ مرمر بگیرن یکم جون بدن بهش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
بی سواد
یک جانباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
تو اصلاتکلیفت باخودت مشخص نیست ومفهوم بافت تاریخی را نمیفهمی
کسانی که مخالف این طرح هستن هیچکدوم حاضر نیستن یک روز اونجا زندگی کنن بافت تاریخی شده مرکز.کارتن خواب ها.معتادها.موادفروش ها.اتباع خارجی .اراذل اوباش.خدای نکرده یک زلزله کوچیک بیاد کل اون بافت باخاک یکسان میشه به فکر مردمی ک اونجا زندگی میکنن باشین. تمام خانه های تاریخی شده مرکز خواب معتادها و کارتن خوابها ویرانه ازشون باقی نماده چندین سال قبل باید فکر احیای اون منطقه باید بودن.
عجب پروژه زمین سوخته ای داره اجرا میشه
بعدش چشممون به طرح مولدسازی روشن میشه
ای کاش اینهمه خرجی که برای گسترش این مکان میکنن یکمش رو صرف زندگی مردم فقیر همین محله ها میکردن کاش یه خبرنگار میامد یکم از زندگی این مردم و مشکلاتشون گزارش مفصل تهیه میکرد کاش یکم از این هزینها صرف ساخت مسکن با وام کم بهره برای ادامای بیخونه میشد والا امام زمان به این صحن و سرا نیازی نداره
واقعا حیف بافت تاریخی شیراز هست. هرچند سال وقتی به کمبود بودجه میرسن به بهانه بازسازی این مناطق رو خاکبرداری میکنن تا شاید عتیقه جات تاریخی رو پیدا کنن و به حراج بذارن... دریغ است که ایران ویران شود...
هم میتوانستند بافت تارخی را حفظ و بازسازی کنند و هم صحن را توسعه بدهند در کنار هم. قطعا یک طرح بکر و یونیکی میشد در جهان. بالاخره ساکنان اینها قرنها مجاور حرم بوده اند و همزیستی مسالمت آمیز فرهنگ ایرانی و اسلامی را به نمایش میگداشت و فرصت استثنایی ای برای معرفی و تبلیغ فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی بود. کسانی که چنین تصمیمی گرفتند بیخردی کردند و شاید خوش خدمتی و در بدترین حالت خیانت.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی