بازدید 26384

افزایش شاخص آلودگی هوا در نقاط مختلف کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از افزایش گرادیان فشار و نفوذ گرد و خاک و وزش باد شدید تا بسیار شدید، خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی از پنجشنبه تا شنبه (۲۲ تا ۲۴ اردیبهشت) خبر داد.
کد خبر: ۱۱۱۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵ 11 May 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، این شرایط جوی روز پنجشنبه در خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، قم، مرکزی، جمعه درسمنان، خراسان جنوبی، جنوب تهران، شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام، بوشهر، جنوب خراسان رضوی و شنبه در خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد وجود دارد.

سازمان هواشناسی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری از وزش باد شدید تا خیلی شدید با خیزش گرد و خاک از شنبه تا اواخروقت یکشنبه (۲۴ تا ۲۵ ازدیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه برای خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، شمال فارس و روز یکشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان پیش‌بینی می‌شود که خسارت به محصولات کشاورزی و گلخانه ها را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب های احتمالی با توجه به آغاز فصل برداشت زردآلو در استان سیستان و بلوچستان توصیه می‌کند باغداران برداشت را بعد از آرام شدن جو انجام دهند، استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد ، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه‌کن شدن درخت مد نظر قرار گیرد.

سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند. خوداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین نیز توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور در ادامه با صدور هشدار نارنجی رنگی دیگر از افزایش سرعت وزش باد در نواحی شمال غربی - جنوب غربی و ارتفاع موج و افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل ۲.۵ تا ۳.۵ متر از چهارشنبه تا شنبه (۲۱ تا۲۴ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در شرق خلیج فارس، در نواحی ساحلی و دور از ساحل هرمزگان و بوشهر و شنبه در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان مورد انتظار است و غرق شدن شناگران، آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به تاسیسات دریایی از اثرات این مخاطره است.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی ممنوعیت شنا، جمع آوری تورها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در تردد با شناورهای نیمه سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه با صدور هشدار زرد رنگ از ایجاد جو ناپایدار و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد تگرگ از چهارشنبه تا جمعه(۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت)خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات تهران، البرز، قزوین، زنجان، پنجشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گیلان، خراسان شمالی، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، دامنه و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و جمعه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، دامنه و ارتفاعات سمنان، تهران و البرز مورد انتظار است.

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال سقوط اشیا وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی باید احتیاط در توقف و تردد از حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی از گردوخاک و خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی، افزایش شاخص آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا از چهارشنبه تا شنبه (۲۱ تا ۲۴ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط روز چهارشنبه در بوشهر، سمنان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، قم، تهران، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، البرز، همدان، کردستان، پنجشنبه در بوشهر، کردستان، لرستان، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، زنجان، همدان، شمال شرق اصفهان، جمعه در خراسان رضوی، قم، اصفهان، یزد و شنبه در اصفهان، بوشهر، خوزستان، ایلام پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی ، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل