بازدید 3842

تمهیدات ویژه پلیس و هلال احمر برای سفر اربعین

سخنگوی فراجا درباره تمهیدات ویژه پلیس برای سفر به عتبات در ایام اربعین توضیح داد.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ 05 August 2022


به گزارش تابناک، سردار مهدی حاجیان سخنگوی فراجاگفت: افراد از طریق اپلیکیشن «پلیس من» می‌توانند به صورت غیرحضوری برای دریافت یا تعویض گذرنامه اقدام کنند.

سردار حاجیان همچنین به کاهش مدت زمان گذرنامه برای سفر به عتبات اشاره کرد و گفت: در خصوص اعتبار گذرنامه قبلاً روال این بود که گذرنامه‌ها ۶ ماه قبل از تاریخ انقضایشان باید تعویض می‌شدند. حالا برای تسهیل در تردد زائران تاریخ انقضای گذرنامه از ۶ ماه - فقط به مناسبت اربعین - به یک ماه تقلیل پیدا کرده است و تاریخ گذرنامه‌شان را از هنگامی که قصد خروج از کشور دارند تا زمانی که به کشور برمی‌گردند، اگر از یک ماه هم قبل از تاریخ انقضای گذرنامه‌شان باشد، موافقت می‌شود و نیازی به تعویض گذرنامه نیست.

سخنگوی فراجا خاطرنشان کرد: برای تسهیل در تردد زائران تاریخ انقضا گذرنامه را از ۶ ماه فقط برای اربعین به یک ماه تقلیل داده ایم.

سردار حاجیان همچنین درباره‌عدم مراجعه حضوری برای دریافت تا تعویض گذرنامه تصریح کرد: با استفاده از برنامه اپلیکیشن پلیس من این ظرفیت ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: افراد می‌توانند با بارگذاری اطلاعات‌شان پس از ورود به سامانه پلیس من اپلیکیشن و پس از اینکه احراز هویت شد روند صدور یا تعویض گذرنامه انجام می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا ادامه داد: همچنین مردم می‌توانند تمام مراحل را که توسط سامانه‌های هوشمند اتفاق می‌افتد ملاحظه کرده و در جریان سیر مراحل صدور قرار گیرند. همچنین اطلاع‌رسانی از طریق این سامانه مراحل انجام کار را ردیابی و پیگیری کنند.

به گفته سردار حاجیان پلیس آمادگی صدور روزانه ۱۰۰ هزار گذرنامه را در این ایام دارد.

وی با اشاره به تردد زائران به عتبات گفت: به طورکلی می‌توان گفت که روزانه بیش از هشت هزار نفر از مرزها برای اعزام به عتبات تردد دارند.

زائران اربعین تمدید یا تعویض گذرنامه‌ را به روزهای پایانی موکول نکنند
ستاد مرکزی اربعین نیز از زائران خواست تا تمدید و تعویض گذرنامه‌ها را به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند.

دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین در این باره گفت: در اربعین امسال همه مشتاقان زیارت امام حسین علیه‌السلام باید گذرنامه معتبر داشته باشند که اعتبار گذرنامه هم به معنای داشتن حداقل ۶ ماه زمان تا روز اعزام است؛ به طوری که اگر زائری قرار است ۲۰ شهریور به عراق اعزام شود، باید تاریخ انقضای گذرنامه‌اش از ۲۰ اسفند به بعد باشد.

امید کوثری افزود: البته معتبر بودن گذرنامه‌هایی که یک ماه تا تاریخ انقضای آن‌ها مانده نیز به طرف عراقی پیشنهاد شده است و در حال پیگیری هستیم که در صورت موافقت طرف عراقی اطلاع‌رسانی می‌شود.

دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه صدور گذرنامه جدید برای افراد نیازمند زمان براست، گفت: ما از زائران می‌خواهیم که برای سفر اربعین تمدید یا تعویض گذرنامه را به روزهای پایانی موکول نکنند. با این وجود، در صورتی که حجم درخواست گذرنامه‌ها برای اربعین بالا برود و اداره گذرنامه هم در روند صدور گذرنامه‌ها با مشکلی مواجه شود، قرار است به زائران گذرنامه ویژه اربعین داده شود تا با آن امکان تردد از مرزها را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زائران باید همه فرآیند صدور و تمدید گذرنامه را طی کنند، افزود: برگه گذرنامه اربعین به معنای آن نیست که زائران، دیگر نیازی به گذرنامه برای سفر اربعین ندارند. بلکه این برگه به جای گذرنامه فیزیکی دفترچه‌ای صادر و در یک برگه اطلاعات زائران درج می‌شود و آن‌ها می‌توانند با همراه داشتن آن به عراق سفر کنند و پس از بازگشت به کشور، گذرنامه اصلی خود را تحویل بگیرند.

دبیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین گفت: البته این اقدام در صورت بالا بودن تقاضای تمدید یا تعویض گذرنامه پیش‌بینی شده است و اگر حجم بالایی از درخواست‌ها به اداره گذرنامه برسد، برای جلوگیری از بروز مشکل و سهولت در تردد زائران، گذرنامه ویژه اربعین صادر خواهد شد و گذرنامه مدت‌دار افراد در زمان مناسب صادر و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

برنامه های هلال احمر برای سفر عتبات
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز درباره برنامه این جمعیت برای راهپیمایی اربعین گفت: برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده‌روی اربعین کارهای زیادی انجام شده و جلسات مفصلی با ستاد مرکزی اربعین برگزار شده است. ما در همه مرزها پوشش امدادی زائران را داریم و برای همه زائران از جمله ایرانی، پاکستانی، افغانستانی و زائران اهل جمهوری اذربایجان خدمت‌رسانی خواهیم کرد. وظیفه بهداشت و درمان آن‌ها نیز بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.

وی ادامه داد: در داخل کشور عراق هم بهداشت و سلامت هم امداد و نجات زائران به عهده جمعیت هلال احمر است. ما جلساتی با حشدالشعبی، وزارت بهداشت و درمان عراق، هلال احمر و سرکنسول در بغداد برگزار کردیم و برنامه‌ریزی مفصلی برای هم‌افزایی بهتر در رویداد اربعین داشتیم. قبل از عملیات اربعین نیز یک تمرین جدی با هم در عراق خواهیم داشت. نیروهای ما انتخاب شده‌اند و افراد مورد نیاز داوطلبانه ثبت‌نام کرده‌اند. متقاضی زیاد است و ما به صورت محدود از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تعداد قابل توجهی آمبولانس با مجوز کشور عراق هماهنگ شده و اتوبوس‌آمبولانس و چهار فروند بالگرد نیز کنار مرز آماده هستند، تصریح کرد: با ستاد نیروهای مسلح، ارتش و سپاه نیز هماهنگ کردیم تا دو فروند هواپیما به شکل بیمارستان در اختیار ما قرار دهند. دارو، تجهیزات و امکانات اولیه نیز تهیه و بسته‌بندی شده‌اند.

کولیوند اظهار کرد: از نقطه صفر مرزی به سمت ایران امکانات فوق‌العاده زیاد است اما در سمت مقابل وضعیت مناسب نیست. ما برنامه ریزی کردیم تا در زرباطیه که اولین نقطه صفر مرزی در مرز مهران محسوب می‌شود مرکز درمانی مجهزی تاسیس کنیم. با ستاد اربعین نیز هماهنگ هستیم تا موکب‌ها با ما همکاری کنند. ما در در شلمچه و چذابه نیز همینکار را کردیم. در این مسیر شانس ابتلا به گرمازدگی، کرونا و بیماری‌های گوارشی بالاست.

کولیوند ادامه داد: در عراق در هفت منقطه قرارگاه مرکزی مشخص شده که سفیر فرماندهی آن ها را به عهده دارد و نماینده هلال احمر نیز در آن‌ها حضور دارد. در طول مسیر از مرز تا شهر نجف پایگاه‌های امدادی و خدمات‌ درمانی بسته به تعداد آن‌ها و شلوغی راه وجود دارد. ما آن‌ها را نسبت به مراسم قبل از کرونا سه برابر کردیم. در نجف نیز در سه سطح بیمارستان، درمانگاه و چادر خدمات درمانی را ارائه می‌دهیم. در کوت نیز بیمارستان سیار تاسیس می‌کنیم و بین مسیر نجف تا کربلا هر صد ستون یک پایگاه و در اواسط آن بیمارستان سیار مجهزی وجود خواهد اشت.

وی اضافه کرد: چند نفر مسلط به زبان عربی در بیمارستان‌های مستقر شده‌اند تا مشکلات بیماران را منتقل کنند. بیمارستان امام علی(ع) در اربعین برای اولین‌بار فعالیت خود را شروع خواهد کرد. در کربلا به تعداد کافی درمانگاه و بیمارستان با کمک عتبه امام حسین (ع) وجود دارد و در کربلا، کاظمین، سامرا و امامزاده سید محمد نیز همی طور است.

کولیوند تصریح کرد: پیش از اعزام کنگره بین‌المللی یک روزه سلامت برگزار می‌شود و هر کس که اعزام خواهد شد در این کنگره هم اندیشی و کارگاه‌های آموزشی شرکت خواهد کرد. مراسم بدرقه نیز کنار حرم امام خمینی(ره) خواهد بود. همچنبن ما برای عموم مردم آموزش خواهیم داشت. محتوای ما آماده است و برای پیشگیری از گرمازدگی، آموزش رفتار، حرکات و ... برنامه داریم و کتاب هم نوشتیم. همچنین کلیپ‌های کوتاه به همراه آموزش‌های عمومی مهارتی و .. برای کارکنان و پزشکان و پرسداران نیز وجود دارد. ما در در تاسوعا و عاشورا نیز در حال توسعه کارها هستیم.

وی افزود: ما از نیروهای بخش خصوصی، وزارت بهداشت و نیروهای نظامی استفاده می‌کنیم و از بین این‌ها برخی انتخاب خواهند شد. همه داوطلبند و حق‌الزحمه‌ای نمی‌گیرند.

کولیوند درباره تفاوت مراسم حج و اربعین گفت: ما در حج مشخص می‌کنیم که زائر چه شرایطی داشته باشد. او را معاینه می‌کنیم و حمایت‌های مختلف در حمل‌ونقل، پرواز و ... انجام می‌شود؛ اما پیاده‌روی اربعین متفاوت است و هر کسی که دوست دارد، می‌آید. در این شرایط هر کس فکر می‌کند این فعالیت برای او سخت است و زحمت برای دیگران ایجاد می‌کند، مراعات کند. همچنین ما نگران گرمازدگی و بیماری‌های واگیر مانند وبا و کرونا و مشکلات گوارشی هستیم. این می‌تواند برای کودکان، افراد مسن و بیماران سخت باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اولین دغدغه ما تعیین تکلیف ۲۲ هزار عضو فعال امدادگر در پایگاه‌هاست که ۲۴۰ ساعت کار می‌کنند و کمترین دریافتی را دارند و بیمه مستمری نیز ندارند، اظهار کرد: اصلی‌ترین چالش معیشت آن‌هاست. چالش بعدی نوسازی لجستیک ماست. باید آمبولانس، خودرو، تجهیزات کوهستان و ساحل و بالگردهای ما از جمله بالگرد دید در شب، به‌روز شود. همچنین آموزش همگانی نیز با کمک دستگاه‌ها برای به حداقل رساندن خسارت در دستور کار است.

منبع: ایلنا، خبرگزاری صدا و سیما

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل