بازدید 7799

تضییع حقوق مردم در «گرانی هزینه دادرسی» / از تجربه دیگر کشورها باید استفاده کرد

آیا شیوه کنونی تعیین هزینه دادرسی، می‌تواند تامین کننده منافع مشترک مردم و دستگاه قضا باشد، یا این شیوه به علت تغییرات اجتماعی و اقتصادی و تورم حاکم بر کشور، خود به یک مانع مهم برای طرح دعاوی به خصوص از نوع مالی تبدیل شده است؟
کد خبر: ۱۱۶۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ 09 February 2023

تابناک /حسین بشیری_ یکی از مسلمات در سیستم حقوقی کشور ما و در تمامی کشورهای جهان، پرداخت هزینه دادرسی است. در واقع کسی که ادعا می‌کند حقی از او تضییع شده، باید برای اینکه به این ادعای او در دادگاه رسیدگی شود، به میزان مشخص قانونی هزینه دادرسی را واریز کند.

از یک سو بخش عمده‌ای از هزینه‌های  که دستگاه قضایی دارد از این منبع پرداخت خواهد شد و هم از سوی دیگر پرداخت هزینه دادرسی، مانعی است بر سر راه افرادی که بدون دلیل و مدرک می‌خواهند علیه دیگران شکایت کرده و هم خود و هم طرفشان و هم دادگاه را مشغول به یک پروسه طولانی رسیدگی کنند. بسیاری مواقع افرادی که احتمال پیروزی خود در دادگاه را اندک می‌دانند، برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی از طرح دعوا در دادگاه خودداری می‌کنند.

اما در این بین، این پرسش مطرح می شود که آیا شیوه کنونی تعیین هزینه دادرسی، می‌تواند تامین کننده منافع مشترک مردم و دستگاه قضا باشد، یا این شیوه به علت تغییرات اجتماعی و اقتصادی و تورم حاکم بر کشور، خود به یک مانع مهم برای طرح دعاوی به خصوص از نوع مالی تبدیل شده است؟

همچنین پرسشی که پیش می‌آید این که شخصی که ادعا می‌کند حقی از او تضییع و کسی که حقوق او توسط دیگری تضییع شده است و می‌خواهد برای احقاق حق خود به دادگاه مراجعه کند، چرا باید هزینه دادرسی پرداخت کند؟ آیا نمی‌توان در این مواقع از کسی که به حقوق دیگری تجاوز کرده است هزینه دادرسی مطالبه کرد؟ در این خصوص باید گفت در ابتدای امر معلوم نیست چه کسی محق است و اینکه ادعای خواهان بر اساس واقعیت طرح شده است یا خیر بر کسی معلوم نیست! به همین دلیل، قانونگذار در آغاز کار، تکلیف پرداخت هزینه دادرسی را متوجه خواهان کرده، ولی مقرر داشته است در صورتی که ادعای خواهان در دادگاه به اثبات رسید و او در دعوا پیروز شد، می‌تواند تمام هزینه‌های پرداختی از جمله هزینه دادرسی را از محکوم‌علیه مطالبه کند؟

البته ماده ۵۱۸ قانون آیین دادرسی مدنی می‌گوید، خواهان حق دارد ضمن تقدیم دادخواست یا در اثنای دادرسی و یا مستقل جبران خسارات ناشی از دادرسی یا تأخیر انجام تعهد یا عدم انجام آن را که به علت تقصیر خوانده نسبت به ادای حق یا امتناع از آن به وی وارد شده یا خواهد شد، همچنین اجرت‌المثل را به لحاظ عدم تسلیم خواسته یا تاخیر تسلیم آن از باب اتلاف و تسبیب از خوانده مطالبه کند.

همچنین مقنن در ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی اشعار می‌دارد: هزینه دادرسی عبارت است از هزینه قرار‌ها و احکام دادگاه و هزینه برگ‌هایی که به دادگاه تقدیم می‌شود. همچنین در ماده ۵۰۳ همان قانون مقرر شده که هزینه دادخواست کتبی یا شفاهی اعم از دادخواست بدوی و اعتراض به حکم غیابی و متقابل و ورود و جلب ثالث و دادخواست تجدیدنظر و فرجام و اعاده دادرسی و هزینه وکالتنامه و برگ‌های اجرایی و ... همان است که در ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمد‌های دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب ۱۳۷۳ و یا سایر قوانین تعیین شده که به صورت الصاق و ابطال تمبر یا واریز وجه به حساب خزانه پرداخت می‌شود. به استناد بند ۱۲ از ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمد‌های دولت مصوب ۱۳۷۳ هزینه دادرسی تعیین و بر اساس آن خواهان هنگام تقدیم دادخواست باید به میزان خواسته تمبر ابطال و الصاق کند.

 

هزینه‌های دادرسی را می‌توان از جمله مهم ترین بخش‌های تشکیل دهنده دادرسی دانست که به عنوان یک اصل در حقوق کشور ما پذیرفته شده و طرح دنبال کردن دعوا در هر مرحله‌ای از مراحل دادرسی منوط به پرداخت هزینه دادرسی است که اصولاً دولت‌ها به کمک دستگاه تقنینی تلاش می‌نمایند تا از این طریق مبالغی را به عنوان درآمد دریافت کنند و بدین جهت قوانین و مقرراتی در زمینه هزینه‌های دادرسی در دادگستری تدوین یافته است.

با توجه به موارد فوق، تعیین هزینه‌های دادرسی تابع شرایط و مقرراتی است که قانونگذار با توجه به موارد مختلف آن را تعیین می‌نماید. قانون آیین دادرسی مدنی در بحث هزینه‌های دادرسی تعریف به خصوصی انجام نداده و تنها در ماده ۵۰۲ به تعیین موارد آن بسنده کرده است.

دادخواهی حق مسلم هر فرد است و نمی‌توان با اخذ هزینه‌های هنگفت و افزایش سالانه آن، مردم را از رفتن به محاکم منع یا دادخواهی و اجرای عدالت را موکول و منوط به پرداخت هزینه های دادرسی کرد که خود نمونه ای از ممانعت مراجعه به دادگاه هایی است که مردم بدون قید و شرط حق مراجعه به آن را دارند. در حقوق فرانسه، آئین دادرسی مدنی این کشور محکومیت محکوم‌علیه به هزینه‌های دادرسی را مدنظر قرار داده است.

دیوان عالی کشور فرانسه تقسیم هزینه‌ها میان طرفین را از اختیارات تشخیص قضات رسیدگی ماهوی دانسته است. بدین ترتیب لازم است در نظام حقوقی ایران نیز قاضی بتواند به موقعیت اقتصادی طرفین و خواسته دعوا توجه کند. همچنین در فرانسه به منظور کمک به افرادی که بضاعت مالی ندارند، نهادی به نام نهاد کمک حقوقی تأسیس شده که جهت دریافت این کمک همانند حکم اعسار نیازمند مراحلی است و در صورت اثبات، فرد بهره‌مند از این کمک از پرداخت هزینه و حق‌الزحمه دستیاران قضایی و سایر هزینه‌های جانبی معاف می‌شود.

آیا در کشور ما هزینه دادرسی گران است؟

برای اینکه ببینیم در کشور ما هزینه دادرسی چقدر گران است، کافی است نگاهی به هزینه دادرسی در کشورهای دیگر داشته باشیم؛ برای مثال در چین برای دعوای با خواسته کمتر از ۱۰ هزار یوان، ۵۰ یوان هزینه دادرسی گرفته می شود. از ۱۰ هزار تا ۱۰۰ هزار یوان، دو و نیم درصد و از ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار یوان، ۲ درصد و از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار یوان، یک و نیم درصد و از پانصد هزار تا یک میلیون یوان هم یک درصد و بالای یک میلیون یوان هم هزینه ندارد؛ بنابراین، سقف هزینه دادرسی در چین ۱۳,۸۰۰ یوان است و یا در فرانسه به ندرت ممکن است، هزینه دادرسی از ۱۰ هزار یورو فراتر رود و آن موارد محدود هم مربوط به دعاوی خاصی است؛ یا مثلا در فنلاند طرح دعوا در دادگاه حداکثر ۵۱۰ یورو هزینه دادرسی دارد و اگر دعوی به دیوان عالی هم برود، در مجموع حداکثر هزار و ۵۳۰ یورو هزینه دارد. همچنین در کشور بلژیک سقف هزینه دادرسی ۱۲۰۰ یورو است.

لذا دیده می شود که هزینه دادرسی در بیشتر کشورها سقف دارد و البته در اغلب کشورها برای جلوگیری از طرح دعوای واهی، حداقلی را هم تعیین کرده‌اند و هزینه دادرسی از یک حداقل شروع و به یک عدد سقف محدود می‌شود.

در کشور ما در مرحله بدوی ۳.۵ درصد خواسته، در مرحله تجدیدنظر چهار و نیم درصد خواسته و در دیوان ۵.۵ درصد خواسته و در مرحله اجرا ۵ درصد بدون محدودیت سقف اخذ می‌شود و اگر خواسته اعداد و ارقام سنگینی باشد، هزینه دادرسی سر به فلک می‌کشد.

پس حتی اگر هدف، تامین همه هزینه‌های دادگستری در رسیدگی به پرونده هم باشد، بعید است مبلغ خواسته بیشتر از یک سقفی، موثر در افزایش هزینه دادگستری باشد و دلیلی ندارد که دادگستری برای رسیدگی به دعوا با این درصدهای بدون سقف، بخش قابل توجهی از خواسته را طلب کند.

و از همه مهمتر در اوضاع کنونی که سطح تراکنش های مالی بین عموم مردم افزایش یافته و به عبارت دیگر، دیون معوقه از لحاظ مقدار تورم یافته اند، اگر بخواهیم بر اساس همین روال تعیین هزینه دادرسی بر اساس درصدی از خواسته عمل نماییم میزان مالیات آن و تمبری که وکیل بر اساس آن باطل می نماید، همگی موجب خواهد شد که عموم مردم برای پرداخت هزینه دادرسی دچار مشکل شوند و به تبع آن از مراجعه به محاکم حقوقی ممانعت کرده و سعی نماید، به گونه ای به دنبال طرح دعوای کیفری که هزینه کمتری دارد باشند.

همین امر هم موجب می شود که تورم شدید پرونده در دادسراها رخ دهد و میزان دقت و سرعت رسیدگی به پرونده ها کاهش یابد و پروندها هنگام ارجاع به دادگاه با ایراد نقص تحقیقات مواجه و دوباره به دادسرا ارجاع شوند؛ پس دیده می شود که مشکلات جانبی هزینه های دادرسی درصدی بسیار بوده و بهتر است که قوه قضاییه به جای تعیین هزینه های خود از محل هزینه دادرسی به دنبال منابع پایدارتری باشد و مجلس هم هنگام تصویب بودجه این دستگاه این امر را مورد توجه قرار دهد.

با یک نگاه تطبیقی به راحتی می توان فهمید که در کشورهای دیگر به چه نحوی عمل می‌کنند و می شود راهکارهایی را که تجربه مشترک بشری است، پیدا و اجرا کرد؛ لذا بهتر است هزینه دادرسی هم از حیث درصد کاهش یابد و یا به نصف برسد و هم مقید به یک سقف باشد؛ ضمن آن که همانند بسیاری از کشورها، دادرسی‌های اداری باید بدون هزینه و رایگان انجام شود تا مردم به راحتی قادر به شکایت از دستگاه‌های دولتی به خاطر نقض حقوقشان باشند.

حق دادخواهی زمانی قابل تامین است که مردم به نحو موثر به عدالت یا دادگستری دسترسی داشته باشند، از منظر استاندارد بودن دستگاه قضا نیز دسترسی به عدالت، بسیار تعیین‌کننده و با اهمیت است. این اصل از منظر توسعه یافتگی هم بسیار مهم و قابل توجه است، زیرا یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی هر جامعه یا کشور، فراهم بودن دسترسی آسان، بموقع و ارزان به دادگستری است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۶
بابت کسری بودجه در همه موارد دست در جیب مردم کردن و حق ملت رو ضایع میکنن. بابت دزدی مخابرات چند بار به سازمان تنظیم مقررات شکایت کردم نهایتا مشخص شده خود تنظیم مقررات مجوز دزدی رو داده.
روی هر خط 15 تا 20 هزار تومن اضافه کردن که کسری بودجه دولت رو جبران کنن. این اسمش دزدی از عموم مردم هست نه تامین کسری بودجه ولی حیف ک حرف ملت راه ب جایی نمیبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
شرکت مخابرات در زمینه خرید بسته های اینترنت خیلی از مردم پول میگیرد.چندماه یکبارهم قیمت بسته های اینترنت راافزایش میدهد.بسته ای هم که میخریم خیلی اوقات مصرف نشده به تاریخ سررسید میرسد...شرکت مخابرات ازاین محل خیلی پول بدست می آورد و طرح تشویقی هم برای کاربران قائل نیست..تفریحی که نداریم و مجبوریم بسته های اینترنت گرانقیمت مخابرات را بخریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
وقتی زاکانی مالیات قبر میخواد چی باید گفت
بسمه تعالی
قضات و کارشناسی ضعیف و طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ها .
ما بدترین کشور در حق مردم خودش هستیم.
فقط یک نمونه کوچک: من ۱۵ میلیون پولم رو یکی خورد، رفتم دادگاه شکایت کنم به من گفت با این متنی که نوشتی دادگاه برای اون منع تعقیب میده. یعنی من باید برای شکایت در رابطه با ۱۵ میلیون، ۱۵ میلیون دیگه خرج کنم و کلی وقت صرف کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
ازهرکسی تنفر داری نفرین کن الهی پات به سه جا باز بشه 1کلانتری 2- دادگاه3- بیمارستان
تضیع حقوق فقط منحصر به ق ق نیست . بفرمایید کجا حق مردم رعایت می شود .
وقتی برای کسب درآمد ، اقدام به افتتاح چندین حساب سپرده بلند مدت و آنهم با پول امانت مردم ، میکنند ، چه انتظاری از توجه به توان مالی ارباب رجوع دارید ؟
در تخصیص بودجه به سازمانها و ارگانهای مختلف کاستی های فراوانی وجود دارد و هر جا که امکان گرفتن پول از مردم باشد ، بخشی از بودجه را از این طریق تامین مینمایند که البته اگر جانب انصاف رعایت شود ، اشکالی متوجه آن نیست
تابناک از افشاگری عدالت علی چه خبر .
کو گوش شنوا؟ فقط میخوان پول در بیارن امور روزمره شون بگذره
در کشور ما اینگونه پرونده ها میرسه به مصالحه، که نتیجه اش کوتاه آمدن شاکی است.
چرا حاکمیت فراموش میکند ؟

و یا نمی خواهند قبول کنند که ۷۵ میلیون نفر از جمعیت کشور دارند با درآمد ماهیانه فقیرانه و بشدت ناکافی ۱۵۰ دلار آمریکا و با فقر و نداری و بشدت تحت فشار فلاکت زندگی میکنند
و چنانچه درآمد آنها را با کشورهای بشدت فقیر ترین در افریقا و امریکای جنوبی مقایسه کنیم ، احتمالا در ته جدول جهانی هستند
پس برای چه هر اداره و ارگانی از وزارت نیرو و برق و آب و برق گاز و بنزین و درمان و خورد و خوراک و کرایه منزل و کلا هزینه زندگی و حتی هزینه های دادرسی در دادگاهها را بشدت‌افزایش میدهند !!!!!!؟؟؟؟؟

حاکمیت وقتی میتواند هزینه های زندگی را همچون سایر کشورهای منطقه و جهان به دلاری افزایش بدهند
که درامدها و حقوق و دستمزد ها را افزایش دهد
و یا ارزش برابری پول ملی را بالا برده
و یا تورم را کنترل نماید
همین ۳/۵ درصد که برای واخواهی از یک رای غیابی باید پرداخت میکردم موجب شد تا اقدامی نکنم و بایت شش برگ چک امانی جمعا پانصد و ده هزار تومان که دست یک کلاهبردار داشتم و محکوم به پرداخت شده بودم حکم جلب بگیرد و بعد که اجرای احکام مدارک من را کخ وجه چکها پرداخت شده بود را دید گفت باید اول پانصد هزار تونان و هزینه ها رو بپردازی بعدا شکایت از صاحب چک کنی ؟ و تازه باز برای شکایت هم میباید همان ۳/۵ درصد رو در دادخواست تمبر باطل کنی ..
از تجربه ديگر كشورها بايد استفاده كرد !
-----------------
تجربه ... تجربه ... تجربه ... امان از تجربه ... تجربه خيلي اوقات مانند گوهر گرانبهايي است كه به دست مي آيد و افسوس كه برخي مواقع و يا بيشتر مواقع قدر اين گوهر گرانبها ندانسته نمي شود ! خدا رحمت كنه همه اموات شما ، خدا رحمت كنه مرحوم ابوي ، آن مرحوم مغفور در دهه آخر عمرش بارها و بارها مي گفت : « تا ميتوانستم ،نميدانستم ، حالا كه ميدونم ديگه نمي توانم » ! ... و سپس آن روانشاد آه مي كشيد ! آيا منظور ابوي از « حالا كه ميدانم » علاوه بر آگاهي ، داشتن تجربه هم هست ! مسلماً كه همين طور است ! استاد سخن فارسي ، سعدي شيرازي هم به قدر و قيمت تجربه خيلي خوب پي برده بوده ، تا آنجا كه فرموده :
« عمر دو بايست در اين روزگار
تا كه در آن تجربه آيد به كار
عمر اول تجربه آموختن
عمر دوم تجربه بردن به كار » ! ... عليه الرحمه اما افسوس و صد افسوس كه عمر يك بار نيست !
خدانکند کسی مجبور شود برای شکایت به مراجع قضایی برود.خیلی پول کارشناسی و موارد دیگه گرفته می شود.کاش من کارمند این ادارات بودم
جالب اینجاست بدونید مدتیه برای دریافت نیم عشر اجرائیه میاد از فرمول تاخیر تادیه استفاده میکنه،یعنی اول اصل محکوم به رو با تاخیر تادیه حساب میکنه بعد از اون در پنج درصد ضرب میکنه و هزینه اجرا رو از محکوم میگیره،که سابق بر این فقط امکان دریافت ۵ درصد از اصل محکوم به به عنوان حق الاجرا رو داشت.حالا به نظر شما این استفاده ابزاری از قانون به جز ایجاد درآمد های جدید چه خاصیتی داره
احسنت این هم نتیجه قانونگذاری توسط افرادی که تخصص یا اطلاعات لازم را ندارند.
اگر خرابکاران و دزدها متوجه این قوانین بشوند روزانه در آمدهای هنگفت در آورده و برای ملت دردسر درست می کنند.
به این معنی: اگر کسی از خانه اش برای کاری بیرون برود و شخص متجاوزی خانه او را تصرف کند نمی تواند شکایتی کند مگر اینکه ابتدا ۳ درصد ارزش خانه اش را به حساب قوه قضائیه بپردازد تا بتواند شکایت کند. حال اگر فرد متصرف لطف کند بگوید به جای ۳ درصد، ۲ درصد به خودم بده تا ملک را پس بدهم، یعنی درآمد زایی برای متصرفین.
ای مجلس، ای قوه قضائیه محض رضای خدا به این ملت رحم کنید و این قانون را اصلاح کنید و برای مردم دردسر درست نکنید.
عدلیه‌ یا همون دادگستری‌ در حکومتها‌ بسیار برجسته‌ و تو چشم‌ و روی پیشانی‌ است‌ . یعنی دادگستری هرحکومتی‌ شاخص مهمی در عادل بودن یا نبودن‌ آن سیستم‌ حکومتیست‌ مخصوصا‌ حکومتهایی همانند جمهوری اسلامی که ریشه در دین و شریعت‌ دارد‌ و بزرگ‌ عادلی‌ چون علی ع مقتدای‌ دادمردان‌ و دادگستران‌ آن حاکمیت است‌ !
دادگاه‌ و قوه برقراری عدالت‌ نباید‌ منشاء‌ و منبع‌ درامد‌ باشد‌ !
اسم‌ حکومت اسلامی‌ الهام بخش‌ عدل و داد‌ است‌ برای همه‌ چه دارا‌ چه نادار‌ .
عمده مطالب شما از مصاحبه دکتر شهبازی نیا است ولی در اقدامی غیر اخلاقی ارجاع نداده اید
عزیزم تواین مملکت هیچ چیز سرجای خودش نیست من برای پرونده ای مالی شکایت کردم قاضی بدون آنکه شاهد احضارکند حکم می‌دهد نتیجه اینکه خودشان دارند آدم راترغیب می‌کنند به کلاهبرداری 200 تومن میکشی بالا 50 تومن خرج میکنی فرمالیته میشه قانونی قانون‌های که داریم تادلتون بخواد ایراد داره چون قانونگذار فکراین نیست که 4 ساله دیگه خودش هم میخواد بیاد توجامعه زندگی کنه
سلام خدا رو شکر پس از حدود ۲۴ سال درس خواندن در داخل و خارج از کشور خود و همسرم و حدود ۳۰ سال معلمی در دانشگاه ها کل داریی ما یک آپارتمان دو خواب در یک جای متوسط تهران و یک خودروی داخلی است خداروشکر بعد برای یک گواهی امضا در یک دفتر اسناد رسمی توسط یک خانم یا آقایی که حداکثر مدرک تحصیلی لیسانس حقوق دارند باید گردن کج کرد و کلی معطل شد و ۱۲۰ هزار تومان هزینه کرد بعد زندگی این سر دفتر بسیار لاکچری است و طبقه قابل احترام جامعه به خاطر ثروت است . این یعنی عدالت اجتماعی!!!! کی باید به داد جماعت مظلوم حقوق بگیر برسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
والا طرف لیسانس هم نداره شده سردفتر برای انجام خدمات کلی منت میزاره و کلی هم اضافه وجه دریافت میکنه کی میخواد درست بشه این وضع و گرانی تنظیم اسناد
یارو قبر ها رو به چشم منبع درآمد می بینه بعد شما توقع داری هزینه دادرسی نگیره ؟ قصاب کیلو گوشتی رو میگه ۳۵۰ تومن بنگاهدار از هر معامله ای دو درصد سود علنی و مابقی پنهانی از هر دو طرف میگیره صاحبان تولیدی ها بسازبفروشا دلال ها بنگاهدارای ماشین و غیره با اینهمه درآمد چرا نباید هزینه دادرسی رو بپردازند
بجز هزینه های دادرسی حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هم بسیار گزافه وقتی خدمات الکترونیکی شده چه معنی داره مردم هزینه تحمیل کنند مخصوصا سند رهنی و سند قطعی ملک
علاوه بر این ها وقتی بانک ها برای ترکنش های الکترونیکی به صورت درصدی هزینه دریافت می کنند، این معنیش این است بهترین در آمد برای بخش های مختلف دولتی و خصوصی دست داشتن در جیب مردم بدون ضابطه هست. اینه که شب و روز می دویم اما همچنان گرفتاریم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل