بازدید 17304
مُسکن سیاست گذار برای کاهش تب صف خرید دلار

به جای «دلار تک نرخی» دلالی دلار داریم/ گلوگاهی که توسط دلال‌ها پر می‌شود/ چرا «بازار توافقی ارز» به هدف نخورد؟ / واکنش خاندوزی به جهش دلار چیست؟

این روز‌ها، فعالان بازار ارز با جهش‌های بی سابقه دلار به کانال‌های سی و چند هزار تومانی مواجه شده اند، تا جایی که شاخص ارزی برای نخستین بار در تاریخ به کانال سی و شش هزار تومان رسید.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸ 07 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با گذشت حدود چهل و پنج روز از پاییز ۱۴۰۱، قیمت دلار با افزایش قابل توجهی روبه رو شده است، به گونه‌ای که در بازار امروز تهران (دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱)، بهای دلار آمریکا با افزایش حدود ۷۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به محدوده ۳۶۷۰۰ تومان رسیده و یک کانال نسبت به روز یکشنبه، بالا آمده است. رکوردشکنی دلار در بازار آزاد تهران در شرایطی است که دیگر نرخ مورد بحث این روزها؛ یعنی دلار توافقی با نوسان محدود در کانال ۳۴ هزار تومانی همراه است، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، قیمت دلار توافقی در صرافی‌ها، میانگین به قیمت ۳۴۵۰۰ تومان رسیده است.

وضعیت هیجانی دلار در روز‌های اخیر باعث شد، تا در پایان هفته قبل، رئیس کل بانک مرکزی خبر از برنامه جدید سیاست گذار ارزی برای کنترل بازار ارز و سکه بدهد.  

صالح آبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افرادی که درصدند ارزی را خریداری کنند، به جای مراجعه حضوری به صرافی‌ها از طریق سامانه برخطی که راه اندازی شده است، می‌توانند از روز شنبه (همین هفته) درخواست‌های خود را برخط به صرافی مدنظر خود ارسال کنند و پس از احراز هویت، حضوری مراجعه کرده و ارز خود را دریافت می‌کنند و اینگونه سهولت دسترسی که یکی از محور‌های مدنظر ماست نیز میسر می‌شود. این در حالی است که روز گذشته نیز اعلام کرد، متقاضیان ارز می‌توانند علاوه بر مراجعه به صرافی‌ها به شعب منتخب چهار بانک ملی ایران، صادرات، ملت و تجارت مراجعه کنند.

از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار سکه نیز بیان داشت: با توجه به حباب موجود در سکه و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی، مقرر شد طلای آب شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود؛ لذا با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه در حال حاضر کارگروه ویژه‌ای در این باره در بانک مرکزی تشکیل شده است و این امر تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی این کار انجام می‌شود. چارچوب این طرح، در بانک مرکزی در حال تدوین و نهایی سازی است.

بنابراین در روز‌هایی که دلار و سکه برای فتح کانال‌های بالاتر خیز گرفته اند، بانک مرکزی از دو ابتکار عمل برای مدیریت این بازار‌ها رونمایی کرد؛ راهکار‌هایی که تا حدودی مانع از تداوم جهش‌های ارزی شده، ولی مشکل اصلی در جایی دیگر است.

چرا بازار توافقی به هدف نخورد؟

 

فعالان ارزی در روز‌های پایانی بهار امسال، با رونمایی بازار توافقی از سوی بانک مرکزی مواجه شدند؛ بازاری که با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار ـ که به سطحی بی‌سابقه رسیده بود ـ به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخی توافقی از آن‌ها خریداری کنند. بانک مرکزی همچنین با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی (سرفصل سایر)، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی را مجاز شمرد.

در ابتدا همان طور که از نام این بازار مشخص بود، قرار بر این شد تا قیمت دلار توافقی بین صراف و صادرکننده تعیین شود و صراف نیز به مردمی که متقاضی دلار و یورو بودند، با نرخ توافقی به فروشند. تا اینجا روند بازار توافقی مطلوب بود و چشم انداز رسیدن به ارز تک نرخی در اقتصاد ایران را بیش از هر زمانی تقویت کرد. به گونه ای که فعالان و کارشناسان اقتصادی تاکید داشتند در صورت رسیدن به دلار تک نرخی، شاهد حذف بازار سیاه ارز و برچیده شدن دلالی به دلیل نبود اختلاف قیمت خواهیم بود. هدف گذاری مهم که سالهاست در حسرت تحقق آن هستیم.

اما موانع و مشکلاتی در مسیر بازار توافقی باعث شد تا هدف شکل گیری دلار تک نرخی در معاملات ارزی، تنها روی کاغذ بماند.

برای نمونه؛ در همان ایام شروع به کار بازار توافقی، صرافی‌ها در گفتگو با تابناک اقتصادی در بیان مشکلات این بازار تاکید داشتند که امکان فروش ارز توافقی به مردم بیش از حجم دو هزار دلار به ازای هر کارت ملی در یک سال را ندارند و از سوی دیگر، مشکل محدودیت تراکنش‌های کارتخوان داشتند، زیرا بیش از ۵۰ میلیون تومان نمی‌توانستند از کارتخوان، خرید کنند، در حالی که دو هزار دلار حدود ۶۰ میلیون تومان می‌شد. همچنین محدودیت زمانی ساتنا از دیگر دغدغه صرافان بود. در حقیقت تا ساعت یک و نیم ظهر، نمی‌توانستند ساتنا استفاده کنند و صراف از این ساعت به بعد نمی‌توانست کاسبی کند. این در حالی بود که در آن مقطع زمانی، دلال به مردم خدمات می‌داد، ولی اکثر صرافی‌ها با محدودیت مواجه بودند.


در مجموع خروجی بازار توافقی روز‌های ابتدایی تابستان، عدم تعادل در سمت عرضه و تقاضای ارز بین صراف، صادرکننده و متقاضی بود؛ به گونه‌ای که در حجم قابل توجه ارز صادرکننده به صرافی‌ها عرضه می شد، ولی صرافی به صورت قطره چکانی (۲۰۰۰ دلار به ازای هر کارت ملی) امکان فروش ارز داشت؛ بنابراین این مشکلی بود که عملا تعادل عرضه و تقاضا در بازار توافقی شبکه صرافی‌ها را محقق نکرد. در این شرایط بانک مرکزی از امکان عرضه دلار خریداری شده توسط صرافی به بازار متشکل در نماد‌های دلار صادراتی و یورو صادراتی خبر داد تا بتواند مشکل عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی‌ها را حل کند؛ اما معضل بعدی که در این بازار شکل گرفته، تعیین کف و سقف برای دلار توافقی بود؛ اتفاقی که با انتقاد صرافان مواجه شد.  

 

گلوگاهی که توسط دلال‌ها پر می‌شود

چهاردهم مهرماه، کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان در این باره اظهار داشت: متاسفانه در اقدامی عجیب مجددا دستورهایی به بازار متشکل داده شد که سقف و کف برای نرخ توافقی ایجاد و همین کار موجب فاصله گرفتن قیمت بازار و غیرواقعی شدن کشف نرخ توسط تجار و صرافان شده است. وی افزود: در زمینه نرخ ارز، مشکل اصلی این است که نرخ ارز در صرافی‌ها را باید به نرخ واقعی بازار برسانیم، اگر هر اقدامی که انجام می‌دهیم با بازار رسمی و آزاد فاصله داشته باشد متاسفانه آن گلوگاه را دلال‌ها پر خواهند کرد.

 

بنابراین همان طور که اشاره شد، بی توجهی به رفع موانع بازار توافقی ارز و خروج این بازار از مسیر شکل گیری ارز تک نرخی، باعث شد تا به مرور شاهد رونق دلالی در فضای دلار چند نرخی باشیم. 

اتفاقی که این روز‌ها نتایج آن را شاهد هستیم؛ به گونه‌ای که در این شرایط که عرضه ارز با کارت ملی سهمیه‌ای انجام می‌شود، هر دلال به طور متوسط روزانه سهمیه ۵ تا ۱۰ نفر را خریداری می‌کند و از محل کارت ملی هر نفر حدود ۴ میلیون تومان سود خالص به دست می‌آورد؛ یعنی یک دلال متوسط روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان سود دلالی و در واقع رانت به دست می‌آورد.

هرچند باید توجه داشت که معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ارسال پیامکی به مردم و کسانی که کارت ملی خود را برای خرید ۲۰۰۰ دلار سهمیه‌ای به دیگران اجاره می‌دهند، هشدار داد که بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

واکنش خاندوزی به جهش دلار چیست؟

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد افزایش قیمت دلار طی روزهای گذشته و آینده این بازار اظهار کرد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عنوان متولی اصلی مدیریت بازار ارز برای سامان‌دهی این بازار برنامه‌های جدی دارد. وی تاکید کرد: ظرف روزهای آینده شاهد به ثمر نشستن نتیجه زحمات همکاران در حوزه مدیریت بازار ارز خواهیم بود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸۴
هیچ ربطی به دلالان ندارد
خودتان را گول نزنید
ملت به خیال خودشان برای حفظ سرمایه های اندک شان میروند سمت دلار و صف شکل میگیرد
اقای صالح آبادی ارز دارو را نمی دهد منتهی انلاین به ملت میخواهد نفری ۲۰۰۰دلار بدهد؟؟؟؟؟
اقای صالح آبادی و همتی هر دو کارنابلد در بانک مرکزی دولتهای روحانی و رییسی
همتی که شاهکار بود و کمر اقتصاد را نصف میکرد و در یک روز دلار را ۲۰۰۰ تومان می انداخت فرداش ۳۰۰۰ تومان میگذاشت روی دلار و از این نوسانگیری ها ، درآمد کسب میکرد برای دولت وقت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
دقیقا.کاسبی دولت ست و نه جمشید بسم الله که احمدی نژاد این بازی رو درآورد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
از ماجرای فساد 92 هزار میلیاردی فولاد مبارکه چه خبر؟ 92 هزار میلیارد معادل چه میزان دلار است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
ناراحت نباشید.
همین امروز و فردا رئیسی برای هزارمین بار دستور می دهد تا دلار ارزان شود!
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
وقتی در شرایط ارز محدود اقدام به واردات خودرو میکنید این حدود یک میلیارد دلار باید از کف بازار جمع شه دیگه این موضوع بعلاوه شرایط هیجانی علت اصلیه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
دقیقا
آقایون فکر کردند ملت مشکل صف دارند میخواهند انلاین ان را کنند تا صف که نشان دهنده خیلی مسائل است را کسی نبیند
مردم برای حفظ سرمایه شان چه انلاین و چه فیزیکی میروند دم صرافی ها
آقایون در سایتهای خبری شان از افزایش تعدد بانکهای پرداخت دلار خبر می‌دهند!!!!
دلار نبودی تحریم را مفت ندهید
سپاهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
با سلام قیمت دلار باید واقعی شود خیلی ها دلار را مفت میخرند و در ترکیه چندین خانه و اپارتمان می خرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
لطفاً به این باشعورها بگویید که وقتی دلار میشه ۳۶ قیمت اجناس مطابق آن می‌ره بالا،به فرض محال اگه شما دلار را بکنید هفت تا تک تومانی ،قیمت اجناس همون بالا میمونه و ارزون نمیشه
ایرانی اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
با سلام دولت و مجلس محترم جلوی خروج ارز از کشور را بشدت تمام بگیرد
هر چه زودتر رییس بی لیاقت بانک مرکزی را برکنار کنید
پاسخ ها
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
هم اون هم مدیرای منصوب دولت قبل هم دلاهای تو بازار رو بگیرید.هم بانکهای خصوصی رو ادغام کنید و سود سپرده ها رو نصف کنید که مردم پولشون رو ببرند سمت ساخت مسکن و صنعت مثل کشورهای پیشترفته.همین دوسه تا کار با تلاشی که میبینیم برعکس دولت قبل دارید انجام میدید حسابی وضع رو بهبود میبخشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
چشم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
اقتصاد وهمه شئون مملکت شده بازیچه فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
به نظر من رئیس رئیس بی‌کفایت بانک مرکزی که هم دکتر است هم... را باید برکنار کنند!
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
والله دولت و در راس ریس جمهور باید کنار بروند.
ناشناس
| Canada |
۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
قبلا ناکارامدیشو تو بورس هم ثابت کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
باشه تا 10 بشمار 3 سوت برکنارش می کنم
از همه چیز گفتی الا عامل اصلی که بحث سیاست خارجی و از بین رفتن برجام است.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
نه عزیزم خودت را به کوچه علی چپ نزن تا از مشگل سو، استفاده کنی هیچ ربطی به برجام و تحریم ندارد در اقتصاد روسیه با جنگ و تحریم اب از اب تکان نخورده مشگل فساد و پوپولیسم استدپرداخت سود بانکی ۱۸ درصدی و افزایش دستمزد سالی ۳۰ درصدی و ۲۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی را متوقف کن با هزار تحریم دیگر هم هیچ چیز گران نمی شود
چرا اقای محسن رضایی استعفا نمی دهند؟ مشخصا قادر به کنترل وضع اقتصادی نیستند، علیرغم سخنان گوهربارشان در ربطه با تبدیل کردن ریال به سومین پول با ارزش خاور میانه، گشایش های اقتصادی و...؟ این تیم میخواست تحریم ها را خنثی کند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
وقتی معدلی که بهش مینازه قلابی باشه میشه این
دانیال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
آقای رضایی داره کار خودش رو انجام میده 8 سال ویرانی با دوسال کار جبران نمیشه یادتون نره صف های مرغ و گوشت رو نره برق رفتنها رو. یارانه 45 توانی که صاحب دلار رانتی میگفت ما عزا میگیریم موقع پرداختش رو فراموش نکنید.اقای رضایی و تیم افتصادی داره با تمام توان کار میکنه و زمان میبره ویرانی ها درست بشه کمی همت کنید بهم کمک کنیم از این مرحله رد بشیم افتصادمون ضد ضربه میشه.یکی دو سال فقط مونده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
حاج محسن یه بار دیگه هزار تومن از جیبت در بیار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
چرا آقای رضایی!؟ من فکر نمی‌کنم جناب آقای رضایی دخالتی د راین امور داشته باشد.متاسفانه این جراحی اقتصادی و لغو ارز ترجیحی کار معاون اول عزیز جناب مخبر ست ونه آقای رضایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
مگه رضایی چه کاره هست که باید استعفا بده
همه منتظر هستن ريسي دستور بده بياد پايين منظورم دلار هستا
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
زودتندسریع ..!!!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
احسنت
بهترین تصمیم عوض کردن پول ملی و تغییرش به پول چین هست یعنی به جای ریال از پول چین برای خرید استفاده کنیم اینطوری هم اقتصاد آمریکا ضربه میخوره و هم اقتصاد چین قوی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
آفرین زبانمون رو هم چینی کنیم و حتی شده چشماممون رو هم بادومی کنیم تا آمریکا ضربه بخوره...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
چرا از میر حسین کمک نمی گیرید بخدا اون دلش برای این ملت میسوزد و در حصر هم کمک میکند هشت سال جنگ کنترل کرد
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
عباس جان اگه صلاح میدونی از این به بعد استانداران رئیس جمهور و بقیه رو هم بگیم از چین بفرستن چطوره؟ اینطوری چین هم قوی تر میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
حتما به همین خیال باش.ارز دنیا روی دلار ست.یورو هم در مقابل دلار زور نداره .متاسفانه قدرت اول اقتصاد جهان آمریکاست و با همین قدرتش هر غلطی بخواد میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
الانم همه با دلار خرید و فروش میکنند منتها متوجه نیستند
اصغر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
چه جالب!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
عوض کردن پول ملی یعنی به جای ریال از پول چین استفاده کنیم؟ این شوخی اصلا قشنگ نیست اگر طعنه زدی باز هم قشنگ نیست. اگر منظورت برای واردات از پول چین استفاه باید کنم خود چین برای بالا بردن زخیره ارزی دلار میخواد
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
دوست من میتونی قبول کنی پول ملی ما ریال هست. شما میتونی برای خوشآمد چین از اونجا همسر اختیار کنی. ضمنا حرفی از بهبود اقتصاد ایران نزدیک گفتی آمریکا ضربه بخوره چین قوی بشه
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
!تو ایرانی هستی یا چینی ؟
تو این مملکت به ادعا باشه مسئولین همه چیز رو کنترل میکنن اما خوب که نگاه می‌کنید همه چیز رو دلالان کنترل میکنن از دلار گرفته تا مسکن و خودرو و سکه و مرغ کنجاله و هزار چیز دیگه‌ حتی تراکتور که مصرفی کشاورز هستش باید ۱۰ دست بگرده تا بدست مصرف کننده واقعیش برسه!
همانطور که دلار ۳۷۰۰ تومانی ۳۷۰۰۰ تومان شد به همان سادگی هم به ۳۷۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت
اگر.دولت روحانی بود و دلار چهل هزار تومان شده بود می دانید چه بر سر او می اوردند
ممکنه بفرمایید توی این چهل سال چه چیزی به هدف خورده؟
اجازه نمیدن معاون محترم اقتصادی رییس جمهور کارشو انجام بده وگرنه الان دلار اینجوری نبود !
نمیدونم چرا یاد مصاحبه معروف رشیدی پور با شیخ حسن افتادم که میگفت ما تونستیم بازار ارز رو کنترل کنیم !! که رشیدی پور گفت ولی قربان امروز دلار رفت بالای ۵ هزار تومان !
جواب شیخ حسن اما به جای تایید این بود :
وسط دعوا نرخ تعیین نکنید !!!
اخ که دلم لک زده برای خنده های ملحیش !!
هر بار که دلار بطور افسارگسیخته بالا میرود و گرانی کمرشکن برای مردم به ارمغان می آورد، تابناک بجای شرح علت اصلی و معرفی عاملان این فاجعه اقتصادی، به فرافکنی و توجیه آن می پردازد.
این چه تیتری زدید؟ چرا مزاحم پیشرفت کشور می شوید؟ وضع خیلی عالیه چشم ندارید؟
چرا خرید و فروش دلار غیر شبکه را ممنوع نمی کنید
دولت به فکر مردم است مردم را با بازی دلار از شر پول های اضافی شان میرهاند
ترکیه با اینکه پول دوم انها دلار است و شما می توانید در هر بقالی دلار خرج کنید چون به نرخ شناور است و ازاد همه می توانند راحت خرید و فروش بکنند ولی درامد ارزی دولت مهم است که نرخ ارز را ثابت نگه می دارد نه حرف و شعار؟؟می شود بگوٸید درامد ارزی سالیانه ایران چقدر است و چه هجمی وارد کشور می شود؟؟ باز بگوٸید دلال،، باز هم دروغ و اشتباه را گردن دیگران انداختن واقعا شما چه فکر می کنید؟؟؟؟؟
اقتصاد ایران را به برجام گره نمیزنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واکنش خاندوزی که مشخصه : اعلام مالیات بر نفس کشیدن ؛ دریافت مالیات از افراد زیر خط فقر.
بورس بالا رفت برین سهام بخرین
طرح فروش ارز یک بار زمان دکتر نوربخش با ارائه شناسنامه اجرا شده و نتیجه نداده.چرا تکرار اشتباه!؟
برای تثبیت نرخ ارز و کنترل تورم باید نرخ سالانه افزایش حقوق ۲ درصد،نرخ سود سپرده بانکی ۲ درصد ،نرخ رشد نقدینگی ۵ درصد باشد تا تورم ۲ درصد شود.حدود ۷۵ درصد نیروهای مازاد بخش عمومی هم تعدیل شوند و تحت پوشش یک صندوق بیمه بیکاری اماده به خدمت قرار بگیرند بقیه بخش عمومی هم توسط مدیران نخبه بخش خصوصی اداره شود تا از پوپولیسم فاصله بگیرند هر نوع قیمت گزاری دستوری در زمینه کالا،خدمات و دستمزد ممنوع شود و قیمت همه ‌کالا ها بلاخص انرژی ازاد شود
پیش به سوی نرخ واقعی دلار ، یعنی دویست و پنجاه هزار تومن برای هر دلار..
چقدر آخه ساده هستند تین ملت ،
نرخ ارز در سبزه میدان و بانک مرکزی در نمیاد که
هر وقت از طرف مجامع بین المللی مالی ،نرخ برابری مشخص شد ، اونوقت میگیم نرخ ارز چقدره .
یعنی هر وقت این نرخ در تابلوهای بانکها و فرودگاههای بین المللی وارد شد ..
هر مقدار خروج و ورود ارز اگه سقف داشته باشه ، این نرخی که در میاد ، درست نیست ..
پس پیش بسوی
۲۵۰ تومن
با تین حجم از نقدینگی بالقوه در دست مردم ، چه بصورت پول و چه املاک و مستقلات و خودرو
پیش به سوی نرخ واقعی دلار ، یعنی دویست و پنجاه هزار تومن برای هر دلار..
چقدر آخه ساده هستند تین ملت ،
نرخ ارز در سبزه میدان و بانک مرکزی در نمیاد که
هر وقت از طرف مجامع بین المللی مالی ،نرخ برابری مشخص شد ، اونوقت میگیم نرخ ارز چقدره .
یعنی هر وقت این نرخ در تابلوهای بانکها و فرودگاههای بین المللی وارد شد ..
هر مقدار خروج و ورود ارز اگه سقف داشته باشه ، این نرخی که در میاد ، درست نیست ..
پس پیش بسوی
۲۵۰ تومن
با تین حجم از نقدینگی بالقوه در دست مردم ، چه بصورت پول و چه املاک و مستقلات و خودرو
این مسئله فقط یک راه داره
باطل کردن ریال به هر مقدار که هر کسی داره ، چه نقدی و چه سپرده ، طی یک شب .
اعلام قیمت ۲۵۰ هزار تومن برای هر دلار ، آن هم همان شب ..
تمام
پول ایران در رتبه آخرین کشورها .برای رییسی کاری نداره یه دستور میده از فردا ددار میشه ۴۰۰۰ تومان
هموطنان عزیز از آن روز بترسید که مهریه دختران از سکه به دلار تبدیل شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
مهریه رو داده کیه گرفته
بدون شک هر گاه بحث مشکلات اقتصادی در کشور مطرح میگردد یکی از مفاد مشترک این مباحث بحث دلالیست ! دلالی و یا واسطه گری پدیده ای هست که پس از تبدیل اقتصاد کشور از حالت دولتی به خصوصی بیش از پیش رونق یافت و حتی برای آن چهار چوب قانونی نیز تدارک دیده شد در مقیاس بزرگتر وجود کارگران پیمانی وشرکتی با قراردادهای غیر مستقیم همان دلالی و واسطه گریست که منافع بسیاری را نصیب پیمانکاران نموده و دست کارگر را از حقوق خود بطور قانونی کوتاه مینمایدو قس علیهذا / در تبدیل اقتصاد دولتی به خصوصی اشتباهات بزرگی داشته ایم و مادامیکه این اشتباهات اصلاح نگردد اقتصاد این کشور رنگ وبوی صلاح وخیر نخواهد گرفت حال این واسطه گریها در بحث دلار باشد یا در توزیع میوه و آرد وووو یا در بحث شرکتهای تحت مجموعه دولت و مانند اینها
آقای رضایی دکترای اقتصاد با نمره ۱۹.۷۵ کجایی که پول ملی به ... تبدیل شد
تیم اقتصادی بد وبی هدف ومتلاشی
تیم اقتصادی بد وبی هدف و ...
آیا قیمت 36000 تومان برای هر دلار، هنوز به سقف نرخ توافقی دستوری نرسیده؟
چقدر بوده این "سقف"؟ حتما مثل سقف "لابی" بلند بوده.
تیم اقتصادی دولت به اندازه یک کاسب معمولی هم بازار را درک نمکند
دولتمردان نالایق که به همه انگ میزنندازجمله دلالهای ارزباورکنیداگرمدیریت بازارارزصفرتاصدش به همین دلالهاسپرده شده ودرکارشان کسی دخالت نکندوبانک مرکزی وصرافیهاراتعطیل کنندبازارارزسامان پیدامیکندچون هم انصافشان ازاقایان بانک مرکزی بیشتره وتخصصشان که قابل قیاس نیست وبمراتب ازدولتیهاسرترند
يكي نيست بگه اگه انتقال ارز محدود به سفر نباشه وافرداي هستند مثلا دانشجو دارند يا خريدهاي كوچك بايد از مكان ديگر تهيه كنند عامل تقاضا خارج سيستم توافقي وجود دارد مه عرضه اي نيست پس هرچه نرخ توافقي است هميشه بازار سيا هم هست
کجای کار هستید تمام بیمارستان های دولتی دارو ندارند و بیماران سرگردان برید از نزدیک ببینید.
با سلام قیمت دلار باید واقعی شود خیلی ها دلار را مفت میخرند و در ترکیه چندین خانه و اپارتمان می خرند
بهترين تصميم تعامل با دنيا است
مگه مدعیان انقلابی گری در مخالفت با سیاست‌های لیبرالی دولت روحانی که منجر به افزایش نرخ دلار شد خواهان محاکمه ی تیم اقتصادی دولت روحانی و خود روحانی نبودن؟؟؟ حالا کیه خودشون رو محاکمه کنه در یک سال بیشتر از 35 درصد ارزش پول ملی رو کم کردن و سفره مردم نابود شده؟؟؟؟ تریبون داران مدعی فشل بودن دولت روحانی خوابن؟؟؟؟؟؟
حالت خوبه ؟؟!!!!!
قیمت گذاری و پیچ تنظیم قیمت ارز دست دولته نه دلال، چون بیش از ۹۹ درصد ارز در اختیار دولته، به شعور مردم توهین نکنید.
بعد از چهل و پنج سال بجای اداره اقتصاد توسط اقتصاددانان وارد اقتصاد را با لفاظی میخواهند اداره کنند این یعنی فاجعه
با بالا رفتن قیمت دلار باید دنبال خودروهای 2000-3000 دلاری بود.
باید ماشین کارکرده از کشور مطمئن وارد شود. مثل اتوبوس و کامیون که تعداد کم آورده اند. قیمتش خیلی کمتر از نو و صفر است.
الان در ایران خودروهای خارجی چند سال قبل خرید و فروش می شوند. نه گارانتی نه فلان...... از خیلی خودروها که مطمئن ترند.
با سلام بقول اون آقایی که فرموداین آمریکای جنایتکار هر روز دلارشو گرون میکنه باید پدر دشمن را در بیاوریم تا اینقدر دلار را گرون نکنه.
تجربه گذشته نشان داده است که افزایش قیمت دلار برنامه ریزی شده توسط دارندگان دلار است.
"بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عنوان متولی اصلی مدیریت بازار ارز برای سامان‌دهی این بازار برنامه‌های جدی دارد." آقای خاندوزی شما ها باید آنقدر مدیریت قوی داشته باشید تا قبل از گرانی ، آن را پیش بینی و از گرانی جلوگیری کنید ، نه نوش دارو پس از مرگ سهراب
خان دوزی نا کارمد است وبچه مثبت
نظر تکراری را دوبار پشت هم منتشر کردید.
وقتی در شرایط ارز محدود اقدام به واردات خودرو میکنید این حدود یک میلیارد دلار باید از کف بازار جمع شه دیگه این موضوع بعلاوه شرایط هیجانی علت اصلیه
دلار چند نرخی مشکل آمریکا است. ریال ما تک نرخی باید باشد که هست
مرگ بر سعودی مرگ بر یهودی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر