بازدید 9499

بررسی مشکلات معده و اثنی‌عشر از دیدگاه طب سنتی

یک محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری گفت: اکثر افرادی که زودهنگام به زخم معده و زخم اثنی عشر دچار می‌شوند دارای گروه خونی O هستند بنابراین افراد دارای این گروه خونی باید پیش از ابتلا به زخم معده و اثنی عشر مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا از بروز این مشکلات پیشگیری کنند.
کد خبر: ۱۱۶۰۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹ 22 January 2023

به گزارش «تابناک»، سید ابوالفتح شیرمردی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص زخم معده و اثنی‌عشر و راهکارهای درمان آن، اظهار کرد: دیدگاه طب نوین با طب سنتی متفاوت است برای مثال در طب نوین عامل زخم معده و اثنی عشر افزایش اسید و کاهش مقاومت معده نسبت به این اسید می‌داند.

این محقق طب سنتی افزود: معمولا در گروه خونی O ابتلا به زخم معده بیشتر از سایر افراد مشاهده می‌شود چراکه معده این افراد به صورت ذاتی اسید بیشتری تولید می‌کند درواقع اکثر افرادی که زودهنگام به زخم معده و زخم اثنی عشر دچار می‌شوند دارای گروه خونی O هستند بنابراین افراد دارای این گروه خونی باید پیش از ابتلا به زخم معده و اثنی عشر مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا از بروز این مشکلات پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: از نگاه طب سنتی آنچه که علاوه‌بر اسید معده منجر به زخم معده و اثنی عشر می‌شود خلط‌هایی هستند که برخی از آن‌ها از بالا یعنی سر و پشت حلق وارد معده می‌شوند، در بعضی موارد ممکن است این خلط‌ها عفونی شده باشند و همراه با میکروب وارد معده شوند که درنتیجه منجر به ایجاد زخم در معده می‌شوند همچنین یکی دیگر از عواملی که منجر به ایجاد زخم در قسمت مری می‌شود خوردن غذاهای گرم و چایی داغ است.

شیرمردی عنوان کرد: علامت زخم معده این است که درد فرد در هنگام خوردن غذاهای ترش و تند تشدید می‌شود همچنین افراد دارای زخم معده معمولا بین دو کتف خود که متمایل به سمت چپ باشد یا قسمت زیرین جناغ احساس درد می‌کنند، افرادی که به زخم اثنی عشر مبتلا هستند نیز در قسمت بالای ناف خود درد را احساس می‌کنند.

این محقق طب سنتی با اشاره به اینکه قسمت تحتانی معده بخشی است که بیشتر از سایر قسمت‌ها در معرض ابتلا به زخم معده قرار دارد، اضافه کرد: شدت درد در افرادی که به زخم معده و اثنی عشر مبتلا هستند در هنگام خوردن غذا افزایش پیدا می‌کند همچنین این افراد با مشکلاتی همچون خشکی زبان، کوچکی تنفس، تعریق زیاد، دردهای آزاردهنده، سردی دست و پا، اختلال در هضم غذا، کمبود قوت بدن و... مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای درمان زخم معده و اثنی عشر در مرحله نخست باید تغذیه فرد اصلاح شود یعنی شخص نباید تا زمانی که احساس گرسنگی پیدا نکرده غذا بخورد همچنین فرد باید پیش از سیر شدن از خوردن غذا دست بکشد، توصیه می‌شود افراد هر لقمه خود را حداقل ۳۰ تا ۴۰ بار بجوند، هنگام غذا خوردن از حرف زدن پرهیز کرده و از خوردن مایعات، میوه، ماست و... خودداری کند و حدود دو ساعت پس از غذا نیز از تنقلات استفاده نکند.

شیرمردی یادآور شد: افرادی که دارای زخم معده و اثنی عشر هستند می‌توانند میوه و ماست را حداقل یک ساعت پیش از غذا مصرف کنند همچنین از خوردن غذاهای تند، شور، ترش، پر ادویه، چرب و سرخ شده خودداری کنند چراکه این موارد مخرب معده هستند و موجب ضعف هضم غذا می‌شوند درواقع خوردن مایعات اسید معده را رقیق می‌کند درنتیجه معده اسید بیشتری تولید می‌کند بنابراین خوردن مایعات همراه با غذا موجب تشدید و تحریک تولید اسید در معده می‌شود و وضعیت بیمار را وخیم‌تر می‌کند.

این محقق طب سنتی بیان کرد: توصیه می‌شود افراد از مصرف غذاهای آماده همچنین کاکائو، قهوه، چایی پررنگ، نوشابه گازدار، غذاهای خمیری و فست‌فود، آب یخ و... نیز خودداری کنند در عوض توصیه می‌شود افراد دارای زخم معده و اثنی عشر از آش جو، شیربرنج، فرنی با شیر بز، روغن زیتون، گوشت جوجه مرغ با کمی زرشک یا سماق، شربت آب عسل، ماءالشعیر طبی و... استفاده کنند چراکه این موارد در بهبود زخم آن‌ها موثر است.

وی افزود: خورن میوه‌هایی مانند گلابی، سیب، به و مویز نیز برای افراد دارای زخم معده و اثنی عشر مفید است البته نکته مهم درخصوص خوردن میوه این است که باید این مواد به خوبی جویده شوند و یا اینکه در ابتدا رنده شده و پس از آن خورده شوند، مرباهای بالنگ، هلیله، پوست پسته و به ویژه مربای آمله نیز برای این افراد مفید است، ترکیب خاکشیر، نبات و آب‌جوش نیز یکی دیگر از موارد مفید برای بیماران مبتلا به زخم معده و اثنی عشر به شمار می‌آید.

شیرمردی ادامه داد: زنیان، آویشن، شاه‌تره، بادیان، شیرین‌بیان، بومادران و... نیز از جمله گیاهان دارویی است که در بهبود زخم معده و اثنی عشر تاثیر بسزایی دارند، برای افرادی که قصد دارند به صورت اورژانسی مشکل معده خود را برطرف کنند شیرین‌بیان بسیار مفید است اما به شرطی که این افراد دارای قندخون و فشارخون نباشند.

این محقق طب سنتی با تاکید بر اینکه افراد باید از بروز زخم در معده و اثنی عشر خود پیشگیری کنند، عنوان کرد: تمامی افراد و به ویژه اشخاصی که دارای گروه خونی او هستند باید از ابتدا رژیم غذایی سالمی داشته باشند و به این صورت از بروز مشکلات معده برای خود پیشگیری کنند، به افرادی که دارای رفلاکس و زخم معده هستند نیز توصیه می‌شود از خوردن زیاد نعنا و پونه خودداری کنند چراکه مشکل آن‌ها تشدید می‌شود.

وی اضافه کرد: درحال حاضر برخی قرص‌ها و داروهای گیاهی نیز وجود دارد که در درمان مشکلات معده و اثنی‌عشر مفید هستند اما توصیه می‌شود افراد بدون مراجعه به پزشک طب سنتی از تهیه و مصرف آن‌ها خودداری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان