عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

ورشکستگی برخی صنایع کشور با افزایش قیمت گاز مصرفی

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه از گوشه کنار خبر می‌رسد دولت به دنبال افزایش سقف نرخ خوراک گاز صنایع است، گفت: دولت اگر می‌خواهد در این رابطه تصمیمی بگیرد باید آن را در مجلس مطرح کند.
کد خبر: ۱۱۳۳۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ 03 August 2022

به گزارش بورس تابناک، علیرضا پاک فطرت در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در مورد احتمال افزایش قیمت گاز صنایع، اظهار کرد: دولت مقداری مجلس را در مسائل اقتصادی بازی نمی‌دهد در صورتی که موتور محرکه کشور در همه ابعاد توسعه، مجلس است.

افزایش قیمت گاز صنایع و پتروشیمی ها در راه است؟

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دولت کار‌هایی انجام می‌دهد که بعضی از آن‌ها به ضرر تولید است. دولت به دنبال کم کردن کسری بودجه اش است و دنبال این است که این کسری را از طریق بالا بردن هزینه‌های تولید در بخش صنعت بدست آورد، یکی از راه‌های این جبران افزایش قیمت گاز صنایع و پتروشیمی هاست.

 افزایش قیمت گاز صنایع و پتروشیمی چه بلایی سر این صنایع می آورد؟

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از پتروشیمی‌ها با این روش تعطیل می‌شوند وقتی قیمت گاز مصرفی شان یک مرتبه ده برابر شده است محصولات تولیدی نظیر اتانول را اگر بخواهند با همان قیمت قبل صادر کنند ضرر می‌کنند و به جای اینکه ضرر نکنند صادرات را متوقف می‌کنند. وقتی پتروشیمی‌ها ضرر کنند و به این حال و روز بیفتند وای به حال بقیه دستگاه‌ها و سیستم ها.
پاک فطرت تاکید کرد: دولت به جای اینکه به روش‌های مختلف به صنعت و تولید فشار بیاورد که کسری اش را جبران کند سعی کند در امورات اجرایی اش صرفه جویی کند. دولت ما نسبت به جمعیت مان بزرگ است. متاسفانه درآمد‌های مالیاتی را نیز صرف امور جاری می‌کند.
نماینده مردم شیراز در مجلس توضیح داد: با بالا رفتن قیمت گاز صنایع، صنایعی که برای بازار داخل هستند مثل فولاد و سیمان، چون مردم محکوم به خرید هستند راهی ندارند و می‌خرند. ما نمی‌توانیم فولاد را از خارج بخریم و برای همین مردم مجبور به خرید فولاد داخل هستند پس اگر ده ریال قیمت گاز را بالا ببرند کارخانه فولاد ۲۰ ریال خروجی تولیدش را افزایش می‌دهد یعنی من و شما که مصرف کننده هستیم باید ۲۰ ریال گرانتر بخریم و قطعا فشار بالا رفتن قیمت گاز صنایع به مردم است.

وی اضافه کرد: آن بخشی از صنایع که تولید داخل است و ما مجبوریم که بخریم دوام می‌آورند، ولی صنایعی که برای بازار خارج هستند و صادر می‌کنند آن صنایع با این افزایش قیمت ورشکست می‌شوند، چون بازار خارج اینگ ونه نیست که هر قیمتی که فروشنده خواست بفروشد. خریداران ما در خارج ارزان‌ترین و با کیفیت‌ترین را می‌خرند و وقتی قیمت کالای بالا رفت سعی می‌کنند آن را از کشوری دیگر و با قیمت ارزان تامین کنند.

پاک فطرت در پایان با بیان اینکه با افزایش قیمت گاز مصرفی برخی از صنایع کشور ورشکست می‌شوند، گفت: دولت اگر می‌خواهد در این رابطه تصمیمی بگیرد باید آن را در مجلس مطرح کند، همه جوانب را ببینند و بعد تصمیم بگیرند نه اینکه سرخود وزارتخانه‌های صمت، نفت، نیرو و سازمان برنامه تصمیم بگیرند که گاز صنایع را گران کنند، این بخشی حرکت کردن در اقتصاد غلط است و دودش به چشم مردم می‌رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی