بازدید 6984
۱

«آلزایمر»؛ بلای قرن

یک متخصص حوزه سالمندی با اشاره به اینکه زنان بیشتر از مردان دچار آلزایمر می‌شوند، اظهار کرد: انتظار می‌رود حدود ۲۰ درصد از سالمندان دچار بیماری آلزایمر و حدود پنج درصد از آنها هم دچار آلزایمرهای شدید باشند.
کد خبر: ۱۱۴۱۶۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 21 September 2022

به گزارش «تابناک»، حسین نحوی‌نژاد در آستانه روز جهانی آلزایمر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آلزایمر در راس دسته‌ای از بیماری‌ها قرار دارد که موجب ایجاد اختلالات شناختی، اختلالات رفتاری، مشکلات حافظه و... می‌شوند، اظهار کرد: این اختلالات شناختی بلای قرن محسوب می‌شود و باتوجه به سبک زندگی بعید نیست که آلزایمر روز به روز در افراد افزایش یابد.

۲۰ درصد سالمند دچار آلزایمر می‌شوند

زنان بیشتر از مردان دچار آلزایمر می‌شوند

وی افزود: آلزایمر بیشتر به سن وابسته است و با افزایش سن، بیماری‌های شناختی در افراد نیز افزایش می‌یابد، البته بیماری‌های شناختی در سنین کم نیز ممکن است بر اثر تصادف و ضربه و مشکلات عروقی هم ایجاد شوند، اما درصد این بیماری‌های شناختی در افراد با سن کم، پایین است. به طوریکه انتظار می‌رود حدود ۲۰ درصد از سالمندان دچار بیماری آلزایمر و حدود پنج درصد از آنها هم دچار آلزایمرهای شدید باشند.

این متخصص حوزه سالمندی با اشاره به اینکه زنان نسبت به مردان بیشتر به آلزایمر دچار می‌شوند، تصریح کرد: اگرچه آلزایمر بیماری ناشناخته‌ای است اما علت بروز این بیماری وراثت، سبک زندگی، عدم تحرک، چاقی و فشارخون و کلسترول بالاست؛ این درحالیست که کار کردن ذهن مانند صحبت کردن، جدول و پازل حل کردن، غذای مناسب، کتاب خواندن، شعر خواندن و... موجب پیشگیری از آلزایمر خواهد شد.

تاثیر پاندمی ویروس کرونا بر ابتلای افراد به آلزایمر

نحوی‌نژاد در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر پاندمی ویروس کرونا بر ابتلای افراد به آلزایمر بیان کرد: زیاد در خانه ماندن سالمندان موجب انزوا و در نتیجه ابتلا به آلزایمر خواهد شد و در حال حاضر نیز یکی از مشکلات در این زمینه، در خانه ماندن و تماشای تلویزیون است، چراکه تماشای بیش از حد تلویزیون کاری انفعالی است که به خودی خود باعث می‌شود مغز فعالیت و تکاپوی لازم را نداشته باشد. قاعدتا با مسائل پیش آمده به دنبال شیوع ویروس کرونا مثل محدودیت رفت و آمد سالمندان و ترس ناشی از ابتلا به کرونا، ابتلای سالمندان به آلزایمر نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ایران مانند کشورهای دیگر برنامه جامعی برای پیشگیری از آلزایمر ندارد

وی با بیان اینکه آلزایمر در انجمن‌ها و نهادهایی مانند سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین بخش‌هایی که در زمینه پایش سلامت فعالیت می‌کنند به عنوان موضوعی مهم شناخته شده است، تاکید کرد: البته ایران مانند کشورهای دیگر برنامه جامعی برای پیشگیری از آلزایمر یا آمار به روز و مداخله به هنگام ندارد و در این راستا باید در زمینه غربالگری بیماری‌یابی سالمندان توجه ویژه‌ای شود. به طور مثال باید افسردگی‌ (حتی با شدت کم)، اختلالات حافظه و اختلالات رفتاری در سالمندان مورد پایش قرار گیرد.

وضعیت پوشش بیمه‌ای داروهای مرتبط با بیماری آلزایمر

این متخصص حوزه سالمندی درخصوص وضعیت پوشش بیمه‌ای داروهای مرتبط با بیماری آلزایمر نیز توضیح داد: برای جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر داروهایی وجود دارد که اگر متخصصان نورولوژی یا متخصصان طب سالمندی این داروها را به موقع تجویز کنند، به طور مناسب پیشرفت بیماری کنترل خواهد شد.

نحوی‌نژاد افزود: مسئله داروی سالمندان همچون شمشیر دو لبه‌ای است که از یک سو با پدیده‌ای تحت عنوان مصرف بیش از حد دارو مواجه هستیم به طوریکه تمایل به مصرف داروهای غیرضروری در سالمندان بسیار زیاد است که البته بخشی از این موضوع به جامعه پزشکی بازمی‌گردد. در این زمینه لازم است در تجویز داروها علمی‌تر برخورد شود؛ اما از سوی دیگر نیز می‌بینیم داروهای موردنیاز سالمندان که به سلامت آنها کمک می‌کند از داروهایی هستند که در کشور به میزان کم تولید می‌شوند، وارداتی هستند یا تعرفه‌ها و پوشش بیمه‌ای آنها کم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
روش زندگی توصیه شده در دین اسلام ضد آلزایمر است اسلام ما را به رفت و آمد با فامیل، حضور در نماز جماعت و جمعه، مشورت کردن در امور زندگی و بطور کلی رفتار اجتماعی تشویق کرده است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر