بازدید 5864

نخستین منشأ بحران ریزگردهای ایران کانون عربستان است

رئیس سازمان محیط زیست، گفت: طبق بررسی‌های ما کشوری که سطوح آن نخستین منشا ریزگردها در ایران محسوب می‌شود، عربستان سعودی است و رایزنی با این کشور از طریق کشورهای ثالث در حال انجام است.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰ 06 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور سفرای کشورهای همسایه برگزار شد، درباره مهم منشا ریزگردهای کشور اظهار کرد: طبق نقشه های تهیه شده توسط ما ۲۷۰ میلیون هکتار سطوح از کشورهای همسایه ایران را ریزگردها تحت تاثیر قرار می‌دهند که یک سوم آن یعنی ۹۰ میلیون هکتار مربوط به عربستان سعودی و پس از آن ۲۴ میلیون هکتار مربوط به عراق و ۴ میلیون هکتار مربوط به سوریه است و ان شاءالله با رویکرد های تدبیر شده شرایط برای همکاری بین المللی فراهم می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری عربستان سعودی برای مقابله با ریزگردها توضیح داد: از طریق کشورهای ثالث رایزنی‌ها در حال انجام است تا عربستان سعودی همکاری لازم را انجام دهد و رویکرد و تمایلات به سمت همکاری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به همکاری ترکیه در خصوص رعایت حق‌آبه‌ها گفت: سفیر ترکیه در این گردهمایی حضور داشت و امیدواریم با رویکرد همه جانبه تمام کشورهای منطقه به سمت و سویی روند که حق آبه‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی رعایت شوند.

سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقشه‌های تهیه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در جهت شناسایی نقاط تحت تاثیر ریزگردها در شمال شرق، شرق، جنوب غرب و غرب کشور، خطاب به سفرای کشورهای همسایه گفت: این مناطق مشخص شده و اولویت بندی شده‌اند و نقشه‌های آن تهیه شده است و شما با استفاده از داده های خود نقشه‌های ما را راستی‌آزمایی کنید.

معاون رئیس جمهوری افزود: ما ادعا داریم چون داده‌های ما ۱۵ ساله‌ هستند و ما از این داده‌ها برای تهیه نقشه استفاده کردیم، نقشه‌های به دست آمده نزدیک به یقین است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان