بازدید 14177

رشته ریاضی در دبیرستان‌ها در حال انقراض است

حتما خبر «تعطیلی رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به دلیل عدم تقاضا» را شنیده‌اید، خبری که آماری هم به آن ضمیمه‌شده است: «کمتر از ۱۵ درصد دانش آموزان متوسطه دوم، رشته‌ ریاضی را انتخاب می‌کنند» اما کاهش کمی و کیفی دانش‌آموزان این رشته، باتوجه به آنکه در زمره علوم پایه قرار دارد، قطار پیشرفت و توسعه کشور را به مخاطره می‌اندازد.
کد خبر: ۱۱۱۷۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸ 09 May 2022

به گزارش «تابناک»، روزنامه رسالت در ادامه نوشت: نکته بعدی، برهم خوردن توازن رشته‌ای است که به‌عنوان زنگ هشداری از سوی کارشناسان به صدا درآمده و آمار ثبت‌نام‌کنندگان در کنکور امسال، عدم توازن و تراکم بیش‌ازاندازه در رشته تجربی را تایید می‌کند. امسال فقط۱۰ درصد دانش‌آموزان در کنکور ریاضی شرکت می‌کنند، درحالی‌که این رقم برای رشته تجربی ۳۹ درصد است.

آمار اعلامی در یک دهه قبل، با آنچه اکنون ارائه‌شده متفاوت است و براین اساس ۲۵ درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی و ۴۲ درصد در رشته تجربی ثبت‌نام کرده‌بودند. اما چرا رشته تجربی مورد استقبال قرارگرفته است؟ رشته‌ای که تا چندی پیش عمدتا برای دختران جذاب بود و حالا در کمال ناباوری، پسران هم به آن تمایل زیادی نشان می‌دهند.

در این رابطه فرضیات زیادی مطرح است که عباس فرجی- کارشناس مشاوره در آموزش‌وپرورش تأکید می‌کند هرکدام این فرضیات دلایل خاص خود رادارند، به‌عنوان‌مثال شغل پزشکی فی‌نفسه جذاب است و اغلب دانش‌آموزانی که به رشته تجربی می‌روند خود را با روپوش سفید یا در اتاق عمل می‌بینند. فرضیه دومی که می‌توان متصور شد پول است که با توجه به شرایط اقتصادی، پول‌سازی این رشته برای دانش آموزان و والدین اهمیت دارد. حال‌آنکه دانشگاه‌ها، این‌همه ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی را در اختیار ندارند و آیا با فرض بر اینکه بسیاری از دانش‌آموزان در رشته پزشکی تحصیل کنند، جامعه به این‌همه پزشک نیاز دارد؟

فرجی از سیاست‌های اشتباه در آموزش‌وپرورش می‌گوید که اوضاع را روزبه‌روز بدتر کرده است و اگر همین روال ادامه یابد، سایر رشته‌ها با صندلی خالی مواجه خواهند شد.

پرسش مهم این است که چه فردی مسبب این عدم توازن بوده است؟ آیا اولیاء و دانش آموزان قدرت بر هم زدن توازن رشته‌ای را داشته‌اند؟ عباس فرجی، این فرض را بسیار کمرنگ می‌بیند ولی بی‌تأثیر نمی‌داند: «ازاین‌جهت می‌گویم کمرنگ است که هدایت دانش‌آموزان و برگه‌های آن‌ها همیشه توسط آموزش‌وپرورش تنظیم و در اختیار اولیاء و دانش‌آموزان قرار داده‌شده است و دانش آموزان فقط در انتخاب گزینه‌ها مخیر هستند نه بیشتر یعنی اگر این برگه‌ها کارشناسی و انتخاب رشته بر اساس یک الگوی برنامه‌ریزی‌شده طراحی می‌شد چه‌بسا هم‌اکنون درگیر چنین دردسرهایی نمی‌شدیم.»

به ‌رشته ریاضی بها نمی‌دهند

بدین طریق می‌توان سرچشمه اصلی اشکال را در آموزش‌وپرورش جستجو کرد، پروفسور امیدعلی شهنی کرم‌زاده- چهره ماندگار ریاضیات ایران نیز دلیل اینکه ریاضیات به چنین حال‌وروزی افتاده را آموزش‌وپرورش و دانشگاه و جامعه‌ای می‌داند که به آن بها نمی‌دهد؛ به فارغ‌التحصیلان ریاضی توجه نمی‌شود و بر اهمیت ریاضی تأکید نمی‌شود وگرنه ریاضی در تمام دنیا هم در دوران مدرسه و هم دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد.

چهره ماندگار ریاضیات ایران بر این باور است که کم‌کاری از سوی آموزش‌وپرورش و وزارتخانه‌ها است وگرنه کم‌کاری از دانش‌آموزان نیست. او البته محیط خانواده را نیز بی‌تأثیر نمی‌داند؛ چراکه والدین برای فرزندان خود نگران‌اند و به فکر آینده شغلی آن‌ها هستند. وقتی خانواده‌ها می‌بینند که فارغ‌التحصیلان ریاضی امکانات شغلی ندارند اما در رشته‌های دیگر ازجمله پزشکی وضعیت خوب است، طبیعی است فرزندان خود را تشویق کنند که به سمت ریاضی نروند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۱۹
اتفاقاً اینایی که میرن ریاضی به راحتی بعد از فارغ‌التحصیلی تو هر رشته‌ای می تونن اقدام به مهاجرت کنند ولی برای پزشکی ها مهاجرت سخته
منقرض نمی شه کما اینکه رشته های انسانی و هنر و .. سالهاست هستند.رشته ریاضی هم به عاقبت رشته علوم انسانی است دچار شده.

مشکل اینه که به ازای هر شغل فنی بالای 300 متقاضی فارغ التحصیل مهندسی هست که تازه کار گیرش بیاد حقوقش کفاف زندگیش را هم نمی ده
این کشور در همه امور به فنا رفته و بیش از هر چیز در آموزش
اگر ریاضی بخوانند باید مهندس شوند
اگر مهندس شوند هم بیکارند
بهتر. رشته ای سخت و بی برکت
با سلام
همان کسانی که بانیان این وضع در اقتصاد کشور و اوضاع فلاکت بار این مردم هستند بانیان وضع فرهنگی و علمی کشور می باشند. طوری مینویسید قطار پیشرفت و توسعه که انگار در کشور های عربی در حال توسعه و یا ترکیه و یا خدای نکرده در اروپا و آمریکا و یا به طور کلی خارج از ایران ساکن هستین. همان تعداد اندک مهندسین موجود در کشور هم در حال فرار از کشور هستند. همان بهتر که نه فقط رشته ریاضی که همه رشته ها تعطیل شوند.
مدت تحصیلات مدرک مهندسی را در دانشگاه ها 8 ساله و مختص رشته ریاض و فیزیک در دبیرستان کنید که مدرک مهندسی برابر با دکتری باشد . وگرنه رشته های فنی و کاردانش میانبری برای رشته ریاضی و فیزیک هستند.
در این مملکت رشد، تولید ، سازندگی و خلق ثروت وجود ندارد و به عبارت دیگر با یک اقتصاد بدوی مواجه هستیم که مشتمل بر استخراج منابع معدنی و توزیع ناهمگون درامد ان بین مردم است پس فقط می توان از خدمات دهی به این جماعت فقیر کسب ثروت کرد پس مشاغلی مثل پزشکی،وکالت،حسابداری ، تعمیرات و فروشندگی تنها مشاغل موجود هستند.وقتی تولید و صنعت نداری مهندس می خواهی برای چه؟
این اولین نشانه از فرار مغزها در این سالهاست
مملکتمون کجاش درسته که اینجاش درست باشه.
خودم به عنوان ی دهه شصتی که مهندسی گرفتم وقتی میبینم کسی که هم سن و سال من هستش و رفته کارگری و پادویی الان زندگیش به مراتب بهتر از منه چرا باید فردای روز بچه مو بذارم راه منو بره. این همه سختگیری در رشته های مهندسی و در آخر باید با بدبختی تو ی شرکت خصوصی تو ی شهرک صنعتی خارج از شهر کار کنی با حقوق 3-4 میلیون تومن
و با تصمیم غیر منطقی شورای انقلاب فرهنگی، مبنی بر افزایش ظرفیت پزشکی، از سال آینده، باز هم شاهد اقبال بیشتر به سمت تجربی خواهیم بود.. خانه از پایبست ویران است
چند وقت دیگه از لحاظ تعداد پزشک میشیم مثل هندوستان و بنگلادش. از بس پزشک زیاد دارن که پزشکاشون مگس میپرونن و خیلیهاشون محتاج یک لقمه نونن.
این خانواده هایی که دوست دارن بچه هاشون دکتر بشن، همونایی هستن که وقتی میرن دکتر و اونجا تعداد مریض ها رو میبینن میشینن درآمد روزانه دکتر رو حساب می کنن. مبلغ ویزیت دکتر رو ضربدر تعداد مریض میکنن:))))))
آقا چرا فلسفه بافی میکنید؟ وقتی برای مهندسان کار نیست اما یک دندانپزشک یا جراح یا متخصص یا حتی تکنسین اتاق عمل و فیزیوتراپی و گفتاردرمانی و ... از امکان اشتغال و درآمدهای نسبتا بالایی برخوردارند مگر آموزش و پرورش میتواند صرفا با تغییر فرم ها یا اقناع یا گزینه ها و برگه ها روند اجتماعی و فضای اقتصادی فعلی جامعه را تغییر بدهد؟ مگر اقناع مردم زوری است؟ آیا نیاز به استدلال ندارد؟
شما اگر این کاره هستید لطف کنید وضعیت بیکاری و تبعیض درآمد و اشتغال در رشته ها را درست کنید و مطمئن باشید بازار و رشته ها خودشان را با این اصلاحات همراستا خواهند کرد ...
هیچیه این مملکت درست نیست
دوستان عزیز بزارید علت رو بگم . از اون جایی که سیاست های کلی در مورد ارتباط اشتغال و خروجی دانشگاهها وجود نداره در نتیجه مردم به شرایط لحظه ای کشور نگاه می کنند . مثلا زمانی که ما در سال 78 کنکور داشتیم منی که استعدادم به ترتیب در انسانی ، تجربی و بعد ریاضی بود . با اکراه رفتم ریاض
وقتی حقوق یک مهندس تازه یک چهارم پزشک تازه کار هست و تازه آیا کار بدن بهش آیا کار ندن بهش بهتر از این نمیشه.... چرا نمیخوایید قبول کنید مهندسی هم یک جور تخصص هست که ارزش داره مهندس نباشه, کی برق تولید کنه کی کارخانه ها رو نگهداری کنه.... کی کامپیوترها و ارتباطات رو نگهداری کنه!
مملکتی که بخواهد رشد کند، مهندسان نخبه و متخصصان بهداشت تربیت می کند و مملکتی که دنبال مریض پروری باشد، پزشک!
کم کاری از کل حاکمیت هست با این اقتصاد ورشکسته تو این 44 سال چن تا کارخونه راه اندازی شده که برا مهندسین شغل ایجاد بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی