بازدید 13095

پاییز معاملات ملک در پایتخت/ کاهش دادوستد‌ها و رشد اندک ۱.۲ درصدی قیمت خانه/ صاحبخانه‌ها سقف اجاره‌بها را رعایت نکردند

با گذشت هفت ماه از سال، امروز بانک مرکزی در گزارشی از تحولات بازار مسکن تهران خبر داد؛ گزارشی که نشان از رشد حدود یک درصدی قیمت یک متر خانه در مقایسه با پایان تابستان دارد و از سوی دیگر بیانگر رکود در دادوستدهاست.
کد خبر: ۱۱۴۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ 31 October 2022

با گذشت هفت ماه از سال، امروز بانک مرکزی در گزارشی از تحولات بازار مسکن تهران خبر داد؛ گزارشی که نشان از رشد حدود یک درصدی قیمت یک متر خانه در مقایسه با پایان تابستان دارد و از سوی دیگر بیانگر رکود در دادوستدهاست.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بررسی اطلاعات منتشره توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد، در پایان اولین ماه از سومین فصل سال، تعداد معاملات مسکن با کاهش مواجه بوده است، به گونه‌ای که حدود ۵۴۰۰ معامله خرید و فروش مسکن در تهران به ثبت رسیده و نسبت به شهریور ۱۰.۲ درصد کمتر شده است. همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳ میلیون و ۷۲۴ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است، در حالی که در پایان تابستان نیز روند افزایش ماهانه قیمت یک متر خانه در سطح ۱.۱ درصدی قرار داشت. به گونه‌ای که در ماه‌های خرداد، تیر و مردادماه سال جاری درصد افزایش قیمت ماهانه مسکن تهران به ترتیب ۸.۴، ۵.۸ و ۲.۵ درصد بود.

رقم ۴۳ میلیون و ۷۲۴ هزار تومانی نسبت به ماه مشابه سال قبل، معادل ۳۸.۲ درصد افزایش داشته است.  

گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق تهران است؟

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده، معادل ۸۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۱ میلون و ۳۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶.۸ و ۴۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهند.
 

پاییز معاملات ملک در پایتخت/ کاهش دادوستد‌ها و رشد اندک ۱.۲ درصدی قیمت خانه/ صاحبخانه‌ها سقف اجاره‌بها را رعایت نکردند

سهم نوساز‌ها از معاملات مهر

همان طور که پیشتر اشاره شد، در مهرماه امسال، تعداد معاملات مسکن به رقم ۵۴۱۶ رسیده بود که نسبت به ماه قبل، ۱۰.۲ درصد کمتر بوده و نسبت به مهرماه  سال قبل یک درصد افت داشته است.

حال بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۵ هزار و ۴۱۶ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت همچون ماه قبل، با سهم ۲۸.۶ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با وجود این، سهم مذکور در مقایسه با مهرماه سال قبل، حدود ۴.۴ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های "۱۱ تا ۱۵" و "بیش از ۲۰ "سال ساخت افزوده شده است، در حالی که تعداد معاملات مربوط به خانه‌های بیش از ۲۰ ساخت، با رشد ۵۸.۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل همراه بوده است.

همچنین توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه سال جاری، حاکی است از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۵ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را از آن خود کرده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲ به ترتیب با سهم ۹.۳ و ۸.۷ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 

چند درصد از معاملات به خانه‌های زیر ۳ میلیارد تومان رسید؟

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در مهرماه امسال نشان می‌دهد، به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۶.۸ درصد از معاملات انجام شده را از آن خود کردند. همچنین ۵۶.۱ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۵۰.۳ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.  
 

نرخ اجاره بیشتر از سقف مجاز

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۰.۹ و ۴۶.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است. لازم به توضیح است، رشد ماهانه شاخص مزبور در تیرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۷ درصد است.
 
رشد نرخ اجاره در کانال ۴۰ درصدی در حالی است که پیش‌تر در روز‌های پایانی فصل بهار، بسته سیاستی مصوب در جلسه شورای‌عالی سران قوا، از تعیین سقف ۲۵ درصدی برای تمدید قرارداد‌های اجاره‌بها در شهر تهران در سال ۱۴۰۱ خبر می‌داد و تاکید داشت در شهر تهران و سایر کلانشهر‌ها ۲۵ درصد، سایر نقاط شهری ۲۰ درصد که با توافق مالک و مستاجر با نرخ‌های کمتر از موارد فوق بلامانع است.

این در حالی است که در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز ستاد ملی کرونا با توجه به اپیدمی ویروس کووید ۱۹ در مصوبه‌ای سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران را ۲۵ درصد، سایر کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و دیگر شهر‌ها ۱۵ درصد اعلام کرده بود، ولی در عمل شاهد عدم اجرای این سقف گذاری در بسیاری از معاملات اجاره خانه بودیم.

در هر صورت با توجه به جلسه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌جمهور، با بررسی موضوع افزایش غیر مجاز اجاره‌بها در تابستان امسال، این امیدواری وجود دارد تا در سال آینده، شاهد این روند افزایشی خارج از تعیین سقف نباشیم. زیرا در این جلسه سید ابراهیم رئیسی، دستگاه‌های مسئول در این زمینه را موظف کرده است به وظایف قانونی خود عمل کنند تا از افزایش اجاره‌بها در ماه‌های آینده جلوگیری شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۱
مسکن الفاتحه مع الصلوات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
مدیریت آقای روحانی بد بود آقای رییسی شما چه کردی من بادحقوق ۸ میلیون تومان چند سال نخورم تا بمیرم
میانگین قیمت یک متر آپارتمان در تهران به حدود ۴۷ میلیون تومان رسید !!!؟
البته این قیمت رسمی است
علی برکت الله !!!
اقتصاد دستوری یعنی کاری می کنید که دیگر هیچکس خانه اش را اجاره ندهد چگونه با این تورم افسار گسیخته توقع دارید موجر ها ۲۵ در صد افزایش نرخ اجاره را قبول کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
تمام روسای جمهور، قبل از تصدی پست شان ، شعار

میدهند که اقتصاد دستوری نیست و تابع قوانین جبری

شرایط مالی کشور

و کارکرد دولتها و.. است !!!؟

ولی به محض نشستن بر صندلی قدرت، کلا فراموش

میکنند که چه گفتند و چه قولهایی دادند !!!؟؟
مگه ملک مال دولت یا ریس جمهورست که دستور میده.مالک بنده اجاره منو را ازسه ونیم به نه میلیون افزایش داده.اقای ریس جمهور حتی قیمت روغن و گوشت و کالاهای تحت نظارت خودشو چندین برابر کرده و هیچ کنترلی نکرد .حتی دلار را به عمد از بیست وپنج به سی وسه رساند.با این جراحی اقتصادی مردم را فقیر تر کرده حالا انتظار داره قیمت مسکن و اجاره بیاد پایین.تا کی عوام فریبی
افزایش هر روزه قیمت مصالح و تاسیسات ساختمانی و هزینه های شهرداری و انشعابات و ..... هم زمان با رکود نشانه خوبی برای آینده مسکن نیست
پاسخ ها
سنیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
تنها راه تامین زمین است از سوی دولت
و ساخت خانه های ویلایی توسط مردم
با توان خودشان یا تحت تعاونی های مسکن
و البته در نواحی که بتوان با تامین آب و برق توسط خود مسکن آنرا سبز اجرا کرد
بنده کارمند یکی از ادارت دولتی هستم. یه مجموعه تفریحی در شما دارند که امسال خواستم بگیرم نسبت به قبل کرونا حدود 200 درصد هزینه اقامت را زیاد کرده بودند. بعد دستور می دهند فلان قدر اضافه کنید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
چرا فکر میکنید شما کارمندا باید راحت بخورید و بخابید و ار تمام امکانات دولتی استفاده کنید
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
الان چطور استنباط کردی که کارمندها میخوان بخورن و بخوابن؟!!
عهه رعایت نکردن؟ بی ادبا. فصل اجاره تموم شده داداش. اون موقع که وقتش بود انگار نه انگار، تهش یه توصیه نامه منتشر میکردین الان چی میگی؟
شورای عالی شهرسازی مانع اصلی ساخت مسکن در کشور است.قوانین این شورا دست شهرداری‌ها را در مناطق حاشیه شهر کاملا بسته است.و بخش خصوصی را زمین گیر کرده است.
حالشون خوب نیست من قرار دادم تا ماه ۱۲ بود صاحب خانه وسط قرار داد به طمع خرید خانه برای اقوام پول پیش بنده را ۲ برابر کرد ‌‌کرایه را وسط قرار داد ۳۰ درصد اضافه کرد در حالی که امسال را میتوانستم بشینه سال دیگه را هم ۲۵ درصد اضافه کنم داداش صاحب خونه های تهران تمام کسری زندگیشون را از اجاره یک آپارتمان ۶۰ متری میخوان در بیارن پدر ما را در آوردن بابا رحم ندارن به خدا کدام قانون بابا یاد بگیریم هیچ جای دنیا اقتصاد دستوری نیست طرف یک خونه خریده ۲ میلیارد حالا شده ۵ میلیارد تو ۳ سال پدر در میاره
بیچاره مستاجرا
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
ایضاًبیچاره موجرکه باتورم بالای ۸۰ درصدی دستورگرفته اجاره خانه رافقط ۲۵ درصدافزایش دهد
گشت گرانی راه بندازید
تقریبا در تمامی مواردی که به زندگی مردم مربوط هست کنترل از دست دولت خارج شده و انگار سوار یک کشتی هستیم که باد ما رو از این طرف به اون طرف میبره
مسکن ، قیمت مواد غذایی ، قیمت خودرو و .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
نگران نباش. هنوز اقتصاد توی اطاق عمله. جراحی که تموم شد میاد بیرون خوب میشه
نرخ تورم‌و‌گرانی در حدود ۴۲ درصد در کشور می باشد که تابع نرخ نقدینگی هست که توسط دولتها و مجالس بر بانک مرکزی تحمیل می‌شود تا برای کسری بودجه اقدام کند.افزایش نرخ اجاره مسکن هم تقریبا برابر با نرخ تورم هست و توسط موجران ظلمی به مستاجرین نشده است .این دولتها و مجالس هستند که این مصایب را برای کشور و مردم و از جمله مستاجر بعمل آورده آند و هرسال هم بیشتر تکرار می کنند.ان وقت مردم را بجان هم می اندازند که موجر ظالم هست و مستاجر مظلوم.
بیشتر این اعتراضات مربوط به افزایش اجاره ملک می باشد که تبدیل به فاجعه شده و بزودی کار به جاهای باریک خواهد کشید تو خدا زودتر کاری بکنید
تا شهرداریها به این صورت دخالت می کنند عیچ کس نمی اواند ساخت ساز کند اگر شهرداریها رااز شهرها بیرون کنید و نهادی جایگزین شود خانه ملک می شود ارزان امتحانش مجانی است
صاحبخانه به اوامر دستوری تره هم خرد نمی‌کنند الان اجاره پنجاه متر آپارتمان در تهران از پانزده میلیون تومان کمتر نیست چون قیمت همان آپارتمان کمتر از پنج میلیارد نیست .
دولت ها باید بین ده تا ۴۰ درصد درامدشان از مالیات بر املاک و مستغلات باشد تا هم قیمت مسکن کنترل شود و هم نقدینگی زیادی از اقتصاد کشور جذب شود و جلوی تورم را بگیرد. تا وقتی که دولت این مالیات ها را اعمال نکند تورم سنگین ادامه خواهد داشت و به فروپاشی کامل اقتصادی نزدیک تر میشویم. در حال حاضر بسیاری از افراد کل هزینه های زندگی خود را از اجاره دادن یک مسکن درمیاورند ، یعنی مستاجر باید هم خرج خود و هم خرج موجر را در بیاورد و این نشانه یک اقتصاد انگلی هست و تفاوتی با احتکار مواد غذایی و دارو ندارد. محتکرین مسکن این بهانه را میاوردند که اعمال مالیات بر املاک باعث کاهش قیمت مسکن میشود و در نتیجه ساخت و ساز کاهش و باعث بیکاری کارگران ومهندسان میشود. ولی در عمل دیدیم که اعمال نکردن مالیات باعث اوج گیری قیمت مسکن شد و این اوجگیری باعث کاهش خرید و نقد نشدن سرمایه گذاری های انبوه سازان شد و ساخت و ساز به شدت کاهش پیدا کرده است. یعنی نبودن مالیات نه تنها جلوی بیکاری را نگرفته بلکه باعث تورم شدید و اقتصاد انگلی هم شده است و گردش مالی هم بسیار کم شده.
قیمت نقاشی ساختمان و شیرآلات را ببینید؛ انتظار دارین اجاره بالا نره؟
با این گرانی سرسام آور دیگه کی می‌تونه خونه بخره تهران
با دستور و لایحه و ... که خانه ارزان نمیشه!
باید انبوه سازی بشه بودجه لازم تامین بشه و اگر هم دولت ندارم از پیمانکاران خارجی استفاده کنه تا کم کم همه صاحبخانه بشوند.
به مستاجر آداب نشستن تو خونه مردم رو یاد بدین. طرف جوری خونه رو خراب کرده که تمام پول اجاره اش رو باید بدیم تعمیر خونه. اینقدر بی ملاحظه هستند که اصلا نمیصرفه اجاره دادن. انگار خونه رو طوفان زده.
با این همه دستاورد توقع دارید مردم معترض نباشند!
بارها تذکر داده شده این قیمتهای مسکن خریداری نخواهند داشت چه بخواهند و چه نخواهند!
این آمار ساخته و جعل املاکی های کلاش است و حتی یک مورد هم با چنین قیمتهایی فروش نرفته و نخواهد رفت.
سقوط آزاد قیمت مسکن حتمی و قطعی است چه بهتر که مالکان فروشندگان زودتر بجنبد و از ضررهای سنگین خود جلوگیری نمایند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی