بازدید 20683
۷
دومین رجوع به فدراسیون جهانی برای موضوعات داخلی!

استعلام عجیب از فیفا درباره کاندیداتوری تاج / دعوت به دخالت در امور داخلی فوتبال ایران

پیش ازین در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز دبیرکل فدراسیون در اقدامی خودسرانه، غیرقانونی بودن دو سرپرست نایب رئیسی فدراسیون در جلسه عزل موقت عزیزی‌خادم از ریاست را از فیفا استعلام کرده بود.
کد خبر: ۱۱۳۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴ 21 July 2022

اختلاف نظر در تفسیر اساسنامه فدراسیون فوتبال، باعث شده تا در موردی معمولی، بار دیگر به فدراسیون جهانی فوتبال مراجعه شود.

به گزارش تابناک ورزشی؛ دعوا بر سر قانونی یا غیرقانونی بودن حضور تاج در انتخابات فدراسیون، کار را به فیفا کشانده است تا تکلیف کاندیداتوری «تاج» را مشخص کند.

پیش ازین در ماه‌های پایانی سال گذشته نیز دبیرکل فدراسیون در اقدامی خودسرانه، غیرقانونی بودن دو سرپرست نایب رئیسی فدراسیون در جلسه عزل موقت عزیزی‌خادم از ریاست را از فیفا استعلام کرده بود که پاسخ روشن بود و بهاروند همراه مهرعلی از جلسه رای‌گیری حذف شدند؛ تخلفی که برای تشخیص آن نیاز به کمک گرفتن از فیفا نبود و مشهود بود که این دو سرپرست مهلت سه ماهه‌شان به آخر رسیده و نباید بر کرسی‌های خود تکیه بزنند.

استعلام عجیب از فیفا درباره کاندیداتوری تاج

حالا قانون در مورد انتخابات هم صراحت دارد و چند کارشناس داخلی هم می‌توانند بگویند تاج از سقف دوران حضورش در مدیریت فوتبال استفاده کرده است یا خیر؟

بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال صراحتاً تأکید دارد، هیچ فردی نمی‌تواند بیشتر از سه دوره عضو هیات رئیسه یا رئیس باشد و همچنان این موضوع در کمیته بدوی و محافل فوتبالی، مورد اختلاف است.

 «مهدی تاج» تنها نامزد انتخابات فدراسیون فوتبال است که تاکنون سابقه سه دوره عضویت در هیات رئیسه را داشته که دو دوره نایب رئیس علی کفاشیان بوده و یک دوره هم خودش به ریاست فدراسیون فوتبال رسیده است. البته تاج پیش از اتمام دوره چهارساله ریاست خود، کنار کشید و به دلیل بیماری قلبی استعفا داد.

با توجه به اختلاف‌نظر پیش آمده درباره تأیید یا عدم تأیید تاج در کمیته بدوی، گویا قرار است در مورد اجرای بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال، استعلامی از فیفا به‌عنوان عالی‌ترین مرجع فوتبال جهان گرفته شود.

به نظر می‌رسد مراجعات غیر ضروری و طرح پرسش هایی که جوابش واضح و معلوم است و یا با اظهارنظر حقوقدانان داخلی می‌تواند روشن شود، باعث افت شان و اعتبار فدراسیون و تشکیلات فوتبال کشورمان در محافل خارجی خواهد شد.

 

کمیته بدوی انتخابات و درز اطلاعات با چاشنی فشار

کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال ـ همانطور که در بیانیه‌اش اعلام کرده است ـ باید مستقل عمل کند و نباید تحت‌نظر یا فشار هیچ مقام، مسئول، ارگان یا رکنی باشد. با این حال به بیرون درز پیدا کردن برخی اطلاعات و اخبار این کمیته، شرایطی را ایجاد کرده که برخی نامزدها در حال فشار آوردن برای احراز شرایط خود جهت حضور در انتخابات هستند.

درباره مساله مهدی تاج نیز، برخی معتقدند با توجه به تصویب اساسنامه در آذر ماه ۱۳۹۹ و لزوم اجرای آن از همان تاریخ، سوابق حضور تاج در هیئت رئیسه پیش از این تاریخ نباید مورد بررسی قرار گیرد. به نوعی با به میان کشیدن عطف به ماسبق نشدن سوابق مهدی تاج در سه دوره هیات رئیسه، در پی تأیید شرایط او برای حضور در انتخابات هستند. این مساله در کمیته بدوی نیز به محل اختلاف تبدیل شده و این استدلال به میان آمده که اگر قرار است سوابق مهدی تاج پیش از سال ۱۳۹۹ نادیده گرفته شود و به نوعی عطف به ماسبق نشود، او فاقد شرایط نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال است، چون در صورت عطف به ماسبق نشدن، حداقل چهار سال سابقه مدیریتی ورزشی را در کارنامه خود ندارد.

 

ابهام در وجاهت قانونی کمیته انتخابات و سکوت اعضای آن

در زمینه تعداد اعضای کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال نیز مباحث زیادی مطرح بود و ابهامی هم درباره حضور دو عضو در این کمیته وجود داشت؛ اینکه افراد استخدامی در نهادهای دولتی نمی‌توانند عضو کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال باشند و ظاهراً دو یا سه عضو این کمیته، پست دولتی دارند.

علی فلاحتی، رئیس کمیته بدوی انتخابات به رسانه‌ها جوابگو نیست و حبیب‌الله حبیبی، حقوقدان حاضر در جمع اعضای کمیته بدوی هم حاضر به سوالات جواب نمی‌دهد و لب فرو بسته است! به این ترتیب نهاد اجرای قانون، خود ایراد قانونی دارد.

 

دلیل حذف قنبرزاده از انتخابات فوتبال 

منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم پیشنهادی مهدی تاج، که از مدیران ورزش وزارت نفت به شمار می‌رود، شانسی برای تأیید ندارد.

او با این شرایط از پروسه انتخابات حذف می‌شود. طبق استعلام صورت گرفته از وزارت نفت، قنبرزاده جزو مدیران کل این وزارتخانه محسوب می‌شود که طبق قوانین جاری کشور، نمی‌تواند در فدراسیون فوتبال عضویت داشته باشد. قنبرزاده تنها یک شانس برای حضور در انتخابات داشت که از وزارت نفت استعفا می‌کرد، اما این استعفا نیز باید پیش از پایان مهلت ثبت‌نام نامزدهای فدراسیون فوتبال در دبیرخانه وزارت نفت ثبت می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
جناب پوتین و سفیرشون نظری ندارن
فساد و بخور بخور
چقدر بیسواد تو این فدراسیون فوتبال موج میزنه که واسه هر چیزی از فیفا میپرسن!!!
مشت ، نمونه خروار است

و چنانچه تاج حتی بتواند از صلاحیت شرکت در انتخابات احراز پست ریاست فدراسیون برخوردار گردد

باید درب کل فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و وووو را گل گرفت

و برای همیشه عزای عمومی برای کل جامعه فوتبال کشور را اعلام کرد .
اولین چیزی که از این اتفاقات به ذهن میرسد این است که حکومتی که ادعای مقابله با همه جهان را دارد، عرضه برخورد با یک مفسد را ندارد
هر جای دنیا بود تاج الان باید آب خنک می خورد.
چه زود حافظه دستگاههای تایید صلاحیت و بازرسی و انتخاب اصلح پاک میشود؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست