بازدید 8523
۳

ماجرای انتشار نامه هک شهرداری پس از چند ماه

سایت شهرداری تهران در خرداد هک شد. نامه ای در فضای مجازی دراین باره منتشر شد. شهردار تهران گفت: موضوع این نامه مربوط به دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری یکی از مدیران در یکی از سامانه‌های اداری بود.
کد خبر: ۱۱۳۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۲ 05 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، خردادماه سال جاری بود که سایت‌های خدماتی شهرداری تهران مورد حمله سایبری قرار گرفت و شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای گفت که حملات خرابکارانه به برخی سایت‌های خدماتی شهر تهران با هدف ایجاد نارضایتی و اختلال در خدمت‌رسانی صورت گرفته است.

از همان ابتدا کارشناسان فنی شروع به انجام کار کرده و بعد از مدتی اختلال برطرف شد و دوباره سایت ها به فرایند خدمت‌رسانی بازگشت.

شهرداری تهران و مدیریت شهری به خط مقدم حمله دشمنان انقلاب تبدیل شده است

سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد بود که این مسئله نشان داد شهرداری تهران و مدیریت شهری به خط مقدم حمله دشمنان انقلاب تبدیل شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: آنها بعد از اینکه به واسطه تدبیر شهردار تهران در موضوع افزایش حقوق‌ها نتوانستند کاری پیش ببرند، به سراغ هک کردن سامانه‌های خدمت‌رسانی رفتند، اما مهم این است که دشمن باز هم اشتباه کرد و این مشکل هم با درایت مدیرت شهری برطرف شد.

بعد از حمله به پمپ بنزین ها سامانه شهرداری هک شد

قبل از هک سامانه شهرداری، سیستم پمپ‌بنزین‌ها هم هک شد و البته با تدابیر لازم این مشکل برطرف و دوباره خدمت‌رسانی به مردم انجام شد. مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران گفت: حملات سایبری در لیست خطرات جهانی رتبه پنجم را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حمله سایبری به برخی تأسیسات از جمله پمپ‌بنزین‌ها را داشتیم و پس از آن هم حمله به سامانه شهرداری تهران صورت گرفت که البته موضوع برطرف شد.

بعد از ماه‌ها که از موضوع هک سامانه شهرداری گذشت نامه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه شهرداری قبل از هک از موضوع مطلع بوده است.

حمله گسترده در خردادماه با هدف از بین بردن همه زیرساخت‌ها انجام شد

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این باره گفت: در موضوع حمله سایبری بررسی‌های دقیق فنی نشان داد که از گذشته سرمایه‌گذاری‌های ویژه‌ای بر روی این موضوع و برای زمینه‌چینی حمله به زیرساخت‌های فنی شهرداری تهران انجام داده بودند.

شهردار تهران تأکید کرد: طبق گزارش تیم فنی شهرداری تهران، از ابتدای سال یک کار پیچیده بر روی حوزه سایبری و زیرساخت‌های شهرداری انجام شده بود و نهایتاً این اقدام منجر به حمله گسترده در خردادماه سال جاری با هدف از بین بردن همه زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شد.

موضوع نامه مربوط به دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری یکی از مدیران

وی در خصوص نامه منتشره درباره هک شهرداری تهران گفت: پس از گزارش رسانه‌ها این نامه‌ها را دیده‌ام و با وجود مشخص بودن موضوع، پیگیری مجدد در این باره انجام شد. موضوع این نامه مربوط به دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری یکی از مدیران در یکی از سامانه‌های اداری بود که به صورت طبیعی با تغییر و بازنشانی کلمه عبور توسط پشتیبانی فنی مشکل برطرف شده بود.

شهردار تهران بیان کرد: موضوع دسترسی‌های غیرمجاز، فراموشی کلمه عبور، در اختیار قرار دادن کلمه عبور به غیر و از این دست موارد در همه سامانه‌های فناوری اطلاعات رخ می‌دهد و در هیچ کجا این به معنی هک سامانه نیست. اتفاقا موضوع این نامه و واکنش مجموعه فنی به آن نشان‌دهنده دقت‌نظر همکاران ما در رعایت موارد امنیتی و حساسیت نسبت به هرگونه تغییر غیرطبیعی در سامانه‌هاست.

یکی از دلایل این حمله سایبری، آثار خوب مدیریت شهری در خدمت‌رسانی به مردم بود که دشمنان را نگران کرده بود.

پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران در خصوص هک سامانه شهرداری تهران گفت: موضوعی روشنی است. از زمان‌های قبل برای این اتفاق برنامه‌ریزی شده است که البته شهرداری تهران مشکل را برطرف کرد.

دشمن روی موضوعات خدماتی دست گذاشته است تا باعث نارضایتی شود

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این موضوع که اقدامات لازم برای مقابله با این هک در شهرداری تهران صورت گرفت، تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دشمن روی موضوعات خدماتی دست گذاشته است تا باعث نارضایتی شود و با تمام قدرت حمله کرده‌اند.

سروری تصریح کرد: فکر می‌کنم یکی از دلایل این حمله، آثار خوب مدیریت شهری در خدمت‌رسانی به مردم بود که آنها را نگران کرده بود. تجلی کارآمدی در مدیریت شهری مشخص است و مردم هم از خدمات ارائه‌شده رضایت داشتند.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این حمله به صورت فنی، حرفه‌ای و سراسری صورت گرفت و شهرداری تهران هم با قدرت بالا با آن مقابله و حمله دشمن را خنثی کرد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران معتقد بودند که برنامه‌ریزی از سوی موساد ، منافقین و همه ضدانقلاب‌ها در راستای هک شهرداری تهران صورت گرفت. مخالفان از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند که سیستم شهرداری و نقاط دیگر را هک کنند.

با همکاری دوستان، برنامه دشمن از حیظ انتفاع خارج شد

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در این باره می گوید: قدرت و تسلطی که در شهرداری وجود داشت و با همکاری دوستان، برنامه دشمن از حیظ انتفاع خارج شد.سیستم شهرداری آسیب‌هایی دید اما مشکلات برطرف شد.

وی‌ ادامه داد: تمام دشمنان انقلاب از قبل برنامه ریزی کرده بودند که سیستم شهرداری و سایر بخش‌ها را در آستانه سالگرد ارتحال امام فشل کنند اما به دلیل پاکی خون شهدای ۱۵ خرداد برنامه‌هایشان موفق نبود.

براساس این گزارش، در خردادماه سال جاری سامانه شهرداری تهران مورد حمله سایبری قرار گرفت. نیروهای فنی اقدام به رفع مشکل کردند. موضوعات متعددی در این زمینه مطرح شد. بعد از چند ماه نامه ای منتشر شدکه شهرداری از قبل در جریان این موضوع بوده است و شهردار تهران هم در این زمینه توضیحاتی داد و تاکید کرد ،اتفاقا موضوع این نامه و واکنش مجموعه فنی به آن نشان‌دهنده دقت‌نظر همکاران ما در رعایت موارد امنیتی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
خداییش به عنوان کارشناس آی تی با 23 سال سابقه نفهمیدم محتوای گزارش ربطش با بحث تخصصی هک چیه؟
مملکت خوابیده اون وقت میگید خنثی شد؟ یعنی انقدر براشون مردم بی اهمیتن که حتی وقتی سرویسای شهری مختل میشن، میگن چیزی نشد؛ دشمن شکست خورد!
دلیل اینکه هنوز سایت بهشت زهراء فعال نیست چیست چرا کسی درباره آن حرف نمیزند ومطلبی نمیگوید نکند که قبور نیز هدف هکر ها قرار گرفته اند اسرارشان لو برود .توجیح برای چیست رک وراست بگو موضوع چیست .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل