بازدید 8389

محاکمه مامور پلیس به اتهام شلیک مرگبار به راننده

پاییز سال گذشته مرد جوانی در جریان یک تعقیب و گریز پلیسی با شلیک گلوله یکی از مأموران از ناحیه کتف مجروح شد.
کد خبر: ۱۱۵۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ 05 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، پس از انتقال وی به بیمارستان ساعاتی بعد به خاطر شدت جراحات وارده تسلیم مرگ شد.

با مرگ مرد جوان، مأمور شلیک‌کننده مورد تحقیق قرار گرفت و در شرح ماجرا گفت: در حال گشتزنی در خیابان بودیم که به راننده خودروی پژو ۴۰۵ مشکوک شدیم و از او خواستیم توقف کند اما وی پس از اخطار ما سرعتش را زیاد و فرار کرد. او را تعقیب کردیم تا اینکه راننده وارد اتوبان همت شد و برخلاف مسیر حرکت خودروها به فرار ادامه داد. بر اساس قانون به‌کارگیری اسلحه در ابتدا چند تیر هوایی شلیک کردم تا خودرواش را متوقف کند اما راننده بدون توجه به تیرهوایی و دستور ایست به حرکتش ادامه داد و در نهایت گلوله‌ای به سمت لاستیک خودرو شلیک کردم که خودرو از مسیر منحرف شد و به گاردریل برخورد کرد و ایستاد.

در ادامه از خودرو پیاده شدیم و دیدیم راننده خودرو از ناحیه کتف گلوله خورده و به سرعت با اورژانس تماس گرفتیم و او به بیمارستان منتقل شد.

شکایت از مأمور پلیس

پس از مرگ مرد جوان، اولیای‌دم او شکایت کردند و با این شکایت، مأمور پلیس بازداشت شد. وی ضمن تکرار اظهاراتش عنوان کرد: قصد کشتن او را نداشتم ضمن اینکه پس از توقف خودرو از داخل خودرو او مقداری مواد مخدر پیدا کردم که ضمیمه پرونده شده است.

در حالی که کارشناسان اعلام کرده بودند هنگام گشت پلیس لازم است مأموری با درجه ستوان یکم در خودرو حضور داشته باشد و از آنجایی که مأمور شلیک‌کننده درجه استواری داشته و با خودرو سمند معمولی بدون چراغ گردان پلیس وارد عملیات شده است، برای او به اتهام قتل عمد کیفرخواست صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه دادگاه اولیای‌دم بازهم درخواست قصاص کردند، سپس متهم به جایگاه رفت و گفت: وقتی مقتول به علامت ایست ما توجه نکرد، یک تیر هوایی شلیک کردم و بعد از آن‌هم ۸ گلوله به قصد سوراخ کردن لاستیک خودرواش شلیک کردم که متأسفانه یکی از گلوله‌ها کمانه کرد و به کتف او خورد. قصدی برای کشتن او نداشتم و نمی‌خواستم او را بزنم. در بررسی خودرو وی هم مقداری مواد مخدر و یک قبضه چاقو بود.

پس از آن سرباز وظیفه‌ای که در صحنه حادثه حضور داشت و راننده سمند بود به‌عنوان شاهد به جایگاه رفت و گفت: آن شب کنار استوار بودم اما ندیدم در ماشین مقتول چاقو و مواد مخدر باشد. استوار چند بار دستور ایست داد و وقتی هم دید راننده توقف نمی‌کند، شروع به شلیک کرد.

در پایان جلسه، قضات وارد شور شدند و با توجه به اظهارات متهم از کارشناسان اسلحه‌شناسی خواستند بار دیگر نحوه شلیک گلوله مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود گلوله به صورت مستقیم به قربانی شلیک شده یا طبق ادعای متهم گلوله پس از کمانه کردن به کتف مقتول خورده است تا بر اساس نظر کارشناسان اسلحه‌شناسی بتوانند حکم متهم را صادر کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۳
در پرونده ای دیده ام که علیرغم کشف مشروبات الکلی بعد از ایست و بازرسی از خودرو قاضی متهمین را تبرئه کرده که دلی ایشان هم درست به نظر میرسد چرا که وقتی حکم قضایی برای توقف خودرو نداری و جرم مشهودی هم مشاهده نشده پس پلیس نمی تواند متوقف کند.
ایکاش یکبار برای همیشه این مسئله تببین شود که آیا صرف مظنون شدن پلیس به سرنشینان خودرو می توان آنها را بازرسی کرد؟ شخصا به عنوان یک شهروند هرگز جواب درستی در این خصوص ندیده ام!!!
پاسخ ها
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
آقا جواد شما راست می گید که صرف مظنون شدن بازرسی نمیخواد و از طرفی میدونید که تو کشور ما دشمنان اسلحه می کشند به روی مردم و شده دالان حمل مواد مخدر شما بودید چه می کردید راهکار بدید مردم هم بدونند تازه پلیس نیرو جذب می کنه برید اونجا شما ایده جدید بدید
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
حرف بنده اینه قانون قانون قانون.
اگر قانون به پلیس اجازه میده هر جا هر کس رو مظنون شد بهش بازرسی کنه پس پلیس به وظیفه قانونیش عمل کنه اما اگر غیر از مقرر شده در قانون پس قانون انجام بشه. همین.
برای راهکارهای مبارزه با مجرمین ببینید در کشورهای دیگه چه میگذره . یادمون باشه همه قانون ها برای رفاه مردمه نه علیه مردم پس با قانون درست به جنگ مجرمین برویم و بازم میگم در چارچوب قانون. امروز این مکالمه داره در قرن 21 انجام میشه آقا صابر جان
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
مر قانون اینه کسی که وقتی پلیس را می بینه فرار می کنه می شود متهم پلیس هم طبق قانون وظیفه داره که شلیک هوایی و غیره اینم این مقدمات را طبق قانون انجام داده ولی در این میان طرف کشته شده که اینجاش قانونی نیست ستوان هم داره ازش دفاع می کنه که من به قصد کشت نزدم گلوله کمانی کرده
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
من جایی چنین مر قانونی ندیدم که اگر کسی فرار کرد پلیس میتونه تیر هوایی بزنه و ..... صابر عزیز لطفا مستند قانونی این موضوع رو بفرمایید ممنون خواهم شد.
اقا این حرف ها چیه ماشین سمند بدون چراغ خب یا اجازه داشته یا نداشته اگر نداشته پس اسلحه چرا دادید اینجا مقام بالاتر مسئول است که بنا فرض یک ستوان کنار ایشان نبوده چرافرستادید ماموریت اخرش قتل غیر عمد و دیه از محل منابع نیروی انتظامی پرداخت وتذکر به به سردار هم بدهید
حتما باید بعد از این انتظار داشت پلیس حافظ جان و مال و ناموس مردم بشه.ایست داده و طرف توقف نکرده.اتوبان رو برعکس رفته .انتظار داشتن پلیس چه کاری انجام بده.هر جای دنیا هم باشه میزنن مغزش میریزه کف خیابون حالا گلوله خرده به کتفش و طرف مرده پلیس باید جوابگو باشه؟؟؟؟؟ واقعا که
دو ست بزرگوار ظاهرا خلط مبحث شده. بحث اینه آیا پلیس صرف مظنون شدن به سرنشینان خودرو میتونه خودرو رو (بدون مشاهده جرم مشهود و) متوقف و بازرسی کنه؟ اگر جواب شما اینه که بله ، حتما مستند و قانونش رو اعلام بفرمایید تا ما هم بدانیم وگرنه این امر یعنی آزادی های فردی را دل به خواهی و به نام مظنون شدن زیرپا بگذاریم که بعید میدونم مردم چنین امری را بربتابند.
یادمان باشد ما وقتی پلیس را ببینیم باید حس آرامش به ما بدهد نه اینکه با خودمون بگیم نکنه الان به خاطر این که سه تا جوان تو یه خودرو هستیم حتما جلومونو میگیرن و بازرسی پشت بازرسی.
مورد دیگه اینکه همه فیلم ها و سریال های تلویزیونی این نکته رو رعایت میکنن و با هماهنگی قاضی و حکم قضاییو یا در موارد جرم مشهود خودرو را متوقف می کنند. البته بنده حقوقدان نیستم اما بسیار خرسند خواهم بود ببیندگان حقوقدان در این زمینه راهنمایی بفرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
دوست عزیز ظاهرا شما اصلا متوجه موضوع نشدی.پلیس از هر کس میتونه مدارک بخواد.تو این مورد هم به طرف دستور توقف داده برای بررسی مدارک یارو گازش رو گرفته فرار کرده.پس اینجا داشتن حکم و دستور قضایی منتقی میشه.حرف شما زمانی هست که طرف همینجوری خودرو رو بگرده نه اینکه در بره .اونم به این صورت
صابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
ما وقتی پلیس را ببینیم باید حس آرامش به ما بدهد* به ما که آرامش میده ولی افرادی هستن نمیدونم وقتی پلیس را می بینن فرار می کنن
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
خطاب به ناشناس 11:58
پلیس نمی تونه از هر کسی مدارک بخواد
مگر جرم مشهود یا تخلف انجام داده باشه یا دستور قضایی وجود داشته باشه
چنانچه دیوان عدالت اداری در سال نود و شش بندی از بخشنامه پلیس راهور رو که به پلیس اجازه می داد خودرو را به صرف بررسی مدارک متوقف کنه باطل نمود و این کا رو تخلف اعلام کرد
همان استدلال دیوان درباره تمام ضابطین صادق می باشد
این استدلال که شلیک کردم و نمی خواستم بکشم ولی کشته شد در قتل قابل پذیرش نیست
عمل شلیک خود نوعا کشنده است
کسانی که نه تنها در رشته حقوق تحصیل نکرده اند بلکه از حقوق هیچ سررشته و در این زمینه هیچ مطالعه ای ندارند نباید اینچنین بی پروا در باره حقوق مردم اظهار نظر کنند
ان هم بر علیه ازادی فردی و در حمایت ید قدرتمند حاکمیت
هیچ جای دنیا برای حفظ اقتدار پلیس به خاطر تیر اندازی ولو بی دلیل بازخواست نمیکنند...
این که طرف از دست پلیس فرار کنه حتما حتما حتما یک ریگی به کفشش بوده !
پس از آن سرباز وظیفه‌ای که در صحنه حادثه حضور داشت و راننده سمند بود به‌عنوان شاهد به جایگاه رفت و گفت: آن شب کنار استوار بودم اما ندیدم در ماشین مقتول چاقو و مواد مخدر باشد.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر