بازدید 12349
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

پرداخت یارانه مستقیم به مردم بهترین مسیر جبران افزایش قیمت ها/ تخصیص ارز ترجیحی راهی برای تقویت قاچاق بود

سلاح ورزی معتقد است، سیاست ارز ارزان ۴۲۰۰ تومانی، تقاضا را برای واردات افزایش می‌دهد که در نهایت به سبب نشتی سیستم اقتصاد شاهد قاچاق کالا، سوءاستفاده و در نهایت از بین رفتن منابع ارزی کشور هستیم. بهترین گزینه جبران افزایش قیمت کالا‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی، پرداخت یارانه مستقیم به مردم است.
کد خبر: ۱۱۲۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶ 09 June 2022

پرداخت یارانه مستقیم به مردم بهترین مسیر جبران افزایش قیمت ها/ تخصیص ارز ترجیحی راهی برای تقویت قاچاق بود

محمد امیر زاده کمند؛ به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که قرار بود سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، معیشت مردم را بهبود ببخشد، با کسری بودجه ارزی حاصل از اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی، موتور رشد فزاینده تورم سریع‌تر شد و سیاست حمایتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعطای یارانه به کالا، تورم را تشدید و سفره مردم را کوچک‌تر از قبل کرد. استقراض از بانک مرکزی و خرید ارز بازار آزاد برای اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۹ نیز از موارد دیگری بود که تورم اقتصاد ایران را به رقم کم‌سابقه ۵۰ درصد رساند. منشا همه این معضلات نیز به سیستم معیوب حمایت از مصرف‌کننده برمی‌گردد، زیرا برای حمایت از مصرف‌کننده، به جای یارانه مستقیم به مصرف‌کننده، یارانه به کالا و به ابتدای زنجیره پرداخت می‌شود و در نتیجه در هر نقطه از زنجیره توزیع، امکان قاچاق یا انحراف وجود دارد.
 
 
حسین سلاح ورزی نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با اشاره به اینکه تخصیص ارز یارانه تنها عامل تقویت قاچاق بوده است، اظهار کرد: وقتی بخش عمده کالا‌های اساسی و نیاز‌های کشور از طریق واردات با ارز ترجیحی انجام می‌شود، بدان معناست که انگیزه قاچاق به دلیل اختلاف قیمت کالا با نرخ واقعی زیاد یا اکثر کالا‌های اساسی از طریق بازارچه‌های مرزی خریداری می‌شود.
 
سلاح ورزی با تاکید بر اینکه ارز ترجیحی تجربه گسترده ناموفق و بلندمدتی در همه دنیا محسوب می‌شود که هیچ‌گاه منافع استفاده از این نوع یارانه در قالب تأمین و توزیع ارز ارزان نصیب مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌شود، اظهار کرد: در ایران هم در سال‌های گذشته شاهد بودیم که سود پرداخت ارز ترجیحی و با قیمت پایین فقط در جیب برخی از واسطه گران وارد شده و همیشه زمینه‌ساز توزیع رانت بوده است.
 
وی افزود: هرچند هدف اصلی سیاست گذاران از تخصیص ارز ترجیحی حمایت از قشرهای آسیب پذیر و کنترل بازار داخل است، به دلیل اختلاف معنادار ارز ترجیحی با آزاد، زمینه را برای رانت و سوءاستفاده فراهم می‌کند.
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه دولت برای ساماندهی ارز ترجیحی، حذف آن و نیز بهره‌مندی اقتصاد کشور از جمع‌آوری رانت‌های ایجاد شده تحت تأثیر استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اقدام ارزشمند و شجاعانه است که تصمیم قاطعی را برای اجرایی شدن آن در دستور کار قرار داده است، تأکید کرد: با توجه به این تصمیم بوقع، امیدوار هستیم که این اقدام به مرحله اجرا برسد و تصمیمات لازم به‌منظور تداوم آن گرفته شود.
 
سلاح ورزی درباره تاثیر حذف ارز بر واردات کالا بیان کرد: واردات کالا با قیمت ارزان، تقاضای مصرف را افزایش می‌دهد که در نهایت ازدیاد تقاضا منجر به تقویت واردات می‌شود و در نهایت تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالا گسترش قاچاق را به همراه دارد.
 
نایب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، با اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی بر جلوگیری از ریخت و پاش‌های منابعی گفت: طی سال‌های بعد از انقلاب، چند نرخی بودن ارز از جمله معضلات اقتصادی کشور بود که به اعتقاد بنده مهم‌ترین ایراد چندنرخی بودن ایجاد فضای نااطمینانی در سیستم اقتصاد، نظام توزیع و فعالیت بخش خصوصی است.
 
وی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت ارز یارانه با آزاد عامل اصلی امضا و رانت‌های طلایی است، بیان کرد: سیاست ارز ارزان ۴۲۰۰ تومانی، تقاضا را برای واردات افزایش می‌دهد که در نهایت به سبب نشتی سیستم اقتصاد شاهد قاچاق کالا، سوءاستفاده و در نهایت از بین رفتن منابع ارزی کشور هستیم.
 
پرداخت یارانه مستقیم به مردم بهترین مسیر جبران افزایش قیمت ها/ تخصیص ارز ترجیحی راهی برای تقویت قاچاق بود
 
سلاح ورزی با بیان اینکه پرداخت یارانه کنونی جوابگوی افزایش قیمت کالا‌ها نیست، تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی بهترین مسیر جبران فشار ناشی از افزایش قیمت کالا‌ها، پرداخت مستقیم یارانه به خانوارهاست که انتظار می‌رود طرح وزارت اقتصاد به درستی اجرا شود.
 
وی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاید تاثیرات کوچک تورمی داشته باشد، ولی از حیث هزینه فایده و پایان تحمیل ضرر و زیان در سال‌های اخیر به کشور، اقدام مثبتی است که دولت آن‌را انجام داد.
 
سلاح ورزی با بیان اینکه هدف اصلی از استفاده این ارز، قشرهای آسیب‌پذیر بودند که هیچ‌گاه نیاز این قشر ضعیف جامعه را پوشش نداد و به عبارتی تاکنون ارائه چنین یارانه‌هایی به هدف اصلی خود اصابت نکرده است، گفت: پیش از این شاهد بودیم که سود پرداخت ارز ترجیحی و با قیمت پایین فقط در جیب برخی واسطه گران وارد شده و همیشه زمینه ساز توزیع رانت بوده است، اما با اجرای این طرح، بساط تمامی این فساد‌ها برچیده خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مدل و ساز و کاری که وزارت اقتصاد برای حذف تدریجی یا ساماندهی استفاده از ارز ترجیحی در نظر گرفته است، طرح مطالعه شده و نسبتاً کاملی است که اجرای آن را دولت به درستی پیاده سازی کرده، افزود: دولت باید بتواند این طرح خود را از طریق برنامه‌های مختلفی که برخی از آن‌ها مانند سیاست اصلاح یارانه نان را وزارت اقتصاد برای قشر آسیب‌پذیر در نظر گرفته به‌ درستی پیش ببرد و اقدامات اصلاحی را به سرانجام برساند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱۶
با افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی و حذف یارانه بسیاری از مردم، 85 میلیون نفر را در مقابل چند صد نفر قاچاقچی و رانت خوار مجازات کردید!!!!! البته اگر واقعا هدف برای افزایش قیمت ها رانت و قاچاق باشد نه جبران بخشی از کسری بودجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
ارز ۴۲۰۰ از ابتدا نباید فریز میشد شش ماه بعد میشد ۶۰۰۰ و به همین ترتیب طی ۵۰ ماه که از تولد آن گذشته به ۲۵ هزار تومن می‌رسید اقتصاد و یارانه ها هم با این تغییرات هماهنگ میشدند و شوک ایجاد نمیشد
این آدم یا چیزی از اقتصاد سرش نمیشه، یا از قبل یارانه چیزی بهش میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
همه حرفهاش درست است ارز ۴۲۰۰ به مرکز فساد تبدیل شده بود و بایستی جمع میشد
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
الان هم ارز 25 تومنی میده دولت فردا دلار میشه 100 تومن دوباره میخوان ارز ترجیحی 25 تومنی حذف کنن
این راهش نیست
این راهش نیست
راهش انتخابات آزاد و سرکار اومدن کسیه که مردم بخوان
نه انتخاباتی که کسی توش شرکت نکرده هرکی هم شرکت کرده رای سفید داده
تخیلاتی که هیچوقت نتیجه ای نداده.
این ظلم و بی عدالتی دستکاری حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد سه ماه تعلل و بازی با افکار عمومی و خانواده این قشر محروم و مظلوم توسط این دولت منصوب و بی سواد رئیسی منفور مردم و جامعه در تاریخ ماندگار شد!!!!
ولی پرداخت یارانه فقط به 10 درصد از مردم صحیح نیست البته به دروغ می گویند به 70 درصد مردم یارانه تعلق گرفته ولی کسی از اطرافیان , دوستان و همکاران یارنه ای دریافت نکرده است. چطور به 70 درصد تعلق گرفته و شما کسی را پیدا نمی کنید از جنس همان دروغ هائی است که بعد از انقلاب دائما گفته شده است. لااقل پرداخت ارز و گران نشدن یا گران شدن کالاها عیان بود , الان این پرداختها اصلا مشخص نیست که چگونه است و این خود زمینه ساز رانت و دزدی است.
پاسخ ها
س ج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
دقیقا .به کمتر از ده درصد یارنه میدن که اونم قطع میشه.باز هم دروغ دیگر
ارز ۴۲۰۰ فقط اقتصاد کشور را به بیراهه برد و فاجعه فعلی را آفرید
اگه اینجور که حضرات مدافع حذف ارز 4200 استدلال میکنن که تنها فایده ی ارز 4200 به تعداد محدودی از قاچاقچیان می‌رسید و به جامعه ی هدف تلق نمی‌گرفت خب راهش این نبود، مرزها و گمرکات که دست مردم بیچاره ی زیر خط فقر نیست، ، جلوی 100 نفر قاچاقچی دانه درشت رو نمیتونن بگیرن؟؟؟
آره حتما! اینکه نان مردم رو با کارت و یارانه بدید خجالت آور نیست؟! برای هر نفر یا خانواده سقف مصرف نان تعیین میکنید؟! شاید یک قشر خاصی به دلیل اینکه کاری کردید که نمیتونه گوشت و برنج و لبنیات بخوره، بیشتر خوراکش نان باشه و برعکس قشر دیگه! چیه فازتون؟!
پرداخت یارانه به هر شکلی باعث نابودی اقتصاد است . خدا پیشنهاد دهندگان و اجرا کنندگان این برنامه را نبخشه
تنها راه نجات اقتصاد مملکت واقعی کردن دستمزدها و قیمت هاست
چقدر دروغ به مردم میگن! کسر بودجه ی شدید دولت داره و کسر بودجه شو آوار کرده سر مردم
واقعیت جامعه چیز دیگری است.
خیلی مردم در فشار هستند.
با این نابغه های اقتصادی، وضع اقتصاد روز به روز بدتر خواهد شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر