بازدید 14299
تقاضای دندانپزشکان برای لغو مصوبه افزایش ظرفیت این رشته

اگر افزایش تعداد دندانپزشک جواب می‌داد، در این ۴۰ سال جواب داده بود/ چرا به جای پیشگیری، روی گزینه گران تمرکز کرده‌اید؟ / دانشجو عدد و رقم ریاضی نیست/ باید مراقب سرخوردگی نخبگان و نرخ مهاجرت بود

اگر به نسبت دندانپزشک به ازای جمعیت نگاه کنیم، وضعیت در کشور ما ۵ دندانپزشک در ۱۰ هزار نفر است، در حالی که وضعیت در آمریکا ۶.۲ دندانپزشک به ازای هر ۱۰ هزار جمعیت است که وضعیت قابل قبولی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شاخصی به نام BMF داریم که به معنی شاخص تجربه پوسیدگی دندان است و تحقیقات نشان داده که هر زمان تعداد دندانپزشکان زیاد شده، این شاخص هم رشد کرده است؛ یعنی وقتی درمان اولویت می‌شود، سلامت به محاق می‌رود.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵ 20 June 2022
اگر افزایش تعداد دندانپزشک جواب می‌داد، در این ۴۰ سال داده بود/ چرا به جای پیشگیری روی درمان که گران است تمرکز کرده اید؟ / دانشجو عدد و رقم ریاضی نیست/ بایستی مراقب سرخوردگی نخبگان و نرخ مهاجرت بودآیا می‌شود با افزایش تعداد قصابی‌ها، قیمت گوشت را کاهش داد؟ کاهش تصادفات با افزایش شمار مغازه‌های صافکاری، چه؟ هرچند پاسخ این سوالات بدیهی به نظر می‌رسند، به تازگی تصمیمی گرفته شده که خلاف این را نشان می‌دهد!

به گزارش «تابناک»، همزمان با ایجاد تغییرات در خصوص کنکور سراسری و شیوه ورود دانش آموزان به دانشگاه ها، تصمیماتی در زمینه ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها هم گرفته شده که بعضا با واکنش‌هایی مواجه شده و مخالفت‌هایی را به دنبال داشته است؛ تصمیم‌هایی که از جمله آن‌ها افزایش ظرفیت برخی رشته‌های پر متقاضی است که احتمالا با هیچ تغییری در ساز و کار کنکور، رقابت تنگاتنگ برای قبول شدن در آن‌ها از بین نخواهد رفت.

درباره رشته‌هایی سخن می‌گوییم که سرآمد آن‌ها پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و امثال آنهاست که به باور بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان، قبولی در آن‌ها می‌تواند به رقم زدن آینده‌ای روشن ختم شود و جایگاه اجتماعی ارزشمند و درآمد قابل توجه نصیب پذیرفته شدگان نماید؛ دورنمایی که اگر نبود، چه بسا موسسات کنکوری و مجموعه‌های فعال در این عرصه، هرگز به رونقی که اکنون دارند نمی‌رسیدند.

این در حالی است که نیم نگاهی به آمارها، حکایت از ازدیاد اشتیاق به قبولی در این رشته‌ها دارد و این مهم را در افزایش شمار متقاضیان شرکت در کنکور علوم تجربی نیز می‌توان دید. رقابتی که هر ساله سخت‌تر و نفس گیرتر می‌شود تا جایی که افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته‌ها نیز نتوانسته از شدت آن بکاهد و همین نکته کافی است تا حذف کنکور ممکن نباشد، الا زمانی که تدابیری ویژه برای پذیرش در این دست رشته‌ها اندیشیده شود.

با این مقدمه، تصمیم اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت برخی رشته‌ها از جمله دندانپزشکی چندان عجیب نیست، اما آیا چنین تدبیری بدون عقوبت خواهد بود؟ این سوالی است که پاسخ جامعه دندانپزشکی به آن منفی است؛ یک «نه!» قاطع و کوبنده که البته مستدل به دلایلی قابل توجه است، اما به کل در مراحل تصمیم سازی، مغفول مانده و حالا در قبال اعتراض‌هایی بروز و نمود پیدا کرده که معلوم نیست شنیده خواهند شد و به نتیجه‌ای منجر می‌شوند یا خیر؟!
 
اگر افزایش تعداد دندانپزشک جواب می‌داد، در این ۴۰ سال داده بود/ چرا به جای پیشگیری روی درمان که گران است تمرکز کرده اید؟ / دانشجو عدد و رقم ریاضی نیست/ بایستی مراقب سرخوردگی نخبگان و نرخ مهاجرت بود

اما دلایل مخالفت با «افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته دندانپزشکی طی سه سال آتی» چیست و آیا مخالفتی منطقی و قابل اعتناست یا آن گونه که برخی تاکید دارند، تلاش دندانپزشکان برای جلوگیری از افزایش دندانپزشک در کشور و به نوعی، کاهش رقبای آتی شان در کسب و کار است؟ پرسشی که مهدی کدخدا زاده، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، پاسخ به آن را نیازمند طرح چند نکته اساسی می‌داند و می‌گوید: مگر نه اینکه جامعه دندانپزشکی از متخصصین این عرصه در کشور هستند؟ آیا نباید پیش از هر تصمیمی، دیدگاه کارشناسی ما را در حوزه تخصصی مان دریافت می‌کردند؟!

وی با طرح این سوال که باید دید مشکل عمده جامعه و مردمی که به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند، چیست و آیا کمبود دندانپزشک عامل عدم مراجعه است یا هزینه‌های دندانپزشکی که عمدتا شامل بیمه هم نیست، می‌افزاید: خواسته اصلی ما این است که اجازه داده شود صاحبنظران و نخبگان حوزه دندانپزشکی اظهارنظر کنند، زیرا موضوع ظرفیت دندانپزشکی یک موضوع تخصصی است و نمی‌توان با نگاه ریاضی و چند ضرب و تقسیم، ناگهان ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پر هزینه‌ای همچون دندانپزشکی را افزایش داد.

کدخدازاده با رد ادعای کمبود دندانپزشک در کشور می‌گوید: در حال حاضر بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی، ۴۲ هزار و ۶۰۰ دندانپزشک پروانه مطب دارند، اما نکته این است که بسیاری از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه پروانه مطب ندارند، برخی متعهدین خدمت هستند و برخی دیگر تعهد خدمت ضریب کار دارند و برخی دیگر نیز در مراکز دولتی هستند و پروانه مطب نیاز ندارند یا عده‌ای هم مشغول گذراندن طرح هستند که بدون پروانه انجام می‌شود و حتی برخی هستند که (به ویژه در ایام کرونا) برای تمدید پروانه اقدام نکرده اند؛ بنابراین اتکا به تعداد پروانه صادره درست نیست.

وی می‌افزاید: اگر به نسبت دندانپزشک به ازای جمعیت هم نگاه کنیم، وضعیت در کشور ما ۵ دندانپزشک در ۱۰ هزار نفر است، در حالی که وضعیت در آمریکا ۶.۲ دندانپزشک به ازای هر ۱۰ هزار جمعیت است که وضعیت قابل قبولی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شاخصی در دندانپزشکی داریم به نام BMF که به معنی شاخص تجربه پوسیدگی دندان است و تحقیقات نشان داده که هر زمان تعداد دندانپزشکان زیاد شده، این شاخص هم رشد کرده و شاخص عاری از پوسیدگی (Caries Free) نزول کرده است. به عبارت بهتر، وقتی درمان اولویت می‌شود، سلامت دندان به محاق می‌رود.
 
اگر افزایش تعداد دندانپزشک جواب می‌داد، در این ۴۰ سال داده بود/ چرا به جای پیشگیری روی درمان که گران است تمرکز کرده اید؟ / دانشجو عدد و رقم ریاضی نیست/ بایستی مراقب سرخوردگی نخبگان و نرخ مهاجرت بود

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با تاکید بر اینکه بایستی سلامت دندان اولویت باشد، نه درمان آن، می‌گوید: این همان اصل کلی است که می‌گوید پیشگیری بهتر و مهم‌تر از درمان است و هزینه‌های کمتری هم دارد. بر اساس این اصل، بایستی که تربیت نیروی حد واسط یعنی تکنسین‌های دهان و دندان در دستور کار قرار گیرد تا پیشگیری محقق شود نه اینکه درمان را در اولویت بگذاریم و حتی در مسیر آن به دنبال افزایش دندانپزشک باشیم. اینجاست که باید بپرسیم آیا هدف ارائه درمان به مردم مناطق محروم است، در حالی که بسیاری از مردم توان پرداخت هزینه آن را ندارند، چون تحت پوشش چتر بیمه‌ای نیست؟ آیا با افزایش تعداد دندانپزشک، هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کند؟ اگر این گونه بود که برای کاهش قیمت گوشت، تعداد قصابی را زیاد می‌کردند!

وی می‌افزاید: اگر قرار بود مشکلات دندان با افزایش تعداد دندانپزشک حل شود، در همه این سال‌ها شده بود؛ در این همه سال که از ۵ دانشکده دندانپزشکی در سال ۵۸ به ۴۴ دانشکده در سال ۱۴۰۰ رسیدیم. در افزایش تعداد دانشجو از هزار نفر در سال ۵۸ به ۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۰، که بررسی‌ها نشان می‌دهد به بهبود شاخص سلامت دهان و دندان در کشورمان منجر نشده است، بماند که افزایش ظرفیت‌های صورت گرفته در دندانپزشکی در کشور در گذشته، در موارد زیادی همراه با بی مسئولیتی و بدون دیدن زیرساخت‌ها بوده و به آموزش دندانپزشکی آسیب زیادی وارد کرده است.

کدخدازاده با تاکید بر این که افزایش ظرفیت، خطر بزرگی است که دندانپزشکی کشور را تهدید می‌کند، می‌گوید: دانش آموزان نخبه‌ای که با رتبه‌های زیر ۱۰۰ به دانشکده‌های دندانپزشکی وارد می‌شوند، در مواجهه با امکانات ناکافی آموزش دچار سرخوردگی می‌شوند. اینجاست که می‌گوییم ظرفیت فقط عدد ریاضی نیست و باید همه ملزومات آن دیده شود که نشده؛ از جذب هیات علمی و امکانات مورد نیاز آموزشی که در حال حاضر هم کمبود‌های زیادی در این زمینه‌ها داریم تا مسائل دیگر مثل خوابگاه و توجه به رفاهیات دانشجویان و امور فرهنگی و... اینجاست که از شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌پرسیم که چگونه بدون پیوست فرهنگی و اقتصادی و ...، تصمیم به افزایش ظرفیت گرفتید؟

وی می‌افزاید: بر این اساس از شورای عالی درخواست داریم که از اساتید برجسته دندانپزشکی کشور به عنوان متخصصین این حوزه دعوت کرده و سخنان آنان را بشوند، چون تصمیم گیری عجولانه و بر مبنای اطلاعات غلط موجب به تضییع بیت المال خواهد شد، برای نخبگان ناامیدی به همراه خواهد داشت، مهاجرت را وسعت خواهد بخشید و در نهایت هم به حل مساله کمکی نمی‌کند. ما بر اساس تجارب گذشته و قاطعانه می‌گوییم که افزایش ظرفیت دندانپزشکی به هیچ وجه باعث افزایش سطح سلامت دهان و دندان در جامعه نخواهد شد و خواستار ابطال مصوبه اخیر هستیم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۵۹
سلام
این صحبت یعنی چه؟؟؟
توی این چهل سال کدام افزایش؟؟؟
چقدر مردم هزینه این حرف ها پرداخت کنن؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
بیچاره دندونپزشکا خیلی ترسیدن از پول در اوردن مفت میفتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
افزایش ظرفیت دندانپزشکی و پزشکب باید از سالها پیش اتفاق میفتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
امیدوارم جلوی مافیای پول و قدرت دندانپزشکان گرفته شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
دقیقا ظرفیت پزشکی سال ۱۳۶۸ از امسال بیشتر بوده برید خودتون تحقیق کنید ببینید. اونوقت ظرفیت دندانپزشکی حتی از پزشکی هم انحصاریتر شده. کاری کردن یک میلیون نفر پشت کنکور تجربی در ارزوی پزشک شدن پیر بشن ولی سالی فقط پنج هزار نفر میگیرن. از اونور داوطلبان رشته ریاضی شدن ده درصد کل داوطلبان.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
اگر این آقا سرانه پزشک و دندانپزشک را در ایران و دیگر کشور ها و استاندارد جهانی را بفهمد .این حرف را نمی زند. دنبار انحصار هستند
سفسطه میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
والا این از سفسطه گذشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
صافکار و قصاب محل هم این طور سفسطه نمیکنند که اینها
قصابی قیاس معالفارق هست قصابی که منبع تولید نیست ولی دندانپزشک منبع تولیید هست تعداد صافکار افایش پیدا کند صددرصد قیمت کاهش پیدا میکنه
چرا فقط تعداد وکلا را بیست برابر کردند چه اشکالی دارد پزشکان دندانپزشکان و متخصصان پزشکی هم بیست برابر شوند تا هزینه های سرسام اوری که به مردم تحمیل می کنند کم شود . اما فرق رشته های پزشکی و دفتران ازدواج و دفتران طلاق که باز به سردفتران ازدواج می دهند تا درامد مبلیونی انها چند برابر شود و دفاتر خدمات قضایی و دفاتر اسناد رسمی با وکلا می دانید چیست ؟ ان است که وکلا حامی نداشتند که 20 برابر شدند ولی اینها حامیان قوی دارند . البته خوب شد که وکلا 20 برابر شدند ولی همه رشته های لاکچری و همه شغل ها باید چنین شونو
پاسخ ها
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
آقا جان تعداد هر کدام را صد برابر هم که بکنند آخر کار طرف میره پیش اونکه باتجربه تره، نخبه تره و کاربلدتر... پس افزایش ظرفیت فقط خرج کردن بیت المال برای پرورش متخصصان و دودستی تقدیم دیگر کشورها کردند می باشد.
درسته پیشگیری بهتر از درمان است ولی شماها طرفدار مافیا پزشکیهستید تا هیچ وقت دست زیاد نشود
همیشه وقتی به انحصار در هر رشته ای حمله میشه صدای فریاد مافیای اون رشته انحصاری به هوا در می آد؟
برای یک دندان ، خون مردم را در شیشه می کنند!
اتفاقا باید تعداد این تجار اضافه و قیمت ها رقابتی بشه
من میگم افزایش ده درصدی دندانپزشک خیلی کمه و دردی رو درمان نمیکنه. افزایش باید حداقل دویست درصد میشد تا به چشم میومد.
همین تعداد رو درست آموزش بدین افزایش تعداد پیشکش. درحال حاضر که با معالجه دندان خراب ، امید به نگه داشتن دندان کمتر هم میشه.
دختر خالم دندونپزشکه. تازه ۲۸ سالش شده. به مادرش گفته ماهی ۳۰۰ میلیون در نیارم انگار کار نکردم. تازه دانشگاه ازادی هم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
من دکترای مهندسی برق دارم از بهترین دانشگاه وبا 20 سال سابقه کار صنعتی که پیچیده ترین و بزرگترین مشکلات را در دوران تحریم و نبود قطعات در ایران انجام میدهم. به خدا قسم که درآمد من به زور به 20 میلیون تومان در ماه درشرکت دانش بنیان خودم میرسد آن هم اگر اداره مالیات تحمل کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
امكانات دانشكده دندانپزشكي دانشگاه آزاد خيلي بالاتر از امكانات دانشگاههاي دولتيست
پای منافعش که در میان باشه خواهان انحصار و رانت است و در جای دیگر مخالف انحصار در همه زمینه های دیگر است!!!
مشکل مملکت ما منفعت طلبی و بی انصافی بوده و هست
شورای عالی انقلاب فرهنگی در همه کارها دخالت میکند و به هیچ کسی هم پاسخگو نیست. v
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
این کارش خوب بوده. البته من منتقدم چرا مقدار افزایش تصویبیشون اینقدر کمه.
متاسفانه در کشور ما همه به دنبال انحصار، برای منفعت بیشترند، طبق گفته خودشون سرانه دندانپزشک در آمریکا که اتفاقا اوضاع مناسبی از این جهت ندارد، حدود 30 درصد بیش از ایران است با اینحال با افزایش پذیرش دانشجو در این رشته مخالفت می کنند!!!!
متاسفانه تعریف نخبه بودن در ایران کاملا اشتباه است همه مسئولان و مدیران و پزشکان و ..... خود را نخبه و فرا جامعه می دانند و رفاه بسیار بیشتر و درآمد بسیار بیشتر و امتیازات ویژه و .... را حق خود می دانند در واقع مردم عادی را رعیت می دانند
بله به نظر دندانپزشک به تعداد کافی هست اما هیچ قانون و منطقی برای دریافت دستمزد آن ها وجود ندارد. کاملا دل بخواهی و گران. بیمه هم که ماشاله هیچ نقشی نداره
چرا فرت و فرت ظرفیت رشته های دیگه رو زیاد میکنن ولی به پزشکا میرسه ناراحت میشن؟
مهندسین هم اگر عرضه اینهمه صغرا و کبرا چیدن برای جلوگیری از کسادی کاسبی داشتن , الان وضعشون این نبود.
در پاسخ به این سوال "آیا می‌شود با افزایش تعداد قصابی‌ها، قیمت گوشت را کاهش داد؟ "
این قظعا قیاس مع الفارق است... ما گوشت تن قصابان را نمی خوریم ک با افزایش خود قصابی ها قیمت گوشت کاهش یابد.
از طرفی قطعا با افزایش دندانپزشک حتما و حتما قیمت خدمات کاهش می یابد. من به عنوان استاد دانشگاه توان ترمیم و ویزیت دندانپزشکی ندارم. چرا که نه؟
چرا با انحصاری کردن خدمات قیمت را نجومی کرده اید....
کجای دنیا چنین رفتاری می شود
مافیای قدرتمند پزشکی نمیذاره بلائی که سر مهندسی آوردن رو سر پزشکی بیارن. فقط در جواب این نویسنده نسبتا محترم که نوشته
آیا می‌شود با افزایش تعداد قصابی‌ها، قیمت گوشت را کاهش داد
واقعا انقد درک نداره که بدونه قصاب داره گوشتت توزیع میکنه اما دندان پزشک بیشتر پول خدمتی که ارائه میده رو میگیره و اینا قابل مقایسه نیستتند با هم. بله مسلما با افزایش تعداد هزینه خدمات میاد پائین ترررر
به تعداد بسیار بیشتر از این ارقام به پزشک در همه رشته ها نیاز است تا وضعیت سلامت در جامعه ارتقا یابد
نظز اقای کدخدا زاده درسته
آقای کدخدا زاده شما اگر دلتان برای مردم محروم که بماند بلکه متوسط جامعه که توان پرداخت هزینه های گزاف دندانپزشکی راکه غالباً دستمزد می باشد راندارند می سوخت می بایست از سالها قبل به فکرتحت بیمه قرارگرفتن خدمات دندانپزشکی می بودید نه حالا که با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو وافزایش دندانپزشکان در آینده احساس خطر کردید که مبادا درآمد نجومی دندانپزشکان کاهش یابد. چرا برای کشیدن یک دندان فاسد که کمتراز 5 دقیقه زمان می برد بیش از یک میلیون تومان می گیرید؟ چرا برای کاشتن یک دندان ایمپلنت 8 میلیون تومان می گیرید؟ چرا برای یک جراحی ساده چند میلیون به بیماران تحمیل می کنید؟ اگرواقعاًدغدغه بیماران راداریدلطفاً تعرفه های دندانپزشکی را کاهش دهید.
کیفیت از کمیت مهمتر است. نظام آموزشی کشور اصلا بفکر کیفیت آموزش نیست. کدام دانشگاه به عبدالباقی مدرک مهندسی داده بود؟
کاری که این دوستان در مجلس قصد انجامش را دارند قبلا در رشته های مهندسی آزموده شده، یک زمانی ما بهترین مهندسان دنیا را داشتیم و الان رانندگان اسنپی با مدرک مهندسی ، ترسم از روزی است که با این طرحهای فیلسوفانه و فراری دادن متخصصان نخبه مجبور شویم برای عصب کشی دندان به کشورهای دیگر مراجعه کنیم البته برای این دوستان مهم نیست چون اونوقت با هزینه از جیب این مملکت باز یک طرح جدیدی را اجرا می‌کنند مثل گران کردن مواد غذایی با هدف کاهش استهلاک دندان‌ها
پاسخ ها
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
عالی بود ...دمت گرم
چرا صرفا" به آمریکا اشاره کردید؟!!که ان هم درست نگفتید.سیستم انحصاری پزشکی در آمریکا نباید الگوی ایران باشد که متاسفانه شده است.البته که اگر از نحوه درمان آنها الگو برداری می کردند بسیار خوب بود ولی از انحصار آنها الگو برداری شده است.چرا به سیستم درمانی بسیاری از کشور های اروپایی و کانادا وبرخی کشورهای موفق که سرانه دندانپزشکان اشان بعصا"دو برابر ایران است اشاره نکردند.
آخه چقدر بی کفایتی ،بابا سربازی رو بفروشبن ،بجای اینکه به زور مالیات بگیرین ،هم مهاجرت کم میشه هم کسری بودجتون ،هم افکار عمومی راضی تر ،آخه سرباز زوری واستون میجنگه ؟به چه درد میخوره ،این همه کسبه که سربازی نرفتن بجای اینکه به زور ازشون مالیات بگیرین ،سربازی رو فروشی کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
کسی از شما نظر نخواست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
از شما چی خواستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما دستگاه کارتخوانی که سالم باشه بزار تو مطبت با بقیش کار نداشته باش !
شاید صحبت های آقای کدخدازاده درست باشد، اما مشکل اصلی تعرفه های بالای دندانپزشکی و پزشکی است. در واقع دلیل اصلی مهاجرت دندانپزشکان و پزشکان رسیدن سریع به حدی از توانایی مالی است که به راحتی بتوانند در کشورهای خارجی بدون هیچ گونه کار پردرآمدی در آنجا به خوبی اقامت گزینند و زندگی کنند. مساله ای که در سایر رشته ها و صنوف هم وجود دارد. به نظر من مشکل اصلی در اخلاق است که در جامعه کم رنگ شده و من امید زیادی دارم که در این دولت این مساله کمی معکوس شود، چرا که روند آن را درست میدانم هر چند که سر و صداهایی بلند میشود.
خخخخخخخخ! بجای افزایش تعداد دندانپزشک مسواک یارانه ای به مردم بدید
خب شما به فکر پیشگیری باشید جناب دکتر کدخدازاده. چرا در این مدت علی رغم علم به این مساله کاری نکردید؟ این نشان میدهد که جامعه پزشکی علی رغم آگاهی، سعی در بیشتر مریض کردن مردم دارد چرا که حرفه پزشکی برای آنها تبدیل به بیزینس شده است. من از یکی از دندانپزشکان حاذق شنیدم که در کانادا در آب سد کمی فلوراید اضافه میکنند تا به طور طبیعی از پوسیدگی دندان کاسته شود. کیفیت خمیردندان ها و دهان شویه ها و ترویج آنها چرا نادیده گرفته شده است؟ اگر بدانیم و اقدام نکنیم یعنی خیانت کرده ایم.
پاسخ ها
شایان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
عزیز دل برادر فلوراید بسیار مضر است و نباید خورده شود...
خب مشخص است که مافیای دندانپزشکی کشور مخالف افزایش ظرفیت است! اما این امر باید اتفاق بیفتد هرچه سریعتر
مملکت صاحب نداره ، وگر نه تعداد پزشک و دندانپزشک هم باید زیاد باشد
بیچاره ها چقدر ترسیدن
چه ميكنه اين عشق به انحصار واين نفرت ووحشت اززياد شدن رقبا!!!!!
چه ميكنه اين عشق به پول!!!!!!!!
دندوناتونو ندید این دکترا بزاری خودش ببوسه بهتره ...فقط نوشابه دلستر نخورید دشمن دندونه شیرنی خیلی مهم نیس بخورید دندونتونو عصب کشی نکنید ...به هیچ عنوان حتی اگر درد داشت مسکن بخورید بعد یه مدت درد دندون خوب میشه
ساده نباشیم . وقتی اجاره مطب ده برابر . قیمت مواد دندانپزشکی و تجهیزات و وسایل ده برابر شده با دلار و درهم آزاد . شما ده برابر دندانپزشک بگیر فاید های ندارد
افزایش پزشکان و دندانپزشکان به رقابتی شدن فضا و کاهش هزینه ها برای مردم منجر خواهد گردید...متاسفانه دکان و دستگاه برای خود درست کرده و هرجور مایل هستید سر مردم را میبرید!!! انحصار در هیچ زمینه ای مورد تائید نیست
نمی تونی سر ما مهندس ها رو کلاه بذاری با این سفسطه ها. یادت باشه تو دوره ای که تو دانشگاه قبول شدی محصل درجه دو بودی که نتونستی رشته ریاضی تحصیل کنی. پس بدون با جامعه هوشمندی طرف هستی. حالا برو از اول مصاحبه کن و حقایق رو بگو
من دوست دندانپزشکی دارم که به گفته خودایشون تقریباً از هر دندان 70 درصد سود می گیرند. اگر تعداد داندانپزشک زیاد بشه 70 درصد کم میشه
متاسفم این اقا کجا درس خونده و امارها رو از کجاش در اورده .اگه راس مگه امار تعداد دندانهای پوسیده دانش اموزان را یک نظر ببینه بعد بگه این حرفهای پوسیده را
اولا ما همین الان از نظر تعداد پزشک و دندانپزشک از کشوزهای همسایه مانند ازبکستان وترکمنستان هم عقب تریم ثانیا در این 30 سال کذشته کی تعداد پذیرش پزشکی و دندانپزشکی زیاد شده جمعیت کشور بیش از 2بابر شده پذیرش بیشتر که نشده هیچ سال به سال کمتر هم شده الان زمان آن است که ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی 2برابر شود در این مورد دانشگاه آزاد هم می تواند به کمک وزارت بهداشت بیاید.
من این روزها برای ترمیم دندانم نزد دوستی دندانپزشک می روم میگفت یکی از دوستانم که ارتودنسی کار است میگفت ماهی ۸۰۰ میلیون تومان درامد دارد چرا؟چون عرضه کننده این خدمت کم است وز رقابتی وجود ندارد ود مشورت با این جماعت در زمینه تعاد ظرفیت مثل مشورت با روباه برای ایمنی مرغداری است الان در هر رشته ای از وکالت گرفته تا حسابداری از مهندسی تا علوم دهها هزار نفر ظرفیت سازی کرده اند و کلی بیکار دارند اما این جماعت اگر هم کار نکنند دنبال تجارت های بزرگتر هستند من این سخنان را از سر حسادت نمی زنم چون یک مهندس کارخانه دارم و بزرگ پژشکان و دندان پزشکان هم ناخن انگشت من در کسب درامد نیستند اما من نان کارخانه چند هزار میلیارد تومنی ام را میخورم نه ایکه یک مدرک کاغذی گرفته باشم و با یک اپارتمان ۵ میلیارد تومانی و یکی دو میلیارد تجهیزات چنین کسب درامدی بکنم و مردم را سر کیسه کنم این وضع فقط بواسطه کمبود دندانپزشک و پزشک متخصص ممکن است همین حالا هم که کمی رقابت ایجاد شده می بینید قیمت ایمپلنت تا ۳ برابر بین دو مطب با کیفیت یکسان فرق می کند
برای یک دندانپزشگ ایمپلنت کار 150میلیون مالیات بریدن داره سکته میکنه.
چرا ظرفیت بقیه رشته ها زیاد شده ولی برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی صدای مافیا بلند میشه. اتفاقا باید انحصار از بین بره تا خودبخود اصلاح بشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار