بازدید 5869
۸

جراحی واقعی اقتصاد، کنترل تورم است

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: قطعا اعطای مبالغ در انتهای زنجیره و به مردم در قالب یارانه نسبت به دادن ارز ترجیحی جذاب تر است اما برای ایجاد رفاه، باید به سمت کنترل تورم پایه ای برویم.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳ 15 June 2022

به گزارش «تابناک»، حسن فروزان فرد در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص سیاست ارز ترجیحی اظهار کرد: همواره این تذکر داده می‌شد که سیاست ارز ترجیحی روش غلطی است و باید حذف شود. ما همواره می‌گفتیم که اعطای یارانه در ابتدای زنجیره توزیع زمینه‌های فراوانی برای رانت ایجاد می‌کند که در نتیجه فرصت‌های مختلفی برای فساد فراهم می‌شود.

رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همچنین در سیاست ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی احتمالاً به اندازه‌ای که دولت ارز اختصاص می‌دهد، کالا با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده نهایی قرار نمی‌گیرد.

فروزان فرد خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ که قرار بود سیاست ارز ترجیحی به اجرا گذاشته شود، ما تذکرات مکتوبی را در اختیار دولت قرار دادیم، اما توجه جدی به این موضوع نشد. نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شرایطی را ایجاد کرد که دولت و مجلس مایل نبودند ارز ترجیحی کنار گذاشته شود. به هر حال، اعطای ارز ترجیحی تا الان طول کشید و زمینه فراهم شد که یک شکاف قیمتی بین ارز ترجیحی و ارز واقعی در بازار به وجود بیاید. به نظر می‌آید در حال حاضر دولت چاره‌ای جز حذف ارز ترجیحی نداشته است. ارز ترجیحی بر اقتصاد و تولید نیز ضربات جبران‌ناپذیری وارد کرد و با سرکوب واردات ارزان به تولید آسیب زد.

تأمین کسری بودجه دولت به هر روشی که انجام شود، آثار تورمی دارد

وی افزود: مشکلی که الان در کشور با آن مواجه هستیم تورم مزمن است. اگر این تورم درمان نشود، کشور با مشکلات عدیده ای روبرو خواهد بود و تفاوت بین ارز آزاد و ارزی که دولت می‌پسندد با آن کالاها وارد شود، وجود خواهد داشت. جراحی واقعی اقتصاد ایران جراحی ای است که معطوف به مدیریت واقعی تورم باشد. حذف ارز ترجیحی می‌تواند زمینه را برای این جراحی اقتصادی فراهم کند. اما تعهدات و پیگیری‌هایی را می‌طلبد.

رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: دولت باید از طریق منابعی که در اختیارش قرار می‌گیرد به فکر اصلاح نظام بودجه ریزی و کنترل نقدینگی کشور که عمدتاً ناشی از کسری بودجه دولت است، باشد. از این منابع نباید برای جبران بخشی از کسری بودجه دولت استفاده شود و باز هم همان مسیری را برویم که در طول ۵۰ سال گذشته رفته ایم.

فروزان فرد گفت: در واقع تأمین کسری بودجه دولت به هر روشی که انجام شود، آثار تورمی دارد. بعضی روش‌ها آثار تورمی اش بیشتر و بعضی کمتر است. در بعضی روش‌ها ممکن است این تورم همراه با رونق باشد و در بعضی روش‌ها نیز تورم همراه با رکود است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که حذف ارز ترجیحی اقدام شایسته ای بود که دولت سیزدهم به اجرا گذاشت. اما نباید حذف ارز ترجیحی و انتقال یارانه از ابتدای زنجیره توزیع به انتهای آن را به مثابه جراحی اقتصادی ببینیم، زیرا جراحی اقتصادی یک روند چندوجهی و چندمرحله ای است که دولت باید در ادامه آن را به اجرا بگذارد.

وی افزود: قطعاً اعطای مبالغ در انتهای زنجیره و به مردم در قالب یارانه نسبت به دادن ارز ترجیحی جذاب‌تر است و رفاه بیشتری را برای مصرف کننده به وجود می‌آورد، اما اگر می‌خواهیم مردم از سطح رفاه نسبتاً خوبی برخوردار شوند، باید به سمت کنترل تورم پایه‌ای که در کشور وجود دارد، برویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
کنترل تورم خخخخخخ
دولت حجیم است. تورم بودجه باید مهار شود.
دوم اتحادیه دلالان باید شکسته شود. دلیل شورش امین حضور، گران نشدن لوازم خانگی بود مالیات بهانه بود اقتصاد مولد باید از چنبره کارتل دلالان رهایی یابد.
بانکداری در ایران فاجعه و آفت اقتصاد است فلسفه بانک و بورس، تجمیع ثروت برای سرمایه گذاری تولید است در ایران، تجمیع ثروت به جهت ایجاد قدرت منیپولیت اقتصاد صورت می گیرد.
ای سه تا را درست کنید جراحی انجام شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
دولت حجیم نیست مدیران و کارکنان رانتی باندی نا کارا آنرا حجیم و بی خاصیت کرده اند .
جراحی واقعی اقتصاد تا زمانی که جراحی بزرگی در سیاست داخلی و خارجی ایران انجام نشده و با تمام کشورهای سازمان ملل دوست نه ولی دشمن هم نباشیم میسر نیست.
در دنیا کشوری وجود نداره که 40 سال تورمش 2 رقمی و رو به افزایش باشه !!!
50 درصد کارمندان دولت در ادارات بازی می کنند
اگر تعدیل شوند تورم به سمت صفر می رود
جراحی واقعی استخدام و انتساب مدیر متعهد است نه مدیر رانتی .
کارائی کارکنان در سازمان های دولتی و حاکمیتی پائین است.

شما هر چقدر پول قضات، کارکنان و مدیران و.. سازمانهای دولتی و حاکمیتی را زیاد کنید به واسطه مدیریت برآمده از استخدام و ارتقاء نا شایست رانتی، باندی، مدرک کپی تقلبی، خرید پایان نامه ای و سهمیه ای قادر به استقرارا مدیریت شایسته سالار نخواهید بود .

زیرا مدیر در راس سازمان ، خود اهل تعهد در انجام وظایف در زمان وظیفه درس خواندن نبوده است!
در زمان سنجش تحصیلی/ استخدام ، از رانتها و امتیازات غیر مرتبط و بعضا غیر اخلاقی استفاده کرده است . پایان نامه خریده از استاد تقاضای نمره کرده! برای استخدام و سپس ارتقا از رانت های فامیلی باندی ارزشی بدون کمترین رجوع به وجدان استفاده کرده است . این انسان قطعا شایسته استخدام و سپس ارتقا و مدیریت نبوده است.
دولت باید کلا تعطیل بشه و اونوقت هزینه جاری نداره و مجبور نیست پول بی پشتوانه چاپ کنه و پشت بندش باعث تورم بشه به جان مردم. دولت واسه هزینه 1 تومن داره 500 تومن هزینه جاری و حقوق و... میده . تعطیل کنید. واسه یه ماه امتحان کنید ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی