بازدید 177696
۹
با دویست و بیست و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین

هشدار فاکس نیوز درباره حرکت آمریکا به سمت جنگ جهانی سوم/ انهدام هواپیمای جنگی روسیه در کریمه/ مخالفت هنری کیسینجر با عضویت اوکراین در ناتو

دویست و بیست و یکمین از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳ 02 October 2022

هشدار فاکس نیوز درباره حرکت آمریکا به سمت جنگ جهانی سوم/ انهدام هواپیمای جنگی روسیه در کریمه

بین الملل تابناک: دویست و بیست و یکمین از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

هشدار دوباره ناتو به روسیه درباره استفاده از سلاح هسته ای
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۲۲:۵۱

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز یکشنبه هشدار داد که کاربرد سلاح هسته ای توسط روسیه، پیامدهای جدی و وخیمی خواهد داشت و هرگونه حمله عمدی به زیرساخت های حیاتی ناتو با واکنش شدید و یکپارچه این پیمان روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ استولتنبرگ با اشاره به درخواست ۹ عضو ناتو شامل لهستان، جمهوری چک، استونی، لتونی، لیتوانی، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، رومانی واسلواکی برای عضویت اوکراین در این سازمان نظامی غربی گفت که این درخواست باید به تائید همه ۳۰ کشورعضو برسد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در ۳۰ سپتامبر (۸ مهرماه) گفته بود که کشورش قصدارایه درخواست رسمی برای پیوستن به ناتو دارد.

رمضان قدیروف رهبر منطقه چچن روسیه روز شنبه در پی عقب نشینی نیروهای ارتش این کشور در برخی جبهه های اوکراین، خواستار بررسی کاربرد تسلیحات هسته ای تاکتیکی در این کشور شد.

قدیروف در پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام، با انتقاد از فرماندهای ارتش روسیه به علت ترک شهرک لیمان در شرق اوکراین، نوشت: به نظر شخص من باید اقدامات شدیدتر و جدی تری مانند اعلان حکومت نظامی در بخش های مرزی و کاربرد سلاح های هسته ای تاکتیکی، به اجرا درآید.

پوتین چند روز پیش اعلام کرد که از اراده کاربرد تسلیحات هسته ای برای دفاع از یکپارچگی سرزمینی روسیه برخوردار است .

مسکو مدعی مالکیت نزدیک به ۱۰۹ هزار کیلومتر مربع یا ۱۸ درصد از سرزمین های اوکراین به همراه کریمه است که در ۲۰۱۴ به خاک روسیه افزوده شد. روسیه در صورت توانایی تصرف تمامی این سرزمین ها، نزدیک به ۱۳۶ هزار کیلومتر مربع یا ۲۲ درصد از اوکراین را به خاک خود منضم خواهد کرد.

استولتنبرگ، پیشروی نیروهای اوکراین را در بخشی از سرزمین هایی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به خاک خود منضم کرده بود، نشانگر توانایی این نیروها برای عقب راندن نیروهای روسیه و علت بخشی دیگر این پیروزی را جنگ افزارهای پیشرفته ای دانست که ایالات متحده و دیگر هم پیمانان ناتو در اختیار آنان قرار می دهند.

وی افزود: بهترین راه برای رویارویی با ادعای روسیه در باره انضمام بخش هایی ازخاک اوکراین، ادامه حمایت از دولت مستقر در کی یف است و از تحقیق در باره خرابکاری احتمالی در خط لوله های نورد استریم روسیه که گاز طبیعی این کشور را از زیر آبهای دریای بالتیک به اروپا می رساند، حمایت کرد.

استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی جمعه شب در بروکسل گفت که پیوستن جمهوری های دونباس، زاپوروژیا و خرسون را به روسیه را به رسمیت نمی شناسد و کشورهای هم پیمان ناتو هیچ بخشی از این سرزمین ها را جزئی از خاک روسیه نخواهند شناخت. این سرزمین ها متعلق به اوکراین هستند.

دبیر کل ناتو همچنین خاطرنشان کرد که الحاق این چهار منطقه به روسیه، تصمیم ناتو برای حمایت از اوکراین را تغییر نخواهد داد.

اظهارات استولتنبرگ پس از آن بیان شد که پوتین روز جمعه مراسم باشکوهی برای امضا معاهدات الحاق چهار منطقه تصرف شده اوکراین یعنی دونتسک، خرسون، لوگانسک و زاپوریژژیا، در کرملین برگزار کرد.

رهبران مناطق الحاق شده اوکراین به روسیه اعلام کردند که این مناطق در همه پرسی های به عضویت در روسیه رای مثبت دادند.

بیانیه ۹ کشور اروپایی در حمایت از پیوستن فوری اوکراین به ناتو
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۹:۰۵

۹ کشور از مرکز و شرق اروپا امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که درخواست پیوستن سریع اوکراین به پیمان ناتو را تایید می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: ما روسای جمهور کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، قاطعانه پشت تصمیم نشست سران ناتو در سال ۲۰۰۸ در بخارست درمورد عضویت اوکراین به ناتو ایستاده‌ایم.

این سند توسط روسای جمهور رومانی، جمهوری چک، استونی، لتونی، لیتوانی، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، لهستان و اسلواکی امضا شد. آنها همچنین از به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ساکنان مناطقی که به تازگی به فدراسیون روسیه ملحق شده‌اند خودداری کردند.

حمله پهپادهای انتحاری روسیه به زادگاه زلنسکی
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۷:۴۴

ارتش روسیه روز یکشنبه با پهپادهای انتحاری به زادگاه رئیس جمهور اوکراین حمله کرد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «والنتین رزنیچنکو» فرماندار منطقه «دنیپروپتروفسک» در جنوب اوکراین گفت که شهر «کریوی ریه» زادگاه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین مورد حمله یک پهپاد انتحاری روسیه قرار گرفت. وی گفت که آتش سوزی ناشی از حمله پهپاد روسی مهار شده است.

در همین حال، مقامات اوکراینی روز یکشنبه گفتند که روسیه شهر «زاپوریژژیا» را نیز هدف قرار دادند. ارتش اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که به یک انبار مهمات روسیه در جنوب اوکراین حمله کرده و پست‌های فرماندهی، انبارهای مهمات و دو آتشبار ضد هوایی «اس-۳۰۰» را هدف قرار داده است.

استرالیا ۲۸ مقام روس را تحریم می‌کند
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۵:۵۹

«پنی وانگ»، وزیر خارجه استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد به سبب برگزاری همه‌پرسی پیوستن به روسیه در مناطق شرقی اوکراین، ۲۸ نفر از مقامات دولت روسیه را به فهرست تحریم‌های این کشور اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بیانیه وزیر خارجه استرالیا آمده که این تحریم‌ها «موضع سرسختانه استرالیا را نسبت به اقدامات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و همچنین کسانی نشان می‌دهد که دستورات او را اجرا می‌کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۸ مهر ماه با امضای فرمان هایی به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپروژیا که از اوکراین جداشده اند، راه را برای پیوستن رسمی این مناطق به روسیه هموار کرد.

این فرمان ها که توسط کرملین منتشر شده، آمده است که پوتین این مناطق را به عنوان سرزمین های مستقل به رسمیت شناخته که گام میانی مورد نیاز پیش از اجرای کامل برنامه های روز جمعه برای اعلان رسمی پیوستن آنها به روسیه به شمار می رود.

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

بنابر نتایج نهایی، در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد به پیوستن به روسیه دادند، در جمهوری خلق لوگانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه ژاپوروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رای به پیوستن به خاک روسیه داده و خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند.

سران این چهار منطقه گفته اند که در این مراسم در مسکو شرکت می‌کنند.

این در حالی است که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا با این اقدام مسکو به شدت مخالفت و اعلام کردند که هرگز این همه پرسی را به رسمیت نمی‌شناسند.

سفر گروسی به اوکراین و روسیه
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۵:۱۴

آژانس بین المللی انرژی اتمی شنبه شب اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل این آژانس در روزهای آینده به اوکراین و روسیه سفر می‌کند.

به گزارش الجزیره، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد گروسی مدیرکل این سازمان هفته آینده به کی‌یف و مسکو سفر می‌کند تا با مسئولان این دو کشور صحبت کند.

بر اساس این گزارش، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد درباره ایجاد منطقه غیرنظامی اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا با مقام‌های اوکراینی و روسی رایزنی کند.

پیشتر ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه به کشورهای غربی گفته بود که اگر آنها نگران وقوع فاجعه‌ هسته‌ای هستند، برای بازگرداندن اوکراین به راه درست تلاش کنند.

همچنین الکسی لیخاچف رئیس نهاد هسته‌ای روسیه (روس اتم) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به سیاسی کاری متهم کرده و از این نهاد به علت اجازه دادن به سیاست برای شکل دادن بیانیه‌هایش درباره نیروگاه هسته‌ای اوکراین انتقاد کرده بود.

گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پی دیدار اوایل سپتامبر هیات این سازمان از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین، خواستار ایجاد منطقه امن پیرامون بزرگ ترین تاسیسات هسته‌ای تولید برق اروپا شده است.

نیروهای اوکراین از ماه‌ها پیش به منظور ایجاد حادثه و مقصر قلمداد کردن روسیه، با توپخانه این نیروگاه را هدف قرار داده‌اند.

روسیه و اوکراین بارها یکدیگر را به گلوله‌باران نیروگاه زاپروژیا در جنوب اوکراین متهم کرده‌اند.

رایزنی وزیران امور خارجه آمریکا و اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۵:۱۳

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، وزیر امور خارجه این کشور در گفتگویی تلفنی با دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین با او بر سر مسائل ارضی بحث و گفتگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: وزیر امور خارجه آمریکا بر پیام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن همواره مرزهای به رسمیت شناخته شده اوکراین در سطح بین‌المللی را پاس می‌دارد و پیام حمایت ما از تلاش‌های اوکراین برای بازپس‌گیری کنترل خاکش از جمله با تقویت نظامی و دیپلماتیک آن تاکید کرد.

بلینکن و کولبا همچنین در خصوص مساله ایمنی تاسیسات هسته‌ای اوکراین و مساله صادرات غلات به مذاکره پرداختند.

پرایس خاطر نشان کرد، وزیر امور خارجه آمریکا همتای اوکراینی خود را در جریان موضوع کمک‌های امنیتی آمریکا از جمله بسته ۱.۱ میلیارد دلاری "ابتکار عمل کمک امنیتی اوکراین و روند تحویل کمک‌ها در آینده قرار داد.

روز جمعه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به همراه سران چهار منطقه اوکراین شامل دونتسک و لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا، پس از برگزاری همه‌پرسی الحاق این مناطق به روسیه، توافقنامه‌های رسمیت بخشیدن به الحاق این مناطق به روسیه را امضا کردند.

دولت بایدن روز جمعه در واکنش به تحولات رخ داده در مناطق خرسون، زاپوریژیا، دونتسک و لوهانسک به موجب برگزاری همه‌پرسی برای الحاق به فدراسیون روسیه، مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید را علیه چندین قانونگذار و مقام روسی و خانواده‌های آن‌ها وضع کرد.

مخالفت هنری کیسینجر با عضویت اوکراین در ناتو
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۵:۱۲

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا معتقد است که تلاش‌های واشنگتن برای وارد کردن اوکراین به ناتو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محتاطانه نبوده است.

 هنری کیسینجر، دیپلمات کهنه‌کار ۹۹ ساله آمریکایی در صحبت با اندیشکده شورای روابط خارجی استدلال کرد که واشنگتن تلاش کرد بدون تبعیض همه اعضای سابق بلوک شوروی را پس از فروپاشی دیوار برلین زیر چتر خود قرار دهد و اینکه کل منطقه بین مرکز اروپا و مرز روسیه برای تجدیدساختار باز شد.

این وزیر خارجه اسبق آمریکا با بیان اینکه تحولات مذکور اساسا "کمربند امنیتی" تاریخی روسیه را حذف کرد، گفت: از نقطه‌نظر روسیه، ایالات متحده سپس تقلا کرد تا کل این منطقه را بدون استثنا در یک سیستم راهبردی تحت رهبری آمریکا ادغام کند.

در نتیجه کیسینجر تاکید کرد که "این سیاست عاقلانه‌ای از جانب آمریکا نیست که بخواهد اوکراین را به عضویت ناتو درآورد."

با این حال، او معتقد است که این تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برای الحاق اوکراین به حوزه نفوذ مسکو با یک "حمله غافلگیرکننده" را توجیه نمی‌کند.

کیسینجر گفت که نمی‌داند امکان صلح با رهبر روسیه وجود دارد یا خیر، اما تاکید کرد که غرب "باید به دنبال فرصتی برای تدابیری باشد که آزادی اوکراین را تضمین کند" و این کشور را بخشی از سیستم اروپایی نگه دارد.

علاوه بر این، کیسینجر عقیده دارد که به نوعی روسیه "جنگ را باخته است" زیرا ظرفیت آن برای تهدید اروپا با حملات متعارف که برای دهه‌ها یا حتی قرن‌ها از آن بهره می‌برد، "اکنون آشکارا تحت کنترل درآمده است."

با وجود آن، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت که دیر یا زود غرب و روسیه باید وارد گفت‌وگو شوند. او با تأکید بر اینکه شاید برخی گفت‌وگوها در سطح غیررسمی و به صورت بررسی اولیه بسیار مهم باشد، افزود: در فضای هسته‌ای، چنین نتیجه‌ای بر تصمیم میدان جنگ ارجحیت دارد.

در اوایل اوت کیسینجر هشدار داد که ایالات متحده خود را "در آستانه جنگ با روسیه و چین در مورد مسائلی یافته است که ما تا حدی آنها را ایجاد کرده‌ایم." او استدلال کرد که واشنگتن دیپلماسی سنتی را رد کرده زیرا " به جای نفوذ در افکار مخاطبانش به دنبال تغییر و یا محکوم کردن آنهاست."

قول آلمان برای ارسال سامانه دفاع هوایی به اوکراین
۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۱۵:۱۰

وزیر دفاع آلمان روز شنبه در سفری اعلام نشده به اوکراین، قول داد که در روزهای آینده کمک‌های نظامی بیشتری از جمله سامانه دفاع هوایی زمینی Iris-T SLM ارائه کند.

به گزارش آرتی، کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان پس از دیدار با همتای اوکراینی خود الکسی رزنیکوف در شهر بندری اودسا در دریای سیاه اعلام کرد: «تا چند روز دیگر، ما سیستم دفاع هوایی بسیار مدرن Iris-T را تحویل خواهیم داد».

برلین ابتدا در ماه ژوئن وعده داد که حداقل یک واحد Iris-T را به کی‌یف به صورت رایگان ارسال کند.

براساس گزارش‌ها، اوکراین می‌خواهد حداقل یک دوجین را خریداری کند و پیشنهاد داده است که بقیه را مستقیماً از سازنده خریداری کند، اگرچه نیروهای مسلح خود آلمان هنوز خودشان این سیستم‌ها را دریافت نکرده‌اند.

آلمان به تنهایی بیش از 743 میلیون یورو (728 میلیون دلار) تسلیحات به اوکراین ارسال کرده است، از جمله تحویل چندین سلاح ضد هوایی خودکششی Gepard و هویتزر .PzH 2000.

با این حال، کی‌یف بارها از برلین انتقاد کرد که ظاهراً به اندازه کافی کار نمی‌کند و از ارائه تانک‌های نبرد لئوپارد و خودروهای رزمی پیاده نظام ماردر به آن خودداری می کند. صدراعظم اولاف شولتس در ماه اوت با اشاره به سیستم های Iris-T و رادارهای توپخانه کبرا، اما نه تانک، وعده داد که "مدرن‌ترین و کارآمدترین تجهیزات" آلمان "به زودی" در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. برلین استدلال می‌کند که تا کنون هیچ کشور دیگری تانک‌های مدرن ارسال نکرده است و لامبرشت روز شنبه تکرار کرد که آلمان «همیشه به صراحت اعلام کرده است که ما به تنهایی در این زمینه پیش نخواهیم رفت» تا از «تشدید تنش‌ها» جلوگیری شود. در عوض، برلین به کشورهای ثالث مانند یونان، اسلواکی، اسلوونی، جمهوری چک و لهستان پیشنهاد داده است تا در ازای تسلیحات مدرن آلمانی، انبارهای سخت افزار دوران شوروی خود را به اوکراین منتقل کنند.

مسکو مدت‌هاست که از تحویل تسلیحات انتقاد می‌کند و استدلال می‌کند که این سلاح‌ها فقط درگیری را طولانی می‌کنند و خطر رویارویی مستقیم بین روسیه و ناتو را افزایش می‌دهد.

هشدار فاکس نیوز درباره حرکت آمریکا به سمت جنگ جهانی سوم

«دن بونجینو» مجری شناخته شده شبکه «فاکس نیوز» در یک برنامه درباره احتمال کشیده شدن بی سر و صدای آمریکا به جنگ جهانی سوم هشدار داد.

این مولف و مفسر سیاسی که سابقه فعالیت به عنوان مامور پلیس نیویورک را دارد، در این ویژه برنامه به خرابکاری ایجاد شده در خط لوله انتقال گاز نورد استریم روسیه اشاره کرد و هشدار داد که آمریکا «در حال آهسته قدم زدن به سمت جنگ جهانی سوم است».

او در ابتدای برنامه تلویزیونی خود خطاب به مخاطبان این رسانه پر طرفدار حامیان حزب جمهوری‌خواه در آمریکا گفت: «من دنبال ترساندن کسی نیستم، این کار من نیست. ببینید من نیازی به دریافت کلیک و این کارهای بی معنا ندارم. اما وضعیت واقعا جدی است و ما واقعا هم اکنون در یک وضع واقعا خطرناکی قرار داریم».

وی ادامه داد: «خرابکاری انجام شده روی خط لوله مهم نورد استریم که گاز را از روسیه به آلمان منتقل می‌کند، یک اقدام واقعا مهم است، این از آن نوع حوادثی است که می‌تواند باعث جرقه زدن جنگ جهانی شود. من نگرانم که ایالات متحده به آرامی در حال قدم برداشتن مستقیم به سمت جنگ جهانی سوم است و این آقای حاضر در کاخ سفید (اشاره به جو بایدن) سرش مشغول ... اگر بخواهم بقیه جمله خودم را بگویم از این شبکه (فاکس نیوز) اخراج خواهم شد».

«دن بونجینو» در ادامه این برنامه گفت: خوب این کار (خرابکاری در خط لوله نورد استریم) چه کسی بود؟ چه کسی خط لوله را منفجر کرد یا بخشی از آن را منفجر کرد؟ این یک سوال چند میلیون دلاری است. بازی مقصرنمایی درباره اینکه چه کسی مسئول این کار بوده، کاملا نمایان شده است به همین دلیل من می خواهم کوتاه برای شما خلاصه کنم و بگویم که چرا من نگرانم ما در حال حرکت آهسته به سمت جنگ جهانی سوم هستیم که واقعا یک اتفاق بد است برای اینکه قانون طلایی برنامه تلویزیونی من این که شما نباید کشته شوید و ما هم نمی‌خواهیم که کشته شویم به ویژه در صحنه جهانی. پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) هم البته ایالات متحده را به خاطر خرابکاری در خط لوله مقصر خوانده است بعد از اینکه ما میلیاردها میلیاردها دلار کمک مالی و تسلیحات نظامی در اختیار اوکراین قرار داده‌ایم و خط لوله نورد استریم برای آنها یک خط لوله راهبردی است و این خط لوله است که پوتین پولش را با انتقال گاز به آلمان به دست می آورد اما چه چیزی است که باعث عصبی شدن وزارت خارجه آمریکا درباره پرسیدن از آنها درباره دخالت ایالات متحده در خرابکاری در خط لوله شده است؟ البته بایستی می‌گفتم که چه چیزی است که باعث عصبانیت وزارت خارجه آمریکا در پاسخ دادن به سوالی درباره دخالت ایالات متحده در این خرابکاری شده است؟ این کلیپ را ببینید»

بعد از این سخنان دن بونجینو، کلیپی از سوال «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه این کشور درباره اینکه آیا واشنگتن در این خرابکاری دست داشته است یا نه، پخش شد.

تد کروز در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خطاب به مقام ارشد وزارت خارجه این کشور گفت: «این خرابکاری یا توسط ایالات متحده انجام شده یا روسیه یا توسط برخی طرف‌های ثالث. فرض من این است که شما این را نخواهید گفت که آیا دولت بایدن بوده که این خط لوله را منجر کرده است؟»

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال تد کروز گفت: «به نظر من حتی این سوال یک فرضیه را مطرح می کند که پاسخ دادن به آن را غیرممکن می کند».

بعد از پخش این کلیپ کوتاه، دن بونجینو مجری ارشد فاکس نیوز با چهره‌ای متعجب و در هم خطاب به این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با لحنی طعنه آمیز می‌‌گوید: «چی؟ البته که شایعات فوران می‌کند وقتی این نوع اظهارات قبلی بایدن پیش از حمله روسیه به اوکراین دوباره بر سر زبان ها بیافتد».

این چهره رسانه‌ای حزب جمهوری‌خواه کلیپی کوتاه از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا علیه روسیه و هشدارهای او پخش کرد که در آن جو بایدن می‌گوید: «اگر روسیه به اوکراین حمله کند، دیگر نورد استریم ۲ وجود نخواهد داشت. ما پایان آن را رقم خواهیم زد».

در این کلیپ، یک خبرنگار از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه نورد استریم ۲ را پایان خواهد داد، سوال کرد: «شما چطور این کار را خواهید کرد؟». بایدن در جوبا به این سوال گفت: «من به شما قول می‌دهم که قادر به انجام این کار خواهیم بود».

بونجینو در ادامه برنامه تلویزیونی خود گفت: «روسیه می‌گوید که ما این کار (خرابکاری در نورد استریم) را کردیم و ما می‌گوییم که ما حتی فرضیه موجود در این سوال را هم دوست نداریم اما همانطور که انتظار می رفت، اوکراین پوتین را مقصر خواند البته پوتین دنبال بهانه است که در شعله جنگ خودش بدمد. به هر حال، اما این عجیب است چرا که نیمی از این خط لوله متعلق به روسیه است حدود 51 درصد آن متعلق به روسیه است. در نتیجه با از بین بردن خط لوله خودش واقعا آسیب اقتصادی بدی به خودش وارد می‌کند اما موضوع این است که پوتین واقعا اهمیتی به این موضوع نمی دهد. من دارم جدی این حرف را می زنم. او با این جنگ واقعا مثل یک موش خودش را در یک گوشه گیر انداخته است و دنبال بهانه برای تشدید خصومتهاست. واشنگتن اگزمینر احتمال داده که پوتین ممکن است از این موضوع برای به راه انداختن جنگ افزارهای محیط زیستی استفاده کند. از (واشنگتن اگزمینر) نقل و قول می‌کنم : "یک تحلیلگر ناتو پیش از این مجموعه ای از طرح‌های دیگر زیرساختی در دریای بالتیک را شناسایی کرده بود که ممکن است روسیه را به انجام چنین حمله‌ای (خرابکاری در نورد استریم) تهییج کرده باشد از قبیل حمله به خطوطی که برق سه کشور حوزه بالتیک را تامین می‌کند" این یک هدف بزرگ خواهد بود».

این تحلیلگر جمهوری‌خواه آمریکایی ادامه داد: «البته انگشت‌ها به سمت اوکراین هم نشانه رفته است؛ کشوری که به رغم هشدارهای مسکو خواهان عضویت کامل در ناتو شده است. عجیب است که این خط لوله برخی دیگر از اعضای ناتو را هم تامین می کرده است. ناتو به سرعت این خرابکاری را محکوم کرد و خواستار تحقیقات شد در نتیجه اگر انگیزه از این خرابکاری این بود که ناتو مداخله بیشتری در اوکراین و درگیری آنجا انجام دهد، پس ماموریت انجام شده است. در حالی که پوتین مدعی بخش هایی از اراضی اوکراین شده است ، بایدن تهدیدهای خاص خودش را (علیه روسیه) مطرح کرده است».

اشاره او به اظهارات هشدارآمیز جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خطاب به ولادیمیر پوتین همتای روس خود است که در آن او با اشاره مستقیم به رئیس‌جمهور روسیه گفت: «آقای پوتین! ایالات متحده از هر اینچ از خاک متحدان ناتو دفاع خواهد کرد».

مجری شبکه فاکس نیوز در ادامه برنامه خود گفت: «این واقعا خطرناک است. مشخص است که جهان در وضعیتی بی ثبات است. دشمنان (آمریکا) شامل روسیه، چین و ایران همه آنها از دولت بایدن، حس ضعف دریافت کرده‌اند به خاطر همین است وقتی پوتین غرب را به تلافی اتمی تهدید می‌کند، ما باید حرف او را جدی بگیریم. همانطور که قبلا گفتم ایالات متحده به آرامی در حال قدم زدن به سمت جنگ جهانی است».

وی در ادامه این برنامه موضاع بایدن و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و دولت دموکرات این کشور را «ضعیف» و «ملال آور» خواند.

دن بونجینو در پایان برنامه، به سراغ گاف‌ها و حواس پرتی‌ها جو بایدن در سخنرانی‌های خودش رفت و کلیپی در این باره پخش کرد. وی با طرح این موضوع که جو بایدن توان انجام وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهور را ندارد افزود: «جهان می‌تواند اینها را تماشا کند. من مطمئن نیستم که آمریکا بتواند این نوع رهبری یا هر چیزی که شما می‌خواهید اسمش را بگذارید را برای دو سال دیگر تحمل کند».

مجری سرشناس فاکس نیوز در پایان برنامه گفت: «ببینید دوستان، چین، روسیه و ایران در حال بازی کردن نیستند. متاسفانه بایدن ما را دارد به آرامی به سمت جنگ جهانی سوم می برد. حرف مرا باور کنید ژنرال جورج واشنگتن هم نیست که ما را نجات دهد».

انهدام هواپیمای جنگی روسیه در کریمه

یک رسانه دولتی روسیه شنبه شب به نقل از یک مقام رسمی گزارش داد که یک فروند هواپیمای نظامی روسیه پس از خروج از باند فرودگاه دچار آتش شده که در اثر آن، آتش سوزی بزرگی در فرودگاه نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه رخ داده است.

به گزارش نیویورک تایمز، میخائیل رازوژایف فرماندار محلی سواستوپل گفت، پس از خروج هواپیما از باند در پایگاه هوایی در روستای بلبک "انفجار مهمات" رخ داده است.

وی در کانال تلگرامی خود نوشت: خلبان به سلامت از هواپیما خارج شد و آتش نشانان موفق به اطفای حریق شدند.

پس از این حادثه، ویدئوهایی که نشان می‌دهد یک ابر سیاه بزرگ ناشی از دود در آسمان کریمه دیده می‌شود، به سرعت در رسانه‌های اجتماعی پخش شد.

فعلا گزارشی از ارتباط نیروهای اوکراینی یا مبارزان دیگر با این انفجار منتشر نشده است.

در مرداد ماه، بر اثر انفجارهای بزرگ، حداقل هشت هواپیمای جنگی و چندین ساختمان در پایگاه هوایی ساکی، در ساحل دریای سیاه غربی کریمه منهدم شدند.

مقامات اوکراین گفتند که این انفجارها ناشی از حمله‌ای بود که توسط نیروهای این کشور با کمک پارتیزان‌ها انجام شد، اما مقامات روسیه مدعی شدند که مهمات ذخیره شده در این پایگاه خود به خود آتش گرفته است.

جزئیاتی از کمک تسلیحاتی جدید فرانسه برای اوکراین

روزنامه فرانسوی «لوموند» روز شنبه گزارش داد، پاریس ممکن است بین شش تا 12 عدد توپخانه هوویتزر «قیصر» را که در ابتدا برای تحویل به دانمارک در نظر گرفته شده بودند، تحویل اوکراین بدهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک سخنگوی وزارت دفاع فرانسه در پاسخ به درخواست برای اظهارنظر درباره این گزارش گفت، در ضمن حمایت پاریس از کی‌یف، جزئیات این برنامه «قرار نیست اطلاع‌رسانی شود.»

روزنامه لوموند در گزارش خود نوشت، سه کشور فرانسه، دانمارک و اوکراین به طور اصولی با برنامه تحویل این تسلیحات توپخانه‌ای به اوکراین موافقت کرده‌اند اما مذاکرات فنی مرتبط با آن در دست انجام است.

این روزنامه فرانسوی نوشت، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در هفته‌های اخیر بر سر این موضوع با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین و «مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک مذاکره کرده است.

به نوشته رویترز، پاریس تا کنون 18 عدد سلاح توپخانه قیصر را که تولید شرکت تسلیحات سازی فرانسوی «نکستر» هستند، تحویل کی‌ِیف داده است. فرانسه این کمک تسلیحاتی به اوکراین را با برداشت از انبار تسلیحات ارتش خودش انجام داده است.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۲
انتشار یافته: ۹
ای داد . ای بیداد. ملکه که رفت. پوتین هم که گرفتار است. حالا چیکار کنیم؟
مگه روسیه نمی‌گفت که هرگونه حمله به چهار استان حمله به خاک روسیه قلمداد می کند و پاسخ میدهد پس کو لیمان سقوط کرد کدوم واکنش اوکراین پیشروی کن
مرگ بر انگلیس جنایتکار و بی دین
دهن ارباب پوتین را باید گل گرفت
کاخ سفید احتیاج به یک پهپاد داره که دیگه برنگرده
امان از این "انفجار مهمات" لامروت مدتی است به فرودگاه‌های روسیه در کریمه پیله کرده و ول کن هم نیست.
فعلا کار روسیه با اوکراین تمام شده است و به تمام اهداف خود رسیده است
اوکراین هم نمی تواند برای پس گرفتن خاکش اقدام کند
زمستان سرد اروپا نیز آغاز شذه و پوتین روی اعصاب اروپا است.
غرب هیچ راه عملی در مقابل روسیه فعلا ندارد مگر تبلیغات و رجز خوانی یا کوتاه آمدن
نهایتا اوکراین وارد ناتو میشه زاه دیگه ای وجود نداره البته بخشی از خاکش رو از دست میده و روسیه هم تا خرخره تحریم میمونه
رزرمندگان دلیر اوکراین شهر لیمان در استان اشغالی دونتسک که چند روز پیش پوتین ادعا کرد به روسیه ملحق شده اند را ازاد کرد یادتان هست پوتین ادعا کرده بود حمله به این مناطق حمله به فدراسیون روسیه حساب می شه و برای دفاع از بمب اتمی استفاده می کنه؟ اما رزمندگان اوکراین به این منطقه اشغالی حمله کردند و یک شهر را نیز آزاد کردند و اکنون هزاران سرباز روس در محاصره گرفتار شده اند و طبل توخالی پوتین و ارتش پوشالیش بار دیگر برای همه مردم نیا ثابت شد. به زودی شاهد آزاد سازی همه مناطق اشغال شده خواهیم بود و کریمه نیز به اوکراین باز خواهد گشت.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی