بازدید 21153

واکنش حسین شریعتمداری به بیانیه چین و عربستان

مدیر مسئول کیهان تصریح کرد: وزارت امورخارجه ایران از رئیس جمهور چین بپرسد آیا امضای شما پای بیانیه یاد شده نشانه آن نیست که حاکمیت چین بر تایوان را هم قابل مناقشه می دانید ؟!
کد خبر: ۱۱۵۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶ 11 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس در پی صدور بیانیه مشترک و تامل برانگیز رئیس جمهور چین و سران کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس خبرنگار ما با حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان تماس گرفته و نظر او را در این زمینه جویا شد .

شریعتمداری گفت: همانگونه که اشاره کردید این بیانیه در پایان سفر سه روزه «شین جینگ پین» رئیس جمهور چین به عربستان صادر شده و در بند دوازدهم آن آمده است « رهبران ( چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ) از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهاد‌های امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای حل مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند » !.

وی در ادامه ابراز داشت: امضای این بیانیه از جانب رئیس جمهور چین در حالی است که تمامی اسناد بین المللی از مالکیت ایران بر سه جزیره « تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی » حکایت می کند .

مدیر مسئول کیهان در پاسخ خبرنگار فارس که خواستار اشاره به این اسناد شده بود، گفت: پیش از این در یکی از یادداشت های کیهان با عنوان «آواز کوچه باغی» به اسنادی اشاره کرده بودیم که از مالکیت قطعی و بلا منازع ایران بر جزایر سه گانه حکایت دارد .

شریعتمداری در ادامه به چند نمونه از آن اسناد که در یادداشت کیهان آورده بود اشاره کرده و افزود:

۱ ــ در حقوق بین الملل و قوانین مربوط به مرزها و سرزمین ها، حاکمیت یک کشور بر یک منطقه از چند راه به اثبات می رسد. از جمله «مالکیت تاریخی»، حاکمیت موثر- یعنی افراشته بودن پرچم، نصب حکام، حضور نیروی نظامی و…- که تمامی این ملاک ها و معیارهای حقوقی از حاکمیت قطعی ایران بر جزایر سه گانه حکایت دارند.

۲ ــ علاوه بر نقشه های متعددی که از دوران یونان باستان – قبل از میلاد مسیح- برجای مانده و در آنها از تمامی جزایر خلیج فارس با عنوان بخشی از سرزمین ایران یاد شده است، در سده های اخیر نیز تمامی نقشه های رسمی که از سوی کشورهایی نظیر انگلستان، فرانسه، روسیه، پرتغال، اسپانیا و… تهیه شده و به عنوان اسناد رسمی نگهداری می شوند، جزایر خلیج فارس- از جمله سه جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی- را بخشی از خاک ایران دانسته اند. از جمله دولت انگلیس که بیش از دو سده در منطقه حضور داشته و در مواردی نیز با دولت های وقت ایران درگیر بوده است، در مجموع ۲۳ نقشه رسمی از منطقه تهیه کرده که در تمامی آنها- بدون استثناء- جزایر سه گانه متعلق به ایران است.

۳- در سال ۱۸۳۰ کاپیتان جی.بی.بروکس GBBRUCKS از سوی کمپانی هند شرقی- وابسته به دولت استعماری انگلیس- نقشه ای رنگی از خلیج فارس تهیه می کند. در این نقشه رنگی که نسخه هایی از آن در وزارت خارجه انگلیس و مخزن اسناد سازمان ملل متحد نگهداری می شود، ۳ جزیره تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی به رنگ خاک ایران ترسیم شده است. کاپیتان بروکس نزدیک به ۱۲ سال برای تهیه این نقشه در منطقه خلیج فارس بود.

۴- در سال ۱۸۳۵ «ساموئل هنل» از سوی دولت انگلیس مأمور تعیین حدود کشورها در خلیج فارس می شود. هنل در نقشه خود یک خط فرضی در آبهای خلیج فارس ترسیم می کند که جزایر سه گانه در قسمت فوقانی- شمالی- این خط فرضی قرار داشته و متعلق به ایران دانسته شده است.

۵- در ژانویه سال بعد- ۱۸۳۶- سرگرد «موریسن» جانشین ساموئل هنل، مأموریت او را پی می گیرد و پس از مذاکره با شیوخ خلیج فارس نقشه ای که به تأیید آنها رسیده بود را تهیه می کند. در این نقشه، جزایر سه گانه در عمق بیشتری از قلمرو ایران قرار گرفته است.

۶- در سال ۱۸۸۱ نیروی دریایی انگلیس بار دیگر نقشه ای از منطقه خلیج فارس تهیه می کند که در آن جزایر سه گانه و خاک ایران، رنگ مشترکی دارند.

۷- در سال ۱۸۸۶ دایره اطلاعات دولت انگلیس نقشه ایران را با رنگ یکسان جزایر و خاک ایران تهیه کرده و در ۱۲ ژوئن همان سال این نقشه از سوی وزیر مختار انگلیس در تهران به ن اصرالدین شاه تحویل می شود.

۸- در سال ۱۹۰۸، دولت ایران امتیاز استخراج خاک سرخ -سنگ آهن- ابوموسی را به ونگهاوس آلمانی می دهد که دولت انگلیس به دلیل تیرگی روابط خود با آلمان، به ایران اعتراض می کند، دولت انگلیس در اعتراض خود خواهان کسب امتیاز استخراج خاک سرخ برای شرکت های انگلیسی است یعنی تاکید بر حاکمیت ایران…

مدیر مسئول کیهان در ادامه تصریح کرد: اصلی ترین- و تنهاترین- سندی که امارات برای اثبات ادعای خود ارائه می کند نامه ای است که شیخ یوسف فرماندار ایرانی بندرلنگه در سال ۱۸۸۲ به شیخ حمید القاسمی حاکم رأس الخیمه می نویسد و در آن به عنوان تعارف و ابراز ادب- که آن هنگام بسیار متداول بوده و در بسیاری از نامه های مشابه دیده می شود- نوشته بود؛ ابوموسی از آن شماست (در خدمت شما هستیم!).

شریعتمداری تاکید کرد:نکته درخور توجه این که شیخ یوسف در ادامه همین نامه خطاب به حاکم رأس الخیمه می نویسد «بلد لنجه بلدکم» یعنی شهر بندرلنگه هم شهر شماست و عجیب آن که اماراتی ها وقتی به این نامه استناد می کنند جمله اخیر را که به وضوح نشان می دهد جمله قبلی فقط یک تعارف بوده است، حذف می کنند!.

وی افزود: اگرچه وزارت خارجه کشورمان این بیانیه را بی پاسخ نگذاشته است ولی کاش وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این بیانیه ضمن توبیخ شدید امضاء کنندگان بیانیه و اشاره به اسنادی که از آن یاد کردیم ، روی دو نکته دیگر نیز تاکید می کردند، اول آن که به دولت بحرین به عنوان یکی از امضاء کنندگان بیانیه گوشزد کند که بحرین بخش جدائی ناپذیری از خاک ایران است و رژیم آمریکائی پهلوی حق واگذاری آن را به آل خلیفه که در بیابان های نجد به راهزنی مشغول بوده اند، نداشته است و دوم آن که از رئیس جمهور چین بپرسد آیا امضای شما پای بیانیه یاد شده نشانه آن نیست که حاکمیت چین بر تایوان را هم قابل مناقشه می دانید ؟!

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: شما با کشورهای هم پیمان آمریکا در تردید نسبت به حاکمیت مسلم و قطعی ایران بر جزایر سه گانه همصدا شده اید ! آیا این همصدائی به مفهوم و معنای آن نیست که به آمریکا نیز حق می دهید حاکمیت چین بر تایوان را مورد تردید قرار داده و قابل مذاکره بداند ؟! آقای جینگ پین ! مطالعات شما در جغرافیای سیاسی ضعیف است و یا مشاوران غیر قابل اعتمادی دارید ؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۹۵
انتشار یافته: ۴۸
معلوم شد شریعتمداری مثل زیباکلام ها که عاشق غرب هستند عاشق شرق نیست و عاشق منافع ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
این کامنت را خود حاج حسین نوشتند؟
علی
| United States of America |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
ناشناس ۹:۵۷
بی‌شرمی هم حدی داره؟ یا ألبانی نشینی یا از این فریب‌خوردگان مواجب بگیر بن اره. شما با این بابا مشکل نداری مشکل شما دلایل مستند برای حاکمیت ایران به جزایر سه گانه هست که به اربابت برخورده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
هر کشوری دنبال منافع خودش هست. وقتی با چین قرارداد امضا نکردید چون چین میخواد استعمار کنه. . اون هم منتظر نمی مونه و میره قراردادش را با یکی دیگه می بنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
چین رو تحریم کنید . تا تحریم دانمان پاره شود .
محرابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
نابغه برو مقاله هاش رو در دفاع از نگاه به شرق بخون
نماینده رییس جمهور چین هستم. میخواستم پاسخ سوال آقای شریعتمداری بدهم. 1. اتفاقا جغرافیای من خوب است و میدانم کی کجاست 2. اینکه من کجا را امضا می کنم ربطی به سوادم ندارم، به منافع کشورم ربط دارد و فعلا منفعتم در کشوری است که سود یک شرکتش بیشتر از درآمد ایران است. و من الله توفیق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
نه آقا چین حامی ماست و ما قرارداد 25 ساله داریم روسیه هم دوست و شریک استراتژیک ماست. ما سیاست نگاه به شرق داریم و دنبال نظم نوین جهانی هستیم
علی
| United States of America |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
غربگداها چه به وجد اومدن. ولی متأسفانه باید بگم جوجه ها رو آخر پاییز میشمرن . قصد ناراحت کردندونو نداشتم ها فقط جهت یادآوری گفتم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
آقای شرق گرا آن چیز که عیان هست چه حاجت به بیان هست اتفاقا این جوجه هایی هست که شما با اویزان شدن به روس و چین تو کاسه ایران گذاشتید دیگه باید
چین چکار کنه تا دردت بیاد
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
شما الفبای احترام به منافع دیگران یاد بگیر وقتی بیانیه ای را منتشر می کنید که دخالت در امور داخلی یک کشور دیگر هست هیچ تمامیت ارضی دیگری را هم را فضولی می کنی و طرف یکی را می گیری آن هم طرفی که ناحق هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
غرب گدایی یا عرب گدایی! مساله این است!
خوب به راست میگین به چین بگین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
نمیتونن . چون فقط ریسمان پاره شده چین در دستشان مانده و بس .
مش حسین به ما بگو نظرت در مورد مسلمونهای اویغور چیه ؟!
نمی تونید به چین بتوپید
بالاخره یک موضعگیری خوب و قاطع از جناب کیهان دیدیم
وقتی سیاست و اقتصاد و مانبع مملکت وابسته به چین باشه هر کاری بخوان انجام میدن چون میدونن ما محتاجیم
باید از شریعتمداری پرسید عایا سفیر دولت فخیمه چین ناراحت نمیشه؟
به همین تباهی
حسین جووون:در مورد برادر شین جینگ پین اینطور حرف نزن،اینها همش شایعه دشمنان غربی ماست ماست ماست.
عجب! پیمان شانگهای را چه کنیم؟
چرا کیهان و کیهانیان جرات ندارند بگند مرگ بر چین؟!!!
اگه ما بگیم مرگ‌بر چین،‌محارب نمیشیم؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
اولا فرستادن مرگ برای یک کشور به میلیون ها بار جنایت بزرگ تر از امضای یک بیانیه توسط چین نیاز دارد. مثل جنایت هائی که آمریکا و انگلیس در حق ایران کرده اند. خلاصه هنوز خیلی زوده به این فکرها بیفتید. دوما محارب به کسی می گویند که با سلاح به جان مردم بیفتد ، شما هر چی دوست داری شعار بده.
عجب جواب دندان شکنی داذه این استاد شریعتمداری!!! این است نگاه ایدئولوژیک که مخرب است و بجای اینکه موضع چین را مورد تاخت و تز همیشگی که از ایشان در موارد مشابه کشورهای غربی سراغ داریم، به ارائه مدارک(شما بخوانید حاشیه رفتن) پرداخته اند و سپس به بحرین که اصلا موضوع سوال نبوده پرداخته اند و در آخر به برادر چینی شان خیلی رقیق و با طعنه موضوعی را یادآوری کرده اند!!! این نگاه چندگانه است که مردم را خسته و ناراحت کرده است وگرنه هر کسی در جایگاه خودش حق اظهارنظر دارد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
اتفاقا دیدگاه آقای شریعتمداری فقط می تواند یک تجزیه طلب بی وطن را ناراحت کند و بس
علی
| United States of America |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
اگه یک جو انصاف داشتی می‌فهمیدی که روی میز آوردن مشکل تایوان اتفاقأ خیلی خردمندانه و زیرکانه هست. ولی افسوس امثال شما فقط دنبال مسلط کردن استعمار غرب به ایران هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
نگاه شما همان نگاه معروف شما که فروختن ایران به چین هست وقتی همکاری با آنها می کنیم اما همکاری دیگران با چین عالی و سیاست ایران بد
این مورد هم همین هست چین و عربستان این چیزها را بگویند عالی ولی ایران بگوید بد و ایدئولوژیک مخرب!!
شما نمی خواهد از چین بپرسید از خودتان بپرسید علت رویکردتان به سمت کمونیستها چی بوده و چرا منافع ملی را قربانی مطامع و اهداف پشت پرده خودتان کردید علیرغم تظاهر به دین و مذهب چرا به سمت کمونیستهای بی دین رفتین اینها دین ندارند که پایبند به قرارداد و اصول و ... باشند هرجا منافعشان بطلبد به همان سوی چرخش دارند.
در موضوع مسلمانان چین سکوت کردید. در استقلال چین تایپه سکوت کردید . اینم جوابش !!
برای سیاست نگاه به شرق یقه پاره می کردید کیهان. حالا چه شده؟ به دامن مردمتان برگردید بجای اینکه در دامن روسیه و چین باشید
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
عزیز دل برادر وقتی بهتون میگیم رابطه ایرانو چین رو کج فهمیدی یا اربابات مجال ندادن حرف حساب بشنوی نتیجه‌اش میشه این. رابطه ایران و چین مثل رابطه ایرانه نوکر با آمریکای صاحب اختیار دوران پهلوی نیست که؟ کی میخواهید یاد بگیرید حتمأ نباید برای رابطه با کشور قویتر لازم نیست تحقیر بشیم و تحقیر روبه جون دل بخریم. آره با چین رابطه داریم ولی هیچوقت بهشون قول ندادیم هر شکری خوردن فقط بله قربان بگیم. فعلأ سفیرشان احضار شده . بعدأ اگه لازم بشه، جمهوری اسلامی اقدامات بیشتری انجام میده .
اگر دقت کرده باشید دنیا میخواهد به سمت جنگ برود
و با زنده کردن مشکلات عدیده قدیمی سعی در ایجاد آن دارد
مثل اوکراین و روسیه
چین و تایوان
ایران و امارات و کردستان و....
حالا این آتش به خونه چه کسی بیفتد الله اعلم
چین هم میخواهد این مشکل را از سر خود باز کند
اخه بي سواد موضوع جزاير چه تناسبي با موضوع تايوان داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تايوان طي مبارزاتي استقال خودش رو كسب كرده
جزاير ايراني طبق تقسيامات كشوري رسمي و بين المللي براي ايرانه
اگر اينطور باشه كه بايد نصف بيشتر قفقاز برگرده ايران كه...........................
عالی است. ای کاش برای ارتقای منافع ملی در همه موارد با سلیم نفسی فارغ از گرایش ها این کارها را بکنید فقط ارتقا و توسعه ایران.
البته چنین متنی پاسخ هوشمندانه و کم هزینه و قاطع به دودوزه بازیهای فارغ از اخلاق و تعهدات دیپلماتیک رییس کشور چین است. موضع گیری از مجرای رسمی مثل وزارت خارجه در اوضاع کنونی کشور شاید غرب را گستاختر می کرد. منتهی تلنگری است بر حاکمان که منافع ملی دوست و دشمن نمی شناسد و چین از همه بدتر است حداقل امریکا براحتی چنین مواضعی را نمی گیرد(به معنی خوب بودن امریکا نیست مقایسه یک کشور لجن و تازه به دوران رسیده با امریکاست که ظاهرا دشمن ماست)
الان یه عده سنگ ایغورها رو به سینه می زنن به دلایلی که همه خوب می دانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
ما که همه محارب و منافق و مهره دشمنیم
شما به چه دلایلی سنگ کمیونیستها رو به سینه میزنید و در
برابر کشتن برادران مسلمان بوسیله چین سکوت کردید؟
دوستانی که اینجا کامنت گذاشتند مثل دهه هفتاد میلادی تصوراتی از تجارت بین الملل دارند که مایه تاسف من گردید ابتدا دوستان تمامی بانک های مهم دنیا و قدرت مالی دنیا در چین قرار دارد دوم خریداران اصلی در چین ، هند هستند . امریکایی ها فقط کار دلالی را برای شرکت‌های چینی می کنند و نقش عمده ای در خرید یا صادرات کالای تولید شده ندارند؛ اما چین منافعش را با مردم احساسی ایران پیوند نمی زند الان در مناطق عربستان حتی کشاورزی قوی تری نسبت به ایران دارند و امارات با بندر جبل الاعلی و فرودگاه دوبی دومین یا سومین فرودگاه پر ترافیک را دارد
حالا نگاه کنید که در مملکت ما عده ای بی سواد و مغرض و جاهل و اغتشاشگر تیشه به ریشه ما زدند برادر عزیزم حسین شریعتمداری از معدود نوادری است که واقعا ایران پرست هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
پاشو بیدار شد صبح شده برو سرکار با دلار 37000 تومنی میخوای چه غلطی بکنی . ایران پرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
بخواب بابا
ما هم بریم با آمریکا یه قرارداد ببندیم و یه بیانیه بدیم در مورد تایوان !!!
درود بر شدیعمتداری وطن پرست عاشق ایران
12 بند داشن. بقیه بندهاش که بدتره. حسین جان.
حالا خودت و بچه هات برید به جنگ چین.

متاسفانه باید درک کنید که تعامل با جهان برای حفظ منافع ملت نه دولت مهم است
فقط مونده روسیه ، اونهم رکب بزنه واویلا
بعید هم نیست
برادر حسین حتمن میتونه بگه چرا وزیر سابق ،رستم قاسمی در چین تحت درمان بوده و اینکه چرا ظریف 4 میلیون دلار به بانکهای چین فرستاده.
باسلام واحترام لطفا به برادر شریعتمداری بگید جه کشور چین باشه جه کشور روسیه وتمام کشورهای دیکر فقط وفقط وفقط به منافع مردم وکشورشون فکر میکنند باتشکر فراوان
اینایی که به شما گفته رو تو روزنامه خودش هم چاپ کرده یا فقط به شما گفته که بعدا بتونه تکذیبش کنه . جلل خالق از حاج حسین شریعتمداری بعیده
یه طنز بگم؟ پیمان شانگهای هههههه
چه گسی داره یقه چاک میده برای بیانیه چین .شریعتمداری ذوب در چین و روسیه ظاهرا اب یخ خورده حرارتش اومده پایین فهمیده قبلا چه چیزهای راجب چین میگفته .البته دم دمی مزاج بودن اصل سیاسته مثل چین و شریعتمداری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان