بازدید 3340

رشد چشمگیر اهدای عضو طی ۳ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر اهدا و پیوند عضو در چهار ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و گفت: بر این اساس هم شاخص PMP با افزایش نسبت به سال‌های قبل، در سال ۱۴۰۱، ۱۲.۸ بوده است.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴ 12 August 2022

به گزارش «تابناک»، دکتر امیر حسام علیرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت اهدای عضو در کشور، گفت: براساس بررسی‌های آماری تعداد اهدا و پیوند عضو طی چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که با ایثارگری و اعلام رضایت خانواده‌های اهداکننده مرگ مغزی و همچنین فعالیت‌های شبانه روزی همکاران‌مان در وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحدهای شناسایی و فراهم‌آوری اعضای پیوندی در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۶ نفر به اهدای عضو رسیده‌اند. بر این اساس هم شاخص تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر یا PMP با افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های قبل در سال ۱۴۰۱، ۱۲.۸ بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در زمان مشابه درسال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، به ترتیب ۱۵۱و ۲۸۳ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیده‌اند و شاخص PMP یا تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵.۴ و ۱۰.۲ بوده است.

علیرضایی در عین حال گفت: تعداد ۶ انتقال هوایی ارگان حیاتی شامل قلب، کبد، کلیه و روده برای بیمارانی که حیات‌شان منوط به پیوند بوده، انجام شده است. خوشبختانه در حال حاضر این بیمارای به زندگی عادی خود بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰ درصدی اهدای عضو را شاهد بوده‌ایم، گفت: در عین حال تیرماه ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی اهدای عضو را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم. به طوری که در تیر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۹۱ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیده‌اند. در حالی که در تیر ماه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۴ و ۶۹ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیده‌اند.

علیرضایی گفت: امیدواریم این روند بیش از پیش ادامه یابد و با افزایش تعداد اهدا و پیوند شاهد نجات بیماران و جهش بزرگی در حوزه اهدای و پیوند عضو باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان