بازدید 7262

واردات تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت چالش‌برانگیز شد

گفته شد که یک میلیارددلار بابت دارو و تجهیزات ارز تخصیص می‌یابد که این اشتباه است اگر قرار است ارزی تخصیص یابد، باید میزان و زمان آن مشخص شود. رئیس هیات مدیره اتحادیه تجهیزات پزشکی درباره گران شدن دارو و تجهیزات گفت: آنچه چالش برانگیز شده روند واردات کالا‌های چینی به جای برند‌های معتبر بین المللی است.
کد خبر: ۱۱۲۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴ 15 June 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، رامین فلاح در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قرار بود ارز دارو و تجهیزات در مصوبه مجلس به شرطی حذف شود که اختلاف قیمت نسبت به سال قبل احساس نشود، اظهار داشت: با این وجود شاهد اقدامات ضد و نقیض بودیم چراکه زیرساخت لازم برای سوبسید وجود نداشت.

وی افزود: گفته شد که یک میلیارددلار بابت دارو و تجهیزات ارز تخصیص می‌یابد که این اشتباه است اگر قرار است ارزی تخصیص یابد، باید میزان و زمان آن مشخص شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تجهیزات پزشکی درباره گران شدن دارو و تجهیزات گفت: از گذشته برخی از دارو و تجهیزات از گروه یک اولویت‌دار به گروه دو انتقال پیدا کرد یعنی ۵۰ تا ۶۰ درصد تجهیزات در گروه دو قرار گرفته است و با ارز نیمایی وارد می‌شود و به این ترتیب قیمت هم ۵ تا ۶ برابر افزایش پیدا می‌کند و تولیدات داخلی هم به دلیل گران شدن مواد اولیه افزایش نرخ داشته است. از سوی دیگر هم یک شعار عمومی وجود دارد که هیچ کالایی نباید گران شود در حالی که مواد اولیه گران شده خود دارو هم افزایش قیمت خواهد داشت.

فلاح عدم تشکیل کمیسیون قیمت گذاری را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: اولین پیامد آن این است که کارخانجات امکان تولید ندارند و واردات سخت می‌شود و عوارض کمبود هم گریبانگیر مردم خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته رقم ارز تخصیصی برای دارو و تجهیزات ۳.۷ میلیارد دلار بوده و اکنون قرار است این رقم به یک میلیارد دلار برسد و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد اختصاص داده شده و این در حالی است که دولت به بهانه تخصیص ارز در حوزه تجارت دخالت می‌کند و این به ضرر مردم است، چون بیش از موضوع قیمت در دسترس بودن کالا است که برای بیمار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: تنها راه حل مشکل این است که ارز تخصیصی کلا حذف شود تا تکلیف واردکننده و تاجر مشخص شود و زیرساخت گردش کار منطقی ایجاد شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تجهیزات پزشکی در ادامه گفت: ۸۵ هزار میلیارد تومان بابت فاصله ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی دیده شد که بنا بر این شد که در حوزه بیمه استفاده شود، اما موضوع این است که مدل و فرمولی برای آن ارائه نشد و نکته دیگر اینکه بخش درمان به بیمه اعتمادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون آنچه چالش برانگیز شده روند واردات کالا‌های چینی به جای برند‌های معتبر بین المللی است، افزود: در حوزه درمان واردات کالا با کیفیت ضعیف خطرناک است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست