بازدید 3550

پیش‌بینی سونامی با هوش مصنوعی

سونامی، یکی از بلایای طبیعی است که در صورت بروز می‌تواند جان صدها نفر را بگیرد. سونامی سال ۲۰۱۱در شمال شرق ژاپن، جان حدود ۱۸۵۰۰نفر را گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸ 03 January 2023

به گزارش تابناک و به نقل از ریکن، از آنجایی که شرق آسیا مستعد سونامی‌های متعدد است، ژاپن از زمان سونامی ۲۰۱۱ تمرکز خود را روی شناسایی سریع سونامی‌ها گذاشته و حالا آزمایشگاه RIKEN روش جدیدی مبتنی بر یادگیری ماشینی توسعه داده است که می‌تواند در کمتر از یک ثانیه اثرات یک سونامی را پیش‌بینی کند.

این سرعت در پیش‌بینی، مهم‌ترین مزیت این فناوری است تا با هشدار زودهنگام از وقوع یک فاجعه جلوگیری کند. در روش‌های سنتی، پیش‌بینی سونامی‌ با حدود ۳۰ دقیقه تأخیر انجام می‌شد، اما این روش می‌تواند در مقیاس ثانیه این کار را انجام دهد.

دانشمندان برای پیاده‌سازی‌ این روش، از بزرگ‌ترین مجموعه حسگرهای جهان در اقیانوس‌ها، استفاده می‌کنند که حرکت کف اقیانوس‌ها را تحت‌نظر دارد. این مجموعه از حدود ۱۵۰ ایستگاه ساحلی تشکیل شده است که دستیابی به هشدارهای زودهنگام برای سونامی‌ها را ممکن می‌کنند. دانشمندان ادعا می‌کنند که مدل آنها می‌تواند برای هر نوع فاجعه طبیعی که از نظر زمانی حساسیت دارد، به‌کار گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان