بازدید 4566

پوتین: قصد نداریم اوکراین را ویران کنیم

ولادیمیر پوتین گفت که روسیه باید ظرف دو هفته فراخوان نیروهای ذخیره را پایان دهد. همچنین به گفته او، روسیه "فعلا" برنامه‌ای برای حملات هوایی گسترده‌تر مانند حملات سنگینی که اخیر در اوکراین انجام داد، ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳ 15 October 2022

 

به گزارش تابناک، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که روسیه "فعلا" برنامه‌ای برای حملات هوایی گسترده‌تر مانند حملات سنگینی که اخیر در اوکراین انجام داد و طی آن بیش از ۱۰۰ موشک دوربرد به اهدافی در سراسر اوکراین شلیک شد، ندارد.

پوتین سه هفته پیش دستور بسیج نیروهای کشورش را صادر کرد که بخشی از پاسخ به "شکست‌های روسیه" در میدان جنگ بود. او همچنین الحاق چهار استان اوکراین را اعلام کرده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرده است.

روسیه به دنبال آن شاهد اولین نشانه‌های علنی انتقاد از مقامات از زمان آغاز جنگ بوده است. پوتین اما در دفاع از تصمیمش گفت که خط مقدم برای اینکه فقط از سوی سربازان قراردادی دفاع شود، بسیار طولانی است.

او گفت که ۲۲۲ هزار تن از ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره پیش‌بینی شده در حال حاضر بسیج شده‌اند. او در یک کنفرانس خبری در پایان اجلاس سران در قزاقستان گفت: این کار رو به پایان است. فکر می‌کنم حدود دو هفته دیگر تمام فعالیت‌های مرتبط با بسیج نیروها به پایان برسد.

پوتین وعده پایان دادن به این بسیج جنجالی را داد که بابت آن صدها هزار مرد برای جنگ در اوکراین احضار شده و تعداد زیادی این کشور را ترک کرده‌اند. براساس این گزارش، از زمان صدور فرمان پوتین، نیروهای روسی همچنان مواضع خودشان را در شرق و جنوب اوکراین از دست داده‌اند.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک ویدیوی شبانه بار دیگر گفت که نیروهای کشورش تمام اراضی این کشور را پس می‌گیرند. زلنسکی همچنین گفت که با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفت‌وگو داشت. او بدون توضیحات بیشتر گفت: ما درباره احتمالاتی برای همکاری در راستای منافع کشورهایمان و مردمانمان صحبت کردیم. فکر می‌کنم دستیابی به نتایجی که ما می‌خواهیم ممکن باشد.

در همین حال ولادیمیر پوتین می‌گوید هرچند آنچه امروز در جنگ اتفاق افتاده خوشایند نیست، با این حال اگر روسیه در ماه فوریه هم به اوکراین حمله نمی‌کرد همچنان وضعیت ناگواری حکمفرما بود و احتمالا شرایط برای روسیه بدتر می‌بود.

رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه همچنین تاکید کرد که این کشور در اوکراین همه اقدامات را "به خوبی و درستی" انجام می‌دهد. پوتین که این اظهارات را در نشست سران جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در قزاقستان به زبان می‌آورد، همچنین در ادامه به خبرنگاران گفت: اکنون نیازی به حملات گسترده نیست و ما قصدی برای ویران کردن اوکراین نداریم؛ برنامه‌های دیگری داریم و آنها را دنبال می‌کنیم.

او همچنین به نگرانی متحدان روسیه در خصوص جنگ این کشور با اوکراین اشاره کرد و افزود: البته شرکای ما علاقه‌مند و همچنین نگران آینده روابط روسیه و اوکراین هستند اما این مساله به هیچ وجه تاثیری بر روابط این کشورها با کرملین نمی‌گذارد.

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای گسترش بسیج نیروهای در کشورش ندارد. پوتین در این خصوص گفت: هیچ برنامه جدیدی در خصوص جذب نیرو وجود ندارد. هیچ پیشنهادی از وزارت دفاع دریافت نکردیم و من هم در آینده قابل پیش‌بینی نیازی برای نیروی اضافی نمی‌بینم.

ولادیمیر پوتین روز جمعه پس از نشست آسیای میانه و روسیه در آستانه قزاقستان هشدار داد که قرار دادن نیروهای ناتو در تماس مستقیم با ارتش روسیه اقدامی احمقانه است که می‌تواند به "فاجعه جهانی" منجر شود.

پوتین در پاسخ به این سوال که آیا در صورت نزدیک شدن به شکست اوکراین در درگیری با روسیه، ممکن است ناتو به اوکراین نیرو بفرستد، گفت که این یک "گام خطرناک است که می‌تواند به یک فاجعه جهانی منجر شود." او گفت: امیدوارم کسانی که در این مورد صحبت می‌کنند، هوش کافی برای جلوگیری از وقوع چنین اقدام خطرناکی داشته باشند.

رهبر روسیه همچنین گفت که درک معنای کلمه "شکست" در زمینه بحران اوکراین ضروری است. او با بیان اینکه "همه می‌تواند این را متفاوت درک کند" توضیح داد که ممکن است برخی این واقعیت را که شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ رای داد که بخشی از روسیه باشد، به عنوان شکست برای اوکراین تلقی کنند. او افزود: ما باید بفهمیم که منظور از شکست چیست.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین جمعه در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احتمالی برای پایان دادن به درگیری بین دو کشور، به خبرنگاران گفت که اوکراین از شرکت در مذاکرات صلح امتناع می‌کند. او گفت که دولت کی‌یف "می‌گفت که می‌خواهد مذاکره کند و ظاهراً خواستار آن بود، اما اکنون تصمیمی رسمی صادر کرد که آنها را ممنوع می‌کند."

پوتین در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد که در صورت تغییر موضع اوکراین، ممکن است میانجیگری کشورها از جمله ترکیه بین مسکو و کی‌یف لازم باشد.

پوتین یادآور شد که روسیه و اوکراین در جریان مذاکرات با میانجیگری ترکیه در اواخر ماه مارس به توافق اولیه‌ای دست یافتند که می‌تواند خصومت‌ها را متوقف کند. او افزود: آن قراردادها تقریباً رسمی بودند. اما به محض عقب‌نشینی نیروها از کی‌یف، رهبری در کی‌یف تمام تمایل خود را برای گفت‌وگو از دست داد.

ولادیمیر پوتین همچنین گفت که مقام‌های آلمان با اولویت دادن روابط با ناتو به جای رفاه شهروندان آلمانی، مرتکب "اشتباه بزرگی" شدند. پوتین گفت: در این مورد، ظاهراً تعهداتی در این ائتلاف سرلوحه کار قرار گرفت... درست بود یا خیر؟ من فکر می‌کنم که این یک اشتباه است و اکنون تجار، اقتصاد و شهروندان آلمانی هزینه این اشتباه را می‌پردازند، زیرا پیامدهای اقتصادی منفی برای منطقه یورو به طور کلی و برای آلمان به طور خاص دارد.

به گفته او، به نظر می‌رسد که افراد کمی منافع آلمان را در نظر می‌گیرند، در غیر این صورت "نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ منفجر نمی‌شدند." پوتین افزود: گرچه این خط لوله‌ها پیش از انفجار، گاز منتقل نمی‌کردند اما عنصری از قابلیت اطمینان وجود داشت، اینکه به عنوان آخرین راهکار می‌توان از آنها استفاده کرد، اما اکنون چنین گزینه‌ای وجود ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی