بازدید 8236

ابرموشک ناسا به سکوی پرتاب بازگشت

موشک آرتمیس ۱ ماه ناسا در مسیر بازگشت مجدد به سکوی پرتاب در روز جمعه است تا به زودی فرآیند پرتاب خود به سوی ماه را از سر بگیرد.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳ 01 November 2022

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: موشک سامانه پرتاب فضایی(SLS) پیش از زمان برنامه‌ریزی شده برای پرتاب در روز ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان)، بر روی سکوی پرتاب قرار خواهد گرفت.

موشک آرتمیس ۱ ناسا در روز جمعه پیش از ماموریت تاریخی خود در ماه، سفر دیگری به سوی سکوی پرتاب خواهد داشت.

آرتمیس ۱ اولین ماموریت برای موشک عظیم سامانه پرتاب فضایی ناسا و دومین ماموریت برای کپسول فضاپیمای اوریون(Orion) است که به مدار ماه پرتاب خواهند شد. این موشک به دنبال تلاش‌های ناموفق قبلی برای پرتاب سه بار دیگر نیز به ساختمان مونتاژ وسایل نقلیه ناسا(VAB) بازگردانده شده بود. دو نوبت از آن‌ها در ماه آوریل و ژوئیه پس از آزمایش‌های سوخت‌رسانی انجام شد و یک نوبت از آن در ماه سپتامبر برای پناه گرفتن در برابر طوفان ایان انجام شد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، موشک سامانه پرتاب فضایی و کپسول اوریون در روز جمعه به سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا بازخواهند گشت. این سفر چهار مایلی(۶.۴ کیلومتری) در ساعت ۱۲:۰۱ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۷:۳۱) آغاز خواهد شد. ناسا می‌افزاید که تعمیرات جزئی شناسایی شده از طریق بازرسی‌های دقیق به طور عمده در موشک سامانه پرتاب فضایی پیش از رسیدن به پنجره زمانی پرتاب بعدی تکمیل شده است.

ابرموشک ناسا به سکوی پرتاب بازگشت

پس از بازگشت این موشک به مرکز مونتاژ ناسا برای آخرین بار در تاریخ ۲۶ سپتامبر برای پناه گرفتن در برابر طوفان ایان، مهندسان ناسا در حال تکمیل آزمایش‌ها و تعمیر این موشک بوده‌اند.

ناسا افزود که مهندسان باتری‌های بخش پیشرانه موقت برودتی موشک(ICPS) جایگزین کرده‌اند. بررسی‌های اطمینان‌بخش نهایی نیز بر روی پیشرانه موقت برودتی موشک که مرحله دوم موشک و کپسول اوریون را به سمت ماه می‌راند نیز انجام شد.

هنوز چندین سیستم وجود دارد که مهندسان به کار بر آنها ادامه می‌دهند، از جمله تعویض باتری‌ها در مرحله هسته و بخش بالایی موشک. ناسا نوشت، آزمایش سیستم خاتمه پرواز، که برای از بین بردن موشک سامانه پرتاب فضایی در صورت بروز مشکل در حین پرتاب طراحی شده نیز هفته آینده پس از بازگشت این موشک به سکوی پرتاب از سر گرفته می‌شود.

آژانس فضایی ناسا تلاش خواهد کرد تا ماموریت آرتمیس ۱ را در روز ۱۴ نوامبر(۲۳ آبان) ‌ در ساعت ۱۲:۰۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۷:۳۷ به وقت تهران) ‌ به فضا پرتاب کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار