بازدید 14784
عبدالکاظم طالقانی چگونه از مجمع فوتبال اخراج شد؟

عزل آخرین مقصر پرونده ویلموتس طبق قانون

در بند 9 ماده 24 آمده است که رئیس هیئت «می‌تواند» تا برگزاری انتخابات به کار خود ادامه دهد، اما رئیس سابق هیئت فوتبال استان خوزستان با تغییر این واژه گفته است «به هر نحوی» وی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۳۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵ 04 August 2022

عبدالکاظم طالقانی آخرین بازمانده هیات رئیسه‌ای بود که عامل وضع موجود فوتبال ایران هستند. هیات رئیسه‌ای که جدا از اتفاقات ریز و درشتی که برای فوتبال رقم زدند، با یک پرونده بسیار مشهور و ننگین در جامعه فوتبال شناخته می‌شوند.

پرونده مارک ویلموتس که می‌توان گفت کمر فوتبال ایران را شکست و تبعات آنهم فقط برای فدراسیون فوتبال و تیم ملی نبود.

در خبری که سایت رسمی فدراسیون فوتبال درباره پایان حضور طالقانی در فوتبال منتشر کرده، آمده است:‌ «با توجه به اتمام دوره مسئولیت عبدالکاظم طالقانی رئیس سابق هیئت فوتبال استان خوزستان که در خرداد ماه سال جاری به پایان رسید، به پیشنهاد اداره کل ورزش و جوانان این استان و طی حکمی از سوی سیدمیرشاد ماجدی، عبدالعظیم آل‌کثیر مسئول سابق کمیته داوران هیئت فوتبال این استان به‌عنوان سرپرست هیئت فوتبال خوزستان انتخاب و منصوب شد».

عزل آخرین بازمانده مقصران پرونده ویلموتس طبق قانون

این در حالی است که طالقانی که حالا از سمت خود کنار رفته، به این مسئله اشاره دارد که عزل او از ریاست هیات فوتبال استان خوزستان طبق بند 9 ماده 23 آیین‌نامه هیئت‌های فوتبال استانی غیرقانونی بوده و او به این مورد اشاره دارد که «اگر دوره مسئولیت رئیس تمام شود، تا برگزاری انتخابات بعدی به هر نحوی وی فعالیت خود را ادامه می‌دهد تا انتخابات برگزار شود». البته چنین بندی در ماده 23 دیده نمی‌شود و این ماده هفت بند بیشتر ندارد. شاید اشاره رئیس سابق هیئت فوتبال استان خوزستان به بند 9 ماده 24 اساسنامه است که در آن آمده که «چنانچه بعد از پایان دوره چهار ساله، انتخابات بنا به هر دلیلی به تعویق بیفتد رئیس هیئت می‌تواند تا برگزاری مجمع انتخابات به کار خود ادامه دهد».

در صحبت‌های عبدالکاظم طالقانی و با رجوع به آیین‌نامه هیئت‌های فوتبال استانی چند مسئله قابل تأمل است. ابتدا اینکه رئیس سابق هیئت فوتبال استان خوزستان با سال‌ها فعالیت به‌عنوان رئیس هیئت، عضویت در مجمع فدراسیون فوتبال، سابقه حضور در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و داشتن پست ریاست هیئت‌های استانی، چگونه اشرافی به آیین‌نامه ندارد، آنهم آیین‌نامه‌ای که مستقیم با آن سر و کار داشته و براساس همان آیین‌نامه باید کار می‌کرده است؟ ابتدا اینکه ماده 23 بند 9 ندارد، چون این ماده فقط هفت بند دارد و مسئله بعدی، جابه‌جایی یک واژه بسیار مهم است.

در بند 9 ماده 24 آمده است که رئیس هیئت «می‌تواند» تا برگزاری انتخابات به کار خود ادامه دهد، اما رئیس سابق هیئت فوتبال استان خوزستان با تغییر این واژه گفته است «به هر نحوی» وی فعالیت خود را ادامه می‌دهد. از واژه «می‌تواند» تا «به هر نحوی» فاصله بسیار زیادی است که می‌تواند معنا و مفهوم جمله را تغییر دهد. به هر نحوی، یعنی هیچکس نمی‌تواند به رئیس هیئت دست بزند، اما می‌تواند به این معناست که امکان تغییر او و تعیین سرپرست وجود دارد. بنابراین باید به ماده 24 و بند 14 این آیین‌نامه استناد کرد که در این بند آمده است: «در صورت عزل و برکناری رئیس هیئت، با پیشنهاد مدیرکل ورزش و جوانان و با تأیید و ابلاغ ریاست فدراسیون فوتبال حداکثر شش ماه برای هیئت استان سرپرست تعیین می‌شود».

عزل آخرین بازمانده مقصران پرونده ویلموتس طبق قانون

یعنی کنار گذاشتن عبدالکاظم طالقانی از ریاست هیئت فوتبال استان خوزستان و سرپرستی عبدالعظیم آل‌کثیر تا زمان برگزاری انتخابات، با پیشنهاد اداره کل ورزش و جوانان این استان و با استناد به بند 14 ماده 24 صورت گرفته است. حالا سؤالی پیش می‌آید که چرا از خرداد ماه که دوره ریاست عبدالکاظم طالقانی در هیئت فوتبال استان خوزستان به اتمام رسید تا به امروز که دو ماه از آن گذشته، هیچ اراده‌ای برای برگزاری انتخابات وجود نداشته است؟ حالا هم که مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان به درستی و طبق قانون درخواست انتخاب سرپرست به جای طالقانی را داده و میرشاد ماجدی با آن موافقت کرده است، او به این اتفاق اعتراض دارد. اعتراضی که با بررسی آیین‌نامه و موارد قانونی قابل بررسی نیست، اما پرونده این افراد در ماجرای ویلموتس و اتفاقات بسیاری زیادی در فوتبال قابل بررسی است.

منبع:تسنیم

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان