بازدید 6426

۸۸ درصد جوانان مجرد تمایل به ازدواج دارند

سرپرست موسسه تحقیقات جمعیت کشور گفت: ۱۱میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مجرد در کشور داریم که ۸۸ درصد آنها جوانان مجرد در سن ازدواج هستند و تمایل به ازدواج دارند.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴ 18 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مسعود عالمی نیسی در یک نشست خبری به مناسبت هفته جمعیت که در محل مرکز تحقیقات جمعیت کشور برگزار شد، افزود: اگر نیمی از این جوانان ازدواج کنند، ۱.۴۵میلیون فرزند به جمعیت کشور افزوده می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون میانگین فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است و با توجه به این اینکه ازدواج مساله مهمی است و در جامعه افراد مجرد، خانواده‌های نابارور، سقط جنین و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند داریم باید سیاست مشخص خود را در نظر بگیریم.

اکنون نرخ باروری ۱.۷ است و تعداد مجردان بالاست و باید برای افزایش ازدواج آنها تسهیلات ایجاد شود

عالمی نیسی ادامه داد: اکنون نرخ باروری ۱.۷ است و به عبارت دیگر خانواده ها یک و هفت دهم فرزند می‌آورند و اشکال آن است که تعداد مجردان بالاست و باید برای ازدواج آنها تسهیلات ایجاد شود.

وی با بیان اینکه میانگین فاصله ازدواج و باروری ۳.۴ سال است، اضافه کرد: با توجه به این مساله، اشتغال و مسکن از عوامل مهم جمعیت است و باید برای اشتغال جوانان فکری شود.

سرپرست مرکز تحقیقات جمعیت کشور تصریح کرد: عدم وابستگی اشتغال با سربازی از دغدغه‌های مهم است؛ باید اجازه دهیم افراد درآمدزایی داشته باشند قبل از اینکه سربازی بروند و بسیاری از جوانان نیز پاره وقت کار کنند.

عالمی نیسی اظهار داشت: بر اساس آمار سال ۹۹، ۹.۵ خانواده ها در سال اول صاحب فرزند می‌شود و اگر جوانان مجرد در سن ازدواج، ازدواج کنند سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار موالید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اکنون بیش از سه میلیون خانواده نابارور در کشور داریم و ۸۰ مرکز درمان ناباروری وجود دارد که ۶ سال طول می کشد که آنها درمان شوند و باید تعداد مراکز درمان ناباروری افزایش یابد.

سرپرست مرکز تحقیقات جمعیت کشور اظهار داشت: از سال ۷۱ تاکنون فقط ۱۵۰ فلوشیب نازایی فارغ التحصیل شده اند و مجوز تاسیس مرکز ناباروری را فقط به فلوشیب نازایی می‌دهند بنابراین افزایش تعداد ظرفیت پذیرش دانشجوی متخصص نازایی ضروری است.

بحران جمعیت مختص ایران نیست، کشورهای ژاپن و آلمان نیز با این بحران و افزایش جامعه سالمند مواجهند، پیش بینی می شود در کشور ما در سال ۱۴۳۰ به ازای هر ۱۰ نفر سه سالمند داشته باشیم

عالمی نیسی با بیان اینکه بحران جمعیت فقط مختص کشور ما نیست، اظهار داشت: کشورهای ژاپن و آلمان نیز با بحران جمعیت و افزایش جامعه سالمندی مواجه هستند و پیش‌بینی می‌شود در ایران در سال ۱۴۳۰ به ازای هر ۱۰ نفر، سه سالمند داشته باشیم و اکنون این رقم یک نفر است.

وی خاطرنشان کرد: رشد جمعیت بعد از ۱۴۳۰ شروع به توقف می‌کند و با سالمند شدن جمعیت، تولید اقتصادی نیز کاهش می‌یابد؛ به عنوان مثال بسیاری از شرکت‌هایی مانند دانش‌بنیان‌ها که نسل دهه ۶۰ اداره می‌کنند، در آینده سالمند می‌شوند و این در حالیست که توسعه اقتصادی کشور با جمعیت جوان تحقق می یابد.

عالمی نیسی، اشتغال و مسکن را از عوامل مهم در ازدواج و فرزندآوری برشمرد و گفت: باید موانع فرهنگی نیز در این زمینه برداشته شود به عنوان مثال صدا و سیما انیمیشن‌هایی پخش می‌کند که شخصیت‌های داستان خانواده ندارند و به موضوعات غیرضروری پرداخته می‌شود.

وی پیشنهاد داد: مقررات مانع در زمینه افزایش جمعیت نیز باید برداشته شود و بسیاری از مردم تمایل به فرزندآوری دارند و این موضوع مهم به شهرسازی، بهداشت، مسکن و آموزش بستگی دارد.

عالمی نیسی با اشاره به هفته جمعیت خاطرنشان کرد: هفته جمعیت در واقع باید بیشتر متوجه مسئولان باشد نه مردم و ضرورت دارد قوانین و مقررات حوزه جمعیت و تمایل به فرزندآوری بازنگری و اصلاح شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر