بازدید 37447

فواید خوابیدن روی زمین را بشناسید

بر خلاف تصور بسیاری از مردم، خوابیدن بر روی زمین سفت می‌تواند مشکلات اسکلتی_ عضلانی را کمتر کند.
کد خبر: ۱۱۳۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱ 02 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل ا زباشگاه خبرنگاران جوان، اگر در سفر یک روزه تفریحی هستید یا تشک ندارید، خوابیدن روی زمین گزینه معقولی است. با این حال، شاید در حالت عادی از این کار اجتناب کنید. بله، چه کسی دوست دارد دراز کشیدن خواب روی تشک نرم و راحت را به خوابیدن روی زمین فدا کند. قطعا هیچ کس دوست ندارد. اما در این مطلب ما می‌خواهیم به شما در مورد فوایدی بگوییم که حتی برای یک بار شما را تشویق می‌کند تا روی زمین خوابیدن را امتحان کنید. ادامه مطلب را بخوانید!

خوابیدن روی تشک یک پدیده نسبتا جدید است. اجداد ما همیشه روی درختان یا روی زمین خوابیده اند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که در جنگل‌ها یا در فرهنگ‌های بدوی زندگی می‌کنند، نسبت به بسیاری از ما در جوامع مدرن، مشکلات اسکلتی – عضلانی کمتری دارند.

فواید خوابیدن روی زمین چیست؟

کاهش کمردرد

خوابیدن روی زمین کمردرد را کاهش می‌دهد. خوابیدن روی زمین می‌تواند برای ستون فقرات شما مفید باشد. شما تشک نرمی ندارید که بدن تان را در بر بگیرید، بنابراین ستون فقرات شما این فرصت را پیدا می‌کند با زمین تماس مستقیم داشته باشد. همچنین هنگامی که روی زمین خوابیده اید، آگاهی شما از وضعیت بدن تان بیشتر می‌شود و تجربه جدیدی خواهید داشت. اما مراقب وضعیت خوابیدن خود روی زمین باشید، خوابیدن به پشت بهترین حالت خوابیدن است. خوابیدن به پهلو سبب می‌شود که خم کننده‌های مفصل‌های ران (لگن) و ماهیچه همسترینگ شما به مرور زمان سفت شوند و منجر به ایجاد درد می‌شود.

کمک به بهبود وضعیت بدنی

خوابیدن روی زمین همچنین می‌تواند وضعیت بدن را بهبود بخشد. کمر، گردن و سر شما را در یک راستا قرار می‌دهد؛ و سبب اصلاح وضعیت بدنی شما می‌شود. از آن جایی که به تسکین کمردرد کمک می‌کند، به وضعیت بهتر بدن نیز کمک می‌کند. زیرا کمر درد یکی از دلایل و نشانه‌های است که نشان می‌دهد افراد در وضعیت بدنی نامناسب قرار دارند.

درمان بی خوابی

بستر نامناسب برای خوابیدن یکی از دلایل اصلی بی خوابی است. مجبورید تمام شب پهلو به پهلو شوید و فردای آن با احساس گیجی و بی خوابی از تخت برخیزید. اگر تشک شما سبب ایجاد این اختلال است، خوابیدن روی زمین می‌تواند راه حلی موثر باشد. شاید، در ابتدا کمی ناراحت باشید، اما هنگامی که بدن شما به آن عادت کنید، بهترین انتخاب خواهد بود.

جلوگیری از گرمای بیش از حد

گرمای بیش از حد بدن یک مشکل رایج است، بیشتر زمانی احساس گرمای شدید می‌کنید که روی یک تشک نامناسب خوابیده باشید. روی یک تشک بد می‌خوابید. گرمای خارج شده از بدن در طول خواب می‌تواند در لایه‌های تشک به دام بیفتد. همین امر سبب گرم شدن سطح تشک شده و منجر به گرما بدن شما می‌شود. در نهایت سبب اختلال در خواب شود. اما وقتی روی زمین می‌خوابید، هیچ ماده‌ای وجود ندارد که گرمای دفع شده بدن را به خود گرفته و دوباره به بدن شما منتقل کند. به همین دلیل این روش از گرمای بیش از حد جلوگیری می‌کند.

چگونه خوابیدن روی زمین را راحت‌تر کنیم؟

آماده سازی ذهنی

در اوایل خوابیدن روی زمین سخت است و سبب ناراحتی شما می‌شود، پس انتظار احساس ناراحتی را داشته باشید. ممکن است بدن شما کمی درد کند، زیرا در حال تطبیق با سطح جدید و روش جدید می‌باشد.

سطح مناسبی انتخاب کنید

خوابیدن روی زمین به معنای خوابیدن مستقیم روی زمین نیست. می‌توانید از مواد متعددی برای نرم کردن سطحی که می‌خوابید، بدون این که مزایای آن را از بین برود را استفاده کنید. می‌توانید از تاتامی استفاده کنید، حصیری که ژاپنی‌ها بیش از هزار سال است از آن استفاده می‌کنند. یا از یک تشک یوگا ساده استفاده کنید.

در انتخاب بالش دقت کنید

از بالش‌های ضخیم استفاده نکنید. می‌توانید از یک بالش نازک استفاده کنید که فقط کمی سر تان بالاتر از باقی بدن تان قرار گیرد. یا حتی می‌توانید بازوی خود را زیر سرتان قرار دهید. استفاده از بالش برای بالا نگه داشتن سر، فقط برای راحتی شما، راه حلی نیست، تنها فایده‌ای ندارد بلکه صبح با گردن درد از خواب بیدار خواهید شد. حتی می‌توانید در صورت لزوم یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید (اگر به پشت می‌خوابید).

موقعیت مناسب بدنی را برای خواب انتخاب کنید

خوابیدن به پهلو، شکم یا حتی پشت، فواید بی شماری به همراه دارد. طرز خوابیدن تان مهم نیست، مهم این است که با چه شکل خوابیدن احساس راحتی بیشتری می‌کنید. برای فهمیدن این مورد روش‌های مختلف نحوه و شکل خوابیدن را امتحان کنید. آن وقت اگر دردی احساس نکردید و ستون فقرات تان در حالت درستی قرار می‌گرفت، یعنی حالت خوابیدن مناسبی را انتخاب کرده اید.

اگر به پهلو می‌خوابید، مطمئن شوید که گردنتان در راستای ستون فقرات قرار می‌گیرد، (می‌توانید از یک بالش نازک یا حتی بازوها برای این منظور استفاده کنید). اگر روی شکم می‌خوابید، مطمئن شوید که بالش خیلی بلند نیست (اگر بالش دارید)، زیرا این عمل منجر به درد گردن می‌شود.

فواید خوابیدن روی زمین

در حالی که خوابیدن روی زمین ممکن است بدوی و سخت به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای برای شما مفید باشد. همراه با بهبود وضعیت ستون فقرات، به کاهش کمردرد، بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از گرمای بیش از حد آن کمک می‌کند. استفاده از تشک تاتامی ژاپنی یا تشک یوگا همراه با وضعیت بدنی مناسب در نهایت به شما یک خواب آرام بخش هدیه می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان