بازدید 6652
۱

ناسا غرش زلزله در مریخ را به ثبت رساند

یک شهاب سنگ در شب کریسمس ۲۰۲۱ به مریخ برخورد کرد و این سیاره را چنان تکان داد که فرودگر InSight ناسا صدای غرش را ثبت کرد.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹ 28 October 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، دانشمندان نمی دانستند که زمین لرزه از کجا آمده است تا زمانی که مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، فضاپیمایی که دور سیاره سرخ می چرخد، تصاویری از دهانه برخوردی جدید ثبت کرد.


ناسا این کشف را روز پنجشنبه فاش کرد؛ اینگرید دوبار، سرپرست علم تاثیر InSight در یک نشست مطبوعاتی گفت: بلافاصله مشخص شد که این بزرگترین دهانه جدیدی است که تا به حال دیده‌ایم.

این دهانه حدود ۵۰۰ فوت عرض دارد و حتی با وجود اینکه شهاب‌سنگ‌ها دائماً به سیاره برخورد می‌کنند، این دهانه بیش از ۱۰ برابر بزرگ‌تر از دهانه‌های معمولی جدیدی است که در مریخ می‌بینیم.

در اطراف دهانه جدید درخششی آشکار وجود داشت: بلوک‌های یخ آب به اندازه یک تخته سنگ که در انفجار از زیر سطح بیرون آمدند.

 

ناسا غرش زلزله در مریخ را به ثبت رساند

این نزدیکترین آب به خط استوای مریخ است که ناسا تاکنون یافته است. تا به حال، دانشمندان فقط یخ آب را در نزدیکی قطب ها دیده بودند و این کشف برای برنامه ناسا برای ارسال فضانوردان به مریخ امیدوارکننده است.

برای جلوگیری از آب و هوای بسیار خصمانه، ناسا ترجیح می دهد فضانوردان را نزدیک خط استوا فرود آورد.

اما هر کجا که این کاوشگران بروند، هم برای نیازهای اولیه انسان و هم برای تجزیه آن به هیدروژن و اکسیژن برای تامین سوخت موشک برای سفر به خانه، باید آب استخراج کنند.

زمین لرزه های مریخ با برخورد شهاب سنگ می تواند به حل یک معمای چند صد ساله کمک کند
در میان بیش از ۱۳۰۰ زمین لرزه ای که InSight شناسایی کرده است، دانشمندان یک لرزش دیگر را شناسایی کردند که از برخورد شهاب سنگ به وجود آمده بود. این دو شهاب‌سنگ امواج لرزه‌ای در سطح تولید کردند که اولین موردی است که در سیاره دیگری کشف شده است.

قبل از این برخورد شهاب‌ها، تمام زمین‌لرزه‌هایی که InSight شناسایی کرده بود، از اعماق زیرزمین می‌آمدند و چیزی را که زلزله‌شناسان «امواج بدن» می‌نامند، به جای امواج سطحی تولید می‌کردند.

 

یافته‌های آن‌ها از برخورد شهاب‌ها که در دو مطالعه در مجله Science در روز پنجشنبه منتشر شد، ممکن است به حل یک معمای چند صد ساله در مورد جغرافیای مریخ کمک کند.

تقریباً تا زمانی که اخترشناسان مریخ را مورد مطالعه قرار داده‌اند، از خود می‌پرسند که چرا نیمکره‌های شمالی و جنوبی آن اینقدر متفاوت به نظر می‌رسند. شمال دشت های هموار است، در حالی که جنوب پر از کوه است.

به گفته کیم، دو نظریه اصلی برای این کنار هم قرار دادن وجود دارد. یکی اینکه شمال و جنوب از دو نوع سنگ مختلف ساخته شده اند. مورد دیگر این است که پوسته سیاره در جنوب ضخیم تر است.

پاسخ هر چه که باشد، قطعه دیگری از معمای پیچیده چگونگی شکل گیری مریخ خواهد بود، که الگویی برای چگونگی شکل گیری سیارات سنگی دیگر در اطراف ستارگان دیگر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تو مریخ زمین لرزه نمیاد مریخ لرزه میاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها