بازدید 8937

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که آیین‌نامه نگاشته شده برای واردات خودرو منجر به تحقق دو هدف اصلی آزادسازی واردات برای تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها نمی‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ 08 November 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، برخی معتقدند که در آیین‌نامه واردات خودرو و دستورالعمل آن، همچنان انحصار وجود دارد و مافیای صنعت خودرو می‌خواهد به بحث واردات خودرو نیز ورود کرده و به‌ نوعی قصد حکمفرمایی دارد. ضمن اینکه دو خودروساز بزرگ نیز به موضوع ورود کرده و قصد دارند، واردات را نیز دست بگیرند.

شرکت‌های واردکننده رسمیِ عضو انجمن حضور ندارند

در این رابطه مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو- اظهار کرد: در موضوع واردات خودرو از فرآیند آیین‌نامه‌نویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار حائز اهمیت بوده و حتی ممکن است منجر به فساد شود.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ نظری از انجمن واردکنندگان خودرو به‌عنوان تشکل ذی‌ربط، خواسته نشد و در هیچ‌یک از جلسات عضوی از اعضا و هیات مدیره انجمن حضور نداشته‌اند. گواه این موضوع، این است که در لیست شرکت‌ها و افرادی که مجاز به واردات شناخته‌اند، حتی یک شرکت‌ از شرکت‌های واردکننده رسمیِ عضو انجمن واردکنندگان خودرو حضور ندارد.

چرا ملاک واردات خودرو اعلام نمی‌شود؟

وی متذکر شد: مگر می‌شود قصد فروش یک کالا را داشته باشیم اما صنف و اتحادیه آن کالا و خود فروشنده یا واردکننده کالا، مشارکت نداشته باشند و در عوض اتحادیه یا تشکل‌های دیگر و غیر مرتبط وارد عمل شوند؟ در مورد افرادی که برای واردات انتخاب و تایید صلاحیت شده‌اند، چرا به صورت رسمی اطلاعات منتشر نمی‌شود که بر چه اساس انتخاب شده‌اند؟ ما در جایگاه انجمن به این موضوع اعتراض داریم. کدامیک از این تایید شده‌ها، نماینده رسمی شرکت‌های خارجی در ایران هستند و چگونه خدمات پس از فروش را تضمین خواهند کرد؟

واردات خودرو کاری تجاری - بازرگانی نیست

دادفر خاطرنشان کرد: این دو از موارد اصلی ملاک صلاحیت برای واردات خودرو تعریف شده اما چرا در زمانی که صحبت از شفافیت است، مستندات صلاحیت این‌ها منتشر نمی‌شود و در سامانه شفافیت قرار نمی‌گیرد؟ حقیقت ماجرا این است که واردات خودرو به‌جای آنکه کاری تجاری- بازرگانی باشد، بیشتر شبیه یک نمایش است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ادامه داد: رویه در پیش گرفته شده به معنی عدم انتشار صحیح اطلاعات و عدم افشای فرآیندهاست. در حال حاضر اگر سازمان بازرسی کل کشور سوال کند که شرکت‌ها و افرادی که اسامی آن‌ها به‌عنوان مجاز به واردات اعلام شده است، بر چه اساس و شاخصه‌ای انتخاب و تایید شده‌اند، وزارت صمت چه پاسخی ارائه خواهد داد؟ اگر سوال شود که چرا از انجمن و تشکل تخصصی واردات خودرو، هیچ فردی حضور ندارد چه پاسخی خواهند داد؟

وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که انتخاب‌ها ناعادلانه است و همین انتخاب‌های نادرست، ایجاد یک انحصار خاص دولتی را دامن خواهد زد. اینکه تنها یک عده‌ای خاص یک کار را انجام دهند، انحصار خاص ایجاد خواهد کرد.

دادفر تصریح کرد: این آیین‌نامه منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها نخواهد شد؛ چراکه به‌هیچ عنوان کار صورت گرفته، کار اجرایی و تخصصی نبوده است. آیین‌نامه و دستورالعمل تدوین شده، "غلط در غلط" است که در نهایت منجر به فساد خواهد شد. دلیل اصلی این غلط بودن نیز این است که قانون رعایت نشده است. این درحالیست که چنانچه قانون اجرا می‌شد، ممکن بود، موفقیت‌هایی حاصل شود.

وی افزود: تاکید کرده بودیم که اگر واردات تحت این شرایط، به‌نفع مردم باشد و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها شود، سکوت کرده و همکاری نیز خواهیم داشت؛ اما اکنون که موضوع واردات به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده و شاخصه‌های آن نیز شفاف نیست، ما ساکت نخواهیم ماند و پیگیری خواهیم کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اینکه اعلام می‌کنند برخی واردکنندگان به‌سبب ورود به مسیر تولید، تمایل چندانی به واردات ندارند، درست نیست. شفاف اعلام کنند کدام واردکننده رسمی اعلام کرده است که تمایل به واردات ندارد؟!

دادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش موثر دو خودروساز بزرگ در امر واردات تصریح کرد: واهمه و هراس از شکست محض این دو خودروساز عیان است و نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اذعان داشته و گلایه‌مند بودند.

وی افزود: خودروسازان، تولید کننده هستند، پس چرا بایستی به واردات هم دست‌درازی کرده و مورد حمایت قرار گیرند؟ چه بساطی به‌راه افتاده است که برای هرکاری، یک سرِ بازی، خودروسازان بزرگ هستند؟ به‌ هر بهانه‌ای خودروسازان را به بازی می‌گیرند تا زیان‌هایشان را جبران کنند. این در حالی است که زیان خودروسازان طی سال‌های اخیر به‌سبب قیمت‌گذاری دستوری، قائل نشدن به بازار رقابتی، مدیریت دولتی، عدم چابکی آن‌ها، عدم خصوصی‌سازی و موضوعات ریشه‌ای بوده است. حقیقت این است که جرئت خصوصی‌سازی این دو بنگاه وجود ندارد اما می‌خواهند تمام بار را به دوش واردات و مردم بیندازند.

دادفر در رابطه با وادات خودروهای اقتصادی نیز اظهار کرد: خودروهای اقتصادی به دست مردم نمی‌رسند؛ چراکه از پیش "چاله واردات" توسط برخی کنده شد!

این مقام صنعتی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با رویه‌های در پیش گرفته شده و وعده‌ امروز و فردا برای واردات که از خرداد ماه آغاز شده و به پایان سال کشانده شده است، آیا واردات واقعا انجام خواهد شد؟ گفت: با رویه‌های در پیش گرفته شده، واردات به‌معنای واقعی منتفی بنظر می‌رسد، اما وزارت صمت اصرار دارد که به هر شکل ممکن تعدادی خودرو تا پیش از پایان سال وارد کند. اما واقعیت این است که آنچه می‌خواهند اجرا کنند، چون بر اساس ساختارهای قانونی نیست، همین تعداد شرکت‌هایی را هم که جلو انداخته‌اند، قطعا به دردسر خواهند انداخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۶
با سلام خنده دار اینکه منطقی معاون وزیر صمت ومدیرعامل سابق ایران خودرو دستورالعمل را با مشارکت شرکت سایپا تهیه وبعنوان دستور العمل ابلاغ کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
من نمیدانم ادعای احمداقا تا چه حد منطبق بر واقعیت است ولی یکی از دوستانی که مثبت داده اند و مطلع هستند مبتنی بر مدرک دلیل مثبت بدنشان را اعلام کند
واردات خودرو مساوی با افزایش خروج دلار از کشور وافزایش دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
آقای ناشناس خودرو های داخلی فکر میکنی چقدر ارز بری دارن.واینکه اگه در این کارخونه ها تخته بشه و ماشین واردات انجام بشه از صرفه جویی مصرف سوخت (اختلاف بین مصرف خودرو داخلی که هر 100 تا 9 تا مصرف داره باماشین خارجی با کیفیت که هر 10 تا 4 تا مصرف میکنه)میشه ارز خارج شده رو جبران کرد.
اینقدر کوته بین نباشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
ارزهایی را که آقازاده ها و سایرین از کشور می برند و ساکن غرب و شرق می شوند و ذخیره ارز خارجی که بابت
حریم آزاد نمی شود ایرادی ندارد، مردم در رفاه
!!!!!!باشند و بابتش خروج ارز از کشور باشد بد است
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
اگه درست حساب کتاب کنی و حسارتی که خودرو سازها به مردم و مملکت شرکت های بیمه مصرف بنزین الودگی هوا مرگ و نقص عضو و گران فروشی بیکیفیتی رو در نظر بگیری میفهمی که خودرو ساز های داخلی ارز بیشتری نسبت به واردات خودرو میبرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
جان مردم مهمتر نیست ؟
راه حل بسیار ساده هست ورود خودرو برای عموم آزاد باشه هر شخصی خودش وارد کنه مشکل تامین قطعات هم با خودش باشه درست مثل زمان قبل از انقلاب .حتما نباید ایران خودرو و یا سایپا برای مردم تصمیم بگیره مطمینا انها هم فکر فروش ماشینهای بی کیفیت خودشون هستند .گمرک هم درآمد خودش رو داره .قطعات هم خود مردم از طریق فروشگاه های چراغ برق و اکباتان و ناصر خسرو تهیه میکنن . ترا خدا اینقدر بزرگش نکنید . خیلی ساده تر از این حرفهاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
دقيقا مغاير با نظرات دبير انجمن واردكنندگان خودرو!
اینا جایی نمیخوابن که آب زیرشون بره. کجا میتونی پیدا کنی خودرو آشغال به این قیمت بندازن به مردم اونم با منت و قرعه کشی
واردات آزاد اون موقع معنی داره که من نوعی به عنوان مصرف کننده بتونم هر ماشینی که بخوام وارد کنم.زبطی به دولت نداره ماشینی که میارم خدمات داره یا نه.وقتی واردات هم انحصاری بشه طرف روش هر سودی بخواد میکشه و میده دست ملت.کل این حرفا یه مسخره بازی بیشتر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
بفرمائيد با كدام ارز؟
مگر مافیای خودرو اجازه ورود خودرو ایمن و ارزان می دهد ؟
بازار رقابتی خودرو به زیان مافیای خودروسازان است مگر می گذارند از حالت انحصاری خارج شود
بازی با مردم
يعني ايرتويا هم جزو انجمن وارد كنندگان نيست؟
نكند سنگ شركتهايي را به سينه مي زنيد كه پول مردم را گرفتند ولي هيچ خبري از تحويل خودرو نشد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست