بازدید 3468

امیدواری اردوغان برای دیدار با بشار اسد در آینده نزدیک

رئیس جمهور ترکیه نسبت به دیدار با بشار اسد در نشست سه جانبه با همتای روسی خود ابراز امیدواری کرد.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳ 06 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در نشست رؤسای دفاتر حزب عدالت و توسعه در آنکارا نسبت به دیدار با رئیس جمهور روسیه و سوریه ابراز امیدواری کرد.

اردوغان درباره تحولات سوریه گفت: «با آغاز نشست وزیران دفاع و اطلاعات ما به همراه روسیه و سوریه در مسکو روندی را دنبال کرده‌ایم. پس از آن نیز انشالله وزرای خارجه سه کشور دیدار خواهند کرد و بسته به تحولات، سران سه کشور نیز گرد هم خواهیم آمد.»

وی در ادامه همچنین تاکید کرد: «دغدغه ما تأمین صلح و آرامش در منطقه و برقراری صلح در آن است.»

اگرچه طی چند ماه گذشته مقامات ترکیه بارها از احتمال عادی سازی روابط با سوریه خبر داده‌اند، اما این برای نخستین بار است که شخص اردوغان نسبت به دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ابراز تمایل و امیدواری می‌کند.

رجب طیب اردوغان پیشتر نیز در سخنانی گفته بود که عادی سازی روابط با سوریه در آینده نزدیک را بعید نمی‌داند. اردوغان گفته بود که امکان بازگشت روابط بین این کشور با سوریه طی مرحله آینده همانند چیزی که در رابطه با مصر هم انجام گرفت، وجود دارد و خصومت دائمی در سیاست وجود ندارد.

این در حالی است که یک ماه پیش، ارتش ترکیه از آغاز عملیات هوایی علیه (پ ک ک) در شمال سوریه خبر داد که طی آن نیروی هوایی ترکیه حملاتی را به مواضعی در شهر عین‌العرب (کوبانی) انجام داد. در آن زمان نیز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم این عملیات را موفقیت آمیز توصیف کرد و احتمال انجام عملیات زمینی را رد نکرد.

دخالت‌های نظامی ترکیه در شمال عراق و سوریه در حالی ادامه دارد که این کشور در جریان بحران سوریه، خود از عوامل حمایت کننده تروریست‌ها بوده و موجبات بغرنج‌تر شدن جنگ در سوریه در سال‌های اخیر شده بود.

در واقع به نظر می‌رسد که دولت آنکارا بعد از عادی سازی روابط با ابوظبی، ریاض و رژیم صهیونیستی این بار قصد دارد درهای دیپلماسی خود را به روی دمشق بگشاید. واقعیت این است که با آغاز جنگ داخلی سوریه روابط آنکارا و دمشق به سمت تنش و قطع دیپلماسی سوق داده شده است. ترکیه و سوریه در این ۱۱ سال بر سر مسائل مختلف اختلافات عمیقی را تجربه کرده‌اند اما یک مساله مهم در روابط دو کشور وجود دارد که به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع در روند عادی سازی خواهد بود؛ حمایت آنکارا از «ارتش آزاد سوریه» جز موضوعات چالش برانگیز در روابط دو کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل