بازار سرمایه، متاثر از افت بازار جهانی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که دلار نیمایی در شش ماهه گذشته روند افزایشی داشته و به کانال ۲۷۰۰۰ تومان هم رسیده، بنظر می‌رسد که عمده دلیل نزول بازار سرمایه متاثر از افت قیمت‌های جهانی است.
کد خبر: ۱۱۴۰۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱ 13 September 2022

به گزارش بورس تابناک، نیما میرزایی با بیان اینکه شاخص کل یک روند نزولی را از اواسط بهار شروع کرده و از محدوده یک میلیون ششصد واحدی اصلاح خود را آغاز کرده و امروز به کانال 1 میلیون و 300 واحدی وارد شده اظهار داشت: در همین مدت قیمت جهانی نفت و سایر کامودیتی ها ریزشی بودند.

میرزایی گفت: در این مدت نفت از 130 دلار به کنال 80 دلار وارد شده و در کامودیتی ها، سنگ آهن از 200 دلار به محدوده 100 دلار رسیده است.

این تحلیلگر بازرهای مالی تاکید کرد: بنظر میرسد افت بازار سرمایه بیشتر از اینکه متاثر از تصمیم داخلی یا تغییر متغیرهای داخلی باشد از عوامل خارجی و بنیادین خودش تاثیر گرفته است.

نیما میرزایی در ادامه به ارزندگی فعلی بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: با همه این تفاسیر بازار سرمایه امروز ارزندگی بالایی دارد چون گزارش های موفق چند ماه اخیر نشان میدهد که بازار سرمایه از لحاظ بنیادی و قیمتی نسبت به دیگر بازارهای مالی جاماندگی دارد. 

این کارشناس اقتصادی پیش بینی کرد: با روند قیمتی که بازار در دوره های اخیر داشته و مقایسه آن با هزینه شرکت ها، گزارش های  شش ماهه خوبی در راه باشد.

 

میرزایی یادآوری کرد: نباید فراموش کنیم که با تصمیمی که دولت در بهمن 1400 گرفت نرخ گاز بصورت خوراک واحدهای مختلف محدود شد و همین موضوع یک امتیاز بسیار قوی است برای بازار سرمایه و شرکت هایی که درون آن وجود دارند که حتی علی رغم ریزش جهانی قیمت ها بتوانند سودسازی خودشان و توجیه پذیری آن از نگاه سهامداران را حفظ کنند.

میرزایی گفت: پیش بینی می شود با آمدن گزارش های شش ماهه در 40 روز آینده یک موج تازه ای از تقاضا در بازار سرمایه شکل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نسبت هایp/e  بازار مجددا به کف های تاریخی خودشان رسیده اند. برخی از صنایع بورسی مثل شرکت هایی که صادرات محور هستند، p/e شان به عدد 3 رسیده است که در مقایسه با بهترین حالت بازار موازی پولی، جذابیت بالای بازار سرمایه را در نقطه فعلی نشان می دهد البته بیشتر برای سرمایه گذاران بلند مدت و افرادی که توانایی صبر و اصطلاحا شکار فرصت ها را در بازار سرمایه دارند./اقتصادنیوز

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی