بازدید 12270

صدور دستور تملک خانه شیخ فضل‌الله نوری در تهران

خانه شیخ فضل‌الله نوری که دارای بنایی مربوط به دوره قاجار و با قدمت حدود ۱۱۰سال است. حدود ۱۸ ماه مدفن شهید شیخ فضل‌الله نوری بوده که در حال حاضر با گذر زمان در حال تخریب است.
کد خبر: ۱۱۱۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳ 10 May 2022

به گزارش تابناک، مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه دستور تملک خانه شیخ فضل‌الله نوری توسط شهردار پایتخت صادر شده است، گفت: این خانه پس از تملک و مرمت به موزه‌ای برای تبیین نقش علما در دوره مشروطیت تبدیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران، محمد مویدی اظهارداشت: شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران بر اساس ماموریت خود پیش از این خانه‌های شهیدان آیت‌الله سیدمحمد بهشتی، مرتضی مطهری، شهیدمصطفی چمران و... را مرمت و بازسازی کرده و اکنون به عنوان خانه‌موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با دستور شهردار تهران تملک خانه شیخ فضل‌الله نوری (واقع در محله سنگلج) صادر شده است، افزود: شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری به دنبال آن است تا مرمت و باززنده‌سازی این خانه را با هدف ایجاد موزه‌ای برای تبیین نقش علما در دوره مشروطیت و فداکاری آنان برای جلوگیری از انحراف آن، در دستور کار قرار دهد.

مویدی بیان کرد: با توجه به اینکه خانه شیخ فضل‌الله نوری در گذشته به منظور احداث حسینیه از سوی خیریه و هیات صنف کفاشان خریداری شده است، جلسه‌ای با مسئولان خیریه برگزار و مذاکرات مربوطه در خصوص چگونگی تملک در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران گفت: این خانه که دارای بنایی مربوط به دوره قاجار و با قدمت حدود ۱۱۰سال است. حدود ۱۸ ماه مدفن شهید شیخ فضل‌الله نوری بوده که در حال حاضر با گذر زمان در حال تخریب است.

وی افزود: طی مذاکره صورت گرفته مالکان اعلام کردند هنگام خرید نمی‌دانستند این ملک از چه ویژگی برخوردار است و آن را برای احداث حسینیه خریداری کرده‌اند، به همین دلیل بر اساس فتوای آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله وحید خراسانی، امکان تغییر کاربری خانه به واحد تجاری یا حتی فروش آن وجود ندارد.

مویدی بیان کرد: شهرداری تهران هیچ‌گونه نگاه تجاری یا مادی به خانه شیخ فضل‌الله نوری ندارد و شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی در راستای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی پایتخت به دنبال تملک ملک و بازسازی آن است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران اظهارداشت: این اطمینان را به مالکان داده‌ایم تا با اجازه تملک و واگذاری آن به این نهاد عمومی، بستر مناسبی برای حفظ بنا و زنده نگه داشتن یاد شهید مظلوم شیخ فضل الله نوری فراهم خواهد شد، همچنین هزینه‌های تملک در اختیار خیریه مذکور قرار خواهد گرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل