بازدید 4245

دومینوی رسوایی برای پرزیدنت‌ها

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر مشاور کاخ سفید در همان روز به اداره بایگانی و سوابق ملی اطلاع داده است که اسناد «در یک کمد قفل‌شده» پیدا شد و آژانس آنها را صبح روز بعد بازیابی کرد.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۹ 11 January 2023

به گزارش تابناک به نقل از دنیای اقتصاد، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد وکلای جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پاییز گذشته «تعداد کمی» از اسناد طبقه‌بندی‌شده را در دفتر سابق وی در یک اندیشکده واشنگتن کشف کردند که باعث شد وزارت دادگستری برای بررسی بیشتر وضعیت وارد عمل شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته دو نفر از افراد آشنا با موضوع، این نوعی از تحقیق است که به مریک گارلند، دادستان کل کمک می‌کند که آیا باید یک بازرس ویژه برای کمک به دادستانی کل استخدام کند یا نه؟ وکیلی در کاخ سفید گفت: «اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای» از دورانی که جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری بود، کشف شده و او این اسناد را در اندیشکده‌ای در واشنگتن نگهداری می‌کرده است.

 به گفته کاخ سفید، اسناد کشف‌شده در دفتر سابق جو بایدن که مربوط به زمان معاونت اوست، توسط وکلای شخصی او در ۲نوامبر، زمانی که در حال بسته‌بندی پرونده‌ها در مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن بودند، پیدا شد. خانه مقامات به‌طور دقیق تعداد اسناد مربوط به آن، نوع اطلاعات و سطح طبقه‌بندی آنها را توصیف نکردند. سی‌بی‌اس‌نیوز پیش‌تر گزارش داد که حدود ۱۰سند طبقه‌بندی‌شده از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در «مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن»، اندیشکده‌ای در واشنگتن یافت شده است. همچنین در این گزارش آمده است که مریک گارلند، دادستان کل آمریکا از دادستان شیکاگو خواسته است تا اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای را که به دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا تحویل داده‌ شدند، بررسی کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر مشاور کاخ سفید در همان روز به اداره بایگانی و سوابق ملی اطلاع داده است که اسناد «در یک کمد قفل‌شده» پیدا شد و آژانس آنها را صبح روز بعد بازیابی کرد. ریچارد ساوبر، مشاور ویژه جو بایدن نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای عنوان کرد: «این اسناد طبقه‌بندی شده توسط دادستان‌ها در تاریخ ۲ نوامبر - چند روز پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا - کشف شدند.» «مرکز پن بایدن» به اسم بایدن است؛ شخصی که دائما از اواسط۲۰۱۷ تا آغاز کارزار انتخاباتی‌اش در ۲۰۲۰ از فضای آن استفاده می‌کرد. به گفته ساوبر، دفتر مشاور کاخ سفید در روز کشف این اسناد، دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا را نسبت به آن مطلع کرد و صبح روز بعد دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا این اسناد را تحویل گرفت.

ساوبر اظهار کرد: «این اسناد کشف‌شده حاصل درخواست یا بررسی دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا نیست. این اسناد در «کمدی قفل‌شده» توسط وکلای شخصی جو بایدن در این اندیشکده یافت شد. این وکلا در این اندیشکده در حین بسته‌بندی پرونده‌هایی بودند که به این اسناد برخوردند.» کاخ سفید با وزارت دادگستری و دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا همکاری می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا، دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا و این اندیشکده هیچ اظهارنظری در این خصوص انجام ندادند.

به گفته دو نفر از آشنایان به این تصمیم، گارلند، دادستان کل، جان آر.لاوش جونیور، وکیل ساکن در شیکاگو را که توسط ترامپ منصوب شده بود، مامور کرده است تا این موضوع را بررسی کند. به گفته یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود، لاوش از ماه نوامبر وضعیت را مورد بررسی قرار داده است. دو نفر از افراد آشنا به این موضوع گفتند که لاوش به اصطلاح تحقیقات اولیه را بر اساس مقررات وزارت دادگستری انجام داده است که به دادستان کل اجازه می‌دهد تا یک دادستان ویژه، که با معیارهای استاندارد فعالیت می‌کند، تعیین کند. این برای حفظ استقلال برای انجام تحقیقات حساس صورت می‌گیرد. طبق این مقررات، تحقیقات اولیه شامل «تحقیقات واقعی یا تحقیقات حقوقی که دادستان کل مقتضی بداند» صورت می‌گیرد تا اطلاع‌رسانی بهتری برای تصمیم‌گیری صورت گیرد و اینکه آیا نیاز به تعیین یک بازرس ویژه است یا نه؟

در بیانیه کاخ سفید آمده است که با این وزارت‌خانه «همکاری» می‌کند؛ اما توضیح نداد که چرا تیم جو بایدن بیش از دو ماه برای اعلام کشف این اسناد که یک هفته قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بوده است، منتظر ماندند. اطلاع‌رسانی آنها با تاخیر زیاد صورت گرفته است. جو بایدن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا بود و این اسناد به آن دوران مربوط می‌شوند. بیانیه ساوبر به سطح طبقه‌بندی و محتویات این اسناد اشاره‌ای نکرد؛ اما گزارش سی‌بی‌اس عنوان کرد که این اسناد شامل اطلاعات هسته‌ای نمی‌شود. این درحالی است که مقام‌های اف‌بی‌آی در هشتم اوت اقدام به تفتیش عمارت مارالاگوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در فلوریدا کردند و حین آن حدود ۱۱هزار سند کشف شد که برخی از آنها مهر «محرمانه» و برخی دیگر مهر «فوق محرمانه» داشتند. اما ترامپ و تیم او هرگونه اتهام را رد کردند و مدعی شدند که در موارد مختلف گفته‌اند که این اسناد «غیرمحرمانه» شده‌ بودند و طبق امتیاز وکیل-موکل مصون هستند.

حالا نکته مهم این بوده که کشف این اسناد اندکی قبل از انتصاب جک اسمیت از سوی گارلند، به‌عنوان بازرس ویژه برای پرونده مارالاگوی ترامپ رخ داده است. در آن زمان، ترامپ برای اینکه فشارها را روی خود کم کند، گفت که دوباره برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود و بایدن نیز اشاره کرده است که احتمالا او نیز نامزد خواهد شد. با این حال برای پرونده ترامپ این اسمیت خواهد بود که حرف آخر را خواهد زد که آیا نیاز به یک بازرس ویژه هست یا نه؟ اکنون ترامپ با اشاره به کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده از جانب جو بایدن، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: اف‌بی‌آی چه موقع به خانه‌های جو بایدن یا شاید کاخ سفید حمله خواهد کرد؟

این اسناد قطعا غیرطبقه‌بندی‌شده نیستند
ترامپ همچنان اصرار دارد که تمام اسناد در دست اف‌بی‌‌آی، پیش از ترک قدرت را از حالت طبقه‌بندی خارج شده است. هیچ مدرک معتبری در حمایت از این ادعا به دست نیامده است؛ اما وکلا همچنان به این مساله اصرار دارند. ترامپ سعی می‌کند این مورد را شبیه به مورد خود نشان دهد؛ اما به نظر می‌رسد که شرایط کشف اسناد در کمد مربوط به بایدن به‌طور قابل توجهی متفاوت است. کاخ سفید گفت که به بایدن نه اطلاع داده شده بود که سوابق رسمی دارد و نه از او خواسته شده بود که آنها را بازگرداند و تیم او بلافاصله این کشف را به اطلاع مقامات مربوطه رساند و ظرف یک روز آنها را بازگرداند.

ریچارد ساوبر، مشاور ویژه کاخ سفید می‌گوید که وکلای شخصی رئیس‌جمهور با آرشیو و وزارت دادگستری در این روند همکاری کردند تا اطمینان حاصل کنند که هرگونه اسناد دولت اوباما و بایدن به درستی در اختیار آرشیو ملی قرار می‌گیرد.» این در حالی است که در سال۲۰۲۱ بایگانی‌ها مکررا از ترامپ خواستند که تعداد زیادی از اسنادی را که مشخص کرده بود مفقود هستند، تحویل دهد. او کار آژانس را برای ماه‌ها به تعویق انداخت، سپس در اوایل سال۲۰۲۲ به آن اجازه داد ۱۵جعبه مواد را بازیابی کند، از جمله تعداد زیادی اسناد طبقه‌بندی‌شده، اما بعدا مشخص شد که او تعداد بیشتری را نگه داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان