بازدید 43331
۳

بشار اسد: جنگ اوکراین، به سود ایران و سوریه است

بشار اسد جنگ در سوریه را به نفع ایران و سوریه دانست.
کد خبر: ۱۱۲۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ 05 July 2022


به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، خبرگزاری دولت سوریه (سانا) نوشت: بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت جنگ در اوکراین و خسارت های سیاسی وارد شده به غرب به دلیل فروریختن نقاب ها و افشای دروغ ها، آغاز یک موازنه بین المللی جدید و به نفع سوریه، ایران و همه کشورها و مردمی است که از اصول، حقوق و حاکمیت خود دفاع می کنند.

او این مطلب را در دیدار دیروز شنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در دمشق مطرح کرد.

سوریه یکی از معدود حامیان تمام عیار روسیه در جنگ تمام عیار علیه اوکراین است.

 

مقامات سوریه هم مانند کرملین، این حمله نظامی را عملیات ویژه توصیف می کنند.

همچنین به تازگی دولت سوریه در حمایت از مسکو، استقلال دو منطقه شرق اوکراین یعنی لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت. این دو منطقه روس نشین شرق اوکراین در 8 سال اخیر با ارتش دولت مرکزی این کشور در جنگ بودند و توانستند ارتش اوکراین را به عقب برانند. با این حال دولت روسیه با به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه، ارتش خود را برای جنگ در اوکراین و به حمایت از این دو منطقه، وارد نبرد کرد.

جنگ روسیه علیه اوکراین از اسفند گذشته آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

تاکنون تنها دولت مسکو استقلال این دو منطقه را به رسمیت شناخته و سوریه دومین کشور جهان است.
دولت اوکراین هم در اعتراض به این اقدام، روابط دیپلماتیک با سوریه را قطع کرد.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در همان زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در تماس تلفنی با پوتین گفته بود: روسیه امروز از عدالت و انسانیت دفاع می کند.

همچنین در رای گیری طرح "محکومیت تجاوز نظامی روسیه به اوکراین" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سوریه در کنار کره شمالی، اتیوپی و بلاروس تنها کشورهایی بودند، رای منفی دادند.

سوریه در ماه های اخیر هم شاهد برگزاری تجمع های دولتی برای حمایت از حمله روسیه به اوکراین بود. علاوه بر این دولت دمشق برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین برای مشارکت در حمله روسیه به این کشور اعلام آمادگی کرده بود.

خبرهایی غیررسمی و تایید نشده هم از اعزام واحدهایی از ارتش سوریه به اوکراین در حمایت از روس ها منتشر شد اما هیچ گاه رسما تایید نشد.

قبل از این و در سال 2015، روسیه برای حمایت از دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در جنگ داخلی، به این کشور نیروی نظامی شامل جنگنده و برخی واحدهای زمینی اعزام کرد.

روسیه هم اکنون یک پایگاه نظامی هوایی (حمیمیم) در استان لاذقیه در غرب سوریه دارد که مرکز فرماندهی عملیات های هوایی و زمینی روس ها در این کشور است.

علاوه بر این نیروی دریایی روسیه هم پایگاه لجستیک دریایی در بندر طرطوس سوریه (در ساحل دریای مدیترانه) در اختیار خود دارد که از زمان شوروی باقی مانده است. این تنها پایگاه دریایی روس ها در دریای مدیترانه است.

با این حال خبرهایی منتشر شد که نشان می دهد به دلیل جنگ در اوکراین، روس ها از تعداد نیروهای نظامی خود در سوریه کم کردند و واحدهایی از نیروهای نظامی نزدیک به ایران و حزب الله لبنان جای آنها را گرفته اند.
همین موضوع باعث اعتراض پادشاه اردن نیز شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۳
هبچ جنگی به نفع کشور فلک زده ما نیست
جمع نبند
تو خودت یکی از عوامل بدبختی ملت ایران هستی
گویا قرار نیست مردم روی ارامش و اسایش رو ببینن
تو جای جای دنیا جنگ باشه نباشه فرقی نداره
تو مملکت به بهانه دشمنی امریکا و غرب و استکبار هزار جور کمبود و گرونی مشکل مسکن و کار . ازدواج و ......وجود داره و انگار قرار نیست هیچکدومشون درست بشه فقط حرف فقط شعار فقط وعده و وعید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار