بازدید 4708

تظاهرات دانشجویان افغانستان علیه شاهزاده هری

معترضان و دانشجویان افغانستانی خواستار محاکمه شاهزاده هری شدند.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵ 09 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از آسوشیتدپرس، دانشجویان افغانستانی در دانشگاه ولایت هلمند علیه شاهزاده هری، پسر شاه انگلیس دست به تظاهرات زدند.

این دانشجویان افغانستانی خواستار پیگرد قانونی شاهزاده هری بدلیل قتل افرادی شدند که او به تازگی به جنایت علیه آنها اعتراف کرده است.

یکی از معترضان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که این شخص (شاهزاده هری) را محاکمه کند و ما باید برای خسارات خود غرامت بگیریم. ما خانه، زندگی و اعضای خانواده خود را از دست دادیم، معیشت و همچنین عزیزانمان دچار آسیب شدند و هری باید محاکمه شود.»

پیشتر نیز دولت موقت طالبان اظهارات شاهزاده هری، فرزند پادشاه انگلیس درباره قتل ۲۵ نفر در حین انجام وظیفه نظامی در افغانستان را محکوم کرده بود و همزمان یک مقام ارشد افغانستان نیز دستگاه پادشاهی انگلیس را به کشتن غیرنظامیان بی گناه متهم کرد.

«انس حقانی»، از مقامات ارشد طالبان روز جمعه به الجزیره گفت: «ما بررسی کردیم و متوجه شدیم روزهایی که شاهزاده هری به آن اشاره می‌کند و از کشته شدن ۲۵ مجاهد خبر می‌دهد، از میان طالبان در هلمند تلفاتی نداشته ایم، پس نتیجه گیری می‌کنیم که غیرنظامیان و مردم عادی هدف قرار گرفته بودند.»

این مقام طالبان گفت: «این داستان بخشی از جنایات جنگی ۲۰ ساله حضور نظامی غرب در افغانستان است، هرچند هنوز این تصویر کامل جنایات مرتکب شده توسط آنها نیست و جنایات‌های انجام شده بسیار بیشتر از این حادثه است.»

حقانی همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به توصیف شاهزاده هری مبنی بر اینکه حذف افرادی که به گفته وی «جنگجویان دشمن» بودند، مثل حذف مهره‌های شطرنج از روی تخته بود، نوشت: «آقای هری! آن‌هایی که شما کشتید مهره‌های شطرنج نبودند، بلکه انسان بودند. حقیقت چیزی است که شما گفتید؛ مردم بی گناه ما برای سربازان، رهبران نظامی و سیاسی شما مهره‌های شطرنج بودند. با این حال، شما در آن بازی شکست خوردید.»

روز گذشته رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که هری در کتاب خاطرات خود که هفته آینده منتشر خواهد شد، تعداد افرادی را که طی دو دوره خدمت کشته است، فاش خواهد کرد.

شاهزاده هری کوچک‌ترین پسر چارلز، شاه انگلیس است و در کتاب جدیدی که یادداشت‌های وی در آن منتشر شده به قتل ۲۵ نفر در افغانستان اذعان کرده است.

وی در این باره نوشته است: «در جریان دومین حضورم در جنگ افغانستان ۶ بار به این کشور اعزام شدم که در مجموع ۲۵ نفر را کشتم، اما از این مساله نه شرمنده هستم و نه به آن افتخار می‌کنم.»

وی در کتابش که با عنوان SPARE منتشر شده نوشته است: «در گرما گرم جنگ من به این فکر نمی‌کردم که این ۲۵ نفر از مردم (افغانستان) هستند، بلکه مانند مهره‌های شطرنج، آنها از روی صفحه کنار زده شدند.»

روزنامه تلگراف در این باره نوشت: «این برای نخستین بار است که این شاهزاده ۳۸ ساله انگلیسی به تعداد نیروهای طالبان که در زمان دوران خدمت سربازی اش در افغانستان آنها را کشته، اشاره کرده است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان