بازدید 35666
سه هزار و صد و شصت و هفتمین بسته ویژه خبری «تابناک»

خط و نشان یک نماینده مجلس برای خیابان‌های ناتو / آزادیخواه: اروپا و آمریکا تشنه برجام هستند / میرکاظمی: منابع اجرای رتبه‌بندی معلمان آماده شد / روایت «فارس» از تعداد کشته‌های اغتشاشات در تهران / ایسنا: ۱۰ هزار نفر در مراسم چهلم مهسا امینی شرکت کردند / واکنش علی مطهری به ادعای دهباشی درباره بددهنی در مجلس

در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند: آخرین وضعیت ابربدهکاران بانکی از زبان وزیر اقتصاد/ فارس: تورم در استرالیا رکورد ۳۲ ساله را شکست/ مطهرنیا: احیای برجام دیگر برگ برنده دولت بایدن نخواهد بود /آمار نماینده مجلس از حمله به سفارت‌های ایران در خارج از کشور و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۴۷۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰ 26 October 2022

‍«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

فیلترشکن این نسل همیشه روشن است! خودتان را خسته نکنید
روزنامه رسالت نوشت: مردم اینستاگرام را به این دلیل انتخاب کرده‌اند که برندهای داخلی ایران دیر به میدان آمده‌اند و مردم به فعالیت در اینستاگرام و واتساپ عادت و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، جایگزین داخلی معتبر و برابر به‌لحاظ فنی را نمی‌یابند، اعتماد به برندهای موجود داخلی ندارند و افراد حقیقی و حقوقی بین‌المللی در اپ‌های داخلی نیستند و به آن‌ها نخواهند پیوست.فیلتر دائمی شبکه‌های اجتماعی خارجی که حدود ۵۰ میلیون کاربر و میلیون‌ها تن از آن ارتباط ارتزاق می‌کنند در حرف کار سختی ‌نیست، اما بدانیم که اولا ارتباط و تکنولوژی‌های ارتباطی را نمی‌توان فیلتر کرد، ثانیا اگر هدف مدیریت نسل Z است، فیلترشکن‌های آنها همیشه روشن است. علل همه اغتشاشات هم شبکه‌های اجتماعی نیستند.

تجارت پررونق پاک کردن خالکوبی
پیش بینی می‌شود، ارزش بازار جهانی صنعت حذف خالکوبی در سال ۲۰۲۷ میلادی به ۸۰۰ میلیون دلار برسد.بر اساس یک تحلیل صورت گرفته، پیش بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی صنعت حذف خالکوبی در سال ۲۰۲۷ میلادی به ۸۰۰ میلیون دلار برسد در حالی که در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش این بازار ۵۰۰ میلیون دلار بود. حدود ۴۰ درصد از این بازار در امریکای شمالی است و در اروپا نیز روش‌های پاکسازی لیزری به شدت در حال افزایش است./فرارو

امیرعبداللهیان: اگر مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده ما قطعا بی تفاوت نخواهیم ماند
وزیر خارجه ایران: آمادگی داریم هر گونه مستند از طرف اوکراین در خصوص ادعای به کارگیری پهپادهای ایرانی توسط روسیه در اوکراین را ارائه کنند.به آقای بورل تاکید کردم اگر برای ما مشخص شود که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است، ما نسبت به این موضوع قطعا بی تفاوت نخواهیم ماند. مقامات ذی ربط روسیه به ما اعلام و در برخی مصاحبه ها تاکید کرده اند که سلاح های به کار گرفته شده در جنگ اوکراین سلاح های روسی است.از مجاری دیپلماتیک به اتحادیه اروپا پیام داده ایم که برای برگزاری نشست فنی اطمینان داریم.ما اطمینان داریم هیچ تغییری در موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ اوکراین وجود ندارد و نخواهد داشت./ جماران

دو شهروند بازداشت‌شده نیوزلندی ایران را ترک کردند
مقامات نیوزلندی گفته‌اند، تافر ریچ‌وایت و بریجیت تاک‌وری،‌ دو شهروند این کشور که گفته می‌شود اینفلوئنسر بوده‌‌اند و حدود چهار ماه پیش، پس از ورود به ایران مفقود شدند، ایران را ترک کردند.نخست‌وزیر نیوزلند چهارشنبه گفت که دولت این کشور چندماه «سخت در تلاش بود» تا از خروج امن این زوج اطمینان حاصل کند./ایسنا

انتشار جزئیات پرونده شاکرمی در خبرگزاری قوه قضائیه / «پیام لحظه آخری «نیکا»»
اسناد جدیدی که از گوشی همراه مرحومه شاکرمی استخراج شده و با دستور مقام قضائی در اختیار خبرگزاری میزان قرار گرفته، فرضیه خودکشی این دختر را قوی‌تر کرده و نشان می‌دهد، خانواده او نیز قبل از اینکه وارد فضای رسانه‌ای شوند این احتمال را میداده‌اند که نیکا قصد خودکشی کرده باشد.نکته مهم در مکالمه مادر نیکا با دخترش این است که با وجود چندین پیام ارسالی از طرف مادر از ساعت ۲۱:۲۶ تا ۲۳:۰۵ شب بیست و نهم شهریور و بی پاسخ گذاشتن آن‌ها از طرف نیکا، سرانجام مرحومه نیکا شاکرمی در ساعت ۰۴:۵۷:۴۸ بامداد سی‌ام شهریور، تنها در یک پیام خطاب به مادر می‌نویسد: تقصیر هیچکس نبود. این پیام نیکا درست چند ساعت قبل از پیدا شدن جسدش توسط ساکنین محل ارسال شده است./ میزان

روایت ایسنا از شمار شرکت کنندگان در مراسم چهلم مهسا امینی/ درگیری پراکنده برخی معترضان با پلیس در سقز
خبرگزاری ایسنا نوشت: جمعیت حاضر در مراسم چهلم «مهسا امینی» که در حالت حداکثری نزدیک به ۱۰ هزار تن بودند، بعد از پایان مراسم در آرامستان به سمت شهر سقز حرکت کردند، اما در مسیر بازگشت به واسطه تحرکات برخی از آنها و استقرارشان در خیابان‌های شهر، فضا کمی ملتهب شد. جمعیت حاضر در آرامستان اغلب شعارهایی با گویش کردی سر دادند. در پایان مراسم آرامستان آیچی، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند. تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی در ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیری داشتند که پس از آن پراکنده شدند و به حاشیه شهر رفتند.به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به‌وجود آمده بعد از مراسم چهلم، به جهت ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.

باید هزینه های «نقد» و «گفت وگوی آزاد» کاهش یابد
علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب: گفت و گو شرط اساسی و اجتناب ناپذیر برای فضای سیاسی و حاکمیتی است. در کشور هر کسی که تفکر رسمی را حمایت، همراهی و تقویت می کند به نوعی ستایش و حمایت می شود. در سوی دیگر با هر کسی که نقطه نظر مخالفی دارد، برخورد می شود. طبیعتاً چنین فضایی، شکل گیری «گفت و گو» را به نوعی منتفی می کند.جامعه ما با کوچک ترین پیش آمدی، کمترین اختلاف نظر به بحران تبدیل می شود و دلیل آن این است که عادت نکردیم اصول حاکم بر یک گفت وگوی سالم و سازنده را بپذیریم. تا زمانی که حرف ها شنیده نمی شود و جای آن را خشونت می گیرد، این خشونت ها، نفرت پراکنی و خشونت تولید می کند و همین امر فضای گفت وگو و مفاهمه را خواهد بست./شفقنا

‏نمی‌شود که خیابان‌های تهران ناآرام باشد، اما خیابان‌های ناتو آرام!
یک نماینده مجلس تهدید کرد خیابان های ناتو را ناآرام خواهیم کرد.ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی در توئیتی نوشت: ‏نمی‌شود که خیابان‌های تهران ناآرام باشد اما خیابان‌های ناتو آرام!وی افزود: قطعاً میدان دعوا را خارج از ایران تعریف کرده و خواهیم کرد، پاسخ نیز هم.

آزادیخواه: اروپا و آمریکا تشنه برجام هستند
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: به رغم اظهارات برخی مقامات غربی، آمریکا تشنه برجام است و می‌خواهد این توافق هرچه زودتر احیا شود؛ این اشتیاق درباره اروپا جدی‌تر و شدیدتر است. احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، درباره اظهارات اخیر «رابرت مالی» دیپلمات ارشد آمریکایی مبنی بر اینکه برجام در اولویت سیاست‌های آمریکا قرار ندارد، گفت: وقایع اخیر قطعه‌های پازلی است که از نظر غرب باید کنار هم قرار بگیرند تا اهداف آنها محقق شود. دشمن در فقره اخیر تلاش زیادی کرد تا آشوب‌ها را به خیابان بکشد و تا حدی نیز در این زمینه به اهداف خود رسید؛ اما قاطبه ملت ایران علیرغم همه گلایه‌مندی‌هایی که دارند، کشور، امنیت و نظام خود را قبول دارند.

آزادیخواه تصریح کرد: آنچه در روزهای اخیر در خیابان‌ها رخ داد، نتیجه سرکردگی و هزینه‌های بسیاری است که دشمنان جمهوری اسلامی در مدت اخیر صرف و عده‌ای معترض را با خود همراه کردند. به رغم اظهارات برخی مقامات غربی باید بدانیم آمریکا تشنه برجام است و علاقه دارد این توافق هرچه زودتر احیا شود؛ البته این اشتیاق در رابطه با اروپا شدیدتر و جدی‌تر است.

کریمی اصفهانی: امروز وقت اتحاد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است
احمد کریمی‌اصفهانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «انقلاب که شد، می‌دانستیم چه نوع انقلابی انجام شده است. امام(ره) دقیق ترسیم کردند که قرار است چه راهی داشته باشیم. امام(ره) فرمودند راه دشواری در پیش است؛ نخست اسلامی‌ کردن ایران، دوم اسلامی‌ کردن کشورهایی که مردم مسلمان دارند و سوم اسلامی‌ کردن جهان. قرار نبود اگر به قله‌ای صعود بکنیم، بدون زحمت، جنگ، رنج‌های ترورها و... به سرمنزل مقصود برسیم. روزی که فقط ما بودیم و تمام دنیا علیه ما بود و تمام ابرقدرت‌ها از شرق و غرب به صدام کمک می‌کردند و ما با این افق وارد دفاع از سرزمین‌مان شدیم. هشت سال جنگ، ترورها، تحریم‌ها و توطئه‌ها یکی پس از دیگری. این مقدمه را گفتم که در ابتدای امر بدانیم انقلابمان را به چه سختی‌هایی به دست آوردیم و حفظش کردیم.»

او ادامه داد: «اما همه اینها دلیل نمی‌شود که مسئولان نظام بگویند این ناآرامی‌ها گذشت و تمام شد. مسئولان باید بدانند که هر یک ایرانی برای نظام یک فرصت است. هر یک نفر را که راضی کنیم، بخشی از اقتدار نظام را تقویت کرده‌اید. باید همه امکانات را به کار بگیریم تا مردم احساس رضایت کنند و زندگی خوبی در نظام جمهوری اسلامی داشته باشند». این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «تنها چیزی که می‌تواند شرایط را به سمتی ببرد که بیگانگان حتی طمعِ براندازی هم به ذهنشان نرسد، این است که مردم را راضی نگاه داریم. مسئولان باید هرچه به فکرشان می‌رسد انجام دهند تا مردم احساس خوبی در کشور داشته باشد. مسئولان بدانند که موقعیتی که دارند نتیجه رشادت‌های شهداست، نتیجه فداکاری امام است».

کریمی اصفهانی در پایان گفت: «هر آدم عاقلی باید بداند کشور به مثابه کشتی‌ است که در آنجا هر سوراخی باز شود همه با هم می‌رویم. این‌طور نیست. همه باید بدانند که همه آسیب می‌بینیم. آنهایی که دلی در گرو نظام دارند، اعم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باید در کنار نظام باشند، ولی این را هم بدانیم که در هر صورت همه وظیفه مشترکی داریم که باید به آن توجه کنیم و بی‌توجهی به آن خسارتی سنگین به بار می‌آورد. همه باید در برابر دشمن یدواحد باشیم. من امروز نه به خودمان یعنی اصولگراها و نه حتی به اصلاح‌طلبان نقدی ندارم. امروز نیاز به وحدت داریم و در پایان می‌گویم که امروز بیش از هر زمان وقت اتحاد اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است.»

استقبال وزیر صمت از استیضاح
وزیر صنعت،معدن و تجارت از استیضاح خود استقبال کرد. سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره مطرح شدن استیضاحش در مجلس، اظهار کرد: استیضاح ابزار نظارتی مجلس و حق نمایندگان است و من از آن استقبال می‌کنم چون فرصت خوبی برای ارائه گزارش اقدامات به مردم است.

آمار نماینده مجلس از حمله به سفارت‌های ایران در خارج از کشور
وحید جلال‌زاده رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: به ۴۵ نمایندگی ایران در خارج از کشور حمله شده که در ۱۱ مورد، با سلاح گرم و کوکتل مولوتوف بوده است.

مطهرنیا: احیای برجام دیگر برگ برنده دولت بایدن نخواهد بود
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: احیای برجام دیگر برای کاخ سفید در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری برگ برنده نخواهد بود و می‌تواند موجب دریافت پاسخ منفی از سوی افکار عمومی این کشور شود. مهدی مطهرنیا در گفت‌و‌گو با ایلنا، در تحلیل خبرهای چند روز گذشته در حوزه احیای برجام و در پاسخ به این که وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به ارمنستان از ارسال پیام از سوی طرف آمریکایی و تمایل واشنگتن برای ازسرگیری مذاکرات خبر داده است و این موضوع روز دوشنبه نیز از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی به عنوان دورویی ایالات متحده تعبیر شد، آیا واشنگتن در برهه کنونی با توجه به نزدیکی انتخابات کنگره و تحولات داخلی ایران خواستار بازگشت پای میز مذاکره است، گفت: آمریکا یک کشور پراگماتیست است، عملگراست؛ به دنبال منافع خود است و امروز منافع دولت بایدن در مذاکره با تهران بسیار تردیدپذیر است. ایرانیان خارج از کشور که جمعیت کثیری را تشکیل می‌دهند و هیچ گاه در سال‌های اخیر نتوانستند با یکدیگر متحد باشند، امروز جلوه‌های جدیدی از اعلام فشار بر جامعه بین‌المللی را دنبال می‌کنند و به نتایجی هم دست یافتند. دولت آمریکا پیش از تحولات داخلی ایران نیز وضعیت مذاکرات را در حالت فریز شده قرار داده و مدعی درخواست‌های فرابرجامی از سوی ایران شده بود و پاسخ این بود که واشنگتن این خواسته‌ها را نخواهد پذیرفت.وی ادامه داد: لذا اگر حتی بازگشت به برجام در دولت سیزدهم صورت می‌پذیرفت، دولت انقلابی زیر پرسش‌های جدی طرفداران خود و منتقدانی قرار می‌گرفت که پیش‌تر توسط مخالفان خود مورد پرسش اساسی بودند، پس نمی‌توانست به چیزی کمتر از برجام رضایت بدهد. در حالی که در عمل آمریکایی‌ها تحریم‌های دوران ترامپ را نیز کاملا برنمی‌داشتند و اعلام کرده بودند که برای مثال نمی‌توانند تحریم سپاه پاسداران را لغو کنند. در نتیجه دولت فعلی می‌داند که در پایان مذاکرات به چیزی کمتر از برجام دست خواهد یافت و حتی توافق نیز در بلندمدت به ضرر دولت حاکم تمام می‌شد.

علی مطهری جواب دهباشی را داد
علی مطهری در جدالی توییتری به حسین دهباشی با یک توییت دیگر پاسخ داد و در مجلس دهم در ادامه جدال توییتری خود با حسین دهباشی روزنامه نگار در توییتی دیگر نوشت: آقای حسین دهباشی برای توجیه کار دانشجویانی که در تجمع خود دشنام‌های رکیک داده بودند، با اشاره به توییت انتقادی من به سه مورد از دوره نمایندگی بنده استناد کرده‌اند که هر سه مورد باطل است.کلمه پفیوز اصلا در مجلس شنیده نشد، کف گرگی هم اصلا اتفاق نیفتاد، آن جمله هم به مزاح به دانشجوی پسر گفته‌شده بود نه دانشجوی دختر. هر سه مورد شیطنت یک خبرگزاری بود.اگر «تاریخ شفاهی» آقای دهباشی از همین قبیل باشد قابل استناد نیست.

انتقاد رسایی از رئیسی
رسایی نماینده سابق مجلس از رئیس جمهور به خاطر وضعیت بورس انتقاد کرد. رسایی در کانال تلگرامی نوشت:آقای رییسی! از ابتدای دولت شما که ارزش بورس ۲۲۴ میلیارد دلار بود، امروز ارزش آن به ۱۴۱ میلیارد دلار رسیده! شما وعده دادید #بورس اولویت اول شما خواهد بود، ظاهرا فراموش کرده‌اید!

روایت «فارس» از شمار کشته‌های اغتشاشات در تهران
فارس نوشت: با وجود تلاش‌های بسیار ضد انقلاب برای کشته سازی در پایتخت، هیچ معترضی در شهر تهران کشته نشده است، در حالی که 4 تن از نیروهای پلیس و بسیج تاکنون به شهادت رسیده‌اند.پیگیری‌های خبرنگار فارس از منابع آگاه نشان می‌دهد از ابتدای اغتشاشات تاکنون در شهر تهران در جریان اغتشاشات اخیر به رغم تلاش تجزیه طلبان برای کشته سازی، هیچ معترضی کشته نشده است، در حالی که نیروهای بسیج و فراجا در پایتخت 4 شهید را تقدیم امنیت مردم کرده‌اند.نخستین شهید شهر تهران در این غائله حسین تقی‌پور بود که روزهای ابتدایی مهرماه در اثر حمله آشوبگران دچار جراحت شدید شد و ساعاتی بعد در بیمارستان بقیه الله به درجه رفیع شهادت نائل آمد.بسیجی مدافع امنیت پوریا احمدی هم که روز ۳۰ شهریور ماه در جریان اغتشاشات بر اثر ضربات متعدد چاقو مجروح شده بود، روز ۱۲ مهرماه بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت می‌رسد.

شانزدهم مهر ماه نیز در جریان اغتشاش فتنه‌گران در محله امام‌زاده حسن تهران، سلمان امیراحمدی که برای دفاع از امنیت مردم در حال مقابله با اغتشاشگران بود به درجه رفیع شهادت رسید.روز بیست و سوم مهر‌ماه نیز آخرین شهید پایتخت تقدیم حفظ امنیت مردم تهران شد، ستوان «مهدی لطفی» جمعی یگان امداد فاتب که در قالب واحدهای موتورسوار عازم ماموریت بود دچار سانحه شده و به شهادت رسید.در اغتشاشات اخیر ادوات و سلاح های سرد و گرم زیادی از اغتشاشگران کشف و ضبط شد اما فرماندهان پلیس و دستگاه‌های امنیتی توصیه کرده بودند ماموران حتی برای دفاع از خود از تیر جنگی استفاده نکنند.

منوچهر منطقی: نباید گفت مردم نمی‌توانند خودرو بخرند، خیلی چیزهای دیگر هم نمی‌توانند بخرند
منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: در موضوع قدرت خرید صرفا نباید گفت مردم نمی‌توانند خودرو بخرند، مردم خیلی چیزهای دیگر هم نمی‌توانند بخرند. از درآمد سرانه حدود ۷۰۰۰ دلار به ۲۵۰۰ دلار رسیدیم. پس قدرت خرید پایین آمده است. ۵۰ سال است در صنعت خودرو هستیم ولی نصف آن مانند دوره جنگ و قبل انقلاب متوقف بوده است؛ بعد انقلاب قطعات پیکان را هم به ما نمی‌دادند.

میرکاظمی: منابع اجرای رتبه‌بندی معلمان آماده شد
رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: منابع اجرای رتبه‌بندی معلمان آماده شده و منتظر صدور احکام حقوق معلمان از سوی آموزش و پرورش هستیم. سید مسعود میرکاظمی در مورد اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی این قانون پس از سال‌ها در دولت سیزدهم تصویب و ابلاغ شد و سازمان برنامه و بودجه خود را مکلف به اجرای قانون می‌داند. معاون رییس جمهور با اشاره به پرداخت علی‌الحساب در شهریورماه افزود: حتی سازمان برنامه و بودجه آمادگی پرداخت علی‌الحساب برای حقوق مهرماه را هم داشت.

فارس: تورم در استرالیا رکورد ۳۲ ساله را شکست
فارس نوشت: نرخ تورم سالانه در استرالیا به بالاترین رقم در ۳۲ سال گذشته رسیده است. آمار‌های دولتی نشان داد، نرخ تورم سالانه در سه ماهه سوم به ۷.۳ درصد رسیده است که بالاترین میزان از سال ۱۹۹۰ به شمار می‌رود.

آخرین وضعیت ابربدهکاران بانکی از زبان وزیر اقتصاد
خاندوزی در مورد درباره آمار ابر بدهکاران بانکی گفت: درباره بانک‌های مختلف این آمار متفاوت است، در بانک تجارت ۴۰ مورد از شرکت‌ها و اشخاص، بانک ملت ۵۱ مورد، بانک مسکن ۹ مورد، بانک ملی ۱۳۶ مورد، بانک توسعه صادرات ۱۰ مورد، صنعت و معدن ۳۳ مورد و … پرونده‌های بدهکاری هستند که معوقه داشتند البته ممکن است فردی تسهیلات بزرگی گرفته و مثلاً کارخانه ساخته و اشتغال ایجاد کرده که البته این افراد باید حمایت شوند، اما در موارد دیگر افرادی هستند که دسترسی به تسهیلات داشته، اما آن را وارد تولید نکرده و حاضر نیست که منابع را بازگرداند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان