بازدید 7319
۱

ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز غنی‌سازی می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز اعلام کرد که ایران با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ بیشتری در نطنز غنی‌سازی می‌ کند.
کد خبر: ۱۱۳۸۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷ 01 September 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که ایران در حال غنی سازی اورانیوم در نطنز با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ بیشتری است.

رویترز اعلام کرد که بر اساس گزارشی که از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست این خبرگزاری رسیده است، ایران غنی‌سازی اورانیوم را با دومین از ۳ آبشار- خوشه های- سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ که اخیراً در نطنز نصب شده است، آغاز کرده است.

براساس ادعای این خبرگزاری، مطابق با گزارش محرمانه ای که به دست کشورهای عضو رسیده است، مانند اولین مورد از این ۳ آبشار که هر کدام حداکثر ۱۷۴ دستگاه را شامل می شود، دومین (آبشار) در حال غنی سازی اورانیوم با خلوص شکافت پذیر تا ۵ درصد است؛ در حالیکه سومین (آبشار) با مواد هسته ای تغذیه نشده است.

در همین ارتباط، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش ۷ شهریور ماه خود از آغاز غنی سازی اورانیوم در یکی از ۳ آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ که اخیراً در نطنز نصب شده بود، خبر داد.

رویترز همچنین ادعا کرده بود که ایران به آژانس اطلاع داده است قصد دارد ۶ آبشار نسل دوم را در یک واحد عملیاتی جدید در تأسیسات غنی سازی سوخت نطنز نصب کند.

این ادعای رویترز در حالی صورت گرفت که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دهم مرداد در گفتگویی با اعلام اینکه دستور راه اندازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ جدید صادر شده است، گفت: این سانتریفیوژها از انواع ماشین های پیشرفته هستند و قبلاً هم این موضوع به اطلاع آژانس رسیده است. این کار در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما این ماشین ها را نصب کرده بودیم که از جمله آنها ۵۰۰ ماشین IR۶ است که شروع عملیات بهره برداری پروسه ۱۰ الی ۱۵ روزه است که امروز به آنها گاز تزریق می‌شود. در گذشته هم اقدامات متعددی صورت گرفته، به خصوص در ارتباط با رسیدن به یک هزار ماشین IR۶ که با این اقدام کاری که مجلس از ما خواسته بود برای راه‌اندازی یک هزار ماشین IR۶ و تزریق و بهره برداری از آن را به مرحله پایانی می‌رسانیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
تا کور بشی تو مامور اسرائیل و همه دشمنان سربلندی این وطن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم