بازدید 7108

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان هفته

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد و تا کنون پنج ماده این طرح در مجلس بررسی و تصویب شده و تا پایان هفته جاری تصویب این طرح در مجلس به پایان می رسد.
کد خبر: ۱۱۵۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵ 02 January 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب، گفت: تصویب نهایی و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند مانع دلالی و سفته بازی در برخی بازارها مانند مسکن، ارز، سکه، خودرو و ... شود چرا که دارندگان این سرمایه ها باید متناسب با میزان عایدی ناشی از آن مالیات پیش بینی شده در این طرح را پرداخت کنند. 

علی جدی با اشاره به این که متاسفانه اکنون نقدینگی سرگردان بلای بخش تولید و عامل اصلی رواج سفته بازی و دلالی شده است، افزود: سود سرشار ناشی از دلال بازی موجب شده که برخی کالاها مانند خودرو نیز که در همه دنیا ماهیت مصرفی دارند، به کالای سرمایه ای تبدیل شده که منجر به افزایش عایدی و درآمد مالکان می شود و این امر انگیزه لازم برای رشد سوداگری و ورود سرمایه های سرگردان به بازار خودرو را فراهم کرده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، افزود: مبنای طرح مالیات بر عایدی سرمایه آن است که هر سرمایه ای که در کشور منجر به ایجاد ثروت و ارزش افزوده و رشد تولید ناخالص داخلی نشود، فعالیت در چارچوب نظام دلالی وسفته بازی قلمداد شده و مالکان چنین سرمایه هایی باید مالیات پرداخت کنند. 

 او با تاکید بر این که باید سرمایه های سرگردان موجود در کشور با مشوق های پیش بینی شده به سمت تولید سوق پیدا کرده و منجر به کاهش سفته بازی در بازارها شود، گفت: وقتی نقدینگی سرگردان به سمت تولید سوق پیدا کرده و در برخی بازارها مانند مسکن خودرو؛ ارز سکه و ... رسوب نکند، می تواند بستر مناسبی برای جذب این سرمایه ها در بخش تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر شود. 

جدی با بیان این که کار بررسی طرح مذکور در صحن مجلس طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت و این طرح تا آخر هفته جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد، افزود: اجرای این طرح مانع تکرر در خرید و فروش کالاهای سرمایه ای به قصد سودجویی و دلال بازی تاثیر گذاشته و به نفع بخش تولید است.در واقع مالکان سرمایه باید از سود عایدی ناشی از این گونه دارایی های خود مالیات بدهند اما در این طرح پیش بینی شد که کسی که یک تا سه بار چنین کالاهای سرمایه ای را خرید و فروش می کند، از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف باشد.

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد برخی چالش های اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مانند تاثیر این طرح بر افزایش قیمت و کاهش عرضه کالاهای سرمایه ای یا انجام معاملات صوری با قیمت غیرواقعی، افزود: بررسی این طرح در مجلس ادامه دارد و برخی چالش های اجرای این طرح مانند احتمال انجام معاملات صوری به قصد دست‌کاری و ارایه قیمت های غیر واقعی برای برای پنهان کردن عایدی واقعی از سرمایه هایی مانند خودرو، مسکن، ارز، سکه و ... بررسی سازوکارهای مناسب برای جلوگیری از این گونه تخلفات پیش بینی خواهد شد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا نیز، گفت: کشف قیمت واقعی و عرضه خودرو در بورس کالا می تواند منجر به ساماندهی بازار خودرو شود اما به نظر می رسد شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس فاقد کارایی لازم است همانطور که پیش از این نیز نمایندگان مجلس مدلی را برای عرضه خودرو در بورس کالا تعریف کردند که اجرایی نشده است.

جدی، افزود: شیوه کنونی کشف قیمت و عرضه خودرو در بورس خود به عاملی برای افزایش قیمت ها تبدیل شده و علاوه بر آن هنوز وضعیت خودروهای مازاد بر عرضه در بورس مشخص نیست.

تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا پاو افزود: اشکال آن است که وقتی قیمت تمام شده یک خودرو مثلا ۳۰۰ میلیون تومان است چرا باید این خودرو با کشف قیمت غیر واقعی پس از عرضه در بورس، بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به فروش برسد. ایان هفته

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در واقع با این روند به قیمت های حاشیه بازار رسمیت داده می شود. در شرایطی که عرضه خودرو در بورس کم و منحصر به برخی مدل ها بوده و شاهد پیشی گرفتن تقاضا از عرضه هستیم، قیمت کشف شده واقعی نیست و زمانی که عرضه خودرو یا سایر کالاها مازاد بر تقاضا باشد می تواند منجر به کاهش قیمت ها شود و در واقع مصرف کننده، تعیین کننده قیمت واقعی می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۶
سرمایه و عایدی اش را با چه می سنجید؟ هنوز باد هوا معتبرتر از ریال تان لست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
کسی که دو تا سه ماشین در سال خرید و فروش می کند مشخص است چکاره هست ...
مطمعن باشید با این کار گند دیگری به اقتصاد کشور زده خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
اصلا براشون مهم نیست از قصد می کنند
این که ارزش خودروی کسی بر‌اثر تورم افرایش یافته نامش عایدی سرمایه نیست. شما اگر قدرتش را دارید باید جلوی دلال بازی دانه درشت ها را که با یک تلفن بازار را زیر و رو می کنند بگیرید. این مالیات دست کردن در جیب مردم‌ برای تأمین کسر بودجه دولت است.
اولا اين ميشه ماليات بر تورم چون روزبروز سرمايه ملت داره آب ميشه. دوما اين باعث فرار سرمايه و سرمايه دار ميشه.
باز هم اقتصاددانهاى نابغه راه حل نشون دادند.
اولا اين ميشه ماليات بر تورم چون روزبروز سرمايه ملت داره آب ميشه. دوما اين باعث فرار سرمايه و سرمايه دار ميشه.
باز هم اقتصاددانهاى نابغه راه حل نشون دادند.
دولت فقط به فکر جیب خودش هست با اینکار قیمتها باز هم افزایشی خواهد بود. شما اگز خواهان کمتر شدن قیمت خودرو هستید واردات خودروهای کارکرده زیر 5 سال را با حق گمرک ناچیز آزاد کنید ببینید قیمت خودروهای بی کیفیت سطح خیابانهای ما چقدر کم می شوند. با 5000 یورو شما بهترین ماشین را می توانید سوار شوید که هزاران مرتبه از بهترین خودروی تولیدی ایران خودرو با کیفیت و بروز هست.
شما چرا باور نمیکنید بی ارزش شدن ریال دلیل این همه نابسامانی در اقتصاد کشوره
این دزدی سرگردنه است مگر عامل بی لرزش شدن ریال ما مردم بودیم که حالا باید تاوان تورم که دیت پخت شما است را بدهیم عابدی سرمایه نخواستیم شما ارزش ریال را برگردان قیمت‌ها را هم به قیمت‌های قبل برگردان همه مردم دعاتان می‌کنند اگر واقعا عرضه دارید بی پولی و وسری بودجه تان را از جیب مردم جبران میکنید دولت و مجلس همدست هستند در ظلم بیشتر به مردم در این وضعیت
هرقانونی تصویب میکنیددران تبعیض واستثناقائل نشویدقانون برای همه یکسان باشداگرقانونی برای مالیات ارسرمایه تصویب میکنیدشامل تمام ایرانی باشه لطفاملت راطبقه بندی نکنیدمثلا وام ازدواج یکی ۱۵۰میلیون یکی ۳۶۰میلیون یکی بارتبه بالا پزشکی بخونه یکی بارتبه خیلی پایین تراوان حتی نتونه پرستاری ازادبخونه بیاییم ازخودی غیرخودی رهاشویم مواظب سرمایه های انسانی خودباشیم دراستخدام دنبال کسی باشیم که سوادواگاهی وتعهدبیشتری داره ...این سواستفاده هاازقانونی است که مجلس تصویب کرده واجرامیشوذ
بسیار قانون خوبی است
حداقل یک کار مفید در این مجلس دیدیم
فاتحه اقتصاد و کار در کشور را بخوانید
الان مثلا یکی یک خانه بخرد و یک میلیارد تومان بابت بازسازی و تعمیرات آن هزینه کند و گران تر بفروشد، از کجا باید ثابت کند که هزینه بازسازی انجام داده؟؟
یا مثلا یک مکانیک یک ماشین تصادفی بخرد و کلی هزینه اش کند و گران تر بفروشد، چطور باید ثابت کند که ارزش افزوده لزوما همه اش سود نبوده و بخشی کار و هزینه بوده.
شما که چیزی از مملکت داری نمیدانید تنها چیزی که خوب بلدید غارت مردم است کجای دنیا سوار شدن خودرو با کیفیت خوب مالیات دارد (مالیات که نیست جریمه زنده ماندن ماست)و اگر از بی تدبیری شما پول ما هر روز بی ارزش تر میشود چرا ما باید تاوان ان را بدهیم ؟دست بردارید از این کارهایتان دست بردارید
خیلی مسخره است کشف قیمت خودرو... آخه کجای دنیا اینطوری قیمت کالا را کشف میکنن؟؟؟؟؟ یعنی اگر با توجه به تقاضای بازار عرضه کم باشه خودروساز میتونه تا 1000 درصد سود کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینها قانون نیست که تصویب میکنید بلکه وصله هایی برای بی نظمی و هرج و حرج حاکم بر اقتصد کشور هست که به هیچ عنوان کارکردی جز خالی کردن جیب مردم نخواهد داشت
ریال واحد نیست که بشه سرمایه را نسیت به ان سنجید. واحد طلا هستش که سرمایه را نسبت به ان بایستی سنجید!
جالب هستش دولت پول بدون پشتوانه چاپ می کنه تازه می خواهد از هیچی باز مالیات بگیره!
دلار ۴۰ تومنی باعث افزایش تورم و کم شدن ارزش پول شده.
قیمتها بالا رفتن البته به این معنی نیست که شخص ثروتمند تر شده....
حالا شما میخوای بیای از این افزایش قیمت که بخاطر تورم هست مالیات بگیری.؟!
کجای دنیا این کار ها رو با اقتصاد میکنند؟ ایا این اقایی که معدلش ۱۹ شده در اقتصاد بدیهی ترین فرمول های اقتصاد رو میتونه توضیح بده....تاریخ اقتصاد رو خونده...با تئوری هاش اشنا هست..؟ وای که دم عید تورم چند برابر و بیشتر خواهد شد و شرمندگیش بر پدرانیست که دائما توان خرید مایحتاج خونه رو هم ندارند و دائم باید شرمنده زن و بچه باشن...چه خانواده هایی که بواسطه مسائل اقتصادی از هم پاشیدن....چه کارافرینان و صنعتگران واقعی که به خاک سیاه نشستن و از همه مهمتر فرار مغزهاست که باعث میشه کم هوشتر ها در مملکت بمانند و نسلهای اینده از داشتن چهره های هوشمند محروم شوند‌
با این طرحهای بچه گانه و من درآوردی فقط باعث آزار و اذیت برای مردم میشین و مشکلات رو صد برابر میکنید
واقعا متاسفم از نفس کشیدن مون هم مالیات بگیرید و گردناتونا کلفت تر کنید
راهکار اصلی عدم افزایش قیمت دلار این است که مالیات بر عایدی سرمایه هر چه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و اجراء گردد زیرا این مصوبه چند حسن برای کشوور دارد اولاً میزان دریافت مالیات از ثروتمندان را افزایش می دهد ثانیاً بازدارندگی شدید از دلالی غیر مشروع به عمل می آورد و از بالا رفتن قیمت ارز ،سکه ،مسکن و خودروجلوگیری می کند ثالثاً باعث رونق تولید و سرمایه گزاری دربخش مولد سازی می شوداما شرط اساسی این کار آن است که مالیات دریافتی در صورتی باز دارنده است که حد اقل دریافت مالیاتی حدود 70 الی 80 درصد برسود حاصل ازعایدی سرمایه یعنی دلالی در ارز( دلار ...)، سکه، مسکن ، خودرو لوکس و سایر معاملات می باشد.
هنوز توقیمت گذاری کالاها موندن اما دم ازمدیریت جهانی میزنن .درهای اقتصاد رو باز کنید وانحصار رو کناربزارین.دورکشور رو حصار کشیدن واقتصاد وسیاستمون شده مثل اب راکد پشت سد که در رو نداره ،بعد مدتی میگنده وبو می آد
شما باعث تورم و بی ارزش شدن پول هستید مردم مالیات تورم‌ بدهند،طرف یک خانه که داخلش زندگی می کنی سرمايه نیست اگر بفروش باید گرانترش را بخر،شما قیمت خانه برگردن به متری یک میلیون که بود دلار هم ۱۰۰۰ تومان بود
اونوقت به ما جبران کاهش قدرت خرید و افزایش تورم هم می دهید؟ شما کلا دنبال کندن از مردمید. فقط می خواهید همه به خاک سیاه بشینند، شما و بچه هاتون بمونید و انی گشو ر ثروتمند.
دلالی در کشور باید حذف بشود تا قیمت ها واقعی بشوند.حتی بانک ها و موسسه ها هم وارد دلالی شدن و این یعنی فاجعه.زودتر اقدام شود تا ضربه بیشتر به اقتصاد وارد نشود.مردم هم برن قانون درست بخونن این فقط دلال ها رو در بر میگیره .حتی شما 4 تا خونه داشته باشی خرید فروش نکنی تا 3 سال تعلق نمیگیره .پس فقط دلالان از این طرح می ترسن که بانک ها هم هستن که ترسیدن و نمی خوان این قانون بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست