بازدید 32973
طالبان زیر قول و قرارش زد

محرومیت دریاچه هامون از حقابه‌اش با انحراف دوباره هیرمند از مسیر طبیعی! / معاون رئیس جمهور: خلف وعده افغانستان را از طریق سازمان‌های بین المللی پیگیری می‌‎کنیم

وضعیتی عجیب که انتظار می‌رفت امسال تغییر کند چراکه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اعلام کرده بود طالبان در توافقی با کشورمان قول داده اند که «قطره‌ای آب به سمت گود زره که منطقه‌ای لم یزرع است جاری نشود.» قول و وعده‌ای که حالا تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد، محقق نشده است تا نه تنها وخیم‌ترین روز‌های هامون تداوم داشته باشد، که خطر شکل گیری کانون گرد و غبار‌های آسیب زا، سه کشور را تهدید کند.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸ 03 September 2022

محرومیت دریاچه هامون از حقابه‌اش با انحراف دوباره هیرمند از مسیر طبیعی! / معاون رئیس جمهور: خلف وعده افغانستان را از طریق سازمان‌های بین المللی پیگیری می‌‎کنیمدر شرایطی که دولت طالبان وعده داده بود به تعهداتش در خصوص حقابه دریاچه و تالاب هامون عمل خواهد کرد، شواهد  حکایت از خلف وعده ایشان و سرازیر شدن آب به مسیر غیرطبیعی دارد!


به گزارش «تابناک»؛ ایران و افغانستان به رغم قرابت‌های فراوانی که با یکدیگر داشته و دارند، از دیرباز بر سر برخی مسائل اختلافاتی داشته اند که یکی از مهم‌ترین هایش، مساله هامون است؛ هفتمین تالاب بین المللی جهان که شامل سه دریاچه نزدیک به هم به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیلمند است که همه تحت عنوان دریاچه هامون شناخته می‌شوند و حتی در سرگرمی‌های جدولی و بازی با اعداد، مساحت آن‌ها با هم جمع زده می‌شود تا این گونه دریاچه هامون سومین دریاچه کشورمان بعد از دریاچه‌های خزر و ارومیه لقب گیرد.


محرومیت دریاچه هامون از حقابه‌اش با انحراف دوباره هیرمند از مسیر طبیعی! / معاون رئیس جمهور: خلف وعده افغانستان را از طریق سازمان‌های بین المللی پیگیری می‌‎کنیمالبته همین که نام دریاچه ارومیه بیاید، کافی‌ است تا یاد مصائب و مشکلات و بحران رو به گسترش آبی در کشورمان بیفتیم، اما وقتی پای هامون به میان می‌آید، نگرانی‌ها وسیع‌تر هم می‌شود، چون این تالاب در پایین دست حوضه آبریزی قرار دارد که منابع تغذیه آن در خاک کشورمان نیست و عمده‌ترین منبع آب آن، رود هیرمند است که در افغانستان جریان دارد؛ رودی پر آب که باید در آخر مسیرش به هامون‌ها بریزد، اما نمی‌ریزد چراکه سد‌های عظیمی روی آن احداث شده است!


احتمالا نام سد کمال خان به گوشتان آشناست و حتی درباره سد دیگری که همسایه شرقی در تلاش است روی هیرمند احداث نماید و کمال خان در قیاس با آن، بسیار کوچک است هم شنیده اید و چه بسا در سایه بحران‌های آبی، درباره مذاکرات طولانی مدت میان ایران و افغانستان در خصوص حقابه هیرمند و هامون اطلاعاتی داشته باشید و بدانید که رعایت یا عدم رعایت آن، همواره میان مقامات دو کشور محل بحث بوده است، اما سوای همه اینها، بلای دیگری هم هامون را تهدید کرده که نسبتا تازه‌تر است.


درباره تلاش افغانستانی‌ها برای انحراف هیرمند از خط سیر طبیعی و ثقلی اش سخن می‌گوییم که چندسالی است در دستور کار مقامات کشور همسایه قرار گرفته و به رغم مذاکرات صورت گرفته و وعده دولت طالبان مبنی بر توقفش، امسال نیز بروز و نمود یافته و اجرایی شده است؛ اینکه افغان‌ها ترجیح داده اند مسیر طبیعی هیرمند را دستکاری کنند به گونه‌ای که آب به جای رسیدن به سه هامون، روانه «گودزره» شود که شوره زاری در پایین دست تالاب است و در خاک افغانستان واقع شده.


گودزره جایی است که از دیرباز وقتی هیرمند به تالاب هامون می‌رسید و به ترتیب هامون پوزک، هامون صابری و بعد هامون هیرمند (هلمند) را پر می‌کرد، سرریز آن به گودزره سرازیر می‌شد. نقطه پایان هیرمند پرآب که حالا چندسالی است با حفر زمین در بالادست هامون ها، محل سرازیر شدن آبی شده که حقابه دریاچه‌ها و تالاب بین المللی هامون است. تالابی که زیست مردم و جانداران بسیاری به آن وابسته بوده و هست، اما حالا نابود شده و به جای تلاش برای حفظ باقیمانده حیات در آن و پیرامونش، دستمایه سیاست‌های نادرست شده است.

محرومیت دریاچه هامون از حقابه‌اش با انحراف دوباره هیرمند از مسیر طبیعی! / معاون رئیس جمهور: خلف وعده افغانستان را از طریق سازمان‌های بین المللی پیگیری می‌‎کنیم
نکته قابل تامل، اما آنجاست که یک سوم تالاب در خاک افغانستان واقع است و با انحراف آب رود از مسیر طبیعی اش، زندگی افغانستانی‌های مجاور این تالاب هم دستخوش بلایایی شده است، اما نه آن مصیبت‌ها و نه بلای عظیم تری که بر سر ساکنان پیرامون تالاب در خاک کشورمان آمده، موجب نشده که مقامات افغانستان دست از کار نادرست خود بکشند و به پرداخت حقابه هامون ـ که در چندین معاهده پذیرفته اند ـ عمل کنند؛ حقابه‌ای که البته بحث در خصوص میزان آن و شکل رهاسازی اش به تالاب از قبل هم حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشته است.


وضعیتی عجیب که انتظار می‌رفت امسال تغییر کند چراکه علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اعلام کرده بود طالبان در توافقی با کشورمان قول داده اند که «قطره‌ای آب به سمت گود زره که منطقه‌ای لم یزرع است جاری نشود»؛ قول و وعده‌ای که حالا تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد محقق نشده است تا نه تنها وخیم‌ترین روز‌های هامون تداوم داشته باشد، که خطر شکل گیری گرد و غبار‌های آسیب زا، ایران و افغانستان و حتی پاکستان را در محدوده‌ای وسیع با کانون تالاب هامون تهدید کند و به شکل گیری بحران‌های انسانی منجر شود.


ماجرا زمانی تامل برانگیز‌تر می‌شود که فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در پاسخ به سوالی در این خصوص، از قول افغانستانی‌ها گفته که «این اتفاق غیرعمدی و به دلیل وجود نقص در سازه انحرافی سد کمالخان رخ داده و قرار شده است که دولت طالبان نقص این سازه را به گونه‌ای برطرف کند که دیگر آب به طرف شوره زار منحرف نشود»، در حالی که به نظر می‌رسید با مذاکرات صورت گرفته بین مقامات دو کشور، تدابیر لازم برای رسیدن حقابه هامون به تالاب فراهم آید که مهم ترینش، انسداد راه‌های انحرافی دایر شده در افغانستان برای هدایت آب هیرمند به گودزره بوده است.


اتفاقی که از دید مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان معنایی متفاوت دارد و باید به شکل متفاوتی با آن برخورد کرد به این صورت که علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان از آن با عنوان «خلف وعده طرف افغان برای تخصیص حقابه هامون» یاد می‌کند و تاکید دارد: «وقتی طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد ما هم از طریق سازمان‌های بین المللی برای دریافت حقابه هامون اقدام خواهیم کرد.»

محرومیت دریاچه هامون از حقابه‌اش با انحراف دوباره هیرمند از مسیر طبیعی! / معاون رئیس جمهور: خلف وعده افغانستان را از طریق سازمان‌های بین المللی پیگیری می‌‎کنیم

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۷۳
کجاست آقای عبدالهیان که می گفت حق آبه ایران را تا آخرین قطره آن می گیرد؟؟؟؟؟؟
هنوز کجایش را دیدید!!؟؟بگذارید طالبان قدرت بگیرند؟
طالبان مستقیم از لندن دستور می گیره بعد شما می خواهید به دادگاه هایی که در همان غرب است شکایت کنید . یا مشت بزن یا منتظر سیلی باش . قانون دنیا .‌
اینکه طالبان (نه دولت افغانستان) زیر قولش بزند عجیب نیست، عجیب نظر مدیر جمهوری اسلامی است... برادر بزرگوار، مدیر دانا و کاربلد از طریق سازمان های بین المللی... واقعا نظر شما همینه یا فقط گفتین که چیزی گفته باشین.
راه حل اخراج افغان هاست.
اگر جواب نداد چند تا موشک هم به سمت شرق.
اینهمه مهاجر افغان ایران ریختن به اندازه نیاز ابی این افاغنه هم اب بازکنن
هنوز باور ندارید طالبان را دشمنان ایران سر کار آورده اند....آخه چند بار باید تجربه کنید
عیب نداره، حداقل آمریکا دیگه در افغانستان حضور ندارد و طالبان بهتر از آمریکاست. واقعا زرشک!
الان حدود ۱۰ میلیون افغانی در ایران هستند و از آب شرب و یارانه های مختلف استفاده می کنند، حالا چرا افغانستان از دادن حقابه هامون خودداری می کند ؟؟؟؟؟؟؟
خدا بداد مردم اطراف تالاب هامون برسد.
حقابه و خلف وعده طالبان !
-----------
آب كه هيچي ! باور بفرما اگر در آينده نزديك طالبان بتواند روي پاي خود بايستد و وجهه اي به هم بزند ،
در اولين فرصت داعش و القاعده و بوكوحرام و امثالهم را به دور خود جمع خواهد كرد و با ايران شيعي مذهب در خواهند افتاد ! اين ها براي ما دوست نخواهند شد !... خطر بالقوه آينده !
هنوز هم از طالبان حمایت میکنید؟
حمایت کنید تا ببینید اخرش چی میشه
مگر سازمان ملل حکومت طالبان را به رسمیت شناخته؟؟؟
سد کمال خان رو منهدم کنیم، اگه زرزر زیادی کردن کل امارت کفر رو منهدم کنیم، سپاه و لشگر فاطمیون کجان؟
اقدام نظامی انجام دهند وطالبان را سر جایش بنشانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
نادر 5 ساله از تهران
سالهاست دادن تو کشور ما پول درمیارن و هر غلطی میخوان میکنن اینم آخرش همشونو بریزید بیرون مرزهارو هم کامل ببندید تا جونشون بالا بیاد
حالا هی میلیونها افعانیو بیارید تو ایران نگهدارید که مفت مفت بخورن کارگر ایرانیو بیکار بکنن یارانه ملتو بخورن گرانی و نا امنی ایجاد بکنند اخرشم حق خودمونو ندن.
این طالباح همون کسانی هستند که سرانش توایران بودن حالا برا خودتون شاخ شدند
بعله یارانه نان و آب و بنزین و مدرسه و.... را به برادران دروغین تان بدهید تا آنها هم آب را هم از شما دریغ کنند
نیاز نیست بری سازمانهای بین المللی
فقط نصف افغانیهای مقیم ایران اخراج کنید ببین چجوری میفتن به التماس
دو تا نقطه زن دواشه نه صحبت ....این اشغالها رو باید با خاک یکی کرد
با این قوم حالا حالاها برنامه ها داریم.تازه اولشه.برادران جنبش اصیل منطقه با آن سرعت و بیخود کشوری به بزرگی افغانستان را از آمریکا تحویل نگرفتند.
از طالبان به سازمان ملل شکایت کنیم....مرد حسابی دنیا دولت طالبان رو به رسمیت نشناخته..شکایت چی....کشک جی
واقعیت اینه که تا قدرت نظامی و اقتصادی نداشته باشید در دنیا کسی به شما احترام نمیذاره
بهتره با نشان دادن چنگ و دندان مقامات افغان رو مجاب به دادن حقابه بکنیم و اگر نشد سدهای احداث شده رو ویران کنیم
بجای عجز و لابه طالبان مانند اردوغان قوی حرکت کنید افغانها بیشتر از حقابه هیرمند در ایران آب مصرفرمی کنند از فردا هر روز ده هزار نفرشان را بر سر طالبان آوار کنید ببرند
آیا گفتن این کلمات قلمبه برای هامون حق آبه شد آیا شما یک بار مستقیما در باره حق آبه با طرف افغانی وارد گفتگو شدید یا موقع خداحافظی یادتون آمده سیستان ورودشان ایی هم هست واینجا مردمانی هستند که چرخه زندگیشون با آب همین دریاچه ورودشان می‌چرخد یا فقط در رسانه ها در ایران حرف می‌زنید بلند شوید یک دفعه هم که شده مشکل آب وجود زره وشوره زار وکم آبی وانتقال آب از خلیج فارس وحفر چاه ژرف دکتر دهمرده وحید ومیل بودجه کشور را رها ومشکل حق آبه را برا سیستان مرتفع کنید
مگر طالبان شما باید قبول داشته باشین مگر طالبان کی هست که شما به بین الملل ازش شکایت کنید طالبان یه گروه هست نه کشور اینقدر بها ندین به اینها وگرنه دیگه نمیتونین جلوی اینها بگیرین با یه گوش مالی ساده باید طالبان حساب خودش بکندکه پاش از گلیمش بیشتر دارز نکند
مگه طالبان را سازمانهای بین المللی را به رسمیت میشناسند؟! یا اونا اطاعت می کنن از بین الملل؟!!
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
ما که شناختیم البته غیر رسمی
این پیام را جان مادرن بفرست برای انهایی که فکر می کنند راه مسالمت آمیز راه خل هیرمند است
تا این جانورهای طالبانی جون نگرفتند سد را بترکونید بعدا پیشمان خواهی شد . هرات را برای طالبان ناامن کنید انها را از مرزهای ایران فرسنگ ها دور کنیذ
چاپ که نمیکنی چه فایده نظربدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
آی راست گفتی گه جانم بفدایت
محمود افغان نیز طالب بود؟
کشور ایران که در قبال افغانستان یک ابر قدرت میباشد وسوخت افغانستان بخشی از برق و مواد غذایی ومصالح ساختمانی واهن الات از ایران تامین میشود چرا ایران تحریم نمی کند متاسفانه از ماست که برماست دولت به همان چندر غاز سوذ فکر میکند واصلا بفکر مردم سیستان نیست والا چند موشک بزنید له سد کمالخان تا حساب دست افغانی ها بیفتد
چاپ که نمیکنی چه فایده نظربدیم
این با فشار سعودی غربی انجام میشود.. همسایه نمک نشناس ما باید کمی فکر کند ولی بس بدبخت و حقیر است مغز ندارد..چوب خدا صدا ندارد
اگر نمیتوانیم حق آبه را بر اساس پیمان 1351 برقرار کنیم، یا باید از زور و قوه قهریه استفاده کنیم ، یا در ازای آّب به افغانها نفت بدهیم. اما نمیشود مردم سیستان را از زندگی محروم نمود و شاهد برهوت شدن سیستان و مهاجرت جمعی مردمانش شد
شما از رژیمی که آن را شناسایی سیاسی نکرده اید انتظار همکاری دارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
چرا مسوولین از آب های ژرف عمقی استفاده نمیکنند کمی از کمک های مالی ایران به بقیه کم بشه و صرف آب سیستان شود اخه یا باید قوی باشی تا همسایه حرف شما را گوش بده یا بی نیاز
تنها راهش این است که سوخت و مواد غذایی از مرزهای ایران برایشان ببندید آنوقت حساب دستشان میاد
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
گل گفتی!
افغانی مظلوم نما گرگ صفت
حالا شما هی برادری کنید.اینم جوابش
ایران باید هر سدی که زده میشود بمب باران کند و دریچه سد را به رودخانه هیرمند منفجر کند
تا شما باشید به طالبان دل ببندید
افغان هاى داخل ايران را به افغان برگردانيد
غنى ميگفت اب در برابر نفت
افغان ها ادمهاى بي گذشتى هستند معامله رو در رو با اين مردمان مشكل است
از ظواهر امر چنین بر می آید که ایران قادر بر مجاب کردن طاالبان به رعایت حق آبه اش نباشد و اهرم فشاری هم ندارد، چون خیلی صحبتهای تکراری طولانی شده
راهی جز انفجار سد برای بقا مردم سیستان نداریم شگ نکنین
طالبانی که دردنیا مشروعیت ندارد سازمان ملل نمیتواند برایش حکم صادر کند بهتراست محدودیت های جدی اعمال شود واز برادران افغانی ساکن درایران سالانه ۵ملیون تومن به عنوان حقابه طلب شود درصورت نپرداختن اخراج شوند یااینکه سفیر شان را اخراج کنید درنهایت ما به امریکاباج ندادیم اینها که عددی نیستند
روزنامه کیهان مدافع طالبان وشخص شریعتمداری کجاست با آن تفسیرهای الکی الان خفقان گرفته
چطور ایران حق داره راه رودهای وارد شده به عراق رو ببنده اما طالبان نه؟

چرا همیشه ما طلبکاریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
ترکیه راه اب را بسته نه ایران
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
چرا چرند میگی کدوم آب ورودی به عراق رو بستیم؟ اصلا مگه آبی هم داریم که ببندیم!؟؟
آقای شریعتمداری کیهان را بفرستید دو ساعته درستش میکنه خیلی با طالبان دوست هست اینقدری که ایشان از امدن طالب ها خوشحال بود خود طالبان خوشحال نبودند
طالبان فرزند شیطان هستند
وعده میدهند و خلف وعده میکنند.
چقدر باید ساده لوح باشید که به گفته های طالبان اعتماد میکنید.
عجب وزیری داشتیم که در بوق و کرنا میکرد درست شد

پس چی شد
آخی. بگید رئیس دولت مردمی و انقلابی ی تلفن بزنه و دستور بده. همونجوری که سیل واکسن اومد و قیمت ها ارزان شد و ... طالبان حتما حقابه خودش رو هم به ما میده.
برای ما مهم اینه که بینی آمریکا را به خاک بمالیم .وگرنه این کشورها که عددی نیستند....
سد کمال خان رو با موشک نابودش کنید
سد کمال خان رو با موشک نابودش کنید
پیگیری از سازمانهای بین المللی سالها زمان میبره و معلوم نیست نتیجه بده. بهتره این همه افغانی که تو ایران مشکلات مختلف اقتصادی او اجتماعی و فرهنگی و حتی امنیتی برای کشور درست کردند را اخراج کنند تا اونها بفهمند چقدر برای ایران هزینه داشتند.
یکبار که این طالبان حسابی تنبیه بشن برای همیشه این مشکل حل میشه
کجای دنیا چند ملیون اتباع کشور دیگه بدون مجوز و غیر قانونی در کشور میزبان کار و زندگی میکنن؟خیلیاشون دست به جرائمی میزنند و براحتی تغییر مکان میدند. چرا مسئولین برای اخراج اینها کاری نمیکنند؟ یک عده تا صحبت میشه میگن نژاد پرستی نکنید. در صورتیکه این نژاد پرستی نیست و نظم و قانونه که در همه کشورهای دنیا وجود داره
باید سد کمال خان با بمب سد شکن نابود کنیم. طالبان توان احداث مجدد آن را ندارد.
اقا طالبان زبان زور فقط میفهمه یعنی انقدر خوشحالید که حق ابه شما رو بده
فقط باید تحت فشار بزارید با گفتگو کردن اینهمه هزینه کردن هیئت رفتن اونجا کار درست نمیشه
اقای وزیر نیرو گفت میرم افغانستان درست می کنم پس چی شد
طالبان دست نشانده آمریکاست که تهدیدی برای ایران از هر لحاظ است. آمریکا یک ابرقدرت هیچ موقع افغانستان را رها نکرده بلکه گروه طالبان حافظ منافع و مجری سیاست‌های ایران در مرزهای شرقی کشور ماست.
آب که سربالا برود قورباغه هم ابوعطا می خواند. فقط طالبان را کم داشتیم.
چیزی نگویید . حسین شریعتمداری ناراحت می شود. جنبش اصیل طالبان است دیگر
بهترین اهرم فشار اخراج اتباع افغانیه بعد ببینید باز این جووری جفتک میندازند
تجربه ثابت کرده از این همسایه ناخلف ما یعنی افغانستان جز گرفتاری ،فقر ،ارسال بچه کار برای دریافت کمک از موسسات خیریه در عین دارایی، وحالا گرفتن حق شهروندی برای افغانهای ایران اومده واشغال کارها وخونه و زمین‌های ایران چیز دیگه ای در نمیاد.وای بر هرکسی اینارو به ایران راه داد .آفرین برکشورهایی که از همون اول جلو افغانی هارو میگیرن چون میدونند افغان هرجا بره دیگه میشه مال پدریش وترک نمیکنه
یکی از مسئولین این مملکت به آنها بگه اقلا به اندازه چند میلیون هموطن افغانی تان که به ایران مشرف شده اند آب بدید
اینقدر آدم بی چشم و رو
آن مدیران پرمدعای این دولت الان دیگه صدایی ازشون شنیده نمیشه، گوش فلک کر شده بود از تبلیغات شون که حق آبه مون رو گرفتیم، ملت هم متوجه نمیشدند که آب سر ریز سد از سر ناچاری به روی ایران باز شد که همون هم سیل و خسارت درست کرد. خدا دست تزویر کننده های روزگار رو برملا کرد
بیش از ده میلیون افغانی خطرناک بالقوه در ایران کمین کردند خدا فقط رحم کند منسولین که در خواب خوش هستند
طالبان یهودیانی هستند با لباس اسلام!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر