بازدید 12717

کشف یک گورستان اشکانی در اهواز

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از کشف یک گورستان تاریخی مریوط به دوره اشکانی حین عملیات حفاری در اهواز خبر داد.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶ 07 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، احمدرضا حسینی‌بروجنی معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ساعاتی پیش کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در عملیات اجرایی این شرکت در یکی از مناطق اهواز و حین حفاری بیل مکانیکی برای احداث جاده دسترسی به چاه نفت، به یک گورستان تاریخی برخوردند.

وی افزود: به محض کشف این گورستان، بلافاصله مراتب به اطلاع اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان اعلام شد و کارشناسان میراث‌فرهنگی استان در محل حاضر شدند و بررسی‌های کارشناسی در این خصوص آغاز شد.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان گفت: عملیات حفاری بلافاصله متوقف شد و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان و حراست شرکت ملی‌حفاری در این محل مستقر و حفاظت از این محوطه را برعهده دارند و هماهنگی لازم بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی و شرکت ملی حفاری ایران درحال انجام است.

وی ادامه داد: در کارشناسی اولیه، بررسی‌ها نشان می‌دهند، در این گورستان تاریخی فعلاً سه تدفین خمره‌ای وجود دارد که در اسرع وقت نسبت به تثبیت و نجات‌بخشی آن توسط کارشناسان مجرب اقدام خواهد شد.

احمدرضا حسینی‌بروجنی تصریح کرد: در این گورستان تاریخی گورخمره‌هایی سفالی و نخودی رنگ با اندود قیر شبیه به تدفین‌های اواخر اشکانی و اوایل ساسانی کشف شده است و در آینده نزدیک با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی نسبت به کاوش گسترده در این محوطه اقدام می‌شود و اقدامات لازم برای ثبت‌ملی آن صورت خواهد گرفت.

ثبت ملی گورستان دوره اشکانی کشف شده در اهواز

رئیس اداره موزه‌های خوزستان: گورستان دوره اشکانی که به تازگی در اهواز کشف شده است، ثبت ملی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز خوزستان، مجید سروش در گفتگو با خبر ۲۳ شبکه استانی خوزستان در رابطه با گورستان دوره اشکانی در اهواز گفت: این گورستان که مربوط به اواخر دوره اشکانی است، در ساحل شرقی رودخانه کارون به طور اتفاقی و حین عملیات حفاری نفت کشف شده است.

وی افزود: بررسی‌های این گورستان بلافاصله پس از کشف با هماهنگی‌های لازم با اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شد.

سروش ادامه داد: قرار است در اسرع وقت با تشکیل یک گروه کارشناسی شامل؛ باستان شناسان و مرمت گران آثار باستانی و تاریخی، نجات بخشی این محل انجام شود.

رئیس اداره موزه‌های خوزستان می‌گوید: ضمن ثبت ملی و تاریخی این محل و انجام کاوش‌های میدانی باستان شناسی، مقرر است خمره‌ها و اشیای بجا مانده از دوره اشکانی به محلی امن منتقل شوند تا در موزه منطقه‌ای که در آینده‌ای نزدیک در اهواز ساخته می‌شود و به بهره برداری خواهد رسید، در معرض دید عموم قرار گیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل