بازدید 3047

اتحادیه اروپا: روسیه مسئول کمبود غلات در جهان است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رشته پیامی توییتری مدعی شد که روسیه مسئول مستقیم هرگونه کمبود غلات در تجارت جهانی است.
کد خبر: ۱۱۲۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴ 05 June 2022

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که نمی‌توان جنگ‌های خصمانه را مجاز دانست.

وی که این سخنان را در چند رشته توئیت مطرح می‌کرد، افزود: «تحریم‌های اتحادیه اروپا قابلیت روسیه برای ادامه جنگ را هدف قرار داده است و گندم را هدف قرار نداده و محصولات کشاورزی و انتقال آنها را به صورت صریح مستثنی کرده است».

بورل اضافه کرد: «ادامه محاصره بندرهای اوکراین توسط روسیه مانع از صادرات تُن‌ها غلات نظیر ذرت و گندم می‌شود که در حال حاضر در اوکراین که یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان جهانی بوده، گیر کرده است».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «روسیه مسئول مستقیم هرگونه کمبود غلات در تجارت جهانی بوده و به جای پایان دادن به حملات خود، به صورت فعال به دنبال انتقال مسئولیت این کمبود بر تحریم‌های بین‌المللی است. این اطلاعات نادرست است».

وی در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا همبستگی کامل خود را با کشورهای سراسر جهان در تعامل با پیامدهای جنگ نشان می‌دهد».

بورل اضافه کرد: «رئیس جمهور پوتین باید به جنگ خود علیه اوکراین پایان دهد. تمامیت ارضی اوکراین باید بازگردد. این به نفع تمام جامعه بشری است. ما در کنار اوکراین می‌ایستیم».

پیشتر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت غرب فقط باید خودش را مقصر بحران غذایی در جهان بداند که ناشی از مشکلاتی است که عرضه غلات اوکراین را به بازارهای جهانی با دشواری مواجه کرده است.

پسکوف ضمن رد اتهامات علیه روسیه، تاکید کرد که برای حل بحران کمبود غلات در جهان باید تحریم‌های غیرقانونی علیه مسکو لغو شود.

سخنگوی کرملین اظهار داشت: «آنها (غرب) باید آن تصمیمات غیرقانونی (تحریم روسیه) را لغو کنند - [محدودیت‌هایی] که از اجاره کشتی‌ها توسط شرکت‌ها، صادرات غلات و غیره جلوگیری می‌کند - تا عرضه از سر گرفته شود».

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

از طرف دیگر، «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر گفت تلاش‌های غرب برای متهم کردن روسیه به ایجاد بحران جهانی غذا دروغ است، زیرا اوضاع از چند سال پیش رو به وخامت گذاشت.

رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت: به منظور بهبود امنیت غذایی در سراسر جهان، برای بهینه‌سازی وضعیت غذا، باید تحریم‌های متقابل را کنار بگذاریم و قیمت‌ها شروع به کاهش خواهد گذاشت.

این مقام روس درباره تلاش‌های غرب برای مقصر دانستن روسیه در ایجاد این بحران، چنین چیزی را دروغ خواند و توضیح داد: وضعیت غذا در کره زمین حدود پنج یا هفت سال پیش شروع به بدتر شدن کرد. دلایلی زیادی داشت، محاسبات اشتباه در اقتصاد کلان، برداشت بد (محصول)، خشکسالی، تغییرات آب و هوایی، تصمیمات اتخاذ شده توسط برخی از دولت‌ها که گاهی اوقات کاملاً درست نبودند. همه چیز از اینجا شروع شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار