بازدید 3113

گفت‌وگوی بایدن با رئیس جمهور چین در چند هفته آینده

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با ادعای همگرایی فزاینده میان اعضای ناتو و گروه ۷ در مورد چالش نشات گرفته از چین اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین، قرار است در چند هفته آینده با یکدیگر گفت وگو کنند.
کد خبر: ۱۱۲۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۴ 28 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه در آلمان گفت که گروه هفت در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه به شیوه‌های اقتصادی مغایر با بازار چین، رویکرد آن در قبال بدهی سایر کشورها به چین و اقدامات حقوق بشری پکن اشاره خواهد کرد، در حالی که یک مفهوم استراتژیک ناتو که اواخر این هفته منتشر خواهد شد، به شکل بی سابقه ای به چین خواهد پرداخت.

بر اساس گزارش‌ها، سالیوان در اجلاس گروه ۷ در جنوب آلمان به خبرنگاران گفت: ما فکر می‌کنیم که هم در گروه ۷ و هم در ناتو در مورد چالشی که چین ایجاد می‌کند همگرایی فزاینده‌ای وجود دارد.

سالیوان افزود که رهبران گروه ۷ نیاز فوری دیدند تا در مورد موضوعاتی مانند رویه‌های اقتصادی مغایر با بازار از سوی چین، رویکرد پکن در رابطه با بدهی کشورهای در حال توسعه و رویکرد آن به حقوق بشر، مشورت و همسویی داشته باشند.

وی با این حال مدعی شد افزایش توجه به چین در زمینه های اقتصادی و امنیتی به معنی آغاز یک جنگ سرد جدید با این کشور نیست.

سالیوان ادعا کرد: ما به دنبال تقسیم جهان به بلوک های رقیب و اجبار کشورها به انتخاب یک طرف نیستیم. ما به دنبال حمایت از اصولی هستیم که برای همه عادلانه باشد.

رهبران گروه «هفت» روز یکشنبه متعهد شدند طی پنج سال، ۶۰۰ میلیارد دلار به تامین مالی زیرساخت‌های مورد نیاز کشورهای درحال توسعه برای مقابله با طرح «یک کمربند؛ یک جاده» چین اختصاص دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده و دیگر رهبران گروه هفت، در گردهمایی سالانه خود که امسال در جنوب آلمان برگزار شده است، برنامه موسوم به «مشارکت برای توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی» را راه‌اندازی کردند.

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در این گردهمایی گفت: اروپا نیز ۳۰۰ میلیارد دلار برای ایجاد یک جایگزین پایدار در مقابل طرح «یک کمربند - یک جاده» چین اختصاص می دهد.

سران ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز به طور جداگانه از برنامه های کشورشان برای مقابله با چین سخن گفتند و باوجودی که مقام های فرانسه و انگلیس حضور نداشتند اما آنها نیز در این طرح مشارکت دارند.

براساس این گزارش، برنامه توسعه ای چین موسوم به "یک کمربند - یک جاده" ، ۱۰۰ کشور جهان را شامل می شود که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. هدف آن احیای جاده باستانی ابریشم اعلام شده است و در حقیقت سرمایه گذاری چین برای توسعه زیرساخت ها در این منطقه است.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به نقل از بایدن نوشت که هدف از اختصاص بودجه به کشورهای در حال توسعه، این است که به آنها بفهماند همکاری با دموکراسی ها برای آنها سودمندتر است.

این رسانه انگلیسی زبان، نوشت: مقام های غربی چین را متهم می کنند که هدف این کشور از اجرای این پروژه بدهکار کردن کشورهاست و بیشتر از آنکه کشورهای میزبان سود ببرند پکن از این سرمایه‌گذاری سود می برد.

نشست سران گروه ۷ به ریاست آلمان ۲۶ تا ۲۸ ژوئن در منطقه کوهستانی المائو در بایرن آلمان برگزار می‌شود. در میان شرکت کنندگان دعوت شده در اجلاس سران سنگال، آفریقای جنوبی، آرژانتین، هندوستان و اندونزی دیده می‌شوند. ولودیمیر زلنسکی نیز از طریق ارتباط ویدیویی در این نشست شرکت خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر